Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
En liten dum fråga Stämmer det att korallerna typ Acro har egenskaper som fosfatindikator ? är det när topparna blir riktigt blå som man har mycket med fosfat eller ?
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hur är det tänk att man skall använd den? Fanns inget med i instruktionsbladet.
-
- 9 svar
- 1k visningar
-
-
Har precis gjort lite tester här hemma och till min förvåning hade jag fosfat, verkligen inte skyhög men fortf långt över jag hade trott! Testerna säger: Salthalt 1.026 (refraktometer) Nitrat 0 (Red Sea) Fosfat 0.3 (Tropic Marine) Hur stor är chansen att man ligger på 0 i nitrat men har mätbar fosfathalt? Det skall tilläggas att jag kör på vanligt kranvatten. Har inga fiskar, dock en pepparmintsräka (som inte får något annat än att mumsa mina glasrosor), så jag tillsätter inte fosfat i form av mat eller liknande.
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Fick tag i en beg. osmosapparat 90l/dygnet. Fungerar bra, så gott som 0 GH, men är säkert bara 70 liter dygn. Vad jag söker efter är fabrikatet. Det finns inga lappar eller annat som kan härledas till något fabrikat. Det är ju bra att veta ifall man måste byta nån del. Kanske någon som känner igen den? mvh Wilhelm
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej Fortfarande novis inom salt men förhoppningsvis lär man sig. Jag brukar regelbundet göra nedan tester och det är inte så svårt men frågan är vad gör man om det är för mycket eller för lite av något. Någon av er rävar kanske kan berätta eller om det finns någon länk till en sida som kan beskriva detta, mina värden är följande, skrik gärna till om något verkar peka åt fel håll. Calcium 500 Magnesium 1380 Nitrit 0,1 Fosfat 0,03 //longman
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
-
Hej tänkte höra om någon kunde tipsa om var jag kan köpa nya membran till min osmos. Har en som ska ge runt 800L men som jag tycker börjar ge lite sämre volym nu, samt att min TDS mätare börjar visa att det antagligen är dags att byta. Skickat från min GT-N7100
-
- 10 svar
- 1k visningar
- 1 följare
-
-
-
Vad kan de bero på? Det är liksom dimmigt/disigt/mjölkigt är väl att ta i, men ni förstår nog va jag menar. Man lägger mest märket till det om man kollar igenom karet från kortsidan. Några tips på vad det kan va och ev. Åtgärder? Tacksam för hjälp! Mvh/mackan
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Fick idag senaste numret av tidskriften CORAL i brevlådan. Bifogat fanns ett Newsletter och i det skrivs det om PURA NitrateLock. Det är ett kemiskt medel som avlägsnar nitrat. Det läggs i en strumpa i karet eller sumpen. Om jag förstår rätt så kan samma medel användas om och om igen genom en ganska enkel renings-procedur. Detta låter mest som ett sent April skämt. Någon som känner till detta sedan tidigare, eller kanske tom testat? http://www.aquariumguys.com/pura-nitratelock.html
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Funderar kring min idé att skapa ett närmast underhållsfritt saltvattensystem. Jag har en fem kanalers GroTech doserpump, TEC III + EP II. Fyra av kanalerna används idag till: Kalcium Magnesium Bikarbonat Natriumkloridfritt salt Den femte kanalen används för tillfället inte. Salthalten kommer med Ballingmetoden sakta att stiga vilket med jämna mellanrum kräver en manuell justering. Jag har läst någonstans, minns inte var, att man kan använda den femte kanalen för saltvattenexport från vattensystemet. Färskvattenpåfyllningen via osmolator skulle ersätta det exporterade saltvattnet och på så vis hålla salthalten konstant i karet. Är det någon som har provat metoden och ka…
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, tittade igenom mitt skåp med tester och en del är ganska gamla. Jag antar att de inte är pålitliga i all evighet så jag ska skaffa några nya. Har använt Saliferts tester förr varit sådär nöjd med dem. Några har varit svåravlästa och därför så blir resultatet en tolknings fråga vilket inte är så bra. Så frågan är vad är bra idag? Pålitliga och lätt avlästa? Vad använder ni?
