Gå till innehåll

Stöd Saltvattensguiden – Nu är vi snart 100 stödmedlemmar igen!


Vargklo

Rekommenderade inlägg

En dedikerad server är inte det samma som att vi sköter den själv, utan att det är bara vi som ligger på den, så ingen trängsel om utrymmet eller arbetsbelastning gentemot en vanlig server där vi kan vara flertalet kunder på en och samma dator som delar på en och samma lina in och ut, det blir ett himla läsande och skrivande på diskarna som det är nu...

Ofta har det varit de andra som legat på servern som orsakat tid och bekymmer för vår del.

Så en dedikerad server hade varit ett stort lyft för sidan som sådan, utan att man hade märkt av det på samma sätt som ett rabattkort tex hade gjort.

Vi kommer självklart kolla på alla dessa bitar och diskutera fram och tillbaka tills att vi kommer fram till bra lösningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 369
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ursäkta mig moose - det var givetvis en egen server på web-hotellet som Laggerman senare beskrev som jag menade - skillnaden kan du se vad gäller saltvattensguiden och Zoopet - de ligger på samma ISP men Zoopet valde tidigt en dedikerad server ("egen" server) och har inte haft de problem som SG haft.

Rabattkort i all ära - det är väl bra för de som kan utnytja det men ofta ser det bättre ut än vad det är - och det är väl inget SG skall lägga ner pengar på utan det är ju upp till de handlare som inser vitsen (för egen del är klart) med ett aktivt forum att själva kontakta SG och säga exempelvis jag anser att SG är så viktigt att jag lämnar x % till stödmedlemmar men då börjar vi närma oss en förening och då gäller lite annorlunda skatteregler. Använd pengarna till att förbättra sevicen - dvs sidans tillgänglighet

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fattar inte riktigt, vad är det som är problemet med dagens lösning? För dyrt att driva?

Nm, frågan blev besvarad medan jag höll på med annat :) Så det är alltså för att öka driftsäkerheten?

Jag riktar inte specifikt mot dig Aerie, däremot till "alla andra"... Kom igen. Sluta lata er och ryck upp er! Det finns inget själ att gräma sig över en ynka slant som 100:- !

Ingen fara, jag har inget skäl att ta illa vid mig. Dock hade jag nog som relativt ny på forumet inte riktigt uppskattat hetsjakten efter pengar. Tycker nog tråden borde rikta sig lite mer mot att försöka belysa/komma på fördelar som dessa pengar kan ge mer än att gnälla över de som inte betalat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker driften av sidan borde vara själ nog, men visst, jag kan hålla med dig. Många andra forum är man rätt bortskämd med att "det bara funkar".

Jag är aktiv i andra bilforum och där fungerar det på exakt samma vis som SVG, förutom att man får ett nyhetsbrev varje månad och det anordnas (under icke-komersiella former) bilträffar av ideella eldsjälar. Man får även en klisterlapp att hänga runt nummerplåten och/eller i rutan.

Förutsättningarna för forumet i sig är som sagt nästan identiskt, sånär som klisterlappen och nyhetsbrevet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på alla grymt duktiga fotografer vi har på sidan så tycker jag att man kunde eventuelt fixa nån form av mall för T-shirts eller annat kul.

Inte bara en med fet SVG tryck utan tex en lämpligt formad Acropora florida med texten "Non smoking Reefer" eller annat ambiguöst;).Sen kan man ha en liten text med webbsidan under eller i nacken...

Lite humoristisk reklam för hobbyn o sidan för att få med mer folk...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättekul med mycket engagemang i frågan :)

Jag tror att både jag och Laggeman börjar komma ut på lite väl tunn is om vi fortsätter IT-diskussionen utan vår IT-Admins inblandning, dvs petrol. ;) Kanske vi ska ta debatten om bästa IT-lösningen med petrols värdskap i en särskild tråd? Vi har alltid glädje av goda råd!

