Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
mitt kh är lite lågt (8) men mitt ph ligger stabilt på 8,1-8,2 finns det någon anledning för mig att börja laborera för att höja kh:t? jag har sett att många av er har ett kh över 10 varför har ni det?
-
Är det någon som vet vad "Marine Biopolymere" är? OBS Tyska!
-
- 2 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hejsan Jag köpte en vanlig regnvattentunna på Jula. Vågar jag använda den till osmosvatten eller släpper den ifrån sig något olämpligt?
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Jag har en nystartad burk som jag har lite undringar om : Fosfatet känns det som jag har börjat få kontroll på (sjunkt ifrån 0,5ppm till 0,25 med Rowaphos (sponge)... Nu har nitratet skjutit i höjden (ca 50ppm) och jag har lite undringar ! 1. Om nitratet går upp så känns det som om risken för nitrit har minskat, för det går väl inte att ha nitrat utan att det tidigare varit ammonium/nitrit ??? 2. Skall jag bekämpa det med nollnitrat el alkohol eller går det att "vänta ut" ?? Det bubblar lite om LS'en och det skulle ju kunna vara kvävgas... Jag kör för närvarande med några timmars T5-ljus och burken tuffar på utan några stora förändringar, det växer en del kalkalger och de…
-
Finns det något förhållande mellan korallernas förbrukning av dessa? Dvs kan det vara något som förbrukar karbonat uttan att CA/MG förbrukas. tex mitt 250 liters förbrukar 3g karbonat(stigs blanding)/dygn men inget eller försumbart förbrukning av CA/MG. skall knaske säga att det är ny uppstartat så det är inte så mycket koraller.
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
Nu har jag testat Ca-halten (Salifert Ca test) i karet och jag får märkliga värden. Enligt tabellen så är 500ppm det högsta värdet man kan få med 1ml Ca-3. I mitt fall måste jag blanda i 1.5ml Ca-3 för att det ska skifta färg från lila till blå. Detta innebär att värdet av Ca är betydligt högre än 500ppm i karet. Hur kan det vara möjligt att det är så högt värde av Ca? Vad gör man åt det? /Oualid
-
- 9 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej Jag har funderat på detta ett tag och även börjat för ett par veckor sedan. Varför inte hälla i Salifert all in one i vattenreservoaren? Min reservoar är på ca 30 liter. Den tar slut på ungefär en vecka. Rekommenderat är att hälla i 30ml Salifert all in one i veckan i mitt 650 liters kar. Via vattenreservoaren pytsas det ju på så vis ut sakta men säkert? Någon annan som provat? Ördelar, nackdelar? Mvh //Micke
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hur vet man när man ska byta dessa filter?? Vilket filter ska man byta( jag har aquamedic 90L/dygn...3st filter)? Tacksam för svar mvh David
-
- 2 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej nu håller jag på att starta ett nytt akvarium RSM 130 och undrar vilket gram antal av salt det var för ca25liter vatten MvH Jonas
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
Tycker att aktivt kol är toppen för att få kristallklart vatten men samtidigt misstäker jag att ett antheliahaveri jag råkade ut för ev kan ha berott på kolet. Hur gör ni andra? Kör ni med kol kontinuerligt?
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
Mätte just lite olika vattenvärden. Vad jag blev förvånad över var min salthalt. Den har stigit till 1.029!!! Vet inte vad detta beror på, men bör nog ta ner den till 1.025 som är mitt mål. Mäter med refraktometer. Enligt AquaCalculator skall jag för att nå 1.025 byta 110L akvarievatten mot 10L sötvatten(osmosvatten). Låter inte det väldigt mycket? Hur som helst så har jag nu bytt 10L vatten mot osmos (tog ut 10L och lät påfyllaren pumpa i sötvattnet så det blandas ordentligt). Gissar att man bör späda karet långsamt, därav mitt väldigt lilla byte. Vad kan hända med en sådan hög salthalt? Är det något som kan vara sadligt för fisk och koraller, eller är det bara att köra …
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Imorse upptäckte jag en otrevlig sak. I botten på mitt nystartade kar har jag en plexiskiva för att skydda botten glaset. Skivan är fast limmad mot glaset med silicon. Jag limmade skivan 3 dagar innan jag fyllde upp med saltvatten. Nu har det trängt in vatten under skivan, och jag är orolig för att siliconet längst in inte var helt härdat pga att det inte fanns så mycket luft där. Så vad tror ni? Är det bara att tömma karet och slita bort skivan och hela faderullan eller märker jag på något sätt ifall siliconet inte var helt härdat?
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
läser att många ggr kan man typ lösa fler mineraler med koldioxid typ kalkreaktor o så , vad händer om man använder en kolsyremaskin på osmosvattnet och löser typ kalk i detta tar det åt sig mera kalk då... använde nu kalket som exempel bara .... finns ju mg som man löser med reaktor med .... bara en fundering nu , kanske nån annan testat eller funderat på detta med
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Är det någon som vet om det är vanligt att Euphyllia Glabrescens kan hålla sig ihopdragna i flera dagar? Jag har "byggt om" i akvariet för några dagar sedan och nu håller sig korallen helt ihopdragen men den verkar inte vara död. Alla värden i vattnet är stabila förutom nitraten som stigit något, men det gör den ju oftast om man rör om för mycket i karet. Den har inte påverkats av att man omorganiserat i karet förut men nu ser den verkligen inte ut att må bra. Är dom känsliga för nitrat? någon som vet? Jag har kollat följande halter: Nitrat. något hög Nitrit. Väldigt låg Phosphat. Väldigt låg PH. 8 KH 8-9 Calcium: Bra Något annat den kan tänkas vara känslig för som jag…
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
Tänkte kollla om någon vet varför min skummare helt plötsligt får upp en vätska som är djupblå/grön till färgen. Det har varit så de senaste 4 månaderna. Vore även tacksam för korrigerande åtgärder om det är något ämne som saknas eller dyligt Tack på förhand
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej Har problem med kiselalger.Har en osmos av märket Aquatic/Nature har köpt den i andra hand Det var kört 100 lit i anläggningen.Men det verkar inte som den tar bort allt eftersom jag får mycket kiselalger på rutor och LS.Testade mitt vatten hos en kompis på ett labb där det visade säg att mitt vatten var 40 ggr sämre än det vatten dom får fram!Om man nu kan jämföra min mot deras anläggning.Någon som har något bra svar?Finns det någon tillsatts man kan använda?Eller är jag tvungen att köpa någon tillsatts till osmos.Tacksam för många svar.
