Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lasse

Hedersmedlem
  • Gick med

  • Senaste besök

All aktivitet

  1. Bra då får du testa nästa gång du får röda cyanomattor då Jörgen - för skall ni vänta på att jag skall börja med stenkoraller och sedan testa så får ni vänta MVH Lasse
  2. Påverkan på mina koraller - den här har det inte påverkat i alla fall. Jag har nu haft den levande sen början på december och det tycker jag inte är så dåligt faktiskt. Det är en icke symbios korall av samma typ som den i våra vatten kallas Död Mans Hand. Den har visat sig på sitt bästa humör efter det att jag medicinerar och har polyperna ute varje natt. MVH Lasse
  3. Högre Glöm inte heller att jag har en mycket aktiv biologisk rening i mitt system. Återkommer med en arbetshypotes senare i kväll MVH Lasse
  4. Helt riktigt men för mig är just nu den grundnivån oviktig, det är skillnaden mellan morgon och kväll som är intressant eftersom jag om jag kan verifiera denna skillnad på ca 0,07 ppm mellan morgon och kväll kan få ett mått på dels den reella ortofosfatbildningen per dygn i mitt akvarium och dels på upptaget från i huvudsak mina koraller. För att verifiera att det är ett upptag i första hand (och inte en fällning) så vore det bra att kvantifiera nitratförlusten också - den borde vara strax över 1 ppm per dygn om det rör sig om ett upptag men kan mycket väl maskeras av denitrifikation. När jag kvantifierat fosfatsvägningarna skall jag lägga krut på att utveckla en nogran nitratmätning i mitt kar, vilket jag tror jag kan. MVH Lasse
  5. Hej Startar en ny tråd här som efterföljare till min tråd om "Erfarenhet av Ultralifes Red Slime Remover". Det har varit en stor diskussion då och då om korallernas näringsupptag av framförallt fosfor och baserad på teori och andra källor. Eftersom jag har fått tillgång till bra analysutrustning där jag kan analysera ner på 2 decimaler vad gäller ortofosfat så började jag en liten test i mitt eget akvarie som är ett utpräglat mjukkorallsakvarie, bygger på biologisk filtrering och som drivs skummarlöst. Observera att de mätningar som jag redovisar frammåt och de eventuella slutsatser jag drar baseras på denna uppsättning och kan inte automatiskt överföras till något annat system. För inlednigen till detta så gå till mitt inlägg 77 i ovanstående tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22538&page=4 Kortfattat har jag mätt upp en viss dygnsvariation av ortofosfaten i mitt akvarie, jag har mätt i tre dagar men på lite olika tider - skall nu försöka göra en mätning när jag sticker till jobbet och en mätning vid 21-tiden. Gårdagens mätning visade 0,67 ppm ortofosfat vid 7 tiden och 0,61 ppm vid 21-tiden - en tendens som varit de två andra dagarna också. Denna morgons mätning visar - hör och häpna - 0,67 ppm - nu får vi se vad värdet är kl 21:00 MVH Lasse
  6. Flyttar över diskussionen om mina mätningar av fosforupptaget till en nystartad tråd eftersom som det blir lite off-topic här. Skall dock fortsätta att rapportera om erfarenheterna av Red Slime Removern här. Min luftning skummar upp ett väldigt tunnt skum som går ner så fort något med fet yta träffar det. Jag kan tänka mig att det ställer till besvär med skummare. Jag har nu lagt en liten träpinne med lite fett på ytan tvärs över facket - skall se om det håller tillbaka detta skum. Jag skulle väl iofs kunna byta vatten för att komma bort från problemet men väljer just nu att inte göra det eftersom mina "håralgs"-tussar fortsätter att ljusna och försvinna samt att jag får en liten test på långtidsverkan. Jag vill inte heller byta vatten innan jag gjort några mer mätningar på den dagliga variationen av ortofosfat som tenderar att vara en tiondel av ett gigantiskt värde vilket åtminstone för mig är väldigt intressant - men mera om detta i en egen tråd. MVH Lasse
