Postat 6 april 200817 år Jag tycker att man skall vara mycket försiktig i detta fall. De skriver att fisken kommer från de Jong men tar upp åtskilliga arter som inte finns i deras lagerlista. Även att handla av de Jong kan vara ett äventyr för handlare eftersom deras lagerlista bara uppdateras en gång i veckan vad jag vet. Så räkna inte med att lådan är full när den kommer fram.Jag gjorde en beställning av de Jong i december via en handlare. Nästan alla fiskar dog + en gul kirurg som var kvar i karantänen. En Meiacanthus grammistes, putsarräkor, turbosnäckor och korallerna klarade sig.
Postat 6 april 200817 år skönt du fick turbosnäckor iallafall tror oxå det mesta inte finns eller väldigt lång leveranstidmen det borde väl va lite säkrare med Korall än med fisk eller? jag menar att överleva leveransen
Postat 6 april 200817 år Jag tror koraller är tåligare.Men det avspeglar sig ju också i att våra ambitiösa handlare har ett bättre sortiment där.(I alla fall enligt min åsikt).
Postat 6 april 200817 år Jag och tre till gjorde en beställning från den här butiken för ett par månader sedan. En stor del av leveransen saknades när jag tog emot beställningen, speciellt de "ovanliga" arterna och först hävdade han att vi visst hade fått rätt grejer. Han drog för hela beloppet men vi fick tillbaka det mesta av pengarna och delar av beställningen skickad senare utan extra kostnad. Flera koraller stämde inte med bilderna och en art var fel art vilket innebar dubbelt pris (en del koraller var iofs en större storlek än vad vi beställt enligt honom och detta tog han inte extra för). Bra och snabb leverans, kom på förmiddagen efter det skickats från Holland. Ingen innehållslista med checklista var med i kartongerna.Ganska mycket har dött men det vill jag inte lägga på butiken och de verkade vara vid god vigör när jag fick dem. Alla korallerna lever.Räkna inte med att det kommer gå smidigt eller att ni får det ni beställer. Vi gjorde det pga den nästan totala bristen på djur här i Finland. Mvh Peter
Postat 6 april 200817 år Tycker även att det är korkat att du som Moderator på ett forum där denna handlaren annonserar kallar honom för korkad utan att känna till hela historien. Smart Jonas....Oj så där kan man förvanska en text. Att man tycker att något låter korkat är inte detsamma som att kalla en specifik butik eller person korkad. (i min värld)
Postat 6 april 200817 år Tack Clownen ungefär som jag trodde dåkan bli svårt att dela upp grejerna o man beställer flera och får fel grejor (-jag betalar inte för det jag inte beställ, -vem skall ta den då osv osv)
Postat 6 april 200817 år Oj så där kan man förvanska en text. Att man tycker att något låter korkat är inte detsamma som att kalla en specifik butik eller person korkad. (i min värld)Jo du Christer, texten ligger ju där öppen för tolkning...
Postat 6 april 200817 år Tror dig Jörgen även om det låter som korkat att som handlare välja bort kunder.Tycker även att det är korkat att du som Moderator på ett forum där denna handlaren annonserar kallar honom för korkad utan att känna till hela historien. Smart Jonas....Jo du Christer, texten ligger ju där öppen för tolkning...Det gick visst att feltolka mig i detta. För att vara tydlig vet jag varken vem kunden eller affären det handlar om. Är det någon som har uppfattat det som om jag har kritiserat dem ber jag om ursäkt för det!Är det någon som tycker jag har agerat felaktigt ber jag att ni skickar in en rapport på mitt inlägg alternativt ett PM till någon någon moderator ni har förtroende för. Jag hoppas därmed att vi kan släppa ämnet här i tråden!
