All aktivitet
-
Stöd Saltvattensguiden – Nu är vi snart 100 stödmedlemmar igen!
Bara sex nya per dag - då tar det ju för tusan mer än 5 dagar innan vi är hundra stycken och tre av oss får pynta ytterligare pengar - a sätt lite fart va - så jag får pynta in mina pengar snart. Och nu är det höst så fler bör väl ta upp den kastade handsken om att betala extra om vi kommer upp till minst 100 stödmedlemmar. MVH Lasse
-
Christer A-lagret Äter Stark mat
Den största sensationen var dock att Christer var tyst i mitten av filmen, det har aldrig hänt att han varit innan under de 25 år jag kännt honom. MVH Lasse
-
Autogödare, en fråga om diffusion
Det kommer nog inte att fungera eftersom du har korresponderande kärl så vattenytan sjunker i bägge kärlen - du får bara lite långsammare vattenytesänkning. Däremot har jag haft en idee som jag inte vågat testa . Du måste ha en dunk som du kan sluta helt tätt. Ställ den över vattenytan (inte för högt bara). Ta ett rör från botten av dunken ner i akvariet (mynning långt ner i akvariet) Sätt en luftslang i toppen av dunken - led ner den slangen ca 10 mm under önskad yta i akvariet (du får testa med djupet). Vakumet kommer att göra att vattnet stannar kvar i dunken eftersom vattnet i luftslangen skapar detta vakum. (det är viktigt att dunken högsta vattenyta inte är för högt över akvariets yta - ett grunt men vitt kärl kanske är att föredra) När ytan i akvariet sjunker kommer lite luft sugas in i slangen - vatten från dunken ner i akvariet tills akvarieytan är över luftslangen igen. Obs har aldrig testat i praktiken och kan ha gjort tankefel - testa i badrummet först MVH Lasse Edit - andra hann före Min idee ligger i Aries tankevärd men jag skulle inte lita helt att ha luften och vattnet i samma rör men det kanske fungerar
-
Aquatronica - Ljus dimmer och Vågmaskin (Hydor Koralia)
Jo då - det funkar i forumet om man gör rätt. Man måste använda det numeriska tangentbordet och den vänstra alt (altså inte altgr) och hålla inne alttangenten när man slår sifferkombinationen. Då har Ö kombinationen alt+0214, ö har alt + 0246. Ä har alt + 0196. ä har alt+0228. Å har alt+0197 och lilla å har alt+0229. Annars kan man köra programmet charmap i kör-menyn. Tryck start - välj kör och skriv in charmap - enter. MVH Lasse
-
Tokdyra SPSer/LPSer
Jag säger bara trampmoppe och borrat insug - inte hade man råd med lyxåken Compact - men remdriften var generationen före (fast det var nära). Ingen fara Greger - det är precis som vanligt MVH Lasse
-
Hur mycket ljus är FÖR mycket???
Du bör öka din cirkulation över korallerna i samband med att du ökar ljusmängden. Det finns mycket som tyder på att cirkulationen är kritisk för att transportera bort öveskottsyret som blir resultatet av fotosyntesen. Ju kraftigare ljusflöde - desto högre fotosyntes - desto mer restproduktion av syrgas - desto högre risk för aktiva syreradikaler. MVH Lasse
-
Stöd Saltvattensguiden – Nu är vi snart 100 stödmedlemmar igen!
Tack Mr B - lite klassisk skolning är aldrig fel. Men jag tycker det är väldigt intressant att ett uttryck som hängt med sedan medeltiden och var välkänt under min uppväxttid (50-60 talet) bara försvunnit under de senaste 30-40 åren. Off topic igen men som sagt var - handsken är kastad och målet är satt - minst 100 stödmedlemmar MVH Lasse
-
Stöd Saltvattensguiden – Nu är vi snart 100 stödmedlemmar igen!