  7. Med de pH variationer jag har pga mörker eller ljus så tror inte jag det är så begränsande med kolet, bakterieverksamheten är ganska stor - detta är ett system som gått ett år nu utan annan export än vattenbyte - kanske en gång i månaden i snitt samt skördning av lite xenia och annat. Fosfatnivån har också varit större än den är nu. Enligt alla formler så skulle detta kar vara en algsoppa just nu - så är inte fallet fortfarande även om jag hade lite cyano tidigare och en del "håralger" av okänt ursprung. Jag höll dessa stången men eftersom jag kommer vara bortrest ett tag ville jag få bort det som krävde extra tillsatser och insatser för ett tag. Fosfatnivån går lätt att ordna - kraftiga vattenbyte två gånger i veckan och så får man koll på det men jag har lite andra planer, faktiskt innefattande fosfatremovrar om nödvändigt, men först skall jag kvantifierar näringsfluxen genom systemet. I de värdena jag nu har är det relativt lätt att mäta och jag skall också försöka kvantifiera fosfatfällning med kalkvatten senare. Det jag nu gör är att begränsa inflödet i systemet - drar ner på matningen och byter fodertyp från mjukfoder till torrfoder. Framåt kommer jag också att tillsätta lite nitrat för att vara säker på att det inte finns något tillväxthämmande när jag kör mätserierna - och observera jag säger inte till någon att köra på detta sätt utan jag redovisar bara de mätningar jag gör och de slutsatser jag gör på mitt kar och dess sätt att uppträda. MVH Lasse
  8. Stryket - oväsentligt MVH Lasse
  9. Tack Jonas, men det var nog inte så vågat eftersom jag undersökt en del innan jag startade experimentet och var bered på svårigheter. Jag tror inte att det handlar om bundet fosfat som släpps under natten pga av lågt pH. För att kontrollera detta så ställde jag igår om min lägsta pH så att det i morse var strax över 8 (och inte 7,9 som innan) Jag kan till en viss del styra mitt lägsta pH eftersom jag låter min luftare bak i facket gå igång vid ett inställt pH. pH sänkningen på natten beror på koldioxidproduktionen jag har framförallt från bakterierna i systemet. Att de maskeras under ljusperioden beror på primärproducenternas (alger, zooxanteller och liknande) behov och konsumtion av koldioxid. I och med att jag inte luftar dagtid så utjämnas heller inte koldioxiden från luften i samma utsträckning. Under natten så luftar jag och då förs överskottet av koldioxiden över till luften och pH droppet blir inte så kraftigt. Om fosfaten så tror jag att något liknande sker. Jag vet sedan tidigare att den konstruktion jag valt på mitt filter (filtermattan) optimerar den heterotrofa nedbrytningen pga ordentlig fart och därmed optimal syresättning i filtermattan. Filter uppbyggda på detta sätt som jag gjort behöver ytterst sällan rengöras. Min filtermatta har exempelvis inte varit upp och blivit rengjord än (akvariet gått i drygt ett år!). Jag har kramat den någon gång då och då ut i akvariet men ingen ordentlig rengörning är gjord. Det fosfattillskott jag får under natten är nog inte bara bundet till natten utan också till dagen men maskeras av upptaget av fosfor från primärproducenterna under ljusperioden. Det jag tror orsakar fosfattillskottet är den bakteriella nedbrytningen i filtermattan den är så ordentlig att den levande massan av bakterier tar hand om alla döda bakterier också i sin jakt på organiskt kol och mineraliseringen blir ganska fullständig - ortofosfat frigörs. Att jag har en ordentlig produktion visas av pH svägningarna - de är över 3 tiondelar. Lägsta värdet i morse var 8,05 och nu är det 8,4. Inga synliga "skit" alger. Bakterieaktiviteten visas av pH fallet när ljuset släcks. Inget kalkvatten används nu. KH på ca 7,5 och kalcium ca 500. Matas med ett 30 tal korn torrfoder per dag just nu. Skall räkna ut det fosfortillskottet senare. När jag började mina fosfatmätningar två gånger om dagen hoppades jag att kunna se några skillnader och i Onsdags mätte jag kl 18 (0,62) och klockan 20 (0,61). I torsdags mätte jag kl 14:35 (0,67), 15:35 (0,66) och kl 20:45 (0,64) och idag kl 07:30 (0,68) och 21:30 (0,61). Tendensen är ganska klar tycker jag men jag kommer att mäta på morgon och kväll nu i ett antal dagar för att se att beteendet med svägningarna är bestående. Men låt oss säga att jag med den tillväxt jag nu har i karet skulle ha legat på 0,03 - vart hade jag hamnat då. Min dagliga flux är ju kanske så stor som 0,1 ppm fosfat! (den under dagen upptagna fosfaten + den bakterieproduktion som den maskerar) MVH Lasse
