Gå till innehåll

Stöd Saltvattensguiden – Nu är vi snart 100 stödmedlemmar igen!


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Johan - jag argumenterar för att så många som möjligt skall bli stödmedlemmar och kommer att fortsätta att göra så, det är fritt för dig att inte betala eller betala det är ditt eget val precis som det är mitt val att propagera för att alla som har nytta av sidan i sin hobby bör vara med att dra ett strå så vi får ett bättre SG. Om du inte vill betala för du tycker det är grupptryck eller tjat så är det upp till dig att låta bli - då har du gett en principiell inställning - jag har dock den inställningen att jag har nytta av SG i min hobby och då är jag bered att betala en hundring eller mer för det, och jag skiter som vanligt i både grupptryck och tjöt (om du inte tror mig så kan du fråga sådana som arbetat med mig om det karaktärsdraget :))

Sen ta upp att Vargklo har sagt att vi inte är beroende av annonsörerna i en inriktningsdisk (om vi skulle tillåta kritik av affärer eller inte) mot det att vi de fakto är (var) till 85 % ekonomiskt beroende av annonsörerna är inte helt rättvist. Om vi har 85 % av vår budget från annonsörerna så kan vi i verkligheten råka ut för det som vi på Ciklidbladet råkade ut för på 80-talet och då är det för sent att komma med att vi skall stå oberoende.

Jag vill uppmana alla som anser att de har nytta av ett väl fungerande forum att bidra med en stödavgift på minst 100 kronor -

De som inte gör det har säkert sina rutiga och randiga skäl och jag anser inte alls det är brottsligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 369
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har en känsla av att det är en hetsjakt på de som inte vill eller kan betala in till SG.

Inte av moderatorer eller de som finns med i den inre kretsen, men många andra.

Visst är det bra att bidra till SG så att den blir bättre och säkrare, men om man inte vill så ska man väl inte behöva bli kallad snåljåp, brottsling eller andra glåpord.

Det handlar inte om stolthet eller om pengarna, det som retar mej mest är tonen som några använder sej av.

Det är super bra av att dra igång en sådan här aktivitet för att få in medlemmar, och alla som håller i detta gör ett enastående jobb!

Det får inte spåra ut så att detta blir en klubb för inbördes beundran, som när jag var med i Koi club sweden där de jagade medlemmar över hela sverige, sedan så blev det att man måste vara bosatt i Stockholm för att kunna dra nytta av medlemskapet eller andra aktiviteter som de hade.

När Lasse uppmanar till de som har nytta av denna sida, att bidra till SG så tycker jag det är bra. Och jag har haft nytta av denna sida

Jag är inte den som deltar i många inlägg, men nu ville jag komma med en lite åsikt om detta.

Det kanske dyker upp en slant från mej oxå när löningen kommer!!

Nu får ni kasta paj på mej oxå :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låt mig klaragöra igen... jag har inget emot att betala om jag använder ngt om jag anser det värt att betala för det.. och de fakto var att jag tänkte anta utmaningen men dina inlägg lasse gjorde att jag inte ville längre då jag inte tyckte om tonen helt enkelt..även tråkningar i andra trådar angånde detta,, där var det fler än du.. jag fattade det var ett skämt men tyckte att det var too much och att sånt lätt spårar ur... jag tycker att fixa sånt här torde vara just sånt som vargklo and his crew skall pyssla med och inte vi medlemmar. Om folk vill betala så gör de det... om inte...låt dem vara... om ni tycker att man MÅSTE betala låt de som bestämmer besämma det... så folk kan bestämma om de vill vara medlemmar ...annars får de väl hitta en annan site som är gratis eller köpa böcker...men att tjata in folk .. liknar lite den mentalitet som rådde förr på arbetsplatser för att man inte gick med i facket... ogillar det starkt.. och om det är på de promisserna kommer denna siten lätt mista en presumtiv stödmedlem ...nog om detta... från mig,...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låt mig klaragöra igen... jag har inget emot att betala om jag använder ngt om jag anser det värt att betala för det..

Vad menar du att skriva så.

Enligt en enkel sökning har du startat 35 trådar sen den 6/5-08.

Samt gjort 664 inlägg sen din ankomst den 2008-04-24.

Det är nästan dubbelt så många inlägg samt startade trådar än mig som har varit medlem sen den 1/9-04.

