Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Finns det olika renhetsgrad på bikarbonat? Hittat en bigbag på ett företag som det inte står något om renheten på nämligen. Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Man ser ibland trådar om det kan vara svårt att hålla stabila värden med ballingmetoden, dvs ett evigt justerande av tillsättningen av vätskorna osv Är det ett vanligt problem ? Är lite nyfiken hur det fungerar för er.
-
- 10 svar
- 1,5k visningar
-
-
-
-
Tjo. Kommer starta upp ett 600l akvarium + ca 200 liter i sumpen och kommer försöka inrikta mitt kar på spser och lpser. Kommer självklart ha fisk o musslor i karet men vad rekomenderar ni för salt? Har använt Tropic Marine Pro men skulle vilja prova något annat. Priset är väl mindre viktigt då jag vill karet de bästa. Tackar på förhand --- - Sent from my iPhone 4 using Tapatalk
-
- 10 svar
- 1,5k visningar
-
-
-
Tänkte dela av mig resultatet på vatten testet som jag fick idag och få tips om vad jag bör göra åt. Dosserar NoPox för kontrollera nitrat och fosfat. Tack på förhand Mvh Mudde Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
-
- 11 svar
- 1,5k visningar
-
-
Kan osmosvatten bli gammalt om man tappar upp i stora dunkar och att det får stå stilla. Måste man ha en liten pump som rörom i vattnet för att det ej ska bli gammalt. //Peter
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej! Är det någon som använder salifert Calcium test? Vilken färg ska vattnet få om man har 0 kalcium?
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
- 1 följare
-
-
Jag har skaffat ett nytt jod-preparat och när jag satt och ögnade igenom instruktionerna för dosering så är där ett avsnitt om att doppa infekterade sps-koraller i ett jodbad med doseringsanvisningar etc. Jag har läst om detta men aldrig provat själv. Någon som har någon erfarenhet vid t.ex. RTN eller liknande?
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Har precis installerat biopelletsreaktor, med pellets som legat i blöt i lite saltvatten från karet i cirka 4 dygn. Jag doserar VÄS varje dag... Rösta gärna i den lilla pollen som finns här ovan denna post....eller kom med andra idéer
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Jag köpte en låda (oöppnad) reefers best av en forummedlem som jag har haft vid uppstart, men jag blev lite besviken för att det fällde ut så mycket olösligt. Förde saken på tal med min handlare och fick en lite påse reefers best för att göra lite motmätningar. Ikväll har jag så blandat 19g salt av vardera i 0,5 l osmosvatten och rört om med sked, och jag ser inga utfällningar i någon av dem faktiskt. Sen mätte jag salinitet och fick följande: Egna: 1027,5, fick spä med 0,7 dl för att nå 1025 Handlarens: 1028,5, fick spä med 0,85 dl för att nå 1025 Övriga mätvärden vid 1025 i salinitet: Egna: Ph: 8,4 Kh: 8,8 Ca: 390 Mg: 1200 Handlarens: Ph: 8,4 Kh: 8,4 Ca: 385 Mg: 1200 So…
-
- 12 svar
- 1,5k visningar
-
-
Vilken är den bästa kalkylatorn för balling Light? Har som jag förstår det bara hittat till balling classic. Skickat från min GT-N7100
-
- 9 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej jag undrar vad man ska kolla efter när man ska köpa begagnad osmos. Hörde att mebranet kunde torka om inte man använde osmosen så ofta ...vad är nackdelarna med begagnad osmos???
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
- 1 följare
-
-
Jag har haft lite "dåligt" CA-värde på sista tiden och KH:t har sjunkit också. Gjorde därför en test på Crystal reef saltet (tror jag det heter) och då ligger CA på 340, borde det inte ligga på högre nivåer? Har inte testat att blanda upp Sailiferts Coral Grower i det nyblandade vattnet, men det lär ju höja det natuligtvis. Trodde bara att nyblandat osmosvatten och salt skulle vara lite högre i CA. Testet gjordes med Sailiferts CA test. Ca i akvariet ligger på 360 ungefär... men där har tillsats Sailiferts coral grower emellanåt.
-
Hej jag skulle vilja veta va för och nackdelarna med att köra en strumpa som filter. och är det en nylonstrumpa med rowaphos?? eller hur fungerar det`???
