Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 242 ämnen i detta forum
-
Hej, Jag fyllde provröret till min hanna fosfat med en spruta och upptäckte då att om jag tar 10 ml med sprutan så är det ca 3 mm över strecket för 10 ml på behållaren! Någon som vet om man ska hålla sig till strecket eller om man ska fylla 10 ml?? //Peter
-
- 2 svar
- 996 visningar
-
-
Hej:) Som rubriken säger är det farligt för något i karet om ca är lite högt? För att jag ska kunna hålla mg och kh uppe så måste jag köra kalkreaktorn som jag gör, med följden att ca blir lite högt (450-460) Något att oroa sig för? mvh Emil
-
Hej ! vet inte om detta är rätt ställe att fråga på..men jag testar. Mina koraller var jätte snygga innan jag började med Rowa och aktivt kol. Ville bli av med lite trådalger som sitter på stenen..den första som reagerade var min läderkorall (sahcropyton) eller något sådant. Den drog in alla sina polyper..har varit sådan i 2 dagar nu. Sedan bleknade även min Fungia en aning, och även den drog in sina små polyper. Undrar om detta är naturligt i början eller om jag helt enkelt tog bort näringsämnena. mvh Peder
-
- 13 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej allihopa har inte skrivigt på ett tag av olika anlrdningar, bland annat åkte jag på gallsten dom hittade 12 stycken "smärtsam upplevelse" har dessutom dem fortfarande kvar fast jag har inte ont av dom. Sedan har jag för en vecka sedan opererat diskbrock för andra gången på samma stället. Men jag har läst mycket om vad som händer på sidan , intressant. Har haft problem med att haft koll på alla värden i akvariumet på grund av detta, och skulle behöva lite tips på hur jag lättast får orning på värderna igen. Kollade värderna på morgonen. Temp: 25 Salt : 1024 KH : 9 PH :7,8 NH4 :0,6 NO2 :0,05 CU : 0 O2 Syre : 8 NO3 : 40-60 PO4 : 0,25 CA : 420 MG : 680 Vilken ordning ska …
-
Jag har gjort alla tester förutom fosfat. Ph 8 Kh 9 nitrit 0.025 nitrat 0 Alla verkar må bra för tillfället. Igår var allt fint, köpte en ormstjärna, och fyllde på med vatten eftersom jag la in den nya rmsdelen som skulle fixa hinnan. Eftersom rsmdelen flöt upp hela tiden har jag moddat den lite så den sjunker ner men den verkar ha åkt upp lite ändå eftersom vattennivån var ganska så låg i den men inte i sumpen... En blåbent eremit har dött men det är för att han envisades att han kommer in i ett hål, jag har flertals gånger tagit ut honom men han går tillbaka dit.... Och sen igår hade jag fest men jag tror inte att ngn skulle spilla i ngt där inne... och om ngn idiot…
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har en liten fundering. Mitt kh värde sjunker lite då och då och man får buffra upp karet. Koraller och fiskar ser ut att må bra och vattnets värden är annars bra. Men vad brukar vara orskaken till att KH får en liten skjuts neråt? Använder ni andra buffers kontinuerligt med? mvh J
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Bra ämne, Lasse: skummar skummaren verkligen ut bakterier? Ditt huvudsakliga argument mot att skummaren skummar ut bakterier är väl att bakteriepopulationen fritt i vattenmassan inte är den största delen av total bakteriepopulation i akvariet. Om jag minns rätt brukar du säga att bakterierna behöver "stolar" - ytor - att sitta på, och tar ytan slut så har inte bakterierna någonstans att fortplanta sig. Jag håller inte med dig och argumenterar för att skummaren verkligen skummar ut bakterier/bakterierflock. Bakterier i vattnet Utan att ha haft tid att plöja igenom google i jakt på kvantiteter av vattenburna bakterier så är det så att det finns en oemotsäglig erfarenhetsmäs…
