151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Hej! Efter att ha hängt här på forumet några år så känns det inte mer än rätt att dela med mig av mitt kar. Dels är det kul att få lite input och jag kommer dessutom säkert ha mängder frågor, då är det enklare att hålla allt inom min egen tråd. Jag har haft saltvatten för några år sedan, men husrenovering gjorde att jag fick sälja alla mina djur, papegojor, ormar, kajmaner mm, inklusive mitt kära saltkar. Nu har allt stadgat sig och det är dags att dra igång ett nytt kar. Det är dock lite nervöst då jag aldrig startat ett saltkar från 0 innan, utan de förra jag hade köpte jag komplett och släpade med mig 200l vatten hem. Smidigt o enkelt! Jag köpte nyl…
-
-
- 78 svar
- 7,2k visningar
- 2 followers
-
-
Hej Nu har jag börjat igen med ett nytt kar. Har ju tidigare haft ett Percula 120 som jag sen uppgraderade till 860liter. Jag sålde av alla saltgrejer för ca 18 månader sedan då det tog för mycket plats och tid. Men stod bara ut ett drygt år innan jag i somras skaffade mig ett nytt igen. (Efter godkännande från regeringen ) Det nya karet är på ca 280 liter med en sump om 112 liter. EDIT 07-03-29 på Addos önskan: Diskussion avseende den nya uppgraderingen börjar här https://www.saltvattensguiden.se/foru...=13135&page=20
-
-
- 767 svar
- 101,5k visningar
- 5 followers
-
-
Hej alla glada! Låt mig presentera mig lite kort, har precis startat upp ett nytt saltkar på 300L (412 L inkl sump). Har haft salt (Fokus fisk) för ca 13-15 år sedan men mycket verkar har hänt sen dess. Kanske inte så mycket fundamentalt men oj vad det verkar hänt saker på teknikfronten. Då jag flyttade upp till Norrland för många år sedan så la jag salt hobbyn på hyllan då utbudet inte var något att skryta över här uppe och inte något vidare utbud vad gäller att kunna beställa hit heller (Detta har blivit något bättreo). Så jag valde att hålla mig till 2 stycken växt akvarium med co2 dosering i väntan på att komma tillbaka till salt. Nu tror jag tiden är slagen för …
-
-
- 3 svar
- 558 visningar
- 1 follower
-
-
Jag gillar ju själv att kolla sånna här trådar för inspiration så jag tänkte att jag gör en jag med Ny inom hobbyn så det blir säkert en hel del lärorika misstag längs vägen. Mitt system: Akvarium: Red Sea Reefer 450 Belysning: 3st AI Hydra 26 HD på DD slimline brackets. Skummare: Deltec 600i Returpump: Jebao DCP5000 Cirkulation: 2st XF-Gyre150 Algreaktor: MR120 Just nu kör jag med sumpen i skåpet men drömmen är; och jag har förberett för det är att ha sumpen i pannrummet i källaren precis under akvariet. Men eftersom där ser ut som ett bombnedslag just nu och jag vill komma igång så börjar jag så här. Jag har förberett…
-
-
- 59 svar
- 6,4k visningar
- 4 followers
-
-
Hej! Det är dags igen efter dryga 5 års uppehåll och ett par kallstarter som falerade. Villaträdgård undrar ni? Lasse Forsbergs kommentar om mitt tidigare rev. Det var ganska rent och städat, prydligt så att säga. Jag tyckte det var roligt sagt och stämmer bra in på den skola av estetik jag föredrar. Som många av er vet så testade jag en del tokigheter i mina tidigare kar. Den här gången blir det nog mer vanligt och konservativt. Visningskar: 588L 140x70x60 12mm optiwhite rimless från Polacken med det omöjliga namnet. Sump: 133x50x40 Returpump: Maxspect Jump 10k l/h Cirkulation: 3x Vortech MP40 QD Belysning: Metallhalogen 2x250w…
-
-
- 42 svar
- 4,1k visningar
- 5 followers
-
-
Även mitt mindre Korall-fokuserade kar på 80 L + sump behövdes uppgraderas vid flytten. Så blev att beställa ett Waterbox PENINSULA 4820. Riktigt trevligt akvarium! Fokus i detta karet kommer som nämnt vara koraller men även musslor och andra ryggradslösadjur. Även några mindre gobies, ett litet anthias-stim och en kirurg är planen. Specifikationer: 120x50x55cm (LxBxH) 109 L sump samt separat 40 liters ato. Teknik: Belysning: 3 Noopsyche k7 pro II Returpump: 1 Jecod DCP8000 används även som cirkulation med 2 riktbara utblås. Streamer: 1 AI Nero 5 Skummare: 1 De…
