havre Postat 22 december 2008 Författare Postat 22 december 2008 Eftersom nitraten är så låg måste jag ju öka den och fler fiskar är bästa receptet, eller hur? Är i alla fall det jag intalar mig själv ;-)Triton fick in en del pseudanthias och tänkte att dessa färgklickar skulle få liva upp karet. Fyra av två olika arter kanske skulle få plats?
havre Postat 23 december 2008 Författare Postat 23 december 2008 Det blev några squamipinnis idag. Måste säga att det gjorde väldigt mycket för karet både i färg och liv. Fin fisk som käkade efter 2 timmar i karet.
havre Postat 29 december 2008 Författare Postat 29 december 2008 Det högg till i magen när jag gick upp i morse och tittade in i karet. Karet var alldeles mjölkblaskigt och sikten in var inge vidare. Första tanken var "Utlys katastroftillstånd!". Funderade vilken jävla apparat som gått sönder nu, men kom fram till att ingen kunde orsaka detta (vad jag vet iaf). Såg sen hur små vita moln puffade upp ur LSen. Då slog det mig ganska snabbt att det var sniglarna som höll på och hade sig. De har gjort det förut men inte alls i denna omfattning, nu blev hela karet vitt. Lustig är att de satt på samma ställe förra gången när de hade sig...När dessa bilder är tagna hade det ändå lagt sig en del och nu är karet nästan normalt.Mvh Thomas
saltbjörkan Postat 29 december 2008 Postat 29 december 2008 hehe rätt fräckt att dom kan få vattent så grumligt.. trode först att de va din anemon som dött men som tur var hadde jag fel =)
Arcticreef Postat 31 december 2008 Postat 31 december 2008 Ursäkta en gammal mans sviktande minne, men vilken näringstillsatts var det du sade att du använde?
havre Postat 5 januari 2009 Författare Postat 5 januari 2009 Sådär, nu har man ännu en gång haft celebert besök. Tänkte presentera resultatet av detta besök. Dock lämnade besöket bestående men eftersom fosfaten testades och Hannan visade 0,09. Detta djävulens verktyg gav mig en sömnlös natt, men jag undrar om det var mitt stora vattenbyte tidigare under dagen som dragit upp fosfaten. För vad jag vet så är inte Deltecs salt phosphate and nitrate free. Tidigare har Deltecs fosfattest visat 0,02 -0,04 men det har inte varit vid vattenbyte.Mvh Thomas
Sillen Postat 5 januari 2009 Postat 5 januari 2009 Vilka bilder och korallerna var grymma! Dessa vill jag se mer av!
Syd Postat 5 januari 2009 Postat 5 januari 2009 Kanonfina bilder och färger Vad heter Acroporan på bild 3, den var ju helt underbar!
havre Postat 5 januari 2009 Författare Postat 5 januari 2009 Tackar! Det märks när någon med rätt utrustning kommer förbi. Acropora nr 3 har jag faktiskt ingen aning om. Försökt bläddra som hastigast men vågar inte yttra mig. Den är en av favoriterna eftersom topparna lyser metallic.Eftersom det är inriktning fisk på karet behövs väl några fiskbilder också.Anthiasen är en hälsning från fotografen till Nixon ;-)Mvh Thomas
Lasse Postat 5 januari 2009 Postat 5 januari 2009 Varför krånglar du med fosfaten när du har det resultatet på dina koraller. Helt klart så fungerar 0,09 suberbt - men kanske bara så länge som du trodde det var 0,02-0,04?MVH Lasse
garfish Postat 6 januari 2009 Postat 6 januari 2009 Fina färger på korallerna. Hur går det för Mr blue face? snäll? /Gustaf
NiXoN Postat 6 januari 2009 Postat 6 januari 2009 Hehe man får väl tacka fotografen, en riktigt trevlig lite prick(anthiasen med)...Jag fick en skrämselavläsning tidigare på fosfaten jag med, dock lite i samband med att jag härjat i karet strax innan.Riktigt fina acron så det verkar ju fungera hursomhelst!//NiXoN
havre Postat 6 januari 2009 Författare Postat 6 januari 2009 Ja inte blir det några panikåtgärder så länge de ser ut som de gör. Oavsett om det är 0,09 så vet jag att med 0,02 - 0,04 med Deltec så funkar det.Mr Blueface är numera revsäker och äter pellets! Han noppar väl ibland men mest av nyfikenhet och skadar inga koraller permanent.
havre Postat 10 januari 2009 Författare Postat 10 januari 2009 Ca dök gick ned till 350 så jag ökade på kalciumreaktorn och hoppades på en ökning. Tre dagar efter den tidigare mätningen visar det sig att Ca är nere på 300! Det som hänt är att ena pumpen i reaktorn har lagt av på grund av skit vilket gjort att reaktor inte gjort något vettigt. Nu börjar den försiktiga resan uppåt igen. Tycker 50 ppm Ca på två/tre dagar är lite väl girigt av korallerna, men sen tycker jag de har tagit fart efter att jag fick upp KH:t Man lär sig något nytt varje dag...Glöm inte att kolla pumparna!Mvh Thomas
havre Postat 16 januari 2009 Författare Postat 16 januari 2009 Nu är jag tillbaka som fotograf...Den så kallade "invandraren" har nu fått en granne. Eftersom båda tillhör samma art skall det inte bli några problem och än så länge är ingen uppäten.Sen har det blivit ytterliggare en invånare, nämligen en liten mantis. Patrik skulle kalla den gullig och söt. Själv är jag mer orolig för när alla mina fiskar börjar dö.... Han är väl drygt 2 cm.Mvh Thomas
salar Postat 16 januari 2009 Postat 16 januari 2009 Ove jag tror Thomas har svårt att välja.men jag såg att han hade bokat en ny fisk idag.Patrik
Rekommenderade inlägg