Har man inte haft nytt av det då vet jag inte.

Utan det är nog mer en principfråga om du frågar mig än en nyttofråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och det var ungefär där allting gick över gränsen i mina ögon... lycka till med insamlingen, hoppas moderatorerna kan styra upp den här diskussionen så att vi itne tappar folk på sidan istället.

btw, lasse, tycker du gjorde ett fullgott svar på mitt sista inlägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan det är nog mer en principfråga om du frågar mig än en nyttofråga.
Hej då trevlig stämning, hej och välkommen Zoopet mentalitet "Vi betalande är bättre än ni andra."

Right. Ledsen, men det kommer ta mycket lång tid innan jag släpper pengar till att stödja något sådant. Ursprungligen var jag av inställningen att den månad då jag vid månadsskiftet inte ligger back så pass att jag inte har råd att gå och handla mjölk utan att bära med mig pantflaskorna, skulle jag betala in för ett medlemskap. Men sådant här får mig att sparka bakut. Du behöver läsa den 'officiella' policyn igen.

Enligt en enkel sökning har du startat 35 trådar sen den 6/5-08.

Samt gjort 664 inlägg sen din ankomst den 2008-04-24.

Det är nästan dubbelt så många inlägg samt startade trådar än mig som har varit medlem sen den 1/9-04.

I enlighet med den officiella policyn har han altså redan betalat genom att vara aktiv, och försöka bidra till forumet. Genom de inlägg han gjort.

Jag har antagligen nu ganska klart markerat att jag tar avstånd från hela det här med "Jag är heligare än du för att:" Nej, ingen av er är heligare än jag. Vill man hålla det på en helig nivå, är vi alla lika heliga, skapade av 'honom' för att vara hans avbilder. Personligen lutar jag mest åt att alla är lika oheliga, och att folk som Goranius går igång på att försöka trycka till andra. Det är inte utan att jag själv roar mig med det till och från, vilket bara bevisar att inte heller jag är heligare än honom.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jontebegood22 - Du har din uppfattning och jag har min. Du gillar inte att stödbetala för att få möjlighet att ta del av andras ideella arbete och medans jag med nöje gör det eftersom jag vet hur mycket arbete som ligger bakom. Har många fler än du denna uppfattning så ändrar jag mig och tycker att moderatorerna skall skapa en gräddfil för de som aktivt stöder SG. Min övertygelse har alltid varit att man skall stödja saker som man tycker är bra utan personlig vinning men om den mentalitet du ger uttryck för är dominerande bland SG:s brukare (obs - ej medlemmar) så är jag för en gräddfil å la Zoopet för de som är beredda att betala/stödja för att få tillgång till olika funktioner i forumet. Sådana gräddfiler kan vara artbeskrivningarna, fotoarkivet, bloggar med mera.

Du lägger över ansvaret på att du inte stödjer SG på "tonen" i mina inlägg, det är upp till dig - men personligen låter jag inte "tonen" hos en persons inlägg överhuvudtaget påverka om jag skall stödja någon företelse eller inte. Jag brukar överväga sakfrågan - inte personers "ton" i inläggen.

Din sista rad visar just på den faran jag har beskrivit tidigare - man är missnöjd med något/någon och då hotar man med att inte stödja företelsen. Om det är då en liten bidragsgivare så spelar det ingen roll men om det är några som man är ekonomiskt beroende av så blir problemet större. När vi gjorde Ciklidbladet så hade vi en filosofi och det var att budgeten skulle i första hand täckas av medlemsavgifter och annonsörernas pengar skulle utnyttjas till det här lite extra - kryddan på moset så att säga.

Jag tycker därför att det är viktigt att SG har många små bidragsgivare i stället för få och stora.

Två frågor som varit heta i den "interna debatten" den sista tiden har varit sidans tillgänglighet och om vi är beroende av våra annonsörer. Bägge dessa frågor kan ha en betydligt bättre status än nu om fler väljer att bidra.

Om nu mina inlägg har lett till att jontebegood22 med flera avstår på grund av att de inte gillar "tonen" i mina inlägg så vill jag bara påpeka att jag är inte närstående till SG:s moderatorer eller på något sätt är involverad i SG:s verksamhet mer än att jag då och då skriver här och läser det jag är intresserad av varje dag. Att hänvisa till "tonen" i mina inlägg som orsak till varför man inte kan pynta in en hundralapp är orättvist mot SG och andra brukare. Straffa den skyldige i stället :). Och när du, Jontebegood22 blir uppretad för att jag jäklas med Greger så har du ingen kännedom om våra relationer och kan inte avgöra vad som ligger bakom.