-
- 12 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hej! Jag kollade min salthalt idag och tyckte den var lite låg. 1.022,5. Skulle vilja ha salthalten på i alla fall på 1.023-1.025. Hur höjer jag salthalten utan att skada mina fiskar? Eller är salthalten godkänd? De jag är oroliga för när det gäller salthalten är min eremitkrabba och snigel ^^
-
- 2 svar
- 687 visningar
-
-
Jag får för mig så mycket dumt här på kvällarna. Jag kikade på Royal natures video om hur de gör sitt salt, den var iofs lite väl vacker så de visa nog inte hela processen. Men i slutändan så är deras salt baserat på indunstning lik ett flertal andra märkens salter med(Resten sätter ihop saltet mer eller mindre konstgjort i laboratorie). Mina vansinniga tankar lyder därför såhär: Kan vi göra eget salt av vårat västkust vatten genom indunstning? Om ja, hur skulle resultatet bli? Helt ok, schysst eller uselt? Frågan isf blir varför :-) Ett potentiellt problem är ju att våra vatten är ganska planktonrika speciellt under vissa delar av året, det kanske kan göra att djuren tor…
-
Kan man använda Sera bio nitrivec som bakterieflora vid uppstart av saltvattensakvarium eller måste man ha någon flora speciellt anpassad för saltvatten? Jag pratar om den här produkten http://www.sera.de/en/products/in_category/filter-and-purification-bacteria-382/product/sera-bio-nitrivec.html
-
- 2 svar
- 2,2k visningar
-
-
Jag har ett akvarium på 250 liter, tio fiskar, fem koraller än så länge. Mitt PHvärde är 6.40, är detta lågt och i så fall hur ökar man det?
-
- 4 svar
- 669 visningar
-
-
-
Har en avgränsning i min sump till alger. Har haft en stor tillväxt men aldrig riktigt gallrat ut alger. Hur bör man sköta ett refugium för att få bästa resultat? Skall det få växa tills allt är helt tätt och igenvuxet eller bör man gallra ut med jämna mellanrum för att det skall växa nytt? Hur mycket skall man ta ut och hur ofta i så fall? Om man låter det växa igjen så är det ju platsbrist som gör att man må ta ut alger men tänkte att det kanske är en tanke i att ta ut för att trigga tillväxt och nytt upptag?
-
-
- 21 svar
- 7,2k visningar
-
-
Jag tänkte kolla med er om vad ni tänker om nitrat och fosfat samt litet annat... Bakgrund: Jag fick ju börja om med koraller då många dog av vad jag skulle vilja tro var RTN.. Inte helt säkerställt att det var det, men då mina acroporor blev snövita på bara någon vecka och på det sätt som beskrivs på nätet, så tror jag att det var så. Jag började om på ruta ett, få ordning på vattnet, mjukisar, bättre filtrering. Nu har jag utökat med litet acroporor, montiporor, samt en rad andra mer känsliga koraller. De ser ut att må bra och jag kolla vattenvärden varje dag för att se om det svänger.. Så här ser det ut: Temp 24-25 grader, sa…
-
-
- 33 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej Jag brottas med vad jag tror är dino och har testat lite av varje för att få bort dom, h2o2 och uv tex utan resultat. Jag funderar på att tillsätta bakterier, pods och phytoplankton för konkurrens. Någon som har tips på någon bakterie produkt som passar ett akvarie som är 1år gammalt? Mvh Mats Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
-
- 10 svar
- 4k visningar
-
-
Jag har under 3-4 år nu kört Triton Core7 men har börjat snegla på ATI Essential Pro då jag tycker Core7 är lite för dyrt egentligen. Behöver man dosera mer av ATI än Core7? Andra för eller nackdelar?