-
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
- 2 followers
-
-
Börjar efter 5 månader redan känna att de 128 literna är lite för litet. Är precis i startgroparna för en renovering av vårt kök och vardagsrum, och då i samma veva planeras lite utrymme för en större burk. Siktet är inställt på nånstans runt 300l ca. Första steget nu är att klura på vad jag är ute efter. Tankebanorna går mellan ett percula/deltec vs vanligt helglasburk med sump o bygga en möbel. Vet inte om man "begränsas" mycket ifall valet går på ett av de "färdiga" alternativen eller inte. De känns dock jäkligt genomtänkta. Tidsperspektivet på att få igång det nya ligger väl nånstans runt maj/juni. Skattepengarna kan ju få hjälpa till o finansiera bygget Nåväl, nå…
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Sedan en knapp månad är min första saltvattensburk igång. En 60x60x60 cm optiwhitekub köpt här på forumet. Jag har haft mängder med sötvattensakvarium de senaste 25 åren och arbetar till vardags med hälsa och sjukdomar hos fisk, skaldjur och blötdjur så grunderna i akvaristik och vattenkemi känner jag mig ganska trygg med men kommer säkerligen ha mängder med frågor runt teknik och den praktiska tillämpningen. Är ju även helt grön på koraller. Själva akvariet och tekniken har jag inte ändrat så mycket på. Skummaren är en Nyos, returpumpen en echotech, cirkulationspumpen en maxspect gyre, tunze ATO, tempstyrning till doppvärmaren. Har bytt belysningen till en ATI hybri…
-
-
- 33 svar
- 2,7k visningar
- 1 follower
-
-
Hej mitt namn är Luis bor i Lysekil tillsammans med min sambo och våra 4 kaniner 2 hundar Kort historia Mitt intresse startade med ett 54 liters som jag fick utav min väns mamma och ett par eldbukssalamandrar i 10 års åldern. Lång historia kort så fick jag lurat på farsan att hänga med på denna hobbyn som i sin tur fick min äldre bror att hitta ett intresse för diskus. Kort där efter så svalna mitt intresse men mina brors o farsa fortsatte så det har funnits i min närheten genom åren. För ca 8 månader sedan började planerna för hur min/våran första lägenhet skulle se ut och då slog det mig att ett akvarium är ju nästan ett måste! Min storebror hade under…
-
-
- 4 svar
- 811 visningar
- 1 follower
-
-
Hej alla, Innan jag börjar vill jag tacka alla som gett insperation till mitt nya kar. speciellt till Philippe Grosjean´s drop off akvarium, som var början till mitt intresse till drop off kar, sen till Rednut på RC med sin drop off akvarium, ett kar som jag försöker efterlikna. Och inte minst till POPOV och Maglofster, för deras fin fina kar. Har inte all pengar i världen så försöker hålla i budgeten. Så akryl och BK skummare etc är inte på bordet. riktigt dåligt på det där med sketchup, men så snart jag lyckas ta en bild av min model ska jag posta. Karet ska stå i ett hörn i hallen men vid senare flytt till större boende ska den kunna vara som rumsavdelare. Karet Ree…
-
- 26 svar
- 6,5k visningar
-
-
Nytt akvarium på gång från Polen. Tanken är att ersätta min gamla platta kub med ett 680 liters (180x60x60). Inriktningen kommer att vara LPS med en och annan SPS och mjukis. Eftersom leveransen hela tiden skjuts framåt så roar jag mig med bygge av revpelare så länge. Ambitionen är att få till ett luftigare scape än mitt gamla. För att få stenarna att hålla sig på plats så har jag armerat med 10mm akrylrör och limmat med Aquaforest stonefix. Sen kommer jag att seeda med sten från mitt nuvarande för att få snabbare start.