Situationen med att ha en hög svansföring i förhållandet till facket på en arbetsplats känner jag också till och jag känner också till vart svansen brukar vara när det blir nedskärningar och det upptäcks att facket endast förhandlar för de som är medlemmar. om man nu skall dra den metaforen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, om klubben för inbördes beundran har öppet en stund till, jag gillar dig med.

Faktum är att just det jag länge gillat med SVG, och jag har sagt så många gånger förut är att på det här forumet har det trots allt varit frivilligt att vara stödmedlem. Att man för det inte skräder orden i den här tråden är närmast en självklarhet, men det är här det hör hemma, spiller det över i resten av forumet, är det ett övertramp.

Födelsedagar? Står inte sånt i ens profil...?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte varför allt ska vändas till en negativ synvinkel!

Jag menar verkligen inget illa med mitt senaste inlägg utan påpekar att eftersom man är så aktiv som johan är så kanske han anser att han drar sitt strå till stacken genom att ge goda råd och ta mot goda råd inget mer med det.

Vill verkligen inte stämpla någon som smitare om man inte betalar utan som sagt det är en frivilligt avgift för att hålla SG uppe.

Nu håller jag k.ften i denna tråd och är det någon som vill ta något mer ta det via ett pm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du att skriva så.

Enligt en enkel sökning har du startat 35 trådar sen den 6/5-08.

Samt gjort 664 inlägg sen din ankomst den 2008-04-24.

Det är nästan dubbelt så många inlägg samt startade trådar än mig som har varit medlem sen den 1/9-04.

Har man inte haft nytt av det då vet jag inte.

Utan det är nog mer en principfråga om du frågar mig än en nyttofråga.

Jag tror inte du läst mitt inlägg till fullo. jag skriver ju att jag tänkte betala ... men när folk började skriva som de gör så tappade jag motivationen... helt enkelt..

dessutom så är det väl bra att sånna som jag finns som är aktiva och använder siten för egen del och sen när ngn annan frågar hjälper dem... jag trodde det var ett sätt att bidra... isf tycker jag att killar som dig som lurkar och aldrig startar trådar eller bidrar med kunskap eller vinklingar i diskussioner som skall betala och stödja eftersom du inte bidrar på annat vis... nu blir du säkert sur... men det var inte jag som satte igång det argumentet...

även här vill jag hänvisa till vargklo och hans inlägg att detta är ett sätt att stödja SG.... så rent principiellt borde aktiva medlemmar få en logga över avataren som säger att man stödjer SG....

Nu gitter jag inte kiva mer om detta... är inte här för att bli ovänner.. medngnmen ibland måste man säga att man tycker ngt är fel....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min åsikt och varför jag stödjer.

Detta är en sida jag är inne på flera ggr dagligen, även om det inte skrivits något nytt så kan man ju bläddra genom gammalt och kanske snappa upp ett och annat.

Det kan ju jämföras med att jag har en prenumeration på Helsingborgs dagblad och gärna köper tidningen av utdelaren på helgen. Nyhet som nyhet fast kanske lite olika ändå.

Fast i tidningen kan man ju inte ställa följdfrågor eller frågor i största allmänhet.

Med extra kosing i kassan blir SVG inte lika beroende av sponsorerna längre. Ingen kan kräva att min annons ska visas si och så många gånger eller att dom inte vill ha en annan annonsör på sidan. Och får SVG ihop tillräckligt så kan vi ha en dedikerad server som vi slipper att dela med andra, som nu. Vilket förmodligen kommer att leda till en stabilare sida. Visst är det fler än jag som märker att det kan gå trögt ibland.

Sen om man vill donera eller inte tycker jag är upp till var och en, man har en egen vilja och anledning och ska inte dömmas för att man inte betalar lika så ska man inte dömmas för att man betalar.

En stödmedlem ska ju inte bli mallig och högfärdig för att han stödjer, han ska känna sig glad över att ha tagit en ståndpunkt och stöttar vad han tycker om. Vi är inte bättre människor för att vi stöttar, vi är alla av samma skrot och korn med olika åsikter bara och utan åsikter hade människan inte varit nåt att ha.