Det tar sig sa tanten när hönshuset brann ner - men kom igen - några till offervilliga fins det väl - allt under 100 stödmedlemmar är en styggelse. När det är hundra stödmedlemmar så lovar jag stoppa in 250:- extra - vem tar upp handsken? MVH Lasse
-
Piccolo HI1280 från Hanna
Produkt http://www.hannainst.com/usa/prods2.cfm?ProdCode=HI 98111&id=002003 Manual http://www.hannainst.com/manuals/manHI_98111_12_13.pdf MVH Lasse
-
Min "doris"
Även de över femtio kan lära sig sitta MVH Lasse
-
Hjälp med tester. Ger inget utslag alls
Detta kan kanske hjälpa http://sv.wikipedia.org/wiki/Arkimedes_princip MVH Lasse
-
Stöd Saltvattensguiden – Nu är vi snart 100 stödmedlemmar igen!
Zoopet drivs kommersiellt, dvs det måste åtminstone gå jämnt ut. Det läggs ner ett jäkla arbete på artbeskrivningarna både av de som driver det och guldmedlemmar. Varför skall allt vara gratis bara för det stavas Internet. De flesta av oss kastar utan tvekan upp några hundralappar för att köpa en bok eller något annat som vi kan ha nytta av men gnölar och skiter i att betal ynka 100 kronor för att få tillgång till ett media som oftast är mer uppdaterat än böcker och där hjälpen fås i real tid. Några gånger har jag tänkt när jag sett en frågeställning att den personen anser inte att SG är så viktigt att han/hon kan kosta på sig ett stödmedlemskap - varför skall jag då förmedla mina dyrt betalda erfarenheter till den personen som gapar på hjälp nu men inte kunnat tänka sig innan att se till att forumet kan drivas vidare. Det är ett par hundra inlägg per dag men ändå bara ett 30-tal personer (alltså ett bidrag med ca 3000:-) som anser att SG är så viktig att det är värt ynka 100 kronor per år för att kunna ha tillgång till detta bollplank och många gånger räddningsplankan i krissituationer. Nä - jag tycker det är jäkligt svagt att det finns så många smitare här - är det bara 30 personer som känner något ansvar för SG. Om tråden gällt om man får kritisera affärer eller varför moderatorerna censurerat ett inlägg skulle mer än trettio personer ha åsikter hur SG skall skötas. Med risk för att bli ovän med en massa - skärp er - det är bara 5 dagar sedan löning så hundra kronor borde ligga och vänta på att skickas till SG. Om inte tillräckligt många frivillgt ställer upp och betalar, låt os säga om 3 månader, så tycker jag att man borde göra artregistret bara tillgängligt för stödmedlemmar, ta betalt för annonser osv. Nu kommer säkert argumentet om ungdommar och dålig ekonomi upp och låt då moderatorerna få använda sina kloka huvuden och lösa den knuten. Personlige skiter jag i bloggtillgångar och sådant men har alltid tyckt att det är värt att stödja de frivilliga krafter som ser till att sidan är uppe och rullar hela tiden - det är en hedersak tycker jag lägga det lilla bidrag man kan - och jag kommer fortsätta att betala 150 :- för mitt stödmedlemskap - det är det minsta jag kan göra. MVH Lasse
-
Lång resa med akvariet
Det transporteras fisk runt hela jordklotet med hjälp av syrgas och plastpåsar. Varit med om att ta emot svartfeningar (hajar) på 40 cm som varit på flytt i 48 timmar. Hör med någon affär som brukar ta emot sändningar om de kan hjälpa dig, de brukar ha både kunskapen och sparade stora plastpåsar. Och om det är någon affärsägare i din närhet som till äventyrs läser detta så tycker jag att han/hon skickar ett PM och hjälper dig att lösa problemet. Skulle gärna hjälpt dig men bor troligtvis åt fel håll (Göteborgstrakten). Fisken är nog minsta problemet... Se till att du får med dig några behållare med moget vatten också. Kan du göra som Sillen föreslår så är det nog det bästa. MVH Lasse
-
Sabbad ljus ramp av nytt t5 rör
