Keek Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Instämmer chilleundrar hur dom skickar 10 barracuda? haha Citera
stigigemla Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Jag tycker att man skall vara mycket försiktig i detta fall. De skriver att fisken kommer från de Jong men tar upp åtskilliga arter som inte finns i deras lagerlista. Även att handla av de Jong kan vara ett äventyr för handlare eftersom deras lagerlista bara uppdateras en gång i veckan vad jag vet. Så räkna inte med att lådan är full när den kommer fram.Jag gjorde en beställning av de Jong i december via en handlare. Nästan alla fiskar dog + en gul kirurg som var kvar i karantänen. En Meiacanthus grammistes, putsarräkor, turbosnäckor och korallerna klarade sig. Citera
Keek Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 skönt du fick turbosnäckor iallafall tror oxå det mesta inte finns eller väldigt lång leveranstidmen det borde väl va lite säkrare med Korall än med fisk eller? jag menar att överleva leveransen Citera
stigigemla Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Jag tror koraller är tåligare.Men det avspeglar sig ju också i att våra ambitiösa handlare har ett bättre sortiment där.(I alla fall enligt min åsikt). Citera
Clownen Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Jag och tre till gjorde en beställning från den här butiken för ett par månader sedan. En stor del av leveransen saknades när jag tog emot beställningen, speciellt de "ovanliga" arterna och först hävdade han att vi visst hade fått rätt grejer. Han drog för hela beloppet men vi fick tillbaka det mesta av pengarna och delar av beställningen skickad senare utan extra kostnad. Flera koraller stämde inte med bilderna och en art var fel art vilket innebar dubbelt pris (en del koraller var iofs en större storlek än vad vi beställt enligt honom och detta tog han inte extra för). Bra och snabb leverans, kom på förmiddagen efter det skickats från Holland. Ingen innehållslista med checklista var med i kartongerna.Ganska mycket har dött men det vill jag inte lägga på butiken och de verkade vara vid god vigör när jag fick dem. Alla korallerna lever.Räkna inte med att det kommer gå smidigt eller att ni får det ni beställer. Vi gjorde det pga den nästan totala bristen på djur här i Finland. Mvh Peter Citera
Christer T Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Tycker även att det är korkat att du som Moderator på ett forum där denna handlaren annonserar kallar honom för korkad utan att känna till hela historien. Smart Jonas....Oj så där kan man förvanska en text. Att man tycker att något låter korkat är inte detsamma som att kalla en specifik butik eller person korkad. (i min värld) Citera
Keek Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Tack Clownen ungefär som jag trodde dåkan bli svårt att dela upp grejerna o man beställer flera och får fel grejor (-jag betalar inte för det jag inte beställ, -vem skall ta den då osv osv) Citera
Ahab Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Oj så där kan man förvanska en text. Att man tycker att något låter korkat är inte detsamma som att kalla en specifik butik eller person korkad. (i min värld)Jo du Christer, texten ligger ju där öppen för tolkning... Citera
Sillen Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Tror dig Jörgen även om det låter som korkat att som handlare välja bort kunder.Tycker även att det är korkat att du som Moderator på ett forum där denna handlaren annonserar kallar honom för korkad utan att känna till hela historien. Smart Jonas....Jo du Christer, texten ligger ju där öppen för tolkning...Det gick visst att feltolka mig i detta. För att vara tydlig vet jag varken vem kunden eller affären det handlar om. Är det någon som har uppfattat det som om jag har kritiserat dem ber jag om ursäkt för det!Är det någon som tycker jag har agerat felaktigt ber jag att ni skickar in en rapport på mitt inlägg alternativt ett PM till någon någon moderator ni har förtroende för. Jag hoppas därmed att vi kan släppa ämnet här i tråden! Citera