Jag har inte noterat någon ny inbetalning på bankgirot idag, så vi får hålla liv i temat under helgen och fortsätta sprida positiva vibbar kring detta med stödmedlemskap och se om vi kommer i mål med Utmaningen. Helgen är lång, och det finns tid att fundera och agera. Det vore ju fantastiskt jättekul om vi kunde lyckas :)

Hm, jag ska kanske byta avatar också, jag bits inte, jag lovar... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom ihåg att det finns många sätt att stödja Saltvattensguiden på. Att vara stödmedlem är ETT sätt, men att t.ex. skriva artiklar, översätta artbeskrivningar eller vara allmänt aktiv och hjälpsam är andra sätt. Se https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19299

Nä va fasen. Försöker du medvetet göra mig obehaglig till mods med att jag är här eller. Jag är inte stödmedlem, jag skriver inga artiklar (tack o lov, min meningsbyggnad och mins stavning är så dålig att rättstavningsfunktionen inte ens kan föreslå vad den tror är rätt ord hälften av gångerna...) översätter inga art-beskrivningar (Tack gud för det, se tidigare hänvisning till stavning) är iofs allmänt aktiv, men knappast hjälpsam. Skäms på dig, är inte jag lika mycket värd som alla andra.

;- p

Ta inte i så folk tar illa upp över att de inte betalar för att vara här bara, det är ju ändå ett frivilligt bidrag,
Det är det jag tyckt är bäst med SVG, och det har jag ventilerat tidigare. Här behandlas man inte som en andra klassens medlem om man inte är stödmedlem, vilket jag tycker är otroligt viktigt. Behandlas man som en andra klassens medlem är det helt plötsligt inte "frivilligt" längre.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag får säga min sak så tycker jag att man som aktiv medlem borde ge sitt bidrag; det bidrar till en form av bekantskap och signalerar för andra att man är med och stöttar för något man verkligen intresserar sig av. Det är som sagt upp till var och ens eget samvete och absolut inget man borde klanka ner på, men min egna åsikt i ämnet är solklar.

Däremot slår jag ett slag för allas egna åsikter! Det är nämligen det som gör guiden lite extraordinär, och vad vore guiden utan alla diskussioner? Skulle ingen våga gå emot strömmen och bara hålla med, ja då skulle allt bara sväljas med hull och hår utan att man får reda på vad som är på djupet. Jag slår ett slag för att alla är egna täknande individer och bidrar således till stämningen, visserligen på både gott och ont...

Missförstå mig inte; bara för att man betalar för sig så betyder det inte att man behöver sluta skriva och tycka saker...

Sedan måste jag be om ursäkt. Jag drog paraleller med NCS och bilklubbar - alla är dom föreningar och det tog jag för givet för SVG. SVG är inte en förening?

Samtidigt måste jag ändå fråga; varför inte? Varför inte göra saltvattensguiden till en förening? Jag har själv varit med och drivit en ideell (icke-ekonomisk) datorförening och jag tycker i mångt och mycket att det skiljer sig inte så nämnvärt motför vad ni gör idag, rent ekonomiskt. Det finns till och med bidrag att söka för officiella träffar och dylika ändamål...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man är Saltvattensakvarist och tycker SG är ett bra ställe att ställa frågor på samt dela med sig av sina egna erfarenheter och kunskaper så tycker jag att det är självklart att man kan pyttsa in en handralapp en gång per år. Herrejösses, vad är en hundralapp i denna hobbyn? Vilken hobby överhuvudtaget är så dyr att man inte kan bidra med denna blygsamma slant?

Skippa T-shirts, klubbnålar, märken, rabatter och annat tjafs, det driver bara ytterligare kostnader och administration. Det är sådant som på lång sikt får alla ideella aktörer att ledsna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på alla grymt duktiga fotografer vi har på sidan så tycker jag att man kunde eventuelt fixa nån form av mall för T-shirts eller annat kul. Inte bara en med fet SVG tryck utan tex en lämpligt formad Acropora florida med texten "Non smoking Reefer" eller annat ambiguöst;).Sen kan man ha en liten text med webbsidan under eller i nacken...