Ett defekt rör skall inte kunna slå ut en ballast - även om det verkar som det hänt här. i så fall är det ngt konstruktionsfel på ballasten Vilket märke var det på röret? Är det ett känt märke så tycker jag att du kontaktar den tekniska ledningen på det företaget och beskriver problemet. De kanske kan hjälpa dig med argumenteringen Greger nämner en autoreset på vissa ballaster - har du kollat så det inte finns en manuell reset på de du har - har iofs aldrig sett detta på någon elektronisk ballast men det kan ju finnas. Jag tycker det är en garantisak - så prata med affären du köpt den ifrån i första hand och i andra hand med importören. Edit: Greger i ett tidigare inlägg säger han att det står 1*54 watt på ballasten. MVH Lasse
-
Sabbad ljus ramp av nytt t5 rör
Du har nog två ballaster för rören + en för MH och en för LED. Det verkar ändå som någon kopplingspunkt orsakat en kortis. Delar två rör en ballast så måste bägge rören (fungerande) vara i för att de skall tända. Edit du han före - 1*T5/54 W står för singel ballaster. Då är det nog en kopplingspunkt som kortat eftersom du inte får något rör att tända. Har du föresten provat med de gamla rören? Nu försvinner jag några timmar. MVH Lasse
-
Sabbad ljus ramp av nytt t5 rör
Ser du vad det står på ballasterna (watt tal och kopplingsschema) så kan du avgöra om det är separata ballaster. Om det är en separat ballast till varje rör och du inte får något rör att tända i någon av possitionerna så skulle inte jag i första han felsöka på ballasterna utan titta i den ände där röken kom ifrån (var det samma ände som påslagsknapparna sitter på så skulle jag misstänka brytaren). Du behöver ta armaturen till din handlare och om du mekar för mycket är det inte säkert de godkänner garanti. MVH Lasse
-
Sabbad ljus ramp av nytt t5 rör
Det behövs mer information om armaturen. Hur många rör har den. Vad är det för drosslar (tar den (de) mer än ett rör. På grund av mitt jobb är jag är nog en av de på guiden som byter mest rör av alla de typer (). Har aldrig varit med om att ett trasigt rör förstört en drossel - varken magnetisk eller elektronisk. 98 % av alla byten har skett med armaturen påslagen. Men någon gång inträffar det säkert - jag har dock inte upplevt det. Small och rök det så tyder det på kortis. MVH Lasse Edit: Sorry - såg inte e snabba inläggen.
-
Hur länge håller osmosvatten sig färskt?
Två saker: RO vatten är i stort sett helt rent och innehåller därför normalt ingen organisk belastning som kan göra vattnet obrukbart. Tillföslutet (vatten ända upp) håller det sig i stort sett hur länge som helst. Färdigblandat vatten skall i första han tillförslutas - det är viktigare än pumpen i. Om man har det i en öppen behållare så kommer vatten att avdunsta (med pump fortare!). Då ökas saltkoncentrationen. Vid en given koncentration blir koncentrationen löst kalcium och lösta karbonater så hög att det börjar fällas ut kalciumkarbonat. (Jag vet att magnesiumet påverkar men det faller också ut som magnesiumkarbonat vid för höga koncentrationer). Detta är det som händer i ett salt som drar åt sig fukt exempelvis. Nyblandat saltvatten skall inte innehålla något organiskt material som gör vattnet okänligt men livstiden är inte lika hög som för RO vatten. Det viktigaste är att försluta behållaren - sedan kan man ju ha i en pump om man vill. MVH Lasse
-
Väldigt grumligt och brunt vatten
-respektDu är inte dum du-respekt Det var nog det smartaste silikatbortagningen jag hört om - givetvis kan du få bort det genom att köra på ljuset och göra vattenbyten strax före du släcker. MVH Lasse
-
Nytt sätt att rena vatten
Tror inte det Stig utan vattnet är nog i stort sett lika rent som RO vatten om inte bättre. Magnesiumfosfaten är i kristallstruktur och det används för att "kristallvatten" skall bindas upp - du vet i alla formler där det exempelvis står MgCl2 * 6H2O. Den kristall som de framställer är högabsorberande och när kristallvattnet är uppbundet i magnesiumfosfatkristallen upphettas den (torkas) Kristallvattnet försvinner som ren H2O (som ånga) medans kristallen magnesiumfosfat är kvar för att kunna binda nästa last med H2O molekyler. MVH Lasse
-
Stöd Saltvattensguiden – Nu är vi snart 100 stödmedlemmar igen!
