Gå till innehåll

Kent´s 3600L´s


Zoogiganten

Rekommenderade inlägg

2008-07-10

Då är det dags för mig att presentera mig och mitt nya akvarieprojekt. Eftersom jag jobbar på Zoogiganten i Lomma har en del av er redan träffat mig IRL medan ni som vill följa med på resan om mitt akvarie kommer att se mig här lite då och då på bilderna skulle jag tro.

Efter 10 år med mitt 1000L´s så är det alltså snart dags för att starta mitt nya kar på ca 3600L, men jag kommer att ha ca 3200L vatten i systemet. Vi har renoverat vår nya gård ute i Flädie strax utanför Lund i Skåne i snart 5 månader och det börjar nu att se ut som ett hem där vi ska kunna leva och kunna se på akvariet under kvällarna då vi släcker TV´n och bara lyssnar på musik, dricker vinocider och ser på karet. Som tur är har jag min sambo Karin som också tycker om att titta på karet, men inget större intresse än så finns i dagsläget, men det kommer kanske.

Man kommer att kunna se karet ifrån tre sidor, stora framsidan på 3m plus den mindra framsidan på 2,5m ifrån allrummet och en del av den ena gaveln ifrån sovrummet. Mitt mål idag är att skapa ett biotopiskt kar med djur ifrån haven runt Indonesien, men det kommer säkert att ramla ner en del djur ifrån andra delar också eftersom kan kan ramla ner djur ifrån båtar som har varit på långresa mellan kontinenterna.

Aquascapingen kommer att vara en öppen lösning med 5-7 rev och stora sandytor, detta är min plan, men när man står där med stenen ca 200kg LS och ska lägga den på plats kommer det kanske att bli annorlunda. Jag vet inte hur många planlösningar som jag har ritat, men det finns en del att välja på. Man ska kunna se fullt djup om man tittar in från bägge hållen, så det blir ett djup på 3m och ett djup på 2,5m beroende på var man står.

Det kommer att byggas upp ett podie på ca 2-3dm högt framför 2,5m´s väggen där man ska kunna sitta och se karet lite uppeifrån och då ha ett djup på 3m. Framför 3m´s väggen kommer det att finnas en stor soffa, men det kommer att finnas en bit kvar av väggen där man ska kunna sitta på barstolar och dricka gott och se på djuren.

Det är mycket kvar att göra och tänka på, ingen utrustning har köpts in, men det är på gång. Jag kommer att köra det mesta av Deltec, Seio och Sfiligoi lampor varvat med AM lampor, tänkt är att ha 3x400W med T5or ovanför 3m´s sidan och endast T5or ovanför 2,5m´s sidan.

Visar nu en del bilder tagna förra helgen där ni kan se akvariets storlek utlagt på golvet med hjälp av träskivor så att man får sig en uppfattning av storleken och så att murarna kunde börja sätta väggar.

mvh

kenta

akvarieprojekt.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkligen stenhårt! Min granne hade ett 6000 liters med 1,5 x 2,0 ruta mot rummet. Det var så vansinnigt ballt Han simmade ner och skrapade glaset tills han köpte fisk som åt småbitar av honom. Då skaffade han kvastskaft. Tyvärr var jag inbiten sötakvarist då och brydde mig inte nämnvärt om nåt annat än volymen. Nu är han skild och akvariet nedlagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul och imponerande att du jobbar hela dagen med att städa akvarie hehe och sen hem och kör igång detta projektet. som jag sa idag när vi träffades så är det ju skit fräckt att kunna se in från flera håll i ett så stort kar , det kommer ju att kännas dubbelt så stort.

sa du 70cm vatten djup?

skall bli kul att följa detta projekt gjort av ett riktigt proffs med alla kontakter.

Lycka till och håll oss uppgraderade med bilder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min nya ställning

Igår kom Kent Persson ( som är kund till mig ) ifrån Norlin & Persson ( www.norlin.nu ) med min nya akvarieställning som är designad för mitt akvarium och är gjort av anodiserad aluminiumprofil och denna enorma ställning väger 170kg och ska tåla ca 25 ton. Ställningen är mycket snygg och jag ska även kunna dra ut en "ståhylla" bakom akvariet så jag kan stå och röra mig lätt när jag arbetar i karet. Har ingen bild på denna nyhet ännu, ska komma efter Kents semester runt vecka 33.

Ställningen kom i två stora delar och fick bäras av 4 man och efter lite jucks så kom den snabbt på plats i akvarierummet. Efter 2 timmars skruvande och akvariesnack så var ställning äntligen klar och jag själv fick sätta igång med fininställningen med att skruva på alla ben så jag fick ställningen lodad i rätt vinkel och i rätt höjd.

Jag har byggt väggarna så att det är ca 1cm tomrum framför akvarieglaset där det eventuella vattenläckaget ska kunna rinna ner och fortsätta ner till golvet i akvarierummet och sedan hitta brunnen. Om det nu skulle läcka eller beroende på något annat tekniskt fel så kommer vattnet aldrig att kunna rinna ner i allrummet och sovrummet, jag har även en 5cm hög tröskel under dörren så vattnet stannar i rummet vid läckage eller städning av golv.

Jag kommer att ha två 500L´s dunkar under karet där jag ska kunna blanda saltvatten och ha osmosvatten. En frys kommer också att sättas in under karet där jag ska ha mat till fiskarna och korallerna.

Ingen sump under karet kommer att användas denna gång, jag ska istället ha Deltec´s skummare 1004 i det ena hörnet inne i karet. Ska göra en liten ( 60x60cm ) sump där denna ska stå och puttra med två 10.000L´s Seio pumpar som cirkulerar vattnet till och ifrån sumpen.

Visst, jag förlorar lite space pga denna sump, men jag anser att det finns plats för detta. I mina ritningar skulle skummaren stå bakom karet, men nu när man väl har byggt rummet och ser det IRL så inser jag att det inte kommer att fungera praktiskt. Fick lösa det med att sätta skummaren i karet istället, det är inga större problem, plats finns ju.

Akvariets djup kommer att vara 120cm och höjden är 70cm, men "titthålet" kommer endast att vara ca 60cm högt. Bottenglaset är 15mm och resten är 12mm´s glas. Akvariet ska påbörjas att byggas på plats om ca 1 vecka av Micke på MM-design i Malmö. När karet är byggt ska ovanväggen påbörjas och "titthålet" kommer på plats.

Kunde inte låta bli att lägga på frigolit på ställningen och drömma om hur reven skulle kunna sättas på plats så jag satte upp lite spannar och lådor för att sitta och fantisera lite.

Här kommer lite bilder ifrån helgen.

mvh

kenta

ställning.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktiga Män rakar *bort* med vinkelslip...Eller bygger saltkar på 3000 liter..

Respect Kent!!!!!

"Får fortsätta att köra vinkelslip så länge"

Tänk på språket och att det inte är enbart romstinna tonåringar som sitter och surfar på guiden, utan även en del barn som inte behöver läsa sådant här, förutom oss vuxna som inte går igång på sådant prat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...