Vargklo Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Jag och tre till gjorde en beställning från den här butiken för ett par månader sedan. En stor del av leveransen saknades när jag tog emot beställningen, speciellt de "ovanliga" arterna och först hävdade han att vi visst hade fått rätt grejer. Han drog för hela beloppet men vi fick tillbaka det mesta av pengarna och delar av beställningen skickad senare utan extra kostnad. Flera koraller stämde inte med bilderna och en art var fel art vilket innebar dubbelt pris (en del koraller var iofs en större storlek än vad vi beställt enligt honom och detta tog han inte extra för). Bra och snabb leverans, kom på förmiddagen efter det skickats från Holland. Ingen innehållslista med checklista var med i kartongerna.Ganska mycket har dött men det vill jag inte lägga på butiken och de verkade vara vid god vigör när jag fick dem. Alla korallerna lever.Räkna inte med att det kommer gå smidigt eller att ni får det ni beställer. Vi gjorde det pga den nästan totala bristen på djur här i Finland. Mvh PeterTack Peter för att du håller dig till ämnet, och dessutom har erfarenheter att bidra med också.Låt oss nu fortsätta hålla oss till ämnet! Citera
BroderIsak Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Det är lungt Jonas. Du har inte gjort nåt fel Citera
adddo Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Det är lungt Jonas. Du har inte gjort nåt felHåller med Citera
acuario Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Jo men det är ju korkat att välja bort kunder = mindre inkomst. Kunden har alltid rätt var det något som hette förr i alla fall. Nåja jag gråter mig inte till sömn direkt utan klarar mig bra ändå och saknar inte heller den butiken speciellt mycket men lite tråkigt är det för jag hade alltid kommit bra överens med honom innan och tyckte bra om han. Citera
BroderIsak Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Jo men det är ju korkat att välja bort kunder = mindre inkomst. Kunden har alltid rätt var det något som hette förr i alla fall. Nåja jag gråter mig inte till sömn direkt utan klarar mig bra ändå och saknar inte heller den butiken speciellt mycket men lite tråkigt är det för jag hade alltid kommit bra överens med honom innan och tyckte bra om han.I bland kan man försöka sträcka fram handen igen och glömma det som har varit....... Citera
BroderIsak Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Då är det jävligt tråkigt att han inte kan glömma och gå vidare (tror jag vet vem det är så det är lite konstigt) Citera
Vargklo Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Vänner, tror ni inte det blir mer produktivt att tala TILL den berörde handlaren (besök, telefon, mail etc.) och inte OM denne? Citera
acuario Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Jo men det hjälper inte så vi skippar detta och går vidare istället. nog pratat om detta. Citera
Magnus Postat 7 april 2008 Postat 7 april 2008 Verkar vara ett spännande upplägg butiken har... Ta in beställning, skicka den vidare till De Jong ta hem den och sedan snabbt skicka djuren till kund.Fundera på hur djuren mår... Först blir de uppfiskade och skickade från andra sidan jorden till De Jong. Några dagar senare skickade till Directsealife. Sen packade och skickade till kund... Men finns verkligen inte arterna att köpa i svensk butik? Citera
Clownen Postat 7 april 2008 Postat 7 april 2008 Verkar vara ett spännande upplägg butiken har... Ta in beställning, skicka den vidare till De Jong ta hem den och sedan snabbt skicka djuren till kund.Fundera på hur djuren mår... Först blir de uppfiskade och skickade från andra sidan jorden till De Jong. Några dagar senare skickade till Directsealife. Sen packade och skickade till kund... Men finns verkligen inte arterna att köpa i svensk butik?Tror de packas och skickas direkt från grossisten (De Jong?). Citera
Keek Postat 7 april 2008 Postat 7 april 2008 annars så skall dom ju skickas till butik (via mellanhänder)packas upp och knappt komma tillrätta, innan vi kommer till butiken (oftas så snabbt vi kan efter butikens leverans) och dom jagas upp igen innan dom hamnar i våra kar . jag ser ingen större skillnad i den hanteringen. Citera
Magnus Postat 7 april 2008 Postat 7 april 2008 annars så skall dom ju skickas till butik (via mellanhänder)packas upp och knappt komma tillrätta, innan vi kommer till butiken (oftas så snabbt vi kan efter butikens leverans) och dom jagas upp igen innan dom hamnar i våra kar . jag ser ingen större skillnad i den hanteringen.Det där beror på i vilken butik du handlar i! Det finns faktiskt butiker med karantän! Citera
Keek Postat 7 april 2008 Postat 7 april 2008 visst men det blir ändå ett håvande . en viss skillnad såklart men ingen större tycker jag Citera
Laggeman Postat 7 april 2008 Postat 7 april 2008 Under den tiden fiskarna ska vara i karantän så är det en del som försvinner efter transporten istället för att försvinna i ditt kar efter att du köpt dem. Så det är skillnad på direktimporterad och karantänsförda fiskar. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.