Öm någon som kan formulera ovanstående bättre så var så goda, jag kan ha svårt för att uttrycka mig ibland.

Mina ord i etern

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jisses,

Här händer det mycket medan man själv är ute på en resa till Västkusten (kul att se er alla irl, Tedb, pwin, metcrue, sequencezero, Göran och tropfrog).

Nu skrivs inläggen så fort att jag hoppas att nytillkomna läsare hittar mina gamla inlägg, men låt mig kopiera det väsentligaste här:

Det är jätteviktigt att påminna om att det finns FLERA sätt att stödja SG på. Jag är mycket imponerad över alla de som varje dag dyker in i trådar och hjälper nybörjare, de som skriver och översätter artiklar och artregister och i övrigt bidrar med sin kunskap. Mest "rättvist" skulle kanske vara om alla som bidrar på något tydligt sätt fick en form av blå logga, men jag tror vi alla snabbt inser att det skulle bli överdrivet komplicerat. Vi har dock börjat införa en ny liten logga för "Reeflex redaktion" för de som ingår i översättningsteamet, vilket verkligen är en stor uppgift.

Jag hade egentligen tänkt låta tråden vara ifred för att inte uppfattas som att hetsa på, men jag känner mig tvungen att reagera på kommentaren nedan:

Om vi blir oberoende av annonsörer blir det då fritt fram o nämna butiker i inlägg både Ris/Ros?och hur många medlemmar är det nu, snart orkar jag inte vänta på 99st hehe får betala in senare idag då.

Tack för stödet, Ricke! Kanske skämtade du när du ställde frågan också. Men för att undvika missuppfattning påminner jag om att vi inte på något sätt är styrda av annonsörer i inriktningen på sidan. Medlemsstödet vi får in räcker till "rå grunddrift" av sidan, och extrapengarna från annonsörerna räcker till mervärden och driftstabilitet. Vi skulle kunna kasta ut alla annonsörer om vi ville, givet att vi accepterar lite mer driftstörningar och färre extrafunktioner. Vi tycker dock att en dialog med annonsörerna på forumet är av godo för hobbyn, förutom att vi menar att vi har nytta av pengarna.

När det gäller frågan om (negativ) kritik av annonsörer är frågan redan diskuterad i en annan tråd. I förra veckan gjorde vi moderatorer en omröstning som resulterade i att vi fortsätter med dagens regelverk. Det bärande argumentet var våra egna erfarenheter om vad som skapar bra stämning på forumet (och vad som får trådar att spåra ur). Vad våra annonsörer tycker eller inte tycker i frågan fanns inte med som en parameter i diskussionen.

...och vad gäller pengarna som kommer in så går de oavkortat till driften (eller fonderas för ett ev. serverköp längre fram). Inga som helst ersättningar (inte ens räkmackor ;) ) utgår till moderatorer eller andra funktionärer (inte heller ersättning för havda kostnader "i tjänsten"). Wrang är som sagt vår externe revisor för att granska detta :)

Vi är jätteglada för förmånen att få utveckla Saltvattensguiden MED er alla för att därigenom sprida hobbyn och utbytet av hobbyn för oss alla! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mest "rättvist" skulle kanske vara om alla som bidrar på något tydligt sätt fick en form av blå logga, men jag tror vi alla snabbt inser att det skulle bli överdrivet komplicerat.
För att inte säga alla de som skulle känna sig förorättade för att de minsann inte fått den blå banderollen som står för att just den är hjälpsam i ny börjar trådar, eller han som inte fått sin blå skylt som säger att han är guru på PUR/PAR osv... Vissa saker går helt enkelt inte att ge blå lappar för, eftersom det inte är mätbara ting på samma sätt som mycket annat. Jag menar, vem ska avgöra vilka råd som är hjälpsamma i nybörjartrådar, och vilka som inte förtjänar att krediteras för sina råd? Självklart klarar jag mig, eftersom jag är bäst på allt, men alla andra då? Någon rekommenderar skummare och DSB, någon annan rekommenderar mycket LS och stort refugium med makro alger, för att köra skummarlöst och få lägre kostnader med lite mer pill. Ska den ena inte krediteras, eller ska båda, kanske ingen. Osv. Någon kommer alltid känna sig förfelad.

