Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
jag har köpt ett nitrittest(salifert) men det ligger ingen färgkarta i förpackningen. e det någon som kan lägga in e bild på en eller behöver man ingen färgkarta?
-
Är det någon som vet om ozon bryter fosfat? Jag har just nu DS på urlakning i tunna som jag tänkte om det skulle kunna vara en idé att behandla med ozon?
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tjenare! Några frågor: Jag har då tänkt mej att köra med en Kalkmixer för att tillsätta Kh och Ca. Och om vi säger att jag inte kan köra mer med mixern på grund av att mitt Ph värde börjar bli för högt. Vilka produkter ska jag då använda för att bara höja Kh eller Ca. Och om jag höjer Kh med någon produkt påverkas Ph eller Ca värdet då?. Och om jag höjer Ca med någon produkt påverkas Ph eller Kh värdet då?. MVH Jocke
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vi har ju tillgång till två ICP-OES-tjänster idag, en från ATI och en från Triton-lab. Jag har skickat in samma vatten(mitt akvarium) till båda företagen, och nu fått analysen från båda. Jag postar resultaten i bifogat excelark. Sammanfattar några intryck: 1) Bra samstämmighet på de flesta proverna mellan de två laboratorierna, men ändå en del skillnader, se punkt 4,5, som var o en kan begrunda. 2) Ingen av skillnaderna är i mitt fall signifikanta...samtliga prov i mitt fall faller inom "grönt godkänd" med båda metoderna. 3) Referensvärdena, skiljer ngt mellan de olika företagen, men såpass lite så det saknar betydelse enligt min uppfattning. 4) …
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har fått för mig att värdet på kh inte har så stor roll , om man bara håller det jämt.. Alltå värdet ska va mellan 7 - 12 och jag har legat på 10 nu i ett halvår och allt i burken trivs. Vad säjer ni.. Vad har ni där hemma ? Samma med magnesium så håller jag det jämt på 1350. Håller ni med mig ? Mvh Thomas
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
...innan jag lägger i LS? bara salthalten är bra och temperaturen- funkar det då, eller ska man tillsätta nått innan man lägger i LS?
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Halloj, tänkte höra med er som har kört med skummare 24/7 och gått ner i tid, typ stängt av på dagen osv, om ni har fått några problem. Jag tänker främst på ammonium instabilitet när ni började stänga av den. Ammonium instabilitet triggar alger, vilken alg beror på övriga förutsättningar men i ett moget kar torde det bli grönalger. Alla iaktagelse av intresse! mvh Mattias
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Försöker sänka kostnaden något. och hittade detta. tror ni det skulle fungera bra. det verkar ju vara vanlig natriumbikarbonat? eller tänker jag fel: https://allt-fraktfritt.se/natriumbikarbonat-bikarbonat-1-8-kg.html?___store=allt_fraktfritt_se
-
Håller på att starta upp mitt första salvattensakvarium. Löste saltet i 25 gradigt vatten igår och mätte idag. Det ligger på 1025 vid 25 så det är ok. Men upptäckte att det ser ut som om det ligger salt på botten som inte löst sig. Använder redsea coral pro salt. Blandar med en cirk pump och ett stort hangon filter ( med svampar i, ska ta bort dessa sen ). Levande sten och sand ska i imorgon. Är det någon form av utfällning? Eller är det så mättat att den inte kan lösa mer?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej !! Eftersom jag inte är så bra på Kemi så ställer jag denna fråga till de som har mer koll på kemin !! Läser man i Saltvattensguiden för Dummies bla. så står bland ballingtillsatser att man kan blanda i Magnesium klorid och Magnesiumsulfat. Och nu till frågan: Kan man inte använda Magnesiumoxid??? Jag vet att det är betydligt mer svårlösligt och att vattnet kan bli mer basiskt. Finns det fler nackdelar eller funkar detta också???
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Till det första, mina värden som jag funderar över är: Nitrat 5-7 Fosfat 0,05-0,075 Jag har sedan en tid tillsatt nopox, då 3 ml på ca 400 liter. Jag har fått en vit hinna på glaset som jag måste skrapa varannan dag. Enligt experterna på korallfisken så kan det bara bero på 2 saker, den ena är att jag överdoserar vilket han tyckte lät lustigt med den låga dos jag ger. Den andra var att jag hade skyhöga nitrat och fosfat värden, men jag mäter värdena med Nyos tester, vet inte om dom kan visa fel ? Det andra är, om man kör med nopox och även uv ljus på under tiden, kommer uv ljuset ta död på bakterierna i nopoxen ? Och det sista, om man nu aldrig blir av med denna hinna på …
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
För en tid sedan började jag dosera vodka, ända sedan dess så uppstår ett vitt klegg på rutorna. Det är vitt/genomskinligt och ser ganska slimigt ut, är detta normalt, eller är det något som inte stämmer?. Har inte tänkt på det förän nu faktiskt. Doserar för tillfället ca 1-1,2ml/dag och har börjat trappa ner då mina värden börja peka åt rätt håll .
