Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

  1. Started by Markus,

    Vad är bästa och billigaste sättet att filtrera ett system med mycket fisk? tacksam för idéer

      • Gilla
    • 11 svar
    • 4,4k visningar
  2. Started by Tobbe,

    Hejsan jag har haft lite problem med RTN och blekning av korallerna, har därför skickat in ett test till marilab och fick tillbaka det idag. jag har lite svårt att tyda vad som skulle vara fel förutom at Al är skyhögt vilket jag inte kan förstå. Tacksam för hjälp med att tolka resultatet. //Tobbe

      • Gilla
    • 34 svar
    • 4,4k visningar
  3. Started by oveb,

    Släpper kalkalger "automagiskt" om man blandar 1,2 kilo citronsyra i 450 liter sötvatten ?

    • 25 svar
    • 4,4k visningar
  4. Started by Licke,

    Jag behöver hjälp efter en sorts krasch jag råkat ut för, jag vet inte riktigt vad som orsakat detta så jag börjar med en summering vad jag gjort innan och sedan efter kraschen: Innan: -Hela hösten har rullat på bra tycker jag, detta är en typisk bild, växt på bra men har haft strul med dinos i sanden som ni ser. Försökt att ändra vattenströmmar osv för att det ska ge sig utan resultat. Skaffade en Maxspect gyre tex. -Mätte regelbundet mina värden som låg som de skulle, nitrat visade alltid 0 (Red sea test) så jag tänkte att jag kan mata på lite hårdare, tyckte att det såg bättre ut, anemonen delade sig vilket jag såg som positivt. -I mellandagarna …

      • Gilla
    • 16 svar
    • 4,3k visningar
  5. Started by morphriz,

    Nu har jag tänkt igen... Korallers favoritmat är bakterier, inte pga de tycker om bakterier utan för att det finns mest av dem i vattnet. Bakterier som tar över phytoodlingar är ett problem för phytoodlingen. Varför inte helt sonika bara odla bakterier åt korallerna? Om man har ett kubrefugium med ordentlig belysning och luftning/CO2 injektion gör det nånn skillnad vad som knaprar i sig näringen? Det blir ju korallmat iaf. Vad lever bakterierna på egentligen? Setup exempel: En fykantig glastratt med avrinning i botten. Gärna med ett vanligt CS surgeutlopp som släpper iväg nånn liter eller så åt gången och då tar med sig ev. gegg i botten. Solnära ljuskälla, luftdriven c…

    • 21 svar
    • 4,3k visningar
  6. Started by nike83,

    Jag har precis öppnat en liten flaska med ZEObak som gick ut i början av året. den luktar lite som ett par hockyhandskar, dvs sur svett. luktar era ZEObak något? kan du lukta på din flaska? ;( överväger att slänga denna flaska.!

      • Gilla
    • 7 svar
    • 4,3k visningar
  7. Started by Aquario,

    Hej. Behöver hjälp med ett bra sätt att permanent sänka PH. Det ligger på 8,55 i dagsläget och har gjort det en längre tid. Jag antar att det är anledningen till att min Caulastrea furcata inte öppnar upp sig på länge. Tacksam för alla tips jag kan få.

      • Gilla
    • 32 svar
    • 4,3k visningar
  8. Started by Coralkiller,

    hej undrar om det finns nån som har erfarenhet att kunna svara på om redsea saltet är av bra kvalitet , har den rikligt med spårämnen och så vidare eller finns det bättre salter att tillgå? mvh Jerry

    • 31 svar
    • 4,3k visningar
  9. Started by Beppe,

    Jag funderar lite efter att ha läst en annan tråd här på forumet om salthalten i karen. Enligt bruksanvisning på t ex reef Crystal ska man använda 33 gram/liter sötvatten. När jag blandar till mitt till 1,024 vid 25 grader, så måste jag använda betydligt mer- 40-42 gram. Stämmer detta med era erfarenheter?

