Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

  1. Started by jonasroman,

    Kanske är skåpmat för många, men tål att dryftas... Ni vet ju att koraller utan zooxantheller bildar kalk mkt långsammare, och zooxanthellata koraller bildar kalk långsammare på natten. Orsaken vet säkert dom flesta, att när zooxanthellen fotosyntetiserar så favoriseras korallens konvertering av HCO3 till CO3, som är förutsättningen för CaCO3bildning. HCO3 antas pumpas in i korallen med en aktiv transport och väl inne i korallen måste HCO3 göra sig av med sin H jon...detta blir enklare om lokalt ph stiger vilket det gör när zooxanthellen konsumerar CO2 till sin fotosyntes. Så processen HCO3--CO3+H förenklas. H jonen sen pumpas ut ut korallen samtidigt som en kalcium…

      • Gilla
    • 8 svar
    • 1,4k visningar
  2. Started by SkogsflickaN,

    Jag och sambon satt och pratade lite här hemma, vi pratade om att köpa fosfatfilter. Vi satt och pratade om var det kommer ifrån. Att det kommer ifrån mat det kan jag förstå, så som artemia och sådant. Men är det nåt som kan produceras i akvariet??

    • 5 svar
    • 1,4k visningar
  3. Started by Vargklo,

    Jag förbereder som bäst ett större vattenbyte (50%) för ett av mina kar, och blandar därför nu nytt saltvatten i en 240 liters tunna. Jag hällde på saltet idag, och fick fullständigt hjärnsläpp i doseringen. Nu står jag med en tunna med 240 liter saltvatten med en salthalt på 1,054, dvs över dubbla normala salthalten. Det är väl ingen större fara i sig, då jag nu plötsligt får tillräckligt med saltvatten till ett 50% vattenbyte även i andra karet. Det som bekymrar mig är om jag har "förstört" saltvattnet genom att vissa viktiga spårämnen fäller ut i denna höga koncentration. Saltet är det nya D-D H2Ocean, som utmärker sig genom att ha en kalciumkoncentration på 440 ppm. D…

  4. Har försökt förstå mig på och läsa mig in på hur det skall göras. Har gjort enligt följande: 40g kaliumnitrat blandas med 460g osmosvatten vilket ger 500g (nästan 500 ml) stamlösning. 1 ml av stamlösningen förväntas höja kalium med ca 0,3 ppm och nitrat med 0,5 ppm på vart 100 liter. Jag tänker mig att eftersom akvarierna är cirka 160 liter men innehåller en del sten och koraller så räknar jag hellre ner vattenvolym än att riskera överdosering. Därför tänker jag att 2 ml/dag i 3-4 dagar bör höja nitraten med 1 ppm dagligen så att jag slutligen hamnar på mellan 2-4 ppm efter ökningen. Kan någon bekräfta att detta verkar vara korrekt? Har fått formlerna från andra trådar p…

  5. Started by Boerboele,

    Fick hem lite tester idag och kom fram till att pH enbart ligger på 7,7 samt alkanitet på 7 dKH. Undrar lite hur man bäst höjer detta. Har haft lampan tänd ganska få timmar nu i början för att slippa algtillväxt i onödan (ca 4 h om dagen just nu) och funderar på om det är bättre att låta den vara på längre för att alger mm inte ska sura ner vattnet, eller om det helt enkelt ska i nåt medel ganska omgående. Ska även testa med att vädra lite varje dag ifall det skulle vara inneluftens CO2 som gör det. Skummare och cirkulation tror jag är helt ok (1000 l/h för 112 liters akvarium samt Tunze Nano). Någon som har nåt tips? Mvh Helena

    • 11 svar
    • 1,4k visningar
  6. Started by Christer T,

    Eftersom jag doserar en massa grejor så har jag funderat lite över hur mycket vatten jag verkligen har i systemet. Jag har tidigare höftat vilt men nu försökt göra en något nogrannare uträkning. LS är ju svår att säga hur förhållandet är vikt/volym så där får man ändå höfta men jag hittade en ganska underhållande tråd i ämnet: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=24619 Nåväl, jag brukar säga att min burk är på 576 liter men det är ju bara den volym akvariet upptar av rummet, jag skulle få problem att trycka i 576 liter vatten, även utan någoyt annat i. När glas och ett par tre cm från kanten är borträknat så slutar det på 500 liter! Sumpen är på 112 …