-
-
- 182 svar
- 20,8k visningar
- 3 followers
-
-
Så länge jag kan minnas så har jag velat ha ett saltvattenakvarium, men tyvärr när jag hade tid för denna hobby i mitt tidigare liv så fick jag veta att det var"helt omöjligt" att få det att fungera så därför skaffade jag sötvattenakvarium istället. Så länge jag kan minnas så har jag velat ha ett saltvattenakvarium, men tyvärr när jag hade tid för denna hobby i mitt tidigare liv så fick jag veta att det "helt omöjligt" att få det att fungera så därför skaffade jag sötvattenakvarium istället. Nu har ju tekniken och kunskapen gått framåt så nu är det ju möjligt så äntligen håller en dröm på att gå i uppfyllelse. Vi har pratat med Akvarielagret och Tritona…
-
-
- 175 svar
- 19,3k visningar
- 4 followers
-
-
Kommande projektet står nu garaget. Måtten är 150*50*40 alltså 300l. Tekniken kommer bli 2-3 radion xr30. Två vortech mp40 qd. Kommer styras via reeflink. Allt från min kub kommer flyttas över förutom några fiskar. Inriktning kommer bli lps kanske några spser. Ska lägga in nytt golv vardagsrummet när de är klart kommer burken startas upp troligtvis i slutet på sommaren Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
-
-
- 96 svar
- 11,9k visningar
- 4 followers
-
-
Ja då nytt kar på gång igen. Men denna gången var det inte av egen vilja utan för att det gammla lämnade in handduken. Så fick fort ta ett beslut om att beställa ett nytt kar. Då jag redan har utrstning som jag är nöjd med blev valet ett Elos 70 med bänk utan utrustningen.. Utrstning: Skummare: ATB nano cone skimmer Zeofiler: ombyggt grotech kanske måste uppdatera till lite större men det får vi se. Returpump: Ehime 1260 Cirkulation: vortech mp 20, får nog skaffa nån till steampump.. Ska även skaffa ny belysning som det se ut nu så blir det en SFILIGOI GALAXY T5 60 som är en LED/T5 mix med 27 LED 2.2 eller 3 watt och 8st 24 watt T5. Men det är ju interzoo snart så ska v…
-
-
- 117 svar
- 18k visningar
- 1 follower
-
-
Inledledning Vill börja med att säga att jag har fått så otroligt mycket information och lärdom från detta forum. Jag hoppas att med denna tråd kunna ge tillbaka lite. För ca ett år sedan lade jag ner mitt första akvarium i samband med flytt. Jag tänkte då att det där var en dyr historia som inte kommer upprepas, men det dröjde inte länge innan suget kom tillbaka efter ett nytt kar. Med flytt till ny lägenhet kändes det helt rätt att starta upp igen, och denna gången skulle allt bli perfekt. 😁 Jag hade svårt att hitta ett kar som passade det jag var ute efter så jag bestämde mig för att limma ihop ett på egen hand. Karet …
-
-
- 8 svar
- 3,2k visningar
- 1 follower
-
-
Hej! Då är det dags för mig att beskriva vad som händer i mitt kar och vilka fel har jag hunnit att göra. Karet är ca 10 veckor gammal. Jag har flyttat mitt 3 månaders gammal 50l nano kar till 250 Red Sea Reefer. Levande sand, levande sten, skummare, riktig städpatrull och några fiskar från det gamla karet. Jag försökte hålla mig till Lasses metod och måste säga att jag var jätte duktig första månaden. Jag var helt förvånad att jag får inte lika mycket alger jämförd med samma perioden i första karet. Och då den duktiga perioden började försvinna. Jag har ju läst så mycket här på guiden att man ska ha tålamod, inte bråttom osv. Men DET ÄR SÅÅÅ SVÅRT!! Jag besökte fisk…
-
-
- 6 svar
- 3,8k visningar
-
-
Hallå gott folk! Satte igång mitt första saltvattensakvarium för lite över en månad sedan. Eftersom jag numera har barn vill jag gärna slippa ha vattenbyten eller annat underhåll på min att-göra lista allt för frekvent. Därför försöker jag hålla det enkelt, kör helt utan sump och skummare. Istället är min tanke att köra DSB (Deep sand bed) och macroalger som näringsexport. Än så länge har jag bara cheato men mer är på ingång! Har inte gjort några vattenbyten ännu. Har bara testat nitrat som ligger på 5 ppm. Kör bara RO-vatten förresten. Akvariet är 120 x 50 x 50 cm i optiwhite. Jag har två doppvärmare från JBL och två streamerpumpar frå…
-
- 6 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hej Det har uppkommit ett märke på vårt akvarium. Undrar om någon vet vad det är och vad man kan göra
-
- 6 svar
- 2k visningar
- 1 follower
-
-
Hejsan, detta är en tråd om Hummer i kallvattenakvarium. Det finns ett 450 l kar och ett 200 l kar som jag använder. Jag har inte någon djup kunskap i kallvatten ämnet, men håller mig till generella riktlinjer och än så länge funkar det bra. Kan säkert svara på lite frågor från dig som vill starta kallt spec med hummer, då det är min grej.
