Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
-
I växtakvariegurun Tom Barr's Barrreport från september hittade jag följande: "First, we hypothesized that when environmental C:N ratios are high, heterotrophic bacteria are subject to N limitation and will out compete nitrifying bacteria for available NH4+, thereby reducing nitrification rates. In laboratory experiments, organic carbon amendments (30 mg C/liter, as glucose) to stream sediments completely inhibited nitrification with or without addition of NH4+ (P < 0.0001), whereas amendment with NH4+ only (0.75 g N/liter) increased nitrification by 40% compared with unamended controls (P < 0.0001). Carbon amendments also increased microbial respiration rates over…
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Intressant läsning... (av Julian Sprung) http://www.advancedaquarist.com/2006/10/aafeature
-
- 16 svar
- 2,4k visningar
- 1 följare
-
-
Har haft ett magnesium som hoppat mellan 1200-1340 enligt testet, inte fått nått system i det över huvud taget. Blandade nytt vatten mätte i karet 1280 mätte nya vattnet 1280 . Hällde i 2 korkar mg (aqatic natura) det är 2 veckors ranson av mg till mitt kar. Mätte mg efter några timmar 1230 helknäppt. Fel på testet?! Tänkte lite, ca stabilt 430KH stabilt 8.0 detta kan inte stämma.Mg borde vara ok. Köpte nytt test mätte i karet 1400 med nya testet 1200 med det gamla. Det jag la märke till var att hålet i korken var större på lösning 1 i gamla testet och att färgen på lösningen innan titrering var betydligt mer rosa nästan seris(eller hur det nu stavas) på det gamla testet…
-
Kan ju vara kul att veta vad olika märken med salt verkligen innehåller och vilka som är bäst kontra sämst. Här är en grundlig studie av Bornemann och Lowe. Artikeldel 1: http://www.reefland.com/rho/2006/05/sea_salt_study.php Artikeldel 2: http://reefkeeping.com/issues/2006-09/eb/index.php Diskussion om dessa på Reefcentral: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=936493
-
- 0 svar
- 788 visningar
-
-
Hej, måste sägas att jag är mkt imponerad av Rowaphos! Nu vid min 3 mätning efter ca 3v har jag sänkt från 25-50 till noll med 4dl Rowa. Detta med mkt måttlig strömmning och filterpåse. Underhåller ni som har mätresult 0 med Rowaphos då o då eller tillsätter ni ny Rowaphos först vid färgutslag efter mätning?
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Det finns som bekant flera stycken mer eller mindre avancerade metoder för att hålla sina näringsvärden på önskad nivå. Det skrivs i många trådar om en den ena en den andra metoden, men det framgår inte riktigt hur utbrett det är att tex dosera Vodka i akvariet, eller köra med ZeoVit-metoden. Vodka-metoden har på senaste året fått ett uppsving efter att ha övergivits för 20 år sedan. Socker-metoden, ett alternativ till att använda Vodka som kolkälla. ZeoVit-metoden från www.Korallenzucht.de ett helt koncept med kolkälla, bakterier, aminosyror mm. UltraLith-metoden utvecklad av www.FaunaMarin.de har precis som Zeovitmetoden ett komplett koncept med dosering av diverse …
-
Imorse upptäckte jag en otrevlig sak. I botten på mitt nystartade kar har jag en plexiskiva för att skydda botten glaset. Skivan är fast limmad mot glaset med silicon. Jag limmade skivan 3 dagar innan jag fyllde upp med saltvatten. Nu har det trängt in vatten under skivan, och jag är orolig för att siliconet längst in inte var helt härdat pga att det inte fanns så mycket luft där. Så vad tror ni? Är det bara att tömma karet och slita bort skivan och hela faderullan eller märker jag på något sätt ifall siliconet inte var helt härdat?
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Finns det nån som kan tala om hur man ska göra,har nämligen ingen bruksanvisning.
-
- 16 svar
- 1,7k visningar
- 1 följare
-
-
Kan man skumma bort magnesium? Jag har fyllt på maxdos varje dag i en vecka nu utan att det höjs. Har en mc 500 i en 375 liters tank med väldigt låg belastning. Har för mig att det inte höjs om man har fel mg värde i förhållande till ca och kh. Men där ligger jag på ca 400 och kh 9 så det är väl ok. Man skummar ju tyvärr bort en del bra ämnen också och jag undrar om man kan skumma bort magnesium. Karin
-
Har just fått sten i mitt nano och undrar om man kan ha nollnitrat och rowaphos i från start ? Har nämligen satt i det i filterkammaren, men kan givetvis dra ur det om det inte är bra för uppstarten.
