Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Har sedan en tid tillbaka problem med alldeles för höga nitratvärden. Har undrat mycket över detta och har i en tidigare tråd här spekulerat över möjigheten att ozongeneratorn kan hjälpa till att oxidera ammoniak och nitrit till nitrat. Men sen slog det mig plötsligt: jag har en DSB och sedan en tid även en Tunze Wave Box. Wave boxen får ju HELA vattenkolumnen att röra sig. Kan detta leda till att vattnet även rör sig nere i DSBn och därmed får ner syrerikt vatten dit och förstör den anaeroba miljön som skall bryta ned nitraten? Vad tror ni, kan detta vara en rimlig förklaring?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Vad har ni för erfarenheter av wet dry filter? En del tycker att det är bra, andra kass. Det verkar som att det är viktigt att filtret inte får för mycket grov skit då det lätt blir en nitrat fabrik. Är det bättre o satsa på typ bio-bricka eller liknande?
-
-
- 4 svar
- 4,4k visningar
-
-
Någon som testat den större varianten? Förbannat trött på dom små. Om dom inte rymmer från reaktorn så klumpar dom ihop sig... odågor...
-
- 8 svar
- 974 visningar
-
-
-
Har en liten flaska zeobak som jag köpte i somras (maj juni). använde nåra droppar i början, sedan dess har den stått i rumstemperatur oanvänd tills nu, går den att använda? Det bestföre datum som står på flaskan är 2011-02, men det är väl för oöppnad flaska antar jag. Bara att skaffa en ny? samma med min UltraBAK men den håller sig väl längre gissar jag
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan, Hade nyligen en uppblossande ammoniumspik i akvariet, vart det hela började vet jag ej. Kanske en sidoeffekt av en behandling av Cyano eller något djur som gick och dog nånstans som jag ej hittade. Hur som helst så fick jag rådet av Ted B på Bioted att dosera Zeobak för att ta ner den klättrande spiken. Mycket riktigt så efter ett par timmar var ammoniumet helt borta, det klättrade upp lite fram till jag doserade nästa zeobak-dos ett par dagar senare för att sedan direkt försvinna. Efter två doser så är nivåerna nere på noll igen. Jag vet inte om jag kan tillskriva Zeobaken något av detta, kanske hade det en partiell inverkan på processen som helhet vad vet jag. M…
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
nu har jag kört med Nollnitrat i 4-5 veckor utan några mätbara resultat och nu undrar jag om det har funkat hos någon annan?
-
- 22 svar
- 3,1k visningar
-
-
Som rubriken anger> Var kan jag köpa Zeosand nollnitrat?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Norberg ! Här kan du se skillnaden som vi pratade om..
-
- 90 svar
- 9,6k visningar
-
-
Tänkte försöka starta upp en tråd för att dels delge mina egna äventyr, men också få in feedback från er andra. Själv har jag precis beställt, så än har jag inget att komma med. Ska först försöka dokumentera upp korallerna för att om några veckor försöka få fram några jämförelsebilder. Så, ni som kör ZEOspur - bidra gärna med lite före & efter bilder och era egna erfarenheter kring detta! Självklart får ni chatta på bäst ni vill här också, men håll er gärna till topic... Någon Zeolith är inte inkluderad.
-
Jag blandar ut min ZEOstart 3 för att öka volymen, och därmed kan köra det automatiskt via doserpump. jag blandar ut den 10 gånger så det blir 1:10 (zeo H2O). de senaste gångerna har jag inte orkat gå och köpa destillerat vatten på apoteket, utan tagit mitt osmosvatten (direkt ur slang och ej via hink/balja). Funderar dock på om det är dumt att ta osmosvatten istället för destillerat vatten?! kanske det sätter igång någon reaktion som orsakar att ZEOstart:en blir dålig då!? vill gärna ha synpunkter från Er som är lite bättre på kemi och vatten än mig
-
Funderar på att i höst köra lite zeovit i mitt 100 liters. För att det vore kul att testa. Väldigt liten vattenvolym, men det finns ju nanon som verkar gå bra på zeovitmetoden. Blir inte så himla dyrt heller, nackdelen är väl att artiklarna går ur bästföre-datum. Kör skummarlöst men kan inte mäta nitrat, nitrit och fosfat. Funkar det skummarlöst med zeovit i ett sånt litet kar tror ni? Tänkte köra grundartiklarna Zeobak, Zeostart och Zeofood och ev. nån aminosyratillsats. Tänkte ha en nylonstrumpa passivt med ca 150-200ml zeovit i överinningskammaren. Tillsätter Ca och spårämnen med TM BioCalcium. Tror ni detta skulle funka ihop med BioCalciumet eller blir det krock så a…
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Kanske är skåpmat för många, men tål att dryftas... Ni vet ju att koraller utan zooxantheller bildar kalk mkt långsammare, och zooxanthellata koraller bildar kalk långsammare på natten. Orsaken vet säkert dom flesta, att när zooxanthellen fotosyntetiserar så favoriseras korallens konvertering av HCO3 till CO3, som är förutsättningen för CaCO3bildning. HCO3 antas pumpas in i korallen med en aktiv transport och väl inne i korallen måste HCO3 göra sig av med sin H jon...detta blir enklare om lokalt ph stiger vilket det gör när zooxanthellen konsumerar CO2 till sin fotosyntes. Så processen HCO3--CO3+H förenklas. H jonen sen pumpas ut ut korallen samtidigt som en kalcium…
-
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Ny artikel från undertecknad, läggs upp i registret också /Jonas Zooxanthellreglering.pdf
-
-
- 1 svar
- 674 visningar
-