Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

721-1199 liter

1. Tänkte köra igång en ny projekt-tråd Planen är att uppgradera mitt nuvarande 630l till ett 980l kar! Samtidigt så passar jag på och gör om dotterns gamla rum till akvarierum och placerar akvariet i väggen mellan akvarierummet och vardagsrummet. Det är tänkt som ett projekt som ska göras under våren och är ännu inte påbörjat, karet är bokat men inte hämtat och rummet ska tömmas på leksaker först..... Planerna är än så länge i sin linda och är bara lösa tankar och funderingar Inriktningen blir sps och så tänker jag skaffa lite kejsare igen då jag saknar de jag hade tidigare! Initialt blir det till att flytta över så mycket av det levande som möjli…

2. Started by Clownen,

Då var det dags att starta en ny tråd och jag tackar för hjälpen i min tidigare planeringstråd! I förra veckan kom mitt kar från Tyskland och med hjälp av tre arbetskollegor och Kim från Siniriutta står det nu äntligen i vardagsrummet. För er som inte känner mig så är jag från Göteborg men har bott snart 10 år i Helsingfors. Efter en paus på flera år ska det bli jättekul att äntligen kunna förverkliga drömmen om ett stort revakvarie. KARET & FILOSOFIN: Hela karet är byggt i low iron glas och är 2m långt, 65cm högt och 70 cm brett, dvs ca 910L. Byggkvaliteten är mycket bra och MP/Eheim gjorde ett riktigt proffsigt jobb. Det ska bli kul att se skillnaden …

3. Hej alla vänner nu tänkte jag det var dax att starta upp en tråd om mitt nästa kar som nu står på plats i sitt akvarie skyffe Karet är på 1125L alu med måtten 250Lx75Bx60H karet kommer vara ett väggakvarie. Kommer köra en sump på 180L i början för att testa med en avrinningsbox. Kommer köra ett 100L som påfyllingskar. Ljuset är inte bestämt vilket jag ska använda men lutar åt kombi mh/t5 med 12st 54W rör och 3st 150W mh. Om det blir för klent får jag lägga dit några fler rör. Då rummet karet står i är litet med funktionellt vill ha inte ha för kraftiga mh pga värmen. Innan karet startas upp ska jag limma om det och täcka alun mot saltstänk me…

4. Started by Kimozabe,

Jaha, Då jag fick godkänt att förstärka golvet i lägenheten via förrådet i källaren så har det blivit nya planer. Jag ska nu bara fastställa att balkarna ligger som vi antagit sedan skall beräkningen göras klar och utföras. Mitt kar kommer som störst att bli 200*80*70cm. På det blir det sump, svetsad ställning, färskvattenbehållare och saltvattenbehållare för vattenbyte/reserv färskvatten om jag skulle behöva vid resor. Jag sa att vi skulle anta att hela paketet väger 2.5 ton. Stämmer det då att jag tagit höjd eller det kommer faktiskt väga runt denna siffra? Mvh Kim

5. Started by Ted-m,

Hej. Detta blir mitt nya steg i Saltvärlden. Har nyss köpt ett nytt hus i Timrå 4 km från min gammla kåk. Jag har bott en vecka och håller på att måla och tappetsera vardagrummet där mitt nya kar kommer att stå.Det är betong golv som är reglat med riktigt furugolv på så det kommer hålla vikten av karet. Karet blir ett svart Infinity 153 från Italien som jag köper av en rätt så stor djuraffär i Bromma som dom flesta kan gissa sig till.Jag valde detta kar just pga likheten med RSMéts rundade hörn. Karet mäter 153x75x80cm. Till karet kommer jag att köra T5 belysning vet ej vilken watt eller hur många enu. I skåpet under kommer en sump på 100x50x50=250 liter stå. Skummare.Bub…

• 230 svar
    • 39,4k visningar
  6. Started by atropos,

Känns som om det är dags att skriva lite om mitt nya projekt . Lägger ner mitt gamla kar innom en snar framtid och startar upp ett nytt akvarium på 966 L Kommer att köra detta lika enkelt som mitt nuvarande . Det enda som kommer att göras annorlunda är att jag kommer ha en box i karet med skummaren där i som tar ytvattnet . Kommer alltså inte köra sump , men varför bryta en trend som jag tycker fungerar för mig . Karet är beställt från Micke på Håkanstorps zoo i Malmö, och får en bättre levdatum i nästa vecka . Det kommer att ha måtten 2300 # 600 #700 med framruta i optwite . Ska börja planera möbeln lite mer exakt imorgon , det enda jag vet i dagsläget är att det komm…

