Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by kfarmnell,

Har haft den som sparad länk i mina bokmärken. Nu när sg uppdaterats hittar jag inte den! Är det någon som vet var jag kan hitta den eller länka till den! Tack på för hand! Med vänlig hälsning, Katrin

• Gilla
    • 8 svar
    • 4,9k visningar
  2. saltvattenskemi_for_dummies_v1.pdf

• Gilla
    • 3 svar
    • 15,5k visningar
  3. Hej, Då det ibland kan vara svårt att veta hur och med vad man ska doppa sina koraller med så gjorde jag en sammanställning för något år sedan. Eftersom det kommer ut nya medel och metoder så tänker jag att det kunde vara höra med er hur ni gör/gjort för att hålla otäckingarna borta ur våra kar. Det står er fritt att komplettera och justera om ni har andra erfarenheter. Det som jag hittills inte hittat något dip för är smooth skin Acroporor där dödligheten inte varit hög. Det närmaste är Coral Rx i väldigt låg dos. Typ av koraller Användning Dip Koncentration Exponeringstid Zoanthid, LPS …

4. Started by jonasroman,

På förekommen anledning: Nitrifikation sänker KH, genom att det helt enkelt bildas H+ joner under denna process, när alltså ammonium oxideras till NO2 och NO3. Detta sänker alkaliniteten, och pH. Motsatsen sker när NO3 reduceras till kvävgas, denitrifikationen. Då bildas OH joner som alltså höjer alkaliniteten, och även pH. Har vi nu ett akvarium med ganska mkt nitrat, och det finns kolkälla så det räcker för att denitrifiera nitraten, kommer den tilltagande denitrifikationen ge ett stigande KH (trots att du alltså ej har höjt din KH dosering, det sker ju nu en endogen KH produktion i karet). Detta är viktigt att ha koll på, särskil…

• Gilla
    • 12 svar
    • 1,3k visningar
  5. För den som är intresserad av sandbädddbiologi. Denitrifikation sker i även relativt ”tunna” bäddar. Jag skrev häromdagen om hur min bädd på 5 cm tar hand om all nitrat i systemet. Och eftersom jag inte har LS utan vara coraroc (som jag tror aldrig kommer bryta ner nitrat då all konstgjord Sten är helt icke porös) så tillskriver jag sandbädden detta jobb till 95%. Bädden bör inte vara för ren dvs var försik med rengörande djur. En balansgång för man vill ej heller överbelasta bädden. Den skall ha kapacitet att bryta ner det som faller ner i den. Det ör völ det som kallas för balans. I mitt kar har jag 40 kg sand. Gammal regel säger att jag skall ha 20 kg levande Ste…

6. Started by Andy,

Fick en idé om att köra ett fosfatfilter som ett sandfilter. Är det en bra idé? Eller är själva volymen för liten? Med levande sand? Har ett 300L utan sump och tänkte kanske att ett sandfilter kunde öka på filtreringen. Funkar bra som det är nu men med en bestående hög nivå av nitrat som jag iof hoppas få ner med ett nitratfilter. Tja lite kreativ i tankarna så här i början på semestern;)

7. Started by Rameau,

Man läser ofta att man inte ska sänka fosfaten för snabbt, men vad är en lagom takt då? Jag har ignorerat mitt höga fosfat under en längre tid och tänkte väl äntligen försöka ta tag i det. Mätte idag fosfor till 90 med min Hanna ulr, har legat på 30 ganska stadigt. Jag stökade runt en del i sandbädden igår, det rördes upp en hel del bös, tror det kan ha påverkat dagens mätvärde en hel del, men 30 är för högt det med. 30 omräknat blir väl ca 0,09 hur mycket skulle man kunna sänka på en gång? Tänk på att jag haft detta stabilt under en längre tid så korallerna har väl mer eller mindre anpassat sig till de värdet. Och därmed bör det väl även ligg…

• 2 svar
    • 728 visningar
  8. Guest fishguard
    Started by Guest fishguard,

hej allihop kh ligger mellan 13 och 14.... antagligen för högt eller hur? ska jag göra några vattenbyten..är det det bästa sättet?