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
Ja, frågan är ju den största man kan ställa. Vi strävar all efter ett stabilt kar, och försöker hitta vägen dit. Att spotta alla ämnen på ett ICP test är definitivt inte hela sanningen, inte ens halva. Vi har sett många kar med perfekta halter av oorganiska ämnen, men ändå inte i balans , och tvärtom. Givetvis skall vi ha stenkoll på "the big five", som är KH, CA, MG, NO3, PO4, och kanske möjligen Sr och Jod. Men utöver det, särskilt om man byter vatten ibland, tror jag sällan vi hittar förklaringen till ett instabilt system. Så, baserat på en del artiklar vi/jag postat sista tiden, samt mina egna erfarenheter, tar jag mig friheten att försöka svara på denna…
-
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
- 1 följare
-
-
Har fått en hinna på vattenytan.Syns där pumpen ej "slår sönder" ytan.Har ytavrinning.Vad kan detta vara?Har sett att det kommit lite rost på hållarna till T5-rören.Kan detta vara förklaringen??Karet vekar må bra frånsett att en euphyllia tidigare gått hädan och det blivit mera brunlia alger på bottensanden. Tacksam för hjälp.
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej, God fortsättning alla. Varför blir det så här?? Saltet e bra och vattnet klart. Vitaktig hinna på ls, hur rättar man till det? Eller är det som det ska? Mvh byggarebob
-
- 12 svar
- 1,5k visningar
-
-
Jag har under de nästan 7 veckor karet varit igång, inte varit med om en enda nitrittopp. Jag har mätt vattenvärdena ca 10 ggr och Salifert testerna har visat 0 varje gång i nitrit. Ska det vara så? Sen har jag också märkt att nitraten sjunker, jag börja med drygt 5 i nitrat nu har det sjunkit till 2,5. Kan det vara algerna som suger åt sig den näringen? Jag har inte mycket alger nu men det börjar komma mer och mer. Jag har även upptäckt små små områden med röda alger, är de bra? De fördubblar sig ganska snabbt. Vilka djur rekommenderas för att hålla nere algtillväxten? Kirurger? Många frågor, som jag hoppas många svar på Kan lägga till vattenvärdena: Kh drygt 11 Ph 8,2 …
-
Får väl ställa frågan separat: Under inkörningen så går det väl från Dött material -> Ammoniak (NH4) -> Nitrit (N02) -> Nitrat (NO3) -> Kväve (N2) som förhoppningsvis försvinner ut i luften. Nu har värdena på NO2 och N03 gått ner från det allra högsta till rätt så låga nivåer (då pratar jag värden enligt salifert). Fosfaten har också gått ner, men den är väl kanske det högsta av alla dessa. För ett par dagar sedan började jag tända lamporna och har de på i ett par timmar (16:00-22:00) och då bubblar det för fullt från LS:n och (antar att det är) trådalger har börjat växa och det är mest de som står för bubblandet. Sen har det börjat bubbla från sanden också o…
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
fick svaret idag, och det visar inte vad mina dropptester visar men ger mig nog en del svar på varför mina koraller dör https://www.triton-lab.de/en/showroom/aquarium/auswertung-b/icp-oes/55151/ doc.pdf
-
-
- 14 svar
- 1,5k visningar
-
-
Ja jag och vatten kemi suck. Men det är så att mina värden som jag har i dag är Kh mellan 8-9 försöker hålla det där. Mg 1310 och Ca 410. Men det är så att mitt kh dippar rätt fort så jag håller det uppe med salifert kh ph buffer. Men tänkte om man kunde dosera kalkvatten i mitt osmosvatten. Det går åt runt 25 L i veckan och det ända jag har i det i dag är Mineral Pro Instant från grotech. Skulle jag kunna dosera i typ 1 liter kalkvatten i det med så det automatiskt håller kh på bättre värden?
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hur ligger temperaturen i relation till salthalten egentligen? Jag har fått för mig att ju varmare ju högre blir salthalten, men enligt tabellen på länken under så tolkar jag det som tvärtom. Så då är det väl så. Ibland skär det sig i skallen när man tror en sak men man läser en annan. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22578 Nu är det väl ändå inte salthalten som ändras utan koncentrationen då vatten molekylerna expanderar kontra komprimeras av temperaturskillnaderna. Eller har jag förstått det fel.
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Håller på att starta upp mitt första saltkar, saltvatten har stått och snurrat i 2 dagar nu och imorgon ska ls köpas. Har märkt att temperaturen ligger runt 27-28 grader, är detta ok?, läste att tempen ska vara 24-26?
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-