Postat 6 april 200817 år Jag och tre till gjorde en beställning från den här butiken för ett par månader sedan. En stor del av leveransen saknades när jag tog emot beställningen, speciellt de "ovanliga" arterna och först hävdade han att vi visst hade fått rätt grejer. Han drog för hela beloppet men vi fick tillbaka det mesta av pengarna och delar av beställningen skickad senare utan extra kostnad. Flera koraller stämde inte med bilderna och en art var fel art vilket innebar dubbelt pris (en del koraller var iofs en större storlek än vad vi beställt enligt honom och detta tog han inte extra för). Bra och snabb leverans, kom på förmiddagen efter det skickats från Holland. Ingen innehållslista med checklista var med i kartongerna.Ganska mycket har dött men det vill jag inte lägga på butiken och de verkade vara vid god vigör när jag fick dem. Alla korallerna lever.Räkna inte med att det kommer gå smidigt eller att ni får det ni beställer. Vi gjorde det pga den nästan totala bristen på djur här i Finland. Mvh PeterTack Peter för att du håller dig till ämnet, och dessutom har erfarenheter att bidra med också.Låt oss nu fortsätta hålla oss till ämnet!
Postat 6 april 200817 år Jo men det är ju korkat att välja bort kunder = mindre inkomst. Kunden har alltid rätt var det något som hette förr i alla fall. Nåja jag gråter mig inte till sömn direkt utan klarar mig bra ändå och saknar inte heller den butiken speciellt mycket men lite tråkigt är det för jag hade alltid kommit bra överens med honom innan och tyckte bra om han.
Postat 6 april 200817 år Jo men det är ju korkat att välja bort kunder = mindre inkomst. Kunden har alltid rätt var det något som hette förr i alla fall. Nåja jag gråter mig inte till sömn direkt utan klarar mig bra ändå och saknar inte heller den butiken speciellt mycket men lite tråkigt är det för jag hade alltid kommit bra överens med honom innan och tyckte bra om han.I bland kan man försöka sträcka fram handen igen och glömma det som har varit.......
Postat 6 april 200817 år Då är det jävligt tråkigt att han inte kan glömma och gå vidare (tror jag vet vem det är så det är lite konstigt)
Postat 6 april 200817 år Vänner, tror ni inte det blir mer produktivt att tala TILL den berörde handlaren (besök, telefon, mail etc.) och inte OM denne?
Postat 6 april 200817 år Jo men det hjälper inte så vi skippar detta och går vidare istället. nog pratat om detta.
Postat 7 april 200817 år Verkar vara ett spännande upplägg butiken har... Ta in beställning, skicka den vidare till De Jong ta hem den och sedan snabbt skicka djuren till kund.Fundera på hur djuren mår... Först blir de uppfiskade och skickade från andra sidan jorden till De Jong. Några dagar senare skickade till Directsealife. Sen packade och skickade till kund... Men finns verkligen inte arterna att köpa i svensk butik?
Postat 7 april 200817 år Verkar vara ett spännande upplägg butiken har... Ta in beställning, skicka den vidare till De Jong ta hem den och sedan snabbt skicka djuren till kund.Fundera på hur djuren mår... Först blir de uppfiskade och skickade från andra sidan jorden till De Jong. Några dagar senare skickade till Directsealife. Sen packade och skickade till kund... Men finns verkligen inte arterna att köpa i svensk butik?Tror de packas och skickas direkt från grossisten (De Jong?).
Postat 7 april 200817 år annars så skall dom ju skickas till butik (via mellanhänder)packas upp och knappt komma tillrätta, innan vi kommer till butiken (oftas så snabbt vi kan efter butikens leverans) och dom jagas upp igen innan dom hamnar i våra kar . jag ser ingen större skillnad i den hanteringen.
Postat 7 april 200817 år annars så skall dom ju skickas till butik (via mellanhänder)packas upp och knappt komma tillrätta, innan vi kommer till butiken (oftas så snabbt vi kan efter butikens leverans) och dom jagas upp igen innan dom hamnar i våra kar . jag ser ingen större skillnad i den hanteringen.Det där beror på i vilken butik du handlar i! Det finns faktiskt butiker med karantän!
Postat 7 april 200817 år visst men det blir ändå ett håvande . en viss skillnad såklart men ingen större tycker jag
Postat 7 april 200817 år Under den tiden fiskarna ska vara i karantän så är det en del som försvinner efter transporten istället för att försvinna i ditt kar efter att du köpt dem. Så det är skillnad på direktimporterad och karantänsförda fiskar.
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.