Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Hej ! vet inte om detta är rätt ställe att fråga på..men jag testar. Mina koraller var jätte snygga innan jag började med Rowa och aktivt kol. Ville bli av med lite trådalger som sitter på stenen..den första som reagerade var min läderkorall (sahcropyton) eller något sådant. Den drog in alla sina polyper..har varit sådan i 2 dagar nu. Sedan bleknade även min Fungia en aning, och även den drog in sina små polyper. Undrar om detta är naturligt i början eller om jag helt enkelt tog bort näringsämnena. mvh Peder
-
- 13 svar
- 1,9k visningar
-
-
Har legat högt i KH när jag mätte med Hanna Checker, låg på 10. Skaffade Faunamarins test och det visar 8 och det känns ju bättre. Vilket skulle ni lita på? Jag tycker att FaunaMarins test känns mer idiotsäkert! ( idioten är alltså jag).
-
- 5 svar
- 1,9k visningar
-
-
Det är nu min pinsamt låga kunskap om kemi sätter käppar i hjulen. Jag har nu under en tid mätt 0 i nitrat med Nagels test, men jag eftersöker ett värde på 3-5. Nu är frågan, hur höjer jag nitraten på enklaste sätt? Är det kaliumnitrat? Matning avfiskar görs redan 3-4 ggr per dag, varav minst en är frystmat, och äter de mer är det risk för fetma. Mvh Thomas
-
- 3 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej På ett flertal saltvattenssidor står det berättat att man ska tillsätta NaCl-fritt salt, när man blandar iihop kemikalier för Kalcium tex. CaCl2 Kalciumklorid NaHCO3 Natriumvätekarbonat NaCl-fritt salt Men vad är saltet för något ?? Ju renare "salt" destu mer innehåll av NatriumKlorid. Vad ska det vara för kemikalier i det annars.
-
- 1 svar
- 1,9k visningar
-
-
Jag antar att det börjar bli dags även för mig att tänka på att tillsätta någon form av kolkälla för att balansera näringsnivåerna. Som jag skriver om i min andra tråd har jag oförklarligt hög nitratnivå i karet som jag just nu försöker komma tillrätta med. I övrigt är värdena i karet jättebra och jag tycker mig ha hyfsad tillväxt. Frågan är nu vilken typ av kolkälla ni rekommenderar att jag ger mig i kast med? Vodka är ju billigt men har läst en del om "monokulturer" och krascher till följd av nollade näringsnivåer. Att köra ZeoStart skall ju vara lite säkrare, men även betydligt dyrare. Pellets verkar många fått bra resultat med på sistone men detta kostar ju också en d…
-
- 14 svar
- 1,9k visningar
-
-
...men jag kör på ändå! Igår förmiddag utökade jag befolkningen i mitt kar. Jag har haft det igång sedan augusti, med mollys och bytte för någon vecka sedan till två fiji-fröknar. Igår lade jag till 2st clown, 1sr putsarräka o 2 olika koraller. Innan detta gjorde jag div. tester på vattnet o allt såg bra ut, typ 0 i både nitrit o nitrat, 8,3 pH osv. Idag har jag ngt förhöjt nitrat o nitrit... nitrat på runt 5mg/l, nitrit 0,05-0,1mg/l. Jag använder salifert test, samma som visade 0 igår morse.... ska jag oroa mej, eller? Alla invånare ser ut att må ok, men man vet ju aldrig - jag har aldrig haft koraller i tidigare, utan bara fisk o någon anemon... salt 1,022 temp 26 foton…
-
- 14 svar
- 1,9k visningar
-
-