    • 12 svar
    • 4,3k visningar
  10. Started by Mazzi,

    Hej Jag brottas med vad jag tror är dino och har testat lite av varje för att få bort dom, h2o2 och uv tex utan resultat. Jag funderar på att tillsätta bakterier, pods och phytoplankton för konkurrens. Någon som har tips på någon bakterie produkt som passar ett akvarie som är 1år gammalt? Mvh Mats Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

      • Gilla
    • 10 svar
    • 4,3k visningar
  11. Started by skobeedoo,

    Har fått en vitaktig hinna som när man skrapar på det blir som slem som åker runt i akvariet. Det har blivet så mycket att filter påsen i sump sätts igen inom 1 dygn och att mina cirkulations pumpar knappt får vatten tillförsel. Vad är det för något? Jag har bra värden på alla mineraler och det ända jag gjort som jag kan tänka mig kan vara orsaken är att jag börjat dosera in No Po för cirka 1 vecka sedan. Har ca 1000 liter i akvariet och doserar in 15 milliliter per dygn för delat på 10 gånger on dagen Nit ligger på 8 och phos ligger på 0.16. har halverat till denna nivå på en vecka sedan doseringen började. Om det nu är detta som är orsaken till slemmet. Ska jag öka No P…

    • 10 svar
    • 4,3k visningar
  12. Started by papi,

    Om man inte rensar ut glasrorna så snart man upptäcker dem kan det leda till det som hänt mig. Hela karet och i stort sett alla stenar är helt täckta av anemonen. Funderar därför över vad man kan göra förutom att byta sten? Tyvärr har det inte lyckats med biologisk bekämpning. Harlequingyltan åt upp räkorna och filfisken gör inte heller sitt jobb. Har någon något tips tas det tacksamt emot.

    • 21 svar
    • 4,3k visningar
  13. Started by Tobbe,

    Hej Kan man få lite hjälp med det här, jag har tänkt köra balling classic men efter att gått igenom trådarna här på svg så hittar man en skog av recept. Vad är egentligen rätt, tittar man på fauna marins recept så skiljer det sig en hel del från övriga så vad är egentligen rätt blandning?? Jag har doserpump med 7 kanaler men avser utnyttja den till fyra dunkar. Mitt kar är på 980 liter vatten och jag förbrukar ca 2kh i veckan. Hade tänkt mig att ha en balanserad dosering. Tacksam för hjälp.

  14. Started by BAminoff,

    Nu har jag gjort det som är så himla skoj. Började med att mäta densitet på osmosvatten 1.000. Blandade en 36 och en 45 promille salt lösning mätte densitet vi 21 grader 1,o22 resp 1,027 ev 28, Värmde upp lösningen som var 36 promille till 25 grader och mätte densitet 1,019. Mätte i mitt kar där jag brukar hälla i 45 promille 24.5 grader.densitet 1.025 ev 26. Varför blir det så? Jens jobbar så det var bara min hydrometer. MVH BA PS ska göra en sak till återkommer Nu har jag värmt upp den 45 promilliga lösningen till 25 grder mätt densitet 1.025. Jag blir inte klok på detta.

  15. Started by kylander,

    Hej! Vattnet får ett vitt dis ett par timmar efter ljuset har gått på. Vad kan detta bero på? Fyra veckor sedan nytt vatten Temp 26 salt 1,023 KH 15+ PH 8 CA 280 nitrit 0 nitrat 0 fosfat 0 inget mg test Mvh Hans

    • 29 svar
    • 4,3k visningar
  16. Started by Matt_HiHat,

    Hej! Är det någon som testat på dessa tillsatser? http://www.easylife.nl/english/index.html?id=70 Maxicoral A Maxicoral A is the extra complete mineral blend for vibrant and healthy corals. It contains a strontium-barium complex to care for the corals. Maxicoral A also contains Mg, Mn, Fe, Mo, Li, Rb, Cr, Co, Se, Cu, Zn, Ni and Sn. Multiple stabilized. Use with Maxicoral B. Maxicoral B Maxicoral B is a fluorine-iodine blend for vibrant and colourful corals. Maxicoral B also contains bromine, potassium and boron. Multiple stabilized. Use with Maxicoral A. Jag har kört med dem sedan uppstart och jag tycker det fungerar bra. Min fråga är ändå om dessa spårämnen räck…

    • 26 svar
    • 4,3k visningar
  17. Started by Utstrand,

    Fick en liten tanke om vattnet som blir kvar efter testen. Borde man spara ihop det och lämna in någonstans? Jag har t.ex ett NH4 test med kryss på (NH3 vätska). Känns som att man ska använda handskar mm när man testar. Finns säkert fler tester med kryss. Känns inget bra att spola ner det om det är giftigt, även om det bara handlar om 1-2ml. Några fler som tänkt i de banorna?