• 277 svar
    • 33,6k visningar
  7. Har ett saltvattenskar på 720 l. Onvändig sump på 80 l. Plexiglasskiva med epoxylimmad sand som botten. Belysning 4x120 W DsunY led. Ca 60 kg levande sten, huvudpump på 9000 l/h. Wavemaker på 13000 l/h. UVC på 36W samt pump på 2500 l/h. Extra cirkulationspump på 2000 l/h. Tunze 9006 skummare samt rolermat filter. Har totalt misslyckats med att starta burken 2 gånger. Just nu, efter en andra god ansats är det mörkläggning och Dinoxal mot dinoflagellater. Varför blir det så? Efter en hel del nätgrävande, är min senaste hypotes att jag har haft konstant för lågt nitrat (2 - 5 ppm) och nollat fosfat. Dinoflagellater får då konkurrensfördel …

8. Nu när man har lekt lite med sitt 200l så är det dags att uppgradera till ett litet större med bättre ljudisolering och mer plats. Så jag tänkte dela med mig lite på hur det nya ska se ut plus man kanske kan få några bra förslag.. Dimensionerna på akvariet kommer att vara 1200*350*790(ca760mm Vattennivå) ca 800 liter + sump. Karet kommer att ha tre hål 2*25 + 40-50mm. Tänkte kanske dra lite kablar i det röret med så vi får se vilken storlek det blir. Allt/Ytavrinning kommer att sitta i det bakre hörnet med avrinningskram och diverse delar. Tekniken som ska användas flyttas över från mitt andra akvarium, eftersom allt är köpt för att passa till det nya akvariumet.…

9. Started by Henric,

Har börjat planera för ett större kar. Det nuvarande på 350 liter börjat bli trångt så jag funderar på 700-1000 liter denna gång. Jag har pratat med Majornas glas och fått lite prisuppgifter men vill gärna ha något att jämföra med. Jag vet några som har köpt i Tyskland. Har ni några bra tips? Hittade denna på ebay: http://www.ebay.de/itm/Aquarien-komplett-Super-Sonderangebot-Versand-kostenlos-/130975103623?pt=de_haus_garten_tierbedarf_fische&var=430186328283&hash=item1e7eb97a87 Tyvärr så är det inte riktigt de mått jag vill ha. En bild på mitt nuvarande

10. Started by jeber,

Efter 3 år med salt så blev det dags för det tredje akvariet [emoji14]. Började med rsm 130 för att testa på och se hur svårt det var med saltvatten. Gick några månader sen blev mitt 360 salt och nu fick jag chansen att köpa ett större av en här på forumet. Akvariet är 180x80x60 med en sump på 300l. Skummare ati 250 och belysningen kommer vara ecotech g3. Finns även uv om det skulle behövas. Kommer ta lite tid att starta upp men nu är det på plats i källaren (var ett helvete att få ner det) och jag kommer aldrig ta upp det igen! Mvh Jesper

11. Started by DSB,

Mitt 980 liters inbyggda akvarium. Varit igång ca 7 år.

12. Tjanare derude i det Svenske Kort om mig selv bor jeg i Tyresö i Stockholm, og da der efterånden er mange af dem man springer på i saltvandsbutikkerne har spurgt om jeg har en profil på denne side tænkte jeg at her måkse er lidt mere liv end på den Danske hvor jeg plejer at husere. Jeg startede med et 140 liters som efter 2 uger blev opgraderet til 575, fruen var ikke begrejstret for Discus længere og ville hellere at vi skulle have salt. 3 år gik med at bygge op dette 575 liters og i somres (2012) flyttede vi så til landet (Tyresö) og her var der en lille garage til mig og min hobby nr 1 Ja det var dag 1 i det nye hus Det er her…