Faktiskt, jag diggar din idé helt klart. Det finns jättebra exempel här på SVG på bra foton, och vad vore inte om den finaste staghorn-korallen skulle få pryda ett sånt fint motiv? Detta sker naturligtvis utanför SVG som ekonomisk form, mer som ett "joint-venture" för intresserade. Naturligtvis skulle detta ske under uppoffring från någon som behöver beställa trycket, ligga ute med pengar och driva in från intresserade parter. Hmm.

Jag är med på en t-shirt om det blir bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minns den här gamla tråden synd att bilderna e väck https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=133697&postcount=32

Men där finns en del länkar till webshoppar där det inte kostar en krona att göra en T-shirt för den som designar den. Det är först när man beställer det kostar och det kan man göra en st i taget. Eller kallingar eller trosor. Obs en del dåliga skämt i den gamla tråden.

http://polyshop.se/Default.asp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke var mera att ha mallar på sidan som man kan kopiera och själv beställa från nån firma. Att hålla på o ha lager hemma hos någon är inget man bör ge sig in på, kostar binder pengar och onödigt jobb med mellanhänder.

//NiXoN

Finns inga hinder (vad jag ser i alla fall) för någon att ordna det och att vi har mallar som ligger här. Detta kan också vara ett sätt att bidra på.

Det kanske går att utveckla enligt Teds förslag också. Är det någon som vill utveckla den idén så säg till någon av oss moderatorer innen ni börjar med marknadsföring av att sälja tröjer mm på någion sida så att vi inte hamnar i konstigheter med reklam och komersiella intressen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wrang lät tillverka almanackor för ett par år sen!

Det tyckte jag var trevligt, vet inte riktigt om jag har lust att gå runt i en SG tröja tryckt med fiskar och koraller på.

Kalla mig fåfäng men får nog gå själv på stan med barnen och hustrun 5 meter bakom.

Men en trevlig almanacka vore fint att hänga upp igen kan ju användas som en loggbok bredvid akvariet te x.

Slog snabbt upp vad det skulle kosta att tillverka 100 almanackor med tryck i om folk har intresse av att köpa det. 4400: /ink moms= 44:-/st sen tillkommer frakt till var och en. Om vi lägger på ett par spänn per almanacka så är vi hemma där och då kanske det blir ett överskott till guiden samtidigt, men det får bli en obiligatorsk anmälan för att köpa en almanacka om man har anmält sig tycker jag.

Fotografer har vi gott om på denna sida så där har vi inga problem.

Det kanske finns en tryckare och en grafiker på sidan som kan tänka sig att hjälpa till med layouten eller så använder man en mall.

Eller vad tycker övriga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kostar att driva SG och skall SG kunna utvecklas än mer och bli smidigare så krävs pengar. SG har ingen medlemsavgift och det är ett fåtal personer som driver SG rent ideelt (moderatorerna). Det har funnits tillfällen i historien när SG gått ner (serveravbrott och liknande) när moderatorerna fått ta mycket stryk (framförallt Wrang på hans tid) för att de har SG på fel sätt osv. Det har blivit något av en rättighet som saltvattensakvarist att man alltid skall ha tillgång till SG men när det gäller att ställa upp med pengar för att trygga driften (och i detta fall komma ifrån det ekonomiska beroendet av annonsörerna - som i flera trådar den senaste tid har kritiserats) så är det lite svårare. Jag vill inte hänga ut någon för de inte frivillgt går in och stöder SG men min åsikt är att de som kan undvara en hundring en gång om året (27 öre om dagen) bör göra detta. Det märkliga i disk. är att många tycker att brukarna av SG behöver motiveras med olika förmåner för att ekonomisk stödja SG medans moderatorerna gång på gång får påpeka att de gör sitt hästjobb helt ideelt och förväntas att helt ideellt hålla sidan flytande. Min åsikt är att brukarna inte behöver uppmuntras men moderatorerna behöver hela tiden ha vårt stöd (även om vi inte alltid delar deras sjuka moderering :)). Om - av någon anledning moderatorerna tröttnar/ekonomiskt inte kan driva sidan så försvinner inte bara en bra och aktuell sida utan också en enormt stor kunskapsbank. Branchen som sådan har också nytta av ett aktivt SG - saltvattenshobbyn har växt i Sverige under de sista åren och min absoluta åsikt är att SG (och delvis Zoopet) är en av orsakerna till denna tillväxt.