-
- 3 svar
- 925 visningar
-
-
hej , hade tänkt mig att starta upp ett saltkar på ungefär 300 liter, har fått tag i ett begangnad kar,en skummare är på gång, ett filter med biobollar som tillhör akvariet sedan tidigare, 3 st cirkulations pumpar på var sin 1000/h, belysning har jag in te riktigt klurat ut en men det finns nog gott om tid för detta .... ska jag köpa mera prylar eller räcker det så här? har läst en hel del och är lite fundersamt kring det där med UV filter/pump bör jag köpa en för att underlätta uppstarten? tacksam för flera förslag eller tips eftersom jag inte har hunnit läsa alla inlägg på hela forumet. //Gerard
-
- 123 svar
- 13,6k visningar
- 1 följare
-
-
Kan man använda sånnadär "keramikmakaroner" som man brukar ha i ytterfilter i sötvattensakvarium till saltvattenskar tro? Eller avger dom något dumt? http://www.pwss.se/product.php?productid=540&cat=69&page=1
-
tjenis! eftersom jag är nybörjare på saltvatten så undrar jag följande: vad ska osmos vatten ha för gränsvärden på alla kemikalier,och var kan man köpa bra tester på webben? sjukt tacksam för all hjälp! -mange-
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Mätte för första gången med Salifert strontium test... maken till omständigt test har jag inte varit med om. 5 olika flaskor och 3 sprutor och rågade skopor.... Felmarginalen är +/- 5 mg/L och rekomenderat värde är 10-15.... Tog mig en halvtimma att göra testet... puh. De här värden fick jag med Salifert: Ca 435 ppm Ca 428 ppm (Med Sr testet) Sr 0-3 mg/L Ca diffade på 7 ppm mellan Ca och Sr/Ca testen och det är hyffsat... Ska dosera lite strontium och försöka få upp det lite för att sedan mäta igen... Men med mätskalan nedan så känns felmarginalen på +/- 5% ganska stor. 40 34 28 22 16 good 10 good 4 0-3 Vad tycker ni andra som använt det här testet? PS. blandade ihop 5 % …
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Någon här inne som har slutat använda osmos? Och gått över till kranvattnet?
-
I Örebro har vi väldigt mycket silikat i vårt kommunala vatten. Det blir väldigt höga nivåer även efter osmosen. Jag har löst det med ett gigantiskt silikatfilter efter osmosen. Andra akvarister i stan har inget filter. Några har ändå lyckats få fina akvarier utan algblomning. Kan det vara så att de burkar som fungerar bra har byggt upp en bakteriestam som konsumerar silikat? På samma sätt som det fungerar med nitrat och fosfat. Kanske kan någon här på forumet som är insatt i marinbiologi förklara hur det fungerar?
-
- 11 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej alla, läste igenom artikeln om fosfat i den senaste ReefKeeping. Snutten om bakterier var mycket intressant och en ny ide om krascher med vodka slog mig.. "Phosphate Export by Organisms: Bacteria A second means of exporting phosphate is bacterial growth. Such growth can be spurred by adding carbon sources to the water. Some carbon sources include sugar, acetic acid (vinegar) and ethanol (ethyl alcohol; often as vodka). A variety of commercial systems, such as zeovit, also appear to add carbon sources, although they rarely reveal exactly what ingredients they contain. These bacteria feed on the added carbon sources, using them as a source of energy. As they grow and m…
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Nånn som gjort den här?: http://www.reefkeeping.com/issues/2006-01/rhf/index.php Jag fick "Apprentice Reef Chemist". Ganska svårt, luriga amerikanska flervalsfrågor
-
- 12 svar
- 1,8k visningar
-
-
Jag hittade den här artikeln som jämför olika typer av sands förmåga att hantera ammoniak dvs bryta ned ammoniak, nitriter och nitrater som tillsattes i experimentet. De kategorier som testas är Deep Sea Bed (DSB) och system med plenum (Jaubert) i olika djup samt sand med olika storlek. http://www.advancedaquarist.com/2005/6/aafeature/view?searchterm=rob%20toonen Enligt detta experiment som gjordes under en månads tid verkar det fungera lika bra med eller utan plenum (DSB kontra Jaubert). Grövre sand (2mm) och tunnare sand (0,2mm) var lika bra på att hantera nitrat (låga nivåer), ammoniak (omätbara) och nitrit (omätbara) men det skilde när det kom till mängden fosfat i va…
-
- 5 svar
- 1,7k visningar
-
-
Nej antagligen inte, men här är ett exempel på hur ett välskött kar utan skummare, små vattenbyten, med endast 4x54w T5 och inte mycket annat kan se ut: http://www.advancedaquarist.com/2006/2/aquarium Och här ett annat bra skummarlöst exempel från Finland: http://haaga.aqua-web.org/082006/index.htm Jag tycker det säger lite om hur mycket vi låter oss påverkas av all marknadsföring i den här hobbyn. Jag tror fler och fler kommer inse att man inte behöver lägga en förmögenhet på en massa utrustning i framtiden för att nå fina resultat och det tror jag kommer gynna hobbyn. Jag tror att många som kommer hit som nybörjare blir avskräckta av att borra sumpar, lära sig om all …
-
- 92 svar
- 10,4k visningar
-
-
Har byggt ett nytt akvarium som jag snart kommer köra igång. När jag limmade glaset så använde jag diskmedel för att jämna till fogarna, har även användt lite bensin för att få bort silicon som hammnade fel. Så nu vill jag ju göra rent karet från detta innan jag kör igång det, hur ska jag gå tillväga då? Bara skölja med vatten en massa eller hur gör man?
-
- 1 svar
- 838 visningar
-
-
Hej Efter disk om nitratmätningsmetodernas osäkerhet kom jag på att jag hade en gammal modell liggande på hårddisken. Det är en mycket e n k e l simulation av effekten av matning och vattenbyte på nitratnivåerna. Den kan dock ge en liten känsla av dynamiken. MVH Lasse Moderator's upplysning: Ändrade din fil då jag laggt in fel fil ändelse i forumet. Nu skall det vara .XLS och inget annat Matvat.xls
-
- 1 svar
- 986 visningar
-
-
Vad skall det vara i redoxvärde i ett kar? Hittar ingen direkt lösning eller är lat så frågar er istället Edit. Hittade i en bok att naturligt värde ligger mellan 350-450mV
-
Hej, Har haft höga nitratvärden under en period i mitt kar. Testade idag mitt nyblandade saltvatten där vattnet har gått genom osmos med nitratfilter. Saltet jag har använt är Reef Crystals. Testet visade att det även fanns nitrat i det vattnet. Har någon stött på liknade problem? Mvh Martin Johnsson