-
-
- 20 svar
- 4,8k visningar
- 1 follower
-
-
Nu är jag här igen, det var 28 år sen sist. Då: ett 250-liters fiskakvarium, utan skummare men med kraftig cirkulation. Det var fint och jag har aldrig glömt det. Bara inte hittat rätt plats. Men nu kanske det är dags. Jag har blivit vuxen och skaffat villa, och håller på att bygga om källaren. Det ska bli ett nytt badrum, mitt i huset. Min idé är ett akvarium ovanför badkaret, så man kan bada och ligga och titta på fiskar. Och vilken fantastisk ljuskälla. På andra sidan finns ett arbetsrum, och visst vore det trevligt att lyfta blicken från sin dator för att titta på akvariet. Snickaren har sagt att han kan ta upp en meter bred öppning i ganska tjock vägg. Sedan tänker j…
-
-
- 13 svar
- 5,2k visningar
- 1 follower
-
-
Presentation av PNY's "Nano-kub" Fick ett infall och köpte detta akvarium, och hämtade det mitt i värsta snöovädret... Köpte det mest för att tekniken kändes rätt, och för att jag ville ha ett till "litet" akvarium med mer fokus på koraller, då mitt stora akvarium visat sig svårt att få stenkoraller att överleva i. Kanske inte helt genomtänkt att ha två akvarium, men mitt stora akvarium kommer antagligen köras vidare som FOWLR med relativt låg ambition, förutsatt att jag hinner sköta båda mina akvarium, och barn... ;-) Detta är egentligen för stort för att kallas "nano", men jag ser det lite som ett nano med tanke på att akvariet nästan rums i sumpen till mitt stora akvar…
-
-
- 167 svar
- 28,8k visningar
- 2 followers
-
-
Hej, efter många om och men är bygget äntligen igång, mer bilder kommer. Om någon uppmärksam känner igen karet så är den förra ägaren @nike83 Jag lägger även ut en trevare om någon i närheten av gävle är intresserad av att sälja lite fraggar senare i sommar.
-
-
- 9 svar
- 2,3k visningar
-
-
I väntan på att planeringen ska bli klar med mitt stora system, sparkade jag igång ett tillfälligt kar. Detta för att "mellanlagra" mina koraller som jag hade "lånat ut" medans jag flyttade till nordvästra Skåne. Planen är att mitt nya system ska starta efter sommaren. Lite fakta: Akvarium: ett äldre 250 liters Akvastabil (100x50x50). Belysning: Äldre T5-ramp från ATI med 6x54w. 8 timmar om dagen Skummare: Royxal Exclusive Bubble king mini 160 Cirkulation: Coralbox NR-1 Returpump: Royxal Exclusive -DC 50W Balling: 2-partsballing från ATI via doserpumpar. Sten: ca 15kg ATO: ja! Övrigt: Aktivt ko…
-
-
- 13 svar
- 2k visningar
- 2 followers
-
-
Har just fått igång mitt akvarie uppe i vardagsrummet Är inte mycket för att skriva men tänkte man kunde ha en tråd med lite bilder och funderingar.
-
-
- 59 svar
- 8,8k visningar
- 1 follower
-
-
Hej, igen! Har inte varit inne på några år, och fick därför en nytändning på saltvatten när jag satt och läste på forumet tidigare i höstas. Det har varit uppehåll på c:a 10 år, efter det senast misslyckade karet med innerskummare o MH-belysning. Då fick jag röda slemalger, "fireworms" som åt fiskar på natten och en massa annat. Jag jobbade mycket och hade inte tid, låg samtidigt i skillsmässa, så det va bara att lägga ner. Innan dess hade jag ett 600- liters inbyggt i väggen med sump och allt annat i ett rum bakom akvariet, som fungerade perfekt, alltså inga problem på 5-6 år. Tänkte ta upp det när jag blir pensionär, men det är några år dit. Jag kollade in RS reefer och…
-
-
- 25 svar
- 4,3k visningar
-