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by danne031,

Snappade upp detta på ett annat ställe men får ingen klarhet i vad som händer. Först trodde jag att ättika är en kolkälla, är det ofarligt svagt för att fungera som det eller? Vad är det som egentligen händer när kh sjunker av ättika?

• Gilla
    • 1 svar
    • 475 visningar
  10. Started by Claes_A,

Med anledning av en fråga i en granntråd: Jag vidhåller att det är enkelt att sänka KH med saltsyra, men visst är metoden riskfylld för den som inte vet hur saltsyran ska doseras. Eventuella nybörjare som funderar på varför KH-testet ger så pass höga värden ska av denna tråd inte lockas att börja slabba med saltsyra som en första (eller ens femte) åtgärd. Teori Saltsyra (HCl) är en stark syra som i en alkalisk lösning som saltvatten omedelbart kommer att neutraliseras till kloridjoner (Cl-) och vatten (H2O): OH− + HCl → H2O + Cl− Denna process konsumerar hydroxidjoner (OH-) vilket omedelbart leder till att karbonat (CO32-) och vätekarbonat (HCO3-) kommer …

• 9 svar
    • 4,7k visningar
  11. Started by aerie,

Hej! Nu har mitt kh legat utanför skalan i flera veckor, vet inte riktigt hur skjutton jag lyckades få upp det så högt men det vägrar att sjunka. Ca ligger på 240, mg på runt 1200, ph 8.3. Lyckas inte riktigt justera dessa värden överhuvudtaget med hjälp av Grotechs Instant kh,mg,ca. Nån som har något förslag på hur jag kan få ner kh?

• 57 svar
    • 9,1k visningar
  12. Started by mojjan,

hej! undrar vilket man ska köpa nitrat filter eller zeolit som förvaras i ett ytterfilter?? började mätningen av nitrat igår (Söndag). Det visade sig att jag hade tok för mycket, mellan 15-20 enligt Tropic Marine. Har läst att det finns andra tester (märken) att prova. Jag chansar att detta test visar ganska nära verkligheten.Bytte vatten idag ( Måndag ) ca: 40 % sög bort mycket av koralsanden i karet. Nya mätningen gjordes efter 3 timmar visade sig vara ca: 5... Kan vara lite färgblind Frågan är om det räcker med enbart täta vattenbyten eller om jag ska satsa på filter eller annat.. vill ej testa vodkan kan slå riktigt fel om man har otur...har jag läst Mvh Peder

13. Started by danne031,

Jag har inget behov av det då jag doserar nitrat, men sänka nitrat är ju alltid ett hett ämne. Har läst lite på AF hemsida men jag greppar det inte. Det som verkar rekommenderas är att man doserar bakterier och något som kallas flytande polymer. Bakterierna flockas på det och skummas enklare ut då? Samtidigt som de mumsar no3 och po4? Vad är flytande polymer? Upplys en nyfiken

• 0 svar
    • 698 visningar
  14. Efter en veckas semester kom jag hem till ett akvarium som inte alls såg ut som när jag lämnade det. Det gick knappt att se in genom framrutan trots att jag skrapade den ren innan jag åkte. Dessutom ser alla mina skivanemoner ut att vantrivas och de gröna macroalgerna har tappat färg och ser mer grå/brun/gröna ut. Bör tilläggas att skummaren har skummat som f'n när jag har varit borta. Så jag tog och gjorde lite tester och kom fram till att Nitriten ligger mellan 0.25 och 0.5 ppm (!) samt att Nitraten ligger mellan 25 och 50 ppm. Som tur är så har jag knappt mätbara värden av Ammonium, kanske för att skummaren jobbar för fullt. Kan jag ha fått dessa höga värden för att j…

• 16 svar
    • 12,5k visningar
  15. Started by Mejsel,

Kalibrerade min refraktometer och så att jag låg lite högt 1.028 Ska sänka med 0,005 om dagen ner till 1.025 ca. Hur påverkar sänkningen Mg-Ca-KH? Sjunker dom i samma takt? Kommer självlart att mäta men man är ju lite nyfiken.