  7. Started by Halogen,

    Hej, Jag upptäckte igår att slangar och insidan på min påfyllningstunna med osmosvatten var lite hala/slemmiga. Funderar på om det är bakterietillväxt i tunnan och om det är idé att koppla ett UV till tunnan? Jag ska tillägga att jag inte har lock på. Tunnan står under en bänk så det blir ca 20 cm skarv upp till bänkskivan. Hjälper det med lock? Finns det andra alternativ en UV? /Hälsningar Pär

    • 5 svar
    • 1,4k visningar
  8. Started by leucosternon,

    Hej på er saltvänner. Vi har ett 540 l akvarium med mycket stenkoraller som växer bra. Karet har varit igång ca ett år. Det har hittills funkat jätte bra att dosera ca, sr och mg en gång i veckan med pulver och flytande preparat. Men nu har nåt hänt, vi har svårt att hålla ca värdet uppe måste pytsa i ca varannan dag. Är det nån som vet vad detta kan bero på och vad man kan använda sig av för preparat som är lite mer ekonomiskt, kan till exempel calciumhydroxid vara nåt för oss?? Vet om att kalkreaktor är bra men vi känner inte riktigt för att investera i en sån just nu,så tänkte kolla med er alla kunniga som finns här på guiden om andra alternativ. Kör nu med Tropic Mari…

    • 8 svar
    • 1,4k visningar
  9. Started by sale,

    vodka recept för hög nitrat vad? hur mycket? och länge??????????

    • 5 svar
    • 1,4k visningar
  10. Started by MrRhames,

    Hej. Behöver lite hjälp med kemin. Karet har varit igång 3 veckor med LS & levande sand. Har dessa värden. Salinitet 1.023 Temperatur 25-27,5c PH 8,6 Alkanitet (KH) 6 Kalcium (Ca) 410 Magnesium (Mg) 1400 Nitrit 0.2 Nitrat 2,5 ( var ett tag sedan jag mätte) Fosfat 0 Amonium 0,25 Tänkt fråga hur jag får ner PH värdet? Eller om det är nödvändigt. Amonium har legat på samma värde i 3 veckor nu, är det möjligt. Eller är det fel på mitt test? Läste att man kan köra med syresten för att vädra ur amoium, men sänker det PH värdet? Eller är det bara att vänta.. Har 5st snäckor i karet som det e jäkla drag på, dom verkar vara välmående. //benjamin

    • 11 svar
    • 1,4k visningar
  11. Hej allesammans. Efter att ha skaffat en alkatronic för någon månad sedan så är jag förvånad över att min kh är så pass stabil. Anledningen till att jag tycker att den inte borde vara stabil är att jag doserar 2.9l mättat kalk mellan 9 på kvällen och 9 på morgonen. Detta motsvarar min ungefärliga avdunstning. Utöver detta doserar jag 8ml all for reef och 4ml mättad natriumkarbonatslösning. Detta sker under dagtid. Min totala vattenvolym är ungefär 280l Jag har läst att 2/3 av allt upptag av alkalinitet sker under dagtid och jag hade därför förväntat mig att se stora variationer i alkalinitet mellan natt och dag. Just nu mäter jag tre gånger u…

      • Gilla
    • 7 svar
    • 1,4k visningar
  12. Started by Cyruz,

    Halloj! Den 28:e december startade jag upp ett percula 90, med begagnad levandesten (det som blev över för rikard598, dom flesta har säkert läst hans tråd).. Jag har börjat få en del alger, men inte jättemycket.... Det som jag förundras över är att enligt mina tester har jag _inget_ skit i vattnet... Nitrit är ej mätbart (Macherey Nagel) Nitrat är ej mätbart (Sera) Fosfat är ej mätbart (Sera) Kan detta verkligen stämma?, eller är mina tester helt kassa ??

  13. Finns någon som har testat Hanna checker ? *Hanna phosphate många som säger att den är bra.Jag kör zeovit och min salifert visar hela tiden 0 men kan inte lita på den. Salifert Mg,Ca,Kh klara jag med, hur blir med de andra som behövs...! Vilka checker är värd att köpa ?