  10. Patrik - det var detta jag reagerade på Kalciumfosfat är per definition oorganiskt - det var det jag ville ha fram.MVH Lasse
  11. Här är en bra databas http://www.algaebase.org/browse/taxonomy/?id=8338 MVH Lasse
  12. Poängen var med första två att klargöra deffinitionsmässigt vad som är oorganiskt och organiskt eftersom det helt klart ligger lite missförstånd i vad som är vad. Kalciumfosfat exempelvis innehåller inget kol eller väte och därför är det per definition oorganiskt. Den andra länken är mycket intressant och för de som är intresserade så går det in väldigt djupt på de fällningsmekanismer som finns - visserligen avloppsvatten och sötvatten men en hel del är användbar kunskap - bland annat om kolkällor och biologisk fällning med bakterier. Vad gäller fällning av fosfat med kalkvatten så skall jag själv göra ett par försök för att se om man kan kvantifiera denna - jag har en liten misstanke om att jag själv har överskattat denna effekt - åtminstone i mitt kar - jag håller dock på med ett annat experiment först byggt på dina teorier om återföring Patrik - också en fråga om att kvantifiera denna. MVH Lasse Edit: Glömde - har kvantifierat Roberts erfarenheter om vart fosfaten tog vägen - se https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=236067&postcount=125
  13. För den intresserade http://www.vateknik.lth.se/Publications/exjobbsrapporter/Eleonora%20Krizanac.pdf MVH Lasse
  14. http://sv.wikipedia.org/wiki/Oorganisk_kemi http://sv.wikipedia.org/wiki/Organisk_kemi MVH Lasse
  15. Jag tror att när en luftficka kommer i det senare fallet så kommer den tryckas bort eftersom du få en hävert när vattenytan stiger över insuget. Det blir inte samma sak med durson eftersom där kommer hela tiden lite luft sugas ner. Prova som jag sa (om du kan) med durson på men utan den lilla böjen och med hatten på. Tyvärr kan det nog inget annat vara än det vågräta röretr även om jag inte skulle ha något emot att ha fel i detta fallet. MVH Lasse
  16. Inget sedan jag la i medlet. Jag luftar kraftigt i ett av bakfacken under natten för att driva CO2 och då skummar det där ordentligt. Det är ett skum som lägger sig direkt om man tar på det eller slänger i en liten korn torrfoder - jag har sett sådant skum på många odlingar och vet fortfarande inte vad som orsakar den typen av skum. Skumt är det dock MVH Lasse
  17. Micke När du har hatten på och den suger i vågor så har du fått en hävert. Att det inte fungerar när du släpper in lite luft för att inte få häverteffekten beror troligtvis på vad Sillen säger - du får en luftficka i det horisontella röret. Om du tar bort den lilla nedåtböjjen precis i ytan i karet (nr 4, så du får ett rakt inlopp till durson) så kan du troligtvis få en lite lugnare nedfärd till sumpen, se dock upp så du inte går torrt pga att du får luftficka igen. Du får testa med någon slang eller så för jag tror som Sillen att det är det horisontala som spökar. MVH Lasse
  18. En vecka efter behandlingen och allt ser mycket bra ut. Det verkar som korallerna ser bättre ut än på länge. Fortfarande så minskar "håralgerna" så någon långtidsverkan har medlet - de ljusnar och släpper från underlaget. Jag har fått mina tester och kan nu mäta relativt bra vad gäller ortofosfaten. Jag skall ta ner den nivån vad det lider - just nu ligger den högt - den vandrar mellan någonstan 0,7 till 0,6 mg/l som PO4. Vandringen i sig är intressant eftersom det finns en klar tendens att den är högre på morgonen även om skillnaderna ligger inom felmarginal. Jag skall upprepa mätningar på morgonen - innan ljuset tänds och på kvällen precis när det tänds. Just nu sätter jag också till ca 1 ppm nitrat per dag - mest för att veta att nitrat inte begränsar under tiden jag försöker fastställa dygnsvariationer i mitt kar. Dygnsvariationerna är intressanta för det kan på sikt tala om tillväxten. Jag sätter inte in något kalkvatten för närvarande - behövs inte - pH variarar mellan 7,9 och 8,3 och jag kan styra den lägre punkten med luftning under natten. Mina erfarenheter av preparatet är hitillsdags väldigt positiva - jag tillhör absolut inte den som brukar förorda kemisk behandling men som en åtgärd att komma ner till gå och sedan kunna styra sina åtgärder för att förhindra nya utbrott så är det här medlet användbart i alla fall i min uppsättning. Det är iofs ingen garant för att det fungerar ofarligt i andra akvarium men jag har ingen skummare, mycket lägre djur typ eremiter, sniglar, borstmaskar. räkor, krabbor och andra kryp och inga har drabbats av dessa. MVH Lasse
  19. Byggsilikon innehåller ofta antimögelmedel. MVH Lasse
  20. Hej igen Jag har nu fått de riktiga siffrorna från Robert Han tillsatte ca 0,127 g KH2PO4 i veckan vilket gör ca 29 mg P per vecka och därmed ca 4 mg P per dag. KNO3 var 1,47 gram i veckan vilket ger ca 204 mg N i veckan och därmed ca 29 mg per dag. Kvoten N/P är här ca 7,25. Han matade med ca 1 gram per dag med ett foder som innehåller ca 1,3 mg fosfor per dag. Fisken beräknade jag ta upp ca 0,3 mg men det är lite i underkant eftersom det rör sig om torrfoder men så räknade jag. Totalt tillfördes ca 5,2 mg P per dag. Om jag räknar om detta till tillväxt och använder P innehållet i fisk som riktlinje (är ca 0,45 % av våtvikten) så motsvarar matning och tillsatser en daglig tillväxt på ca 1,2 gram våtvikt (inkluderat all tillväxt exklusive fisken). Ingen omöjlighet som jag ser det och förutsatt att jag räknat rätt. Kvoten blir inklusive fiskmaten lite lägre ca 6,5 MVH Lasse Edit Om man ser till koncentration så har Robert fört till 0,02 ppm P per dag (motsvarar 0,06 uttryckt i ortofosfat) och det´har förbrukats och under den tid som han har haft tillväxt så är det inte alls omöjligt att det är precis dit det gått.
  21. @Wiking - alla fosfatmätningsmetoder mäter bara en sort av oorganisk fosfat - den sk ortofosfaten - det är den som är tillgänglig för upptag hos alger och växter. Det finns en hel del oorganisk fosfat som den inte mäter alls. För att få med dom i mätningarna så måste man först omvandla all annan oorganisk fosfor samt organisk fosfat/fosfor till ortofosfat och sedan mäta. Detta görs genom att koka provet i syra och under tryck i ca 20 minuter. Sedan analyserar man den sk totalfosforn - tekniskt sett så görs det genom att mäta den till ortofosfat omvandlade fosforn. Den oorganiska fosfaten som inte är ortofosfat och redan bunden ortofosfat (i olika metallföreningar) kan omvandlas/frigöras till ortofosfat (De senare genom olika jämnviktsekvationer) MVH Lasse
  22. Ja - är det inte en riktig illgärning då Observera det var ironi men inte åt dig Sillen - snarare åt Wiking MVH Lasse
  23. Ursäkta mig Wiking - jag missförstod dig - då jag hyllade grabbarna från Falan så trodde jag att du med mussetoppar hänvisade att du bodde på berget (och precis som metropolen norr om dig så finns ju där en gräddhylla). Vad du menar med mussetoppar har jag numera inte en aning om. Förövrigt tycker jag Sillen har en poäng där med sitt snack om mörker och illgärningar... MVH Lasse
  24. Använd svart silikon när du limmar - speciellt viktigt är det i eventuella kanter som slutar mot en glasskiva. Limmar du inte där eller använder klar silikon så får du en reflektion som du kommer att svära över många gånger. MVH Lasse
  25. Skaffa den vita och bryt av med någon modul - de går att få vita också. Jag kör det i två av mina kar och vi har en hel del kar inredda med det på jobbet. Se min tråd om Red Sea Max. MVH Lasse

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.