Hur är det med vi som redan betalt - har vi tillgång till en blogg? MVH Lasse
-
Salarias fasciatus
Varför ser salarisen ut som den gör? Jag tror du kan stava svaret med kamoflage. Förmågan att ändra färg är en del av kamuflagetekniken så svaret på din fråga är att din Salaris i högsta grad är normal. MVH Lasse
-
Keramisk eller inte???
Frågan har två sidor - 1 -> sker det någon korosion; 2 -> är det i så fall skadligt i ett normalt saltvattensakvariet. På fråga 1 är svaret ja - om vattentemperaturen är över 18 grader så rostar även nedsänkt syrafast stål i saltvatten. På fråga 2 är svaret nej - det rostar inte så mycket att varken hållbarheten eller vattnets toxitet påverkas (gäller alltså en rotorpinne i en pump). MVH Lasse
-
Semesterresa 2008 - Normandie - Bretagne
Nej det var det inte utan vi har en del sammarbete med dem så det var förberett att jag skulle komma. MVH Lasse
-
Semesterresa 2008 - Normandie - Bretagne
Då var det dags för den avslutande delen - lite grand innifrån Oceanopolis. Den tropiska delen - som jag besökte framförallt - har funnits nu i ca 6 år. Den är kraftigt recirkulerad - man byter ut ca 1 % dagligen (eller ca 10 % i veckan) om vädret tillåter det (och temperaturen). Man tar filtrerat vatten utifrån. Det som slog mig i denna anläggning var att det fanns inte en - säger inte en - skummare i hela anläggningen. Filtreringen bestod i två delar - dels sandfilter dels utpräglade biofilter - och det stora korallkaret var i princip uppbyggt ungerfär som jag brukar bygga mina nanokar. När jag frågade om näringsvärdena i korallkaret så fick jag till svara att de var otroligt låga på grund av den biologiska kraft alla koraller utgjorde. Man betraktade alla koraller (hårda som mjuka) som en del i det biologiska filtren i och med att de sög upp näringsämnena. Man arbetade med könlig fortplantning i det stora korallkaret och jag fick se flera kollonier som man startat just med könlig fortplantning. På frågan om det var månljuset och deras manupulering med månfaser som bidrog till att de lyckades med könlig fortplantning fick jag till svar att det visste de inte - med de gjorde så i alla fall. Förutom biologisk rening använde man sig av UV ljus. Schemat under här visar ungefär hur tankarna var uppbyggda En bild från själva pumprummet Man hade även lite odling av fisk (bland annat clowner) och tillverkade maten själva - både mikroskopiska alger och brachionus Vad som är den verkliga hemligheten bakom det vackra korallrevsakvariet tror jag denna bild visar - jag tror aldrig jag sett så mycket ljus förut - de minsta lamporna här är på 400 watt. Man luftade även detta akvarium ordentligt under nätterna då och då eftersom koldioxidproduktionen var hög nattetid. Behållarna ni ser på kanten användes till "Vågmaskinen". Vatten pummpas upp till en nivå där det skapas en hävert via ett stort rör och tanken töms på några sekunder. Med detta får jag avsluta min tråd om denna semesterresa och hoppas att jag kan återkomma från andra "akvarieresor" längre fram. MVH Lasse