Att saltvattenshobbyn (som omsätter rätt så stora pengar) inte klarar att prestera mer än 72 stödmedlemmar tycker jag är svagt (och jag riktar mig inte till de som har känt sig träffade i denna tråd - bara det att de markerat visar att de bryr sig och skulle säkert delta om de hade möjlighet).

En liten sann historia.

När jag omkring 1982 tog över som Ciklidbladets redaktör så kunde jag med hjälp av några kompisars datorer "datasätta" tidningen vilket innebar en kvalitetsmässig höjning av tidningens nivå. Första numret vi gjorde skedde på IBM:s stordator i Göteborg. Vi skrev in tidningen och "satte" den på juldagen 82 tror jag det var. På annandagens kväll skulle vi göra det sista och skriva ut tidningen. Natten mellan juldagen och annandagen skedde det största elbortfallet i fredstid (något i Enköping gick sönder). Allt arbete unde juldagen försvann i cyberrymden och vi fick en sen annandag för att göra färdigt. Nåväl, det var inte detta jag skulle berätta utan när jag 1986 skulle flytta från GBG (och Bosse Thuren hade gjort det året innan) så hade vi inga datorer att göra sättningen från och tidningens överlevnad stod på spel. Då vi insett detta tidigare så hade vi gått ut till Ciklidsällskapets medlemmar och tidningens annonsörer med en begäran om pengar. Vi behövde 20.000 (mycket pengar för 20 år sedan) för två datorer och en skrivare. Vi fick ihop detta, jag tror vi var 200 medlemmar vid den tiden.

Med tanke på detta så skall det väl inte vara så j-a svårt att få ihop 100 stödmedlemmar. Jag respekterar de som inte kan men ni andra........... Det fanns ett gammalt ordspråk förr i tiden som sa "Man saknar inte kon förrän båset är tomt"

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som att jag är jättekritisk till medlemsstödet men det är jag inte egentligen, bara lite svårt att hänga med på vissa argument... får skylla på att jag inte har aning om vad det kostar att driva guiden eller att jag bara är lite debattsugen :)

För det första förstår jag inte riktigt vad grejen med att ändra förhållandet mellan annonsintäkter och medlemsstöd är tänkt att åstakomma? Mer än att siffrorna ser bättre ut? Kommer vi tacka nej till annonsörer för att vi har tillräckligt med pengar eller är planen att kunna ändra villkoren på annonsörerna? För det andra så hänger jag inte med på argumentet med bidrag för att stödja moderatorerna, jag har själv slitit häcken av mig ideellt i studentkåren i nästan 2 år och pengar spelade inte någon roll i detta, däremot kommer jag alltid minnas ett speciellt tacksamt email och tacksamma ord från folk man träffade. Jag hoppas dock att alla moderatorer känner sig uppskattade för det jättejobb de lägger ner här, själv har jag nog varit lite dålig på att ge er beröm men det är lite en annan fråga :)

Känns som att grundproblemet i denna diskussionen är att folk bedömer vikten av detta bidrag väldigt olika, hade det varit frågan om att på något sätt rädda sidan så tror jag det hade varit en helt annan uppslutning men att gnälla över att folk är lata och att det inte är några pengar att snacka om för att få dem att lämna ett bidrag tror jag inte är världens bästa insamlingsargument, även om det skulle vara sant för många av er.

