Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by lennie,

Just nu har jag 8,44 För en vecka sen hade jag 8,05 och runt där. Men sista veckan har det sakna med säkert gått upp till 8,44 och nu ligger det stabilt där. Allt levande i tanken ser ut att ha det bra och trivas. // Lennie

• 6 svar
    • 1,5k visningar
  2. Started by thomas5547,

Någon här inne som har slutat använda osmos? Och gått över till kranvattnet?

3. Started by Borg,

Har inköpt en burk Salifert magnesium powder och blir inte riktigt klok på doseringen, någon snäll som använder detta och kan tala om typ dosering per 100l

• 10 svar
    • 1,8k visningar
  4. Started by Krillo,

Hej! Har Eheim aktivt kol samt Fauna Marin Ultra-Phos - kan man köra det ihop? Så vitt jag förstått så kan ju aktivt kol avge fosfat. Nu har jag ju redan fosfat i vattnet som jag vill få bort med Ultra-Phos, blir det inte kontraproduktivt om jag kör med aktivt kol samtidigt då?

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by darkis,

Hej på er! Kör ju RSM 250 och har nu haft det så länge där jag antagligen slarvat med underhållet (börjar lukta lite algsoppa). Två frågor som jag skulle uppskatta om någon vänlig (eller ovänlig) själ vill svara på! Jag utgår från den bifogade bilden över hur akvariet ser ut i bakkant (Hoppas RSM inte har något emot att jag lånar deras egna bild?!) Fråga 1: På bilden finns två svampar, markerade 10 samt 5. Hur bör dessa städas? Ska dessa sköljas ur och rengöras, eller bör dom bytas eller liknande? Jag misstänker att akvariets totala "biologiska filter" blir nedsatt under en tid efter rengöring eller byte. Fråga 2: Påse nummer 7 är jag osäker på generellt. Vilken typ av un…

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by patrikk,

Är det någon som skulle kunna berätta för mig hur formeln ser ut för att justera salthalt upp och ner. Jag vet att det finns en formel som tar hänsyn till vilket saltmärke man använder sig av och det är den jag söker. Säg att saltmärkes parametern är Z. Men vad är Z? Det borde väl givetvis vara antal gram /liter för att uppnå 35ppm. Men hur ser resten ut? Och sen hur beräknar man för att sänka salthalten? Sent from my iPhone using Tapatalk

• 23 svar
    • 3,6k visningar
  7. Started by jizeta,

Har ett RSM 130 med Tunze 9002 skummare och behöver lite hjälp med mina värden Temp: 26-27 Salinitet: 1.024 KH: 8,5 Alk: 2,9 PO4:~0,75-1,0 NO3: 50 Ph: 7,8 Ca: 330 Mg: 1050 Alla tester är Salifert. I akvariet lever nu: 2 clowner 1 bicolor blenny 1 salarias 1 mandarin 1 liten blenny jag glömt namnet på 2 korallgobies 1 BTA 1 cylinderros 1 flakväxnde montipora 10x15 cm 1 hystrix 4x6 cm skivisar gröna stjärnpolyper sinularia lobophyton xenia kenyaträd Har någon nåt tips på hur jag ska kunna få kontroll på de dåliga värdena sam stabilisera dem? Vet NADA om balling och har aldrig tillsatt spårelement. Vänligen// Jesper

• 6 svar
    • 876 visningar
  8. Started by nikosmaximus,

Hej har egen osmos anläggning som jag köpte för ett par dagar sen håller på göra eget osmos vatten till mitt saltvatten akvarium men det rinner ganska trögt har kanske fått 20-30 liter på 8 timmar gör jag något fel eller är det så det funkar?

9. Started by Palmerand,

Hej. Vill börja med att tacka för ett trevligt och matnyttigt forum. Jag har länge haft sötvattensakvarium men har under några år längtat efter att starta ett saltvattenskar. En fundering jag har som jag inte hittat något svar på är om jag hade vunnit någonting på att använda havsvatten i karet nu när jag inte har tillgång till osmosfilter? Jag bor på västkusten så jag antar att jag hade fått tillsätta en del salt men efter det borde det väll fungera ok? MVH // Jimmie