Fick resultat från triton-lab idag och det visade sig att jag hade väldigt låg strontium men även barium. Strontium låg på 2 mg/l istället för 8 mg/l som var "målnivåerna" vilket triton-lab rödflaggade så det känns som något jag bör ta och ordna. Barium låg på 4 um/l istället för 10 um/l. Denna hade dock grön flagga så det verkar inte så farligt att ha låga nivåer av detta. Strontium och Barium är ju just det som flaska 1 innehåller. Nu till min fråga. Är det någon här som använt fauna marins spårämnen och direktdoserat för att öka dessa ämnen eller har ni tips på hur man enklast får kontroll på värdena? Inser att jag bara kan tillsätta mer spårämnen i ballingen men det s…
-
- 7 svar
- 1,9k visningar
-
-
Jag köpte en doserpump samt trace vätskor igår och har läst om balling light från manualen. Fråga 1: Det står t ex "Dissolve 2.0 kg of Fauna Marin calcium chloride dihydrate mixture into 4 litres of osmosiswater and then fill the canister with osmosis water." Vad menar dem här med "then fill the canister with osmosis water"? Menar dem att man ska hälla blandningen tillbaka i dunken eller ska man fylla på med mer osmosvatten? Och så fall hur mkt? Fattar inte. Fråga 2: De trace element jag köpte heter "balling light trace 1: color & grow elements", "balling light trace 2: metabolic elements" och "balling light trace 3: health elements" men enligt manualen ska man använ…
-
hej jag har byggt ett eget nitratfilter som jag nu ska köpa Filtermatriel till! vilket ska jag använda mig av ?? finns ganska mycket att välja på är det nån som har nån rekomendation?? hade själv tänkt mig svavelkulor men en del säger att det är stenåldern varför vet jag ej! viktigaste för mig är att det filtermatrial jag väljer fungerar bra! mvh Jerry
-
- 4 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej Någon som har ett bra tips hur jag ska få ner Phosphat värderna vid senaste test var värdet 3,0.Kör med Rowaphos i strumpa i ett innefilter 750 lit min.Har kört snart i två mån men kommer inte tll rätta med det.Tacksam för tips
-
- 14 svar
- 1,9k visningar
-
-
Ok, ibland gör man ett stort misstag...idag gjorde jag ett. Jag har just hällt i 70 ggr den dagliga dosen av FM UltraMin S. Jag har gjort ett 25% vattenbyte och lagt till en överdriven mängd kol...vad skall jag göra mer, än att strypa skummaren tills den lugnar sig?
-
- 12 svar
- 1,9k visningar
-
-
Efter mina massiva vattenbyten på sistonde pga av div algproblem..har man u insett att balling kanske är nödvändigt...korallerna ser ju riktigt präktiga ut,,,de normala delvattenbytena verkar inte räcka till...jag har ju nu onekligen fler koraller i massa en förut. Har beställt tm färdig lösning abc och 1 magnesium färdig lösning...men såg i någon tråd att c är magnesium?då har jag ju x-tra :-).........................ska dosera manuellt...jag är allergisk mot att mäta..så gud hjälpe mig för detta otyg! Kan man förövrigt få för mycket av dessa nämda?Och vad händer då?
-
- 13 svar
- 1,9k visningar
-
-
hallå! jag har ett kar på 350 liter vatten i med sump och ja får buffra KH varje dag om ja ska hålla det över 7. är det normalt? ja får tillsätta 10 ml av det varje dag. om det är normal finns det nått smidigare sätt att buffra med så man slipper springa och buffra varje dag om man vill åka på semester? jag buffrar med Salifert KH + pH buffer.
-
- 14 svar
- 1,9k visningar
-
-
Strömmen har vart borta i 11 timmar i karet ! Vad ska jag göra ? Vattenbyte eller syresätta vattnet extra ? Fiskarna andas väldigt snabbt... Tacksam för snabba svar..