Ytterst så tycker jag att man ska belöna bra saker man uppskattar, så ge tillbaka något till forumet som vi alla uppskattar, oavsett om det är pengar,tid eller engagemang. Men alla har vi vår egen prioriteringslista så respektera även dem som inte väljer att ge sitt bidrag ekonomiskt här på guiden, det finns många mer hedervärda sätt att spendera hundra kronor... men också väldigt många sämre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstår så är grunden för vädjan om mer stödmedlemmar att man endast hade 26 stödpersoner och deras bidrag bara utgjorde 15 % av intäkterna - dvs man är väldigt nära ett beroendeförhållande till annonsörerna. I flera tidigare trådar har det ifrågasatts om SG är obundet till annonsörerna och jag antar att moderatorerna vill göra oss mindre beroende. Vid ett tillfälle under min tid som redaktör för Ciklidbladet så råkade vi ut för att en större annonsör krävde att vi ändrade inriktningen och strök vissa artiklar. Tack vare att vi hade genomfört en större medlemskampanj så kunde vi säga - varsegod det är ditt val. Annonsören lyckades övertala några till att dra sig ur men tack vare att vi låg 85 - 15 (medlemmstöd - annonsörer) så klarade vi detta.

Det är också lätt att att räkna ut att hela budgeten ligger mellan 20.000 och 30.000 kronor och där drar nog IT 95 % av detta

Sen ord är bra men när det kommer till krita kan inga ord i världen hjälpa när ekonomin inte tillåter det man vill göra.

Jag tycker också att moderatorerna skall kunna fortsätta med sid utmärkta arbete utan behöva grubbla sig gråhåriga (det är de för unga för) hur det skall gå ihop.

Jag talade inte om bidrag direkt till moderatorerna men bidrag så att de kan göra ett fullgott jobb. Jag vet Samuel att pengar inte spelar någon roll för ideellt arbete, jag har själv arbetat ideellt i många år utan mer ekonomisk ersättning än kostnadstäckning i vissa fall.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker också att moderatorerna skall kunna fortsätta med sid utmärkta arbete utan behöva grubbla sig gråhåriga (det är de för unga för) hur det skall gå ihop.

Lite OT men kan inte låta bli. Jag är numera 32 och fick mina första gråa när jag var runt 25. Dock så föddes jag rödhårig för att övergå till blond som sen blev mörk och nu har man sina gråa inslag. :)

Så visst kan stress och annat påverka hårfärg.

Som sagt OT men kunde inte låta bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag sett i flera inlägg från vargklo är inte SG alls beroende av annonsörer ... orkar inte leta upp exempel men det kan han nog själv säga att han sagt. jag skulle lätt kunna hosta upp hundra spänn men jag tycker verkligen inte om tonen hos flera av de som sitter och låter som vi som inte betalt är brottslingar... ÓM jag skulle betala skulle jag göra det när det passar mig och inte för att passa in i gänget eller stödja en sida som jag iofs gillar ganska mycket... men jag gillar inte grupptryck eller tjat.. att en moderator kör lite ginglar och reklam för sidan och att bli stödmedlem.. det är okej tycker jag.. men när de andra stödmedlemmarna börjar låta som om man begår ett brott eller tycker man är kass.. ja då är det för mycket måste jag säga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta lite nu!

Det är ingen som anklagar någon för att vara brottslig för att man inte sponsrar SG utan det är helt frivilligt att ge bort en slant för något som faktiskt tycker gör en skillnad för sig och andra.

Sen att dra in att man ger pengar till Rädda barnen eller någon sån orginisation det är en annan sak.

Förstår inte varför allt ska tas som påhopp för att man inte vill betala, bestäm själv om du vill det eller inte.

Personligen tycker jag det och då ger jag en slant. Vill man inte skippar man det, slut på diskutionen.

Nu ser vi till att nå 100