• 13 svar
    • 1,4k visningar
  10. Started by kfarmnell,

Hej. Nu behöver jag lite expert hjälp. Jag har haft ostabila värden ett par månader och får inte ordning på dem. Mina värden idag. temp - 26 salt - 1.026 ph - 7,6 (OBS jag börjar ana att mitt test är kass för de senaste månaderna har det visat exakt samma värde) och vi har tom satt in ventilation i huset och en slang till skummaren som många av er rekommenderar här. no3 - 50 Po4 - 0,120 p-po4 mg - 1320 KH - 7 ca - 480 mitt kar har funnits i 2 år det är 120x50x50. för ca 2-3 månader sedan började min stylophora att dö och jag försökte byta vatten och hitta var felet låg. Och jag tror att felet legat i mina o…

11. Started by bengt,

Jag kör Tropic Marin Reef Salt, tycker det är det bästa saltet enligt min erfarenhet. Vilket föredrar ni??

• 2 svar
    • 746 visningar
  12. Started by Genne,

Nu ska jag sticka ut hakan. Tekniken tar över många kar i dag och dom blir sterila enligt mig, vill vi inte ha naturen hemma? Jag sitter och tittar på vad alla häller i sina kar och hur många jobbar med kemi och allt de försöker ta bort och sätta till. Sedan tittar jag hur mitt kar jobbar jag har koll på KH, kalcium, salthalt och lite på magnecium, sedan skiter jag i allt annat. Sedan ser jag att mitt kar ligger nog närmare naturen än många andra när man studerar karen. Ja jag har haft en krasch där fisken dog av någon anledning, någon typ av sjukdom men jag ser ingen anledning till att offra miljoner på teknik. Min fråga och utmaning mot er …

• Gilla
    • 20 svar
    • 1,6k visningar
  13. Started by nike83,

Cyanobakterier är något som har drabbat mig i samtliga system, mer eller mindre. Tanken med denna tråd är att vi tillsammans försöker komma fram till förebyggande åtgärd, orsak och åtgärd vid angrepp. Om denna tråd blir en bra diskussion med bra slutsatser, så är det inte möjligt att föreningen för Saltvattensguiden gör en liten guide gällande cyano. Jag börjar fylla på med min egen kunskap, så får ni andra hjälpa till med er input och erfarenheter. Rätt eller fel. Hos den Amerikanska sidan/butiken/kanalen BSRtv finns en bra guide, som jag tror har många poäng: LÄNK Lite kort om cyano Cyano är som många vet inte en alg, utan bakteri…

14. Jag tror att de flesta av oss titrerar kH-tester för långt, det vill säga får ofta ett falskt högt värde i storleksordningen 0,3 till 0,6 dKH för högt. Jag roade mig med att mäta pH-värdet med elektrod och stannade sluttitreringen vid tre olika färgomslag. Vid de två färgomslag som jag bedömde att jag var framme så hade jag ett pH på 3,5 respektive 4. Det tredje testet stannade jag titreringen vid första minsta antydan till färgomslag, och då var pH 4,5. Och det är där vi ska stanna i en alkalinitetstitrering. Jonas

• Gilla
    • 2 svar
    • 86 visningar
  15. Started by per.w,

Jag undrar vad ni har för saltnivåer i era burkar? Litteraturen säger att det ska vara mellan 1.024 och 1.026ppm. Jag vet att några jag varit i kontakt med har så låga halter som ända ner till 1.020ppm. Själv har jag ända fram till det att jag startat upp min burk på nytt, haft en saltnivå på 1.026ppm. Nu har jag sänkt den till 1.022 då fiskarna jag köpt gått i en burk där salthalten var just 1.022ppm. Det visar sig nu att korallerna som jag hade i min gamla burk och som jag har flyttat till den nya burken,tillsammans med de nya korallerna jag köpt till den nya burken inte trivs eller iallfall inte öppnar sig ofta eller alls, sedan jag sänkt saltnivån från 1.026 till 1.02…

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by Henrik.Å,

håller som alla andra på och kämpar med att höja mitt ca och kh värde, ligger på 330ca och 7-8 kh byter 25L vatten varannan vecka. nu till mitt problem... jag kan inte höja mitt ca värde, det ligger mellan 300-330 men försöker jag höja det högre så skjuter kh i höjden, provade och tillsätta mer under nästan två veckor. första veckan ca runt 320 kh 13, veckan som föjde ca låg still kh:t låg på 17! (svälj) vad göra nu? tillsatte inget mer biocalsium..... efter lite över en vecka låg kh på 10. senaste halvåret ligger ca och kh still på 330/7-8 har planer på en kalkreaktor men det får vänta till hösten och det nya karet. Är det någon som haft problem med att kh:t skjuter i …