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by Tizy,

Hur ska man sänka värdena snabbt... Nitrite 05-1 ...... Fosfat 3 Varför har det blivit så???

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by Niclas,

Hej på Er alla, nu ska jag berätta om mitt lilla äventyr igår kväll... Jag hade laddat min AC kalkmixer och drog igång den manuellt med min slangpump, med osmosvatten från en dunk. Avsikten var som vanligt att skicka upp PH eftersom jag på sista tiden har haft svårt att hålla det på en bra och jämn nivå. SÅ igång med eländet och iväg till ett annat rum för lite surfning o annat... efter nån timme så ropar Sannah att det ser lite konstigt ut i akvariet... JO det kunde även jag hålla med om! Snövit o mjölkigt som bara f-n. Kolla PH´t jodå nu var det högt, lite väl högt... Panikåtgärder startades omgående med vattenbyten ca: 140L i min 450burk, fick ner PH´t till någurlunda …

• 14 svar
    • 2k visningar
  18. Started by Xenia83,

Någon som använt sig av Seachems alkalinity test? Testade för en stund sedan och det ger knappt ens något utslag alls, inte ens efter 30 droppar (det borde göra det efter 8). Testet är inte blått från början helt enkelt testvätskan är gul. när man droppar ned vätskan är den klar, efter tillräkligt många droppar färgas testet med gult.

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by Ted,

Har köpt seachem matrix - ska ha det i sumpen. Hur gör ni - i reaktor eller i filtersocka? Är ni nöjda med produkten? Funkar det? Med vänlig hälsning, T Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 1 svar
    • 1,7k visningar
  20. Started by Ted,

Har köpt seachem matrix - ska ha det i sumpen. Hur gör ni - i reaktor eller i filtersocka? Är ni nöjda med produkten? Funkar det? Med vänlig hälsning, T Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 0 svar
    • 562 visningar
  21. Started by Mattias,

Någon som för det i sverige ?

• 4 svar
    • 1,8k visningar
  22. Started by johnsson_82,

Kan man använda Sera bio nitrivec som bakterieflora vid uppstart av saltvattensakvarium eller måste man ha någon flora speciellt anpassad för saltvatten? Jag pratar om den här produkten http://www.sera.de/en/products/in_category/filter-and-purification-bacteria-382/product/sera-bio-nitrivec.html

23. Started by SkogsflickaN,

Jag är inget vidare på tyska, inte heller italienska eller nederländska... Men jag gjorde ett försök till att testa vatten här hemma för en liten stund sen. Med Seras test så kunde jag hälla i 2 droppar, så vart testvattnet blått. Testade även med Saliferts test, och då visade det 4,8. På det sistnämnda vet jag inte ens om jag gjorde rätt, för det fanns ytterligare en flaska i förpackningen, med någon vätska i, men jag kunde inte se någonstans att man skulle ta något av den. Följande flaskor finns alltså i testet: KH-Ind (batch:0308-E) KH (batch:0308-C) Alkalinity Check Solution: Det är alltså denna vätska jag undrar över, vad används den till?

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by -=Mr_B=-,

Sitter egentligen mest och funderar, det är inte aktuellt, jag har alltid varit av åsikten att det är smartare att parallellkoppla, eftersom vårt vatten är billigt, hyfsat rent, och det tillåter olika effektiva membran i samma setup. Kostar lite extra i form av mer regelbundna byten av aktivt kol filter. Men om man i alla fall skulle fundera på att göra en insats för att minska spillvattnet så seriekopplar man ju membranen. Man matar slaskvatten från ett membran till in på nästa. I all evighet. Eller tills man uppnått önskad verkningsgrad. I ju fler led man gör det, desto mer skräp kommer följa med "finvattnet" ut, och ge sämre vatten. Detta eftersom koncentrationen av sk…

• 6 svar
    • 1,9k visningar
  25. Started by Arcticreef,

Varför i hela friden har inte SI enheterna nått akvarievärlden? I resten av världen har de varit standard i över 30 år. Jag vill veta vatteninnehållet i molar, inte i några konstiga ppm eller hårdhetsgrader. Nån som vet varför det har blivit så här?

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.