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej Var en vecka i Europa när jag kom hem så hade en korall och en fisk dött, En annan korall som ser rätt vissen ut. Har tyvärr ingen möjlighet att mäta så mycket i mitt kar mer än Nitrat, nitrit calcium och KH samt Ph. Inga andra tester finns här i stan. Har haft problem med klorin förut i vattnet här men la precis i en påse aktivt kol innan jag åkte och jag känner inte att osmosvattnet luktar borde inte vara detta, konstiga är att några koraller ser helt opverkade ut. Alla värden är helt ok utom PH, lågt, ligger på 7.7, höjde det till 8 nu med kalkvatten tänkte försöka dra upp det till 8.3 under veckan, tänkte börja dosera mättad kalklösning droppvis i sumpen för att …
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har sedan mitt akvarium startades i december 2007 varit väldigt noga med vattenvärden och vattenbyten. Samtidigt har jag hela tiden inriktat mig på koraller och haft relativt lite fiskar. Fram till november förra året har jag haft en kraftig ökning av tillväxten på koraller, med nästan en fördubbling av förbrukning av kalcium varje månad. Samtidigt som detta har skett har jag samtidigt haft en viss förbrukning av kH. Med ca 2 enheter per vecka. Detta tror jag kan bero på att jag haft organiskt material som legat i LS och brutits ned. Denna sänkning upphörde samtidigt som förbrukningen av kalcium upphörde att öka. Sedan dess har förbrukningen legat konstant på ca. 125 …
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
hej... mätte precis min salthalt... den borde ju stå mellan 1.020 o 1.024 men den står på 1.017... e de dåligt? va ska ja göra för att höja de? ska ja ta salt man blandar vatten med o hälla i? (vet att temperaturen ska ha me salthalten att göra oxå, den är nu 28 grader) MVH robin
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hej. Jag undrar om man kan köra med vodkametoden på ett nystartat akvarium.
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej har följande vattenvärden i min burk 350 l +sump 80 liter Fosfat cirka 0,1-0,2 Kh 6 Nitrat 10-25 Mg 1500 Ca 500 Salthalt 1,024 Cirkulation två tunze stream 6000/l Belysning MH 250 inom kort 4x39 t5 Skummare NItratfilter Fosfatfilter med nystart av biopellets (vart igång sen torsdags) Inga tillsatser men skall börja med balling snart.
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Har inte tid att åka till Linköping förrän på lördag pga av jobb och andra omständigheter men skulle behöva byta vatten i mitt kar.. E de så att saltet tog slut när jag höll på och blanda kom bara upp i 1,018 ungefär och skulle behöva köpa av någon vänlig själ i norpan lite salt.. Någon som har? Har ett hål vid ca 18:00 o hämta imorgon.. Eller kan jag byta med de vattnet jag har blandat nu och få ner salthalten och byta igen på söndag? Tror ni att invånarna tar skada? Har mest mjukisar men var och hämtade en lite stenkorall igår som jag inte vill ska dö.. Mvh Fredrik
-
-
Går det? Jag tänker prova symbiont i ett ytterfilter och undrar om mam kan köra en hög koncentration easystart i en liten volym vatten genom filtret och vill då att nitrifikationsbakterierna fäster bra på filtermediet. Om man gör så kan man mata bakterierna med t.ex. socker för att dom ska föröka sej? Slänger ut frågan, kanske är heltokigt. Ska tillägga att jag avser använda vatten från mitt akvarium som har ganska hög nitratnivå just nu.
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Har förstått att vatten som avdunstar skall ersättas med enbart osmos vatten. Har märks att efter ett tag så sjunker salthalten från 1.25 till 1.21 och det avdunstar ungefär1liter per dag. Ska jag fortsätta som jag gör eller fylla på med saltvatten, blur det inte då för hög salthalt och försvinner det salt via skummaren? För salt avdunstar inte. Tacksam om någon kan hjälpa mig och få en stabil salinitet /Danijel
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
har nån varit med om att kol färgar sanden svart.hände mej i dag innerfiltret med vadd va kolsvart bägge mina ytter filter med.brukar köra det i min fluval 4 med rowa i vanliga fall men ja läste här att man kunde köra den i etn pump med cylinerformat filter med vadd runt.Det filtret var enna svart.Behöver ja byta vatten nu vattnet e ju klart ennu i alla fall.
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
tjenixen har en lite fråga om Nitrat jag har mätt mitt kranvatten här hemma på nitrat och kan inte få fram en tendens till mätbart nitrat i och nu undrar jag ju självklart om jag då inte kan få ner nitratvärdet i karet med vattenbyten , tycker ju själv att det borde gå men kanske så blir det nitrat i vattnet när man blandat i saltet eller?
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Kan komma över lite av detta med. Kan det användas till kaliumhalten, och finns det olika renhet på den med, kommer inte åt säckarna för tillfället så jag kan se om det står något på dom? Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej jag har en fråga. Jag ska blanda till Fauna Marins tillsatts Sodium Bicarbonate och undrar om båda spårämnestillsatter Heavy Metal-Komplex och Iodine-,Fluoric-Kopmlex ska vara med eller om det bara är en av de? 2L osmos 163,8g Sodium Bicarbonate 10ml Heavy Metal-komplex 10ml Iodine-,Fluoric-Komplex Calcium och Magnecium tillsattserna har min pojkvän blandat till redan och nu är det slut på bicarbonaten och pojkvännen är inte hemma så jag vill veta om jag har förstått det hela rätt? Cissi
-
- 2 svar
- 1k visningar
-