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej. Jag skrev för ett tag sedan angående mina grussprättande Tomatclowner. Jag fick lite svar om att det troligtvis avtar och det är när de leker men månaderna går och jag ser inte att sprättandet avtar. Mitt akvarium ser mer och mer ut som en juldekoration, ni vet en sådan som man tar upp och skakar och vackra snöflingor virvlar runt! I akvariet är det däremot inte så vackert! Det drar ner hela intrycket och det ser hela ser bara ovårdat och siktigt ut! Vad ska jag göra? Ett alternativ är ju att slänga ut Clownerna? Men lite synd eftersom de är riktigt fina! Funderar på bottenmaterialet, kan man ha något annat där som inte är lika lätt att sprätta runt i? Ser på bilder…
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Tjena! Vaknade upp till denna syn. Egna misstankar: Alla koraller (som jag kan se) ser hyfsat normala ut förutom mina två LPS:er. De ser ut att ha fläkt ur sig hela sitt innanmäte såhär: Plockade bort lite caulerpa från en sten, kan de ha fått den att flippa? Osmostanken var slut så kört utan skummning i nån dag. Värden: S: 1.0265 Temp: 25.1 kH: 7.85 Mg: 1260 Ca: 425 Fiskarna verkar må bra. Vad göra? Alla tips mottages varmt. Jag börjar med ett vattenbyte iaf.
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Har använt min i nu ca 3 år och kommit på att man kanske skulle ta o byta lite filter till den. Frågan är om man ska införskaffa sig i en ny eller om man ska byta alla filter och fortsätta med membranet? Är nästan samma pengar att byta allt som att köpa en ny. Vad tror ni? Tacksam för svar. F
-
Hur länge kan man ha färdigblandat saktvatten i en tät dunk, utan att det blir dåligt?
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
konstaterade följande förra veckan vid mätning. akvariet NO3 = 5ppm vid kontroll mot referensvätska = 2.5ppm skall visa 10ppm slutsats = Nitrat-testet dåligt (ca ½ år). idag nytt N03-test akvariet N03=10ppm kontroll mot referensvätska =2.5 skall vara 10. (mätt 3 gånger) det är ett Fauna-marine referenstest för Nitrat och fosfat. Mina N03 är Salifert. När blir ett referenstest dåligt? (det är ca kanske 10 månader gammalt). Om det är dåligt, så är det ju ganska så värdelöst med en referensvätska (om man inte har några stora problem), då det blir dåligt lika snabbt som mitt Nitrattest....
-
Hejsan, Hade nyligen en uppblossande ammoniumspik i akvariet, vart det hela började vet jag ej. Kanske en sidoeffekt av en behandling av Cyano eller något djur som gick och dog nånstans som jag ej hittade. Hur som helst så fick jag rådet av Ted B på Bioted att dosera Zeobak för att ta ner den klättrande spiken. Mycket riktigt så efter ett par timmar var ammoniumet helt borta, det klättrade upp lite fram till jag doserade nästa zeobak-dos ett par dagar senare för att sedan direkt försvinna. Efter två doser så är nivåerna nere på noll igen. Jag vet inte om jag kan tillskriva Zeobaken något av detta, kanske hade det en partiell inverkan på processen som helhet vad vet jag. M…
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Önskar att ta död på mina anthelia/sacrothelia - blue clove polyps och har tänkt mig att kanske använda fenbendazole i DT. Har testat fenbendazole på några koraller som jag lyfte ut som hade polyper på sig. Polyperna vittrar sönder och korallerna mår bra. Ser ut som att de flesta lps och sps tål det utan problem. Me nmin oro är hur mina nitratfilter skall tåla behandlingen. Finner inte information på internet om någon som har testat och samtidigt har haft nitratfilter. Vilka erfarenheter har ni? Andra förslag på att utrota sacrothelian?
-
- 9 svar
- 1,5k visningar
-
-
Har startat upp mitt nya kar för en vecka sen, och efter nån dag så kom det fosfat efter flytt av LS från det gamla karet (inkörd) och även köpt sten (begagnad från en mycket duktig akvarist som lagt ner) förra veckan fick jag följande värde: Fosfat 0.11 (övre skalan Rowa) Nitrat 25 (salifert) Nitrit 0 (salifert) La i remover då och har kört lite mer en startdosen pga att jag just inte har några fiskar eller dylikt där i än. Gjorde test ikväll och fick följande värden: fosfat 0,08 (över skalan Rowa) Nitrat 25 (salifert) Nitrit 0 (salifert) ca 380 (salifert) Kh 8,4 (salifert) Mg 1180 (salifert) Hade tidigare på dagen idag gjort ett vattenbyte på 100l (karet är på 500l) K…
-
- 10 svar
- 1,5k visningar
-
-
Vad kan ett dåligt aktivt kol släppa för ämnen eller göra för skada förutom fosfat?? /Mattias
-
- 2 svar
- 1,5k visningar
-