13. Started by Zapf,

Dags att starta min första akvarietråd. Saltvattensresan har varit lång och krokig I sommar blev det flytt till radhus och stora akvariedrömmar väcktes till liv mao håller ett Percula 120 på att avvecklas. En 1 år gammal burk inhandlad av en skön kille som kroknat och behövde lägga ner. Det blev en burk på 200x80x70h med tillhörande ställning i stål och sump. Det inhandlades även en RE Supermarine 200 plus lite snygga LS och enstaka koraller. I skrivande stund håller jag på och ljudisolerar underskåp och planerar för att det skall bli så snyggt som möjligt. Tråkigt jobb men som man förhoppningsvis inte kommer ångra sen. Vid flytten var oturen …

• Gilla
    • 116 svar
    • 17,9k visningar
  14. Jag har just beställt akvarium och utrustning till mitt nya projekt. Ett akvarium som jag kommer bygga in i väggen i vardagsrummet.. Bakom väggen ligger min fd klädkammare som nu alltså kommer bli akvarierum. Jag har satsat på riktigt bra grejjer direkt vid start, så jag har allting från scratch och som sagt bra grejjer som är så lite fix med som möjligt. Utrustning och kar förväntas komma om ca 2 veckor.. Under tiden ska jag såga hål i väggen, dra el etc.. Jag kommer satsa på främst stenkoraller både LPS och SPSer, men också lite skivisar och knappar, samt revvänliga fiskar och lägre djur.. I denna tråd kommer jag dokumentera det hela. Jag komm…

15. Guest
    Started by Guest,

Hi After 3 years break I am back again with newest monster tank from Red Sea, a Reefer 3XL 900. When I knew I am going to do this, I also made plan for solar panels on the roof to support the electricity consumption 😄 It took 3 months for tank to get here in Stockholm and now it sits in my carport until I find 5-6 strong 💪 men to help me bring it inside.

16. Hej alla Nu är det dags att komma igång med mitt salt projekt. Startar upp denna tråden för att dela med mig av uppstarten av mitt största kar "än så länge" Den största anledningen till tråden är väl att få så mkt av alla era erfarenheter som möjligt, och till viss del dela några av mina. Tråden kommer börja från början med transporten hem och målet är att det ska komma fisk och koraller i karet inom ca 4-6 veckor. Lite beroende på hur jag får tag på levande sten osv. Väl mött // Tedde

• 103 svar
    • 16k visningar
  17. Så, nu blev det spikat, jag blir kvar i Sverige och med det så kommer jag inte heller kunna hålla mig ifrån den bästa hobbyn i världen! Var idag och skrev papperna för en ny lägenhet jag köpte i Linné och planeringsfasen påbörjas på nytt! Var många lägenheter man kikade på innan man hittade rätt, flera föll bort pga brist på bra plats för akvariet..... Då jag känner kub i denna storleken inte riktigt är något för mig så går vi tillbaka till "standardmått". Denna gånger blir det ett visningskar på ~700 liter (160lx65hx70b, eller 165x65x70)) med tillhörnde sump på runt 200liter. Kommer med all sannolikhet köra med en balkong för att få ut så mycket som möjligt av ytan. Nu…

18. Efter en del påtryckningar känner jag att det är dags för en presentation av min salta vägg. Jag har suttit här under ett par år och läst om alla vackra kar. Har lärt mig en hel del om hur man gör och än så länge klarat mig från katastrofer och massdöd. Jag har gått den långa banan som så många andra. Provade på ett kar med salt för 35 år sedan men alla som var med på den tiden vet att detvar svårt att lyckas då. Byggde en stor skummare och hade en hel del fisk men de blev sällan mer än 6 månader innan de drabbades av något och dog. Har haft det mesta i akvarieväg. sköldpaddor, Sällskapsfisk, Malawi, Tanganyika, och en hel del Discus. Konverterade min discusodling till s…

• 74 svar
    • 15,5k visningar
  19. Started by Oscarhaglund,

Översikt av systemet: Ett peninsula akvarium 130x72x60 cm Ett RS 300, 90x57.5x55 cm Sump: 95x65cm Båda karen är kopplade till samma sump. Levande peninsula: Fisk: Yellow watchman goby med räka Segelfena Bristletooth kirurg One spot och two barred kaninfiskar Carpenteri flasher Lubocki fairy 2 ocellaris clowner Lyrerail anthias Starry blenny Gul wrasse (h crysus) Koraller: 25 acropora 5 montipora 3 goniopora/alveopora 4 zoanthus 3 sarcophyton 3 calustrea 1 clavularia 1 gsp 1 ricordea 1 rhodactis 1 stylocoinellia …