-
- 0 svar
- 503 visningar
- 1 följare
-
-
Tästade mitt vatten i kranen idag för att kolla tänkbara silicat problem. Testade med Salifert Si test Kranvatten 3mg/l Osmosvatten 0mg/l (var lite svårt att bestämma sig men lutar mer åt 0mg än 0.03mg ) så detta kan ju vara bra att kolla upp även hemma hos er andra Mitt osmosfilter är ganska nytt kör väll upp en 60liter i månaden å har haft det sedan april Kommer ifrån Alingsås ca 5 mil norr om Göteborg Så er med algproblem kolla era osmos eller vatten från kranen det är mycket att det kan vara detta som är bla boven
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Finns det något sätt o mäta järnhalten i akvariet? Anledningen att jag skulle vilja göra det är att de flesta av mina sps:er har lite grönt på sig, vissa mer andra mindre. Tex. en creamfärgad acropora med lila toppar, innan topparna färgat ut till lila har alla haft grönt på sig. Flera koraller som jag misstänker inte ska ha grönt i sig har det. Det jag TROR kan vara boven, rätta mig om jag har fel eller kom med egna teorier. 1. Min algmagnet (vanlig akvariemodell) som alltid sitter i akvariet läcker ut nåt. (är det förresten rekommenderat att alltid ha den i vattnet?) 2. Jag har fosfatremover från Fauna marine som e järnbaserad.
-
Hej alla, jag är inte saltvattensakvarist men jag ställer den här frågan här för det känns som det finns mest insatta människor här som kan förklara följande: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/bluextreme-1100-p-5587?osCsid=168a8cdaa4075ecedf07cbc6b0b55bec Man ser lite olika placering av keramiken hos olika tillverkare. Jag skulle vilja få höra lite teori om var man bör placera den högporösa biodelen. I filmen ovan tycker dom tydligen att man ska göra grov och finfiltrering först innan man exponerar vattnet för keramiken. Jag tycker däremot det känns mest logiskt att exponera keramiken mot så mycket DOC och POC man kan i syfte att ge bakterierna så mycket organiskt mat…
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hittade denna sidan där de gämför olika tester och mäter Fosfater http://www.korallenriff.de/Sindelfingen2005/phosphat2005_sifi.html Lösning 1 - 0,10 mg Macherey Nagel 0,09-0,15 Rowa 0,092 Merck 0,092 Salifert 0,1 Lösning 2 - 0,05 mg Macherey Nagel 0,03-0,06 Rowa 0,046 Merck 0,046 Salifert 0,1 Sidan är på tyska men man kan översätta den antingen med http://babelfish.altavista.com/ eller http://www.worldlingo.com/en/websites/url_translator.html
-
Har på gång med en uppgradering av mitt 350l till ett större på 750l +sump. Kör idag med TM biocalsium balling A,B,C och det kostar ca 300:- för en 10l dunk av varje när man köper deras största refill paket och blandar själv.. Men med ett större akvarium kommer förbrukningen att öka och jag har funderat på att kanske skaffa reaktor istället men vill helst fortsätta med balling då precis byggt ut min grotech doserpump och även använder den till spårämnen. Samt att jag tycker att det fungerar så smidigt och mina värden ligger stadigt och bra. Om Jag blandar kemikalier till balling själv, går det att komma ner i pris/liter? och vart köper man dessa kemikalier?
-
- 32 svar
- 5,5k visningar
- 1 följare
-
-
Efter att ha kämpat under snart ett halvår blir det nu dags att få lite input från er andra på forumet. Karet jag har utmaningar med är mitt 650 liters revkar. Jag började med zeolit i somras för att försöka komma ner i näringsvärden (nitrat och fosfat), men jag får dessvärre ingen framgång med detta (Jag användet Zeovit i detta revkar och Ultralith i fiskkaret). Jag har noga mätt näringsvärdena med bra tester, Macherey-Nagel för nitrat och Hanna för fosfat. Mätvärdena för de tre senaste månaderna syns i bilden nedan. Det framgår ganska tydligt att nitraten inte kommer lägre än 15 ppm, och att fosfaten sakta stiger i normalfallet. Min enda framkomliga väg att få ned fosfa…
-
-
Ja.. jag kommer att köra ganska så lowtech.. kommer inte ha någon sump, ingen kalkmixer eller kalkrektor eller doserpumpar för balling eller liknande.. Måste därför tillsätta calcium, magnecium och sådant manuellt... villa preparat och metoder rekomenderas då?
-
- 16 svar
- 1,9k visningar
-
-