-
- 14 svar
- 1,9k visningar
-
-
-
Känner mig som en riktig vatten slösare när jag ser allt vatten rinna ner i avloppet. Så jag tänkte fråga vad ni gör med detta? Känns som det är onödigt slitage på miljön detta. Samt så kostar det en del/år 6kr/kubikmeter. Hur mycket skit är slaskvattnet känns som att det är rentvatten som kommer ut kanske något störrehalter av olika saker men frågan är om något av dessa högre halter är dumt att dricka? Har fattat själv att det är olämpligt att använde till sötkaren iaf:P
-
Tjenare. Som så många andra som bor i lägenhet så bryr man sig inte om vad spillvattnet från osmosen kostar då vattnet ingår i hyran, men för de som bor i hus och betalar sin egen vattenförbrukning, hur mycket påverkar detta er ekonomi? Använder ni spillvattnet till att vattna trädgården med eller låter ni det rinna ut i avloppet? Alla som har hus eller på annat vis betalar för sitt vatten får gärna kommentera, så jag som sitter i köpa hus-tankar kan få lite klarhet i detta. Självklart kan jag låta osmosen stå på jobbet o ta vattnet därifrån, men man är ju ändå nyfiken.
-
En liten fundering om fosfat och nitrat. Förmodligen är det bara handhavande fel eller dåliga tester men jag mäter 0 på både nitrat och fosfat i mitt kar. Samtidigt växer korallerna på hyfsat bra vilket indikerar att de får i sig det de behöver. Min fundering är följande: Kan det vara så att man kan ha noll på både nitrat och fosfat, men korallerna får i sig det de behöver via sin föda. Dvs fosfat och nitrat är bundet i plankton och därför ej mätbara?
-
- 12 svar
- 1,9k visningar
-
-
Ia Ia Cthulhu fhtagn! Härmed öppnar jag marinakvaristikens portar! Initialt vill jag tacka alla som skrivit före mig, i alla trådar. Ni har varit en stor hjälp i min uppstartsperiod och allmänna inlärningsfasen i saltvattens akvaristik. Också min guru och största saltförebild Manne från forumet och min hemstad, ska hyllas och sereneras för allt han hjälpt till med, förklarat och inpirerat! Hell Manne, revets enfaldige härskare och triumfant, hell dig i havsguden Poseidons namn! J0nas, ännu en salt hasselnöt, ska också nämnas som en nyfunnen salt vän och korall sugar daddy. Tack alla! Detta är alltså mitt första inlägg på forumet. Hoppas jag kan tillföra mycket och ge til…
-
- 5 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej. Hörde med en affär idag som säljer saltvattensgrejer ang byte av vatten. Han påstod att man inte behöver byta vattnet utan mara tillsätta kalsium och mineraler. Stämmer detta ????? /D
-
- 7 svar
- 1,9k visningar
-
-
Har ett nästan fullt paket Reef Crystals salt som stått öppet ett par år. Har dragit åt sig en del fukt och klumpat sig. Går detta att använda eller är det förstört ? Tycker det borde vara oförändrat då det väl till mesta del är vanligt avdunstat havssalt.
-
- 8 svar
- 1,9k visningar
-
-
Har "Kalkwasser Plus" från Coralife. Men fattar inte hur man skall måtta det! Vet att man skall bland i en hink med vatten från karet, men hur mkt kalk till hur mkt vatten? Sen tycker jag det e knepigt hur man skall kunna hälla det klara vattnet i karet och försöka ha kvar det grumliga i hinken. Nån som har lite bra tips?
-
- 9 svar
- 1,9k visningar
-
-
News fom Interzoo 2012: Jag pratade med Dennis van Houten ("uppfinnare" av bio-pellets) på Interzoo 2012. Han kunde berätta at biopellets kommer i version 2, pellets är mycket större 10-15mm, och dem skal ha en svag gjenstrøming av vatten. Du skal inte skakas (Ref Zeovit). Han kunde inte ge ett datum när de kom till butiken. /Pål
-
- 13 svar
- 1,9k visningar
-
-
Jag flyttar till hus om en månad. Där kommer vi att ha en egen djupborrad brunn. Är det någon som har koll på vart man kan lämna ett vattenprov för analys, gärna utan att bli ruinerad.
-
- 2 svar
- 1,9k visningar
-
-
kanske är en dum fråga men kan man på något sätt höja KH:t utan att köra KH buffer? om, vilka doseringar och med vad?
-
- 7 svar
- 1,9k visningar
-