20. Hej allihopa. Jag tänkte dela med mig lite av mitt nya projekt här hemma. Men först vill jag tacka Ted på Bioted Marin AB för hans fantastiska service, utan honom hade detta aldrig blivit så här bra. Karet är i måtten 140x75x65 + overflow bakom karet. Det är byggt helt i akryl av Schuran. har jag räknat rätt så blir volymen ca 722 liter. Lite bilder från bygget av burken. Här är en bild från ritningen på hur det ungefär kommer se ut när det är klart. Det ända som inte stämmer på bilderna ovan är färgen på bakstycket men det ska dom tydligen fixa i efterhand. Lite teknik i burken. Dator, Profilux 3.1N eX & Profilux touch. Skummare & ZEOvit filter från korallen-zu…

21. Started by MagnusJ,

Dags för en liten uppgradering då. För ett och ett halvt år sedan skaffade jag ett 80 liters blenny, trevligt kar men blev fullt väldigt snabbt. Första februari 2014 drog jag igång ett akvastabil 275 liters. Tänkte att detta får räcka ett tag(men i samma sekund som det hamnade på plats tyckte jag det blev för litet). Nu ska vi bygga om här hemma så det passade bra med en ny uppgradering. Karet: 170 * 100 * 70 (1190 liter) 15mm optiwhite. Intern box med två hål ner, ett upp. Beställt från diamantaquarien och dyker nog upp när som helst. Sump: ca 145*65*45. Hade verkligen älskat en liten avdelning för fraggar. Får klura lite på vad jag få…

22. Håller på att flytta till hus, och planerna är i full gång hur akvariet skall se ut. I nuläget är planen på systemet följande: Visningskar: Ca 800 l beläget i "relax-rum" i källaren. Rummet är ca 12 m2 och blir i allt väsentligt en jäsaravdelning där man kan sitta och njuta. Sumprum: Vägg i vägg med relaxen ligger en stor tvättstuga, och där tänkte jag dela av ett sumprum. Kommer att innehålla följande: Sump ca 350l med rejäl skummare och returpumpar. Kalkrekator bredvid System för vattenpåfyllning och kontinuerligt vattenbyte via litermeter III. 3 st doserpumpar sköter top of, dränering av gammalt vatten och påfyllnad av nytt saltvatten. Planerar att byta ca 10% i vecka…

23. Started by Matte91,

Hej! Imorgon bär det av till Karlstad och hämtar ett 840 liters kar från Edward här på forumet. Blir en uppgradering från 300 liter.

• 93 svar
    • 14,1k visningar
  24. Started by Tobbe,

Hej! Tänkte lägga upp en tråd om mitt nya saltkar det har måtten L150*B90*H70 cm med ett av de bakre hörnen brutet pga en dörr som man ju måste komma in igenom. Jag har tidigare haft ett 540 liters alukar med en sump undertill men nu har jag lagt ut sumpen vinkelrät mot karet för att lättare komma till tekniken. Sumpen är i "2 våningar" jag har även byggt ett fraggkar innan returen. Jag har för tillfället alla koraller i sumpen eftersom den går som ett avskilt system sålänge. Igår kom i varje fall karet in i väggen med hjälp av 4 starka grabbar och vatten håller nu på att fyllas genom osmosen. Jag har dock en liten fråga som jag kanske kan få hjälp med: Jag har ju ta…

• Gilla
    • 81 svar
    • 12,7k visningar
  25. Started by ormet,

Jag planerar för ett inbyggt kar i ett rum i källaren på 170x120x65cm. Det är mycket större än något jag tidigare haft och det är så enormt många frågor och funderingar jag har 1) Fukt, hur hanterar jag det? 2) El, funkar det att bara använda vanliga urtag och grendosor? 3) Jag behöver inte bry mig om ljud så värst, vilka eleganta avrinningar finns det som tar minimalt utrymme och syns lite? 4) Vattenbyte, hur sköter man sånt när det inte längre räcker med en spann? Jag kommer ha tvättstuga nära där osmosen ska stå. 5) Belysning. 10x80w ATI T5 eller 6st Radion? Annat? 6) bänk/ställning. Svetsad, trä, alu? 7) Vad är viktigt at tänka …

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.