      • Gilla
    • 27 svar
    • 4,3k visningar
  18. Started by Kubiken1891,

    Nu när det snart är jul har jag haft lite funderingar på att skaffa mig 1-2 Hanna Checker. Frågan nu är nog vilka jag ska köpa samt om dom är så bra som man läser om. Hade nog tänkt mig Nitrit + antingen KH el Calcium el är det bättre med phosphorus ULR ? Nån som kör Hanna och kan tipsa om dom är bra el bara prylbögeri

      • Gilla
    • 11 svar
    • 4,3k visningar
  19. Started by wrang,

    Varför har vissa märken utav ozonapparater en luft tork innan enheten Fördelar, nackdelar

  20. Started by norsken,

    Jag undrade va är rowaphos och va gör det för nytta??? (vet innte enns om det stavas så)

  21. Started by Halogen,

    Hej, Finns det några risker med att höja ph försiktigt med NaOH. Om man droppar i försiktigt och har koll på värdena? Jag mäter elektroniskt med 2decimalers nogrannhet. I morse var mitt ph 7,65, vilket jsg tycker är för lågt. Skule vilja ligga mellan 8 och 8,3. / Hälsningar Pär

    • 20 svar
    • 4,2k visningar
  22. Started by Magnus,

    Någon som vet var man kan köpa kalciumnitrat?

    • 3 svar
    • 4,2k visningar
  23. Jag planerar att tillsätta kalciumjoner och höja alkaliniteten i mitt akvarium i form av kalkvatten som påfyllningsvatten. En klar förbättring av metoden uppnås genom att tillsätta ättiksyra (ättika) till kalkvattnet; mer kalciumhydroxid kan då lösas per liter vatten vilket ger mer kalkvatten med en högre kalciumjonkoncentration men ett något lägre pH. Trots detta något lägre pH har kalkvatten med tillsats av ättika samma fina buffrande effekt som vanligt kalkvatten. Detta beror på att ättiksyran (acetatjonen) bryts ned av akvariets heterotrofa bakterier till koldioxid, vatten och hydroxidjoner enligt: (I) CH3COO- + 2O2 => 2CO2 + H2O + OH- (Se även) …

    • 9 svar
    • 4,2k visningar
  24. Started by Atlas,

    Sökte runt lite på forumet efter Hanna Checkers och vad folk tycker om dom. Men det kommer nästan upp alla trådar då det står i princip med i dom flesta på ett eller annat ställe. Så jag startar denna tråd där jag söker erfarenheter av dessa. Är det lönt att lägga pengar på. Är dom pålitliga? Efter att googlat en del så verkar dom ju absolut lättare att använda. Har redan Hanna för Fosfat. Funderar på att beställa Hanna checkers till följande. CA http://www.hannachecker.co.uk/calcium-marine.html Nitrite ULR http://www.hannachecker.co.uk/nitrite-ultra-low-range.html Alkalinity http://www.hannachecker.co.uk/alkalinity-marine.html Mvh Nicklas

    • 33 svar
    • 4,2k visningar
  25. Started by Johan,

    Just nu kör jag fauna marin ultra fos(järnbaserad Absorver), och kommer ej under 0,007 men oftast ligger det på 0,1 alt 0,12(Hanna checker) nu till frågan , är det någon idée att börja använda fauna marin 0,004, eller måste jag använda flytande remover. alla andra värden är bra. nitratet (salifert) ligger mellan 1 och 2 korallerna tycker jag har bra färger samt verkar för stunden må bra. målet är att komma ner kring den magiska siffran 0,004

    • 46 svar
    • 4,2k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.