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag vill tillsätta järn och undrar om det går att använda samma som till sötvatten? Tex ferrogan från Hobby? Skickat via Tapatalk
-
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Köpte en låda med saltvattens tillbehör från Danmark och fick med lite andra saker oxså. Så vad har ni för erfarenheter utav tropicMarin Pro-Coral K+ elements tropicMarin Pro-Coral A- elements
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag vet inte om jag kommit på något bra eller dåligt. Tillverkning av osmos vatten borde man kunna göra lite miljövänligare genom att använda "slask vattnet" till något. Skulle det gå att tillverka en anslutning så "slasken" kommer in i systemet till huset. Tex till varmvatten eller som driksvatten. Då tillverkar man osmosvatten kontinuerligt utan att slösa på naturen. Fast det bara kostar 10:-/m3 så kanske det hade varit något. Hur mycket osmosvatten får man ut på 1m3 vatten (ca) /Johan
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
har tappat upp 30 liter vatten i en grön plasttunna. Skulle bytt igår egentligen men hade inte tid, så skulle jag byta idag, men ser att botten på tunnan har blekts.. är det saltet om blekt eller har tunnan släppt ifrån sig några kemikalier? Vågar jag använda detta vatten? hur kan jag kolla så det är lugnt?
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
För nu ganska många årsedan gjorde jag ett Ballingrecept som var 7 ggr starkare, ja motsvarande en triton core 7. För att göra det enkelt för er använde jag FM traces, och har räknat om så det passar mitt recept. Nu har FM justerat sitt Balling recept (eller troligen för ganska länge sedan) där deras KH dunk har en KH koncentration som är 1.8 ggr starkare än klassisk Balling (troligen har dom alltså adderat Na2CO3). Det betyder att mitt recept behöver justeras vad gäller traces 3 i KH dunken, och detta nedan är nu det rätta o inget annat för er som kör det recept jag kallar för "Romans Balling Forte Plus". Alltså ett recept på 4 dunkar som är ggr 7. Många kör…
-
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Som rubriken lyder - vad har ni i karet? Vilken produkt är bäst för att få fart på bakteriekulturen? Just nu så kör jag båda - varannan gång varannan produkt - vad säger ni? Eller föreslår ni någon annan produkt? microbe-lift-special-blend kanske? Kör biopellets - varit igång ca 4 veckor. Tanken har rullat i ett år ca. Ge mig era bästa råd! Ted
-
Vi har i vårt 375-liters kar använt biopellets i några månader med mycket goda resultat. För ett par veckor sedan byggde vi en egen DIY-reaktor och fick ett mycket bättre flöde och turbulens för pelletsen. Efter detta har vi märkt att det blivit en hinna på ytan som är svår att få bort. Vi har för ca 1 vecka sedan lagt i levande sand i karet och efter några dagar så har det bildats ett genomskinligt slem på vissa områden på botten. I övrigt har inga förändringar gjorts i form av tillsatser, ljus, flöde eller annat. Inga markanta förändringar i mätvärden har heller märkts av. Möjligen så har tillväxt av t ex flakväxande montiporor avstannat något men korallerna verkar må b…
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har nu på en vecka haft en åtgång på ca 400 på magnesium som brukar stå ganska stilla. Får fylla på magnesium men aldrig kalcium, borde det inte vara tvärt om? Har doserat kh-buffer varje dag manuellt men inget vare sig mg eller ca. Kan det vara så att mitt buffrande av kh kan ha tagit ut mg på något vis?
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har under 1 års tid kört med kraftig och blöt skummning vilket resulterat i att salthalten sjunkit. (borde ha testat salthalten i akvariet också ) Nu när jag ska försöka justera upp den igen, har ni något tips på snällaste och snabbaste sättet att öka utan att chocka systemet. (Vanliga vattenbyten är ett exempel , men jag tänkte tänkte försöka doseras dagligen) Ska enligt beräkning i AquaCalculator tillsätta 2.7 kg salt (1.022 -> 1.025 ppm) tack på förhand..
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, har köpt mig ett red sea 130 begagnat som varit i drift i snart en vecka. La i levande sten för 2 dagar sen och allt ser bra ut. Men gjorde prover ikväll på nitrat och fosfat och dom var höga, är det normalt nu den första tiden under inkörningen? Mvh/ olof
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tja. Vet någon vart man får tag på alu.baserad fosfat remover nu för tiden? Jag har kört på korallen-zuchts länge, men nu är också mitt förråd slut.. och.. jag tycker inte det är lika lätt att nolla fosfatet med järnbaserad.. Den enda jag vet kanske säljer är Stig på Oceanakvarium, men han skickar inte till min kännedom. Peter
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vilka är dem "viktigaste vatten testerna"? har en 32 liters nano kar och nu känner jag att jag vill ha lite mer koll på vatten kvaliten. så undrar som rubriken lyder, vilka är dom Viktigast Vatten testerna och hur får man rätt värde vid för höga/låga värden?. Ha det gött=) /Wigge
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-