• 8 svar
    • 1,6k visningar
  17. Started by Peppz,

Mjo, har lite problem med att min salthalt sjunker av nån konstig anledning.. Asså, i början så funkade allt perfa, enda jag behövde göra var att fylla på vatten som dunstat, salthalten var i princip konstant då. Men nu så har saltvärdena börjat dala i två av mina tankar. Så nästan varje dag får jag "kompensera" med att göra delvattenbyten med förhöjd salthalt som givetvis gör att värdet går upp, men dagen efter så har den sjunkit igen.. Vad kan de bero på? Alla andra värden är ok. Tackar på förhand för svar.

• 7 svar
    • 1,4k visningar
  18. Started by Capote,

Hej. Har en fråga angående Calciumhydroxid. Om man rör ut kalciumhydroxid i vatten och väntar ett tag så får man klart vatten med olöst kalciumhydroxid i botten. Det har vi använt i hobbyn vid vårt ersättningsvatten. Om man inte använder det klara vattent utan rör om igen, låter det sjunka, rör om igen o.s.v. Kan man så småningom skapa en emulsion där man inte får något klart vatten även om man låter vätskan stå åtskilliga timmar? Vill inte nå detta stadium men skulle kunna förklara varför kalmixrar kan konstra om man inte fyller på med nytt friskt vatten regelbundet.

• 2 svar
    • 910 visningar
  19. Started by Saltis,

hej det är så att ca var 400 och jag tänkte höja det lite och så hällde jag precis som det stod på förpackningen " reef evolution" nästa dag mätte jag igen och då hade jag 475 ppm och min fråga är det farligt att ha så högt ?

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by Jenn,

Det var ingenting! förlåt

• 0 svar
    • 816 visningar
  21. Started by Wulf,

Hej Finns det någon som har provat Tetra NitrateMinus? Fungerar det? /mvh Ulf

22. Started by TgL9705,

Köpte Salifer 6 in one testkit men det fanns bara holländsk och tysk instruktion i,någon som vet var man får tag på engelsk eller svensk?

• 7 svar
    • 1k visningar
  23. Started by Bygert,

Tetra verkar vilja satsa på saltvatten också nu och har kommit ut med en teststicka för saltvatten. Det är ju intressant att se hur det fungerar så jag har köpt för att testa. Så här långt har jag sett hur det ser ut praktiskt och helt klart är det snabbt och smidigt, jämfört med dropptest är det ju rena drömmen om man bara ser till att få det gjort. Testet visar nitrat, nitrit, kalcium, kH och pH. Särskilt ett snabbt och enkelt test för kalcium är ju intressant. Det är dock rätt rejäla kliv i graderingen, för kalcium t ex 100 - 200 - 300 - 400 - 500. Färgerna man skall jämföra stickan med är inte så där väldigt väl åtskilda heller, även om testet i sig fungerar perfekt s…

• 0 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by san_miguel,

Hej. Jag har blandat salt i osmosvatten och haft aluminiumfolie som lock på tunnan. Aluminiumfoliet har kommit i kontakt med aluminiumfoliet och som blev svart istället för silver på den delen som va i vattnet kan de har gjort vattnet dåligt?. Mvh Mikael

• 1 svar
    • 725 visningar
  25. Started by freddi36,

hej alla hoppas någon kan hjälpa mig jag mätte mina värden idag (har varit slarvig på sistone) och de var lite låga. i helgen bytte jag salt från ett med lite högre värden till ett med lite lägre. anledningen var att jag tyckte värdena "buffrades" upp för mycket vid vattenbyten. t.ex om mitt Kh låg på 9 och sen gjorde jag ett vattenbyte så hoppade det upp på 11 typ. det funkar ju att göra såhär men detstressar korallerna i onödan så jag tänkte att jag byter salt till ett med lite lägre värden och sen tillsätter jag något vid behov gjorde vattenbyte i söndags på 17 liter i mitt 58 liters. mätte idag och det såg ut såhär: Ca 400ppm Mg 1170ppm Kh 7,7-8 jag vill ha Ca runt …

• 27 svar
    • 4,8k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.