Och, i ärlighetens namn... Så snygg är inte den blå grejen.

;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just av anledningen som Mr B nämner har vi bara blåa loggor för objektivt mätbart stöd. Att betala in 100 kr är objektivt mätbart, och att översätta artbeskrivningar i Reeflex är objektivt mätbart. Sedan blir det genast klurigare, så då låter vi hellre bli som det är nu. De som vet med sig att de bidrar starkt på andra sätt får känna sig träffade när vi riktar ett stort TACK till er också. (För några år sedan vill jag minnas att man kunde få olika antal "gula fiskar" beroende på hur många inlägg man skrivit, men det finns absolut inga planer på att återinföra det.)

Om inte den blåa färgen faller i smaken tar vi tacksamt emot tips ;)

EDIT:

Jag kan förresten nämna att vi startat en diskussion bland stödmedlemmarna för att se om de har mer specifika önskemål på hur vi spenderar de extra stödpengarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag begriper ärligt talat inte varför den här diskussionen om stödmedlemar mot vanliga användare existerar. Vissa stödjer med pengar, andra inte. Jag skulle aldrig komma på idén att gnälla på de som utnytjar forumet gratis - det är ju frivilligt. Vissa verkar sura över att ett par medlemar kritiserar gratisanvändare, men - och detta är viktigt - så länge som inte själva forumadministrationen gnäller på medlemmarna har man inget att uppröras över.

Ignorera tramset och låt bli att läsa tråden är mitt råd. Det skulle jag göra om jag upplevde att folk gnällde på ett sätt jag tyckte var orättvist.

Att vissa får ett litet banner får man ju leva med, det tycker jag bara är bra, eftersom ett forum bygger på engagemang och att man då kan se att andra jobbar eller bidrar, vilket kan ge en liten sporre till vissa. Däremot tycker jag att slutna avdelningar är onödigt - vi är ju ingen förening, vi har inga medlemsmöten och sysslar inte med något hemligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då väntar vi bara på att Vargklo ska visa 3 blå rutor då antar jag. Mod, reef-redax och support, i den ordningen.

Jag begriper ärligt talat inte varför den här diskussionen om existerar. Vissa stödjer med pengar, andra inte. Jag skulle aldrig komma på idén att gnälla på de som utnytjar forumet gratis - det är ju frivilligt. Vissa verkar sura över att ett par medlemar kritiserar gratisanvändare, men - och detta är viktigt - så länge som inte själva forumadministrationen gnäller på medlemmarna har man inget att uppröras över.
Delvis rätt, och det har jag påpekat tidigare. Oavsett vad admins gör och säger, kan icke betalande medlemmar komma att betraktas som en andra klassens medlem. Det här forumet är inte där, inte ens i närheten, men det är för mig i alla fall viktigt att undvika att falla i den fällan. (Hu, vilken meningsbyggnad, du får ha överseende)
Att vissa får ett litet banner får man ju leva med, det tycker jag bara är bra, eftersom ett forum bygger på engagemang och att man då kan se att andra jobbar eller bidrar, vilket kan ge en liten sporre till vissa.
Små prydnader för forumet är bara bra. Samtidigt som att anonymitet hade helt eliminerat risken för att icke betalande medlemmar skulle behandlas som andra klassens. Men då hade samtidigt sporren helt uteblivit, och forumet hade fått dras med trådar som den här hela tiden. Hur man än vänder sig har man röven bak.
Däremot tycker jag att slutna avdelningar är onödigt - vi är ju ingen förening, vi har inga medlemsmöten och sysslar inte med något hemligt.
Slutna avdelningar leder antagligen så sakta till just det jag hoppas vi alla försöker undvika. En funktion skulle jag kunna se med en sluten avdelning, och det kan lika gärna utföras per PM. Helt enkelt information om vems stödmedlemskap som går ut när, och den infon kan man skicka en månad innan medlemskapet går ut, som PM till vederbörande. Nått i still med "Hej, vi här på SVG vill bara tacka för ditt stöd under det gångna året, och samtidigt påminna om att ditt nuvarande medlemskap går ut "%datum". Ett stort tack, och vi hoppas du fortsätter vara aktivt medverkande på forumet". Fullständigt övertygad om att något motsvarande redan görs, så det gör halva mitt inlägg meningslöst... Men jag har aldrig låtit det hindra mig tidigare.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...