    • 8 svar
    • 1,4k visningar
  14. Started by Snapper,

    Hej! Jag verkar ha fått ett hundratal Waminoa sp. / Turbellariidae. Jag undrar vad de gör för skada samt hur man blir av med dem. //Thomas

  15. Started by freddi36,

    Doserar kaliumjodid i karet var dag, två droppar. Idag när jag skulle dosera kom det inte droppar ur pipetten utan säkert 1ml! Detta pga att pipetten spruckit! Vad kam jag göra? Har inte möjlighet att göra vattenbyte nämligen! Har hört att jod är ljuskänsligt så tände full belysning

  16. Started by JonasW,

    Var köper man Balling Light till bra pris och exakt vilka komponenter är det man behöver? Har försökt att köpa det samt PVC av Oceanakvarium, men de svarar inte på PM samt mail efter otaliga försök så jag har gett upp där. Svenska butiker, tyska? Tacksam för alla tips

    • 8 svar
    • 1,4k visningar
  17. Started by Matthias_H,

    hej jag köpte en osmos idag pga får en del brunalger på rutan och i gruset när jag byter vatten undrar om man måste köpa till ett silikatfilter eller räcker det att köra osmosen ?http://www.drakfisken.se/osmos/1202-aqualight-picobello.html köpte en sådan på 300liter

    • 9 svar
    • 1,4k visningar
  18. Hejsan jo det är ju då så här att jag skall försöka höja mig MG från 1230 till 1500 och då hade jag i 4dl utav en blandning av Magnesiumchloride och magnesiumsulfat på en vecka. Sedan när jag idag efter en vecka alltså mäter om värdet har gått upp så har det inte det det ligger på exakt samma värde :S Nu kanske detta fenomen inte alls är konstigt, men det borde väl ha höjts nånting tycker man eller har jag fel? jag har försökt testat calculatorn men inte haft några framgångar dessvärre, jag känner mig väldigt dum just nu :/ Ps: akvariet är 180 liter om det är till nån hjälp.

    • 6 svar
    • 1,4k visningar
  19. Started by jonasroman,

    Äntligen (hoppas jag) får ni här en tutorials jag precis gjort. Kemin bakom hur man mäter Ca och Mg /Jonas Roman

      • Gilla
    • 5 svar
    • 1,4k visningar
  20. Started by teggner,

    Dum fråga men när man gör sina vattenbyten ska man alltså inte fylla på med saltvatten?

    • 6 svar
    • 1,4k visningar
  21. Started by MickeP67,

    Jag har svårt att hålla uppe kalcium och magnesiumvärdena uppe. Kan värdenas stabilitet bero på vilket salt man använder? Jag använder Tropic Marin PRO-Reef. Finns det något bättre?

    • 10 svar
    • 1,4k visningar
  22. Started by twe141,

    Jag har sista tiden motverkat lågt ph i karet med kalkvatten men det är sådär får stora variationer i PH och vissa koraller protesterar KH ligger runt 8-9 andra värden på börvärde, jag vet inte varför jag slåss mot lågt ph. En teori jag har är CO2 . Inte för att huset är tätt tvärtom men för att jag bor i Shanghai många bilar lite träd =>högt CO2 Nu testar jag att gå upp i KH ligger nu på 10, det har gjort lite grann, funderar att testa på att öka upp MG till 1400 för att mina få ha vettiga CA värden sedan trycka upp KH till 11-12 kan det funka?

    • 9 svar
    • 1,4k visningar
  23. Started by Robbygg,

    Hejsan! Jag undrar det här med syresättning. Jag vet att i sötvattesnakvarium är det viktigt att man syresätter vattnet, igenom att tex rikta filtrets utblås mot ytan så det bildas syrebubblor. Men hur är det med saltvatten ska man också syresätta det vattnet på samma sätt? Mvh, Alex

    • 3 svar
    • 1,4k visningar
  24. Blandade saltvatten för ca 2veckors sedan till min kejsare som var dålig. Tänkte ha det i karantäns karet och ett vatten byte. Det blev dock inte av så nu har vattnet ståt med pump och blandats runt i två veckor med 25 grader varmt. Inga alger eller nåt i den. Det är ju ca 120 liter. Lite surt att slängs det i vasken men hellre det än får problem i akvariumet. Så hur ska jag göra? Med vänlig hälsning, //Rasmus

    • 4 svar
    • 1,4k visningar
  25. Started by slarvid,

    snart är första burken salt slut och ny ska inhandlas. Kör med tropic marin nu som jag är nöjd med. De har tre olika salter. Är det skillnad på dom förutom pengarna? http://www.pwss.se/home.php?cat=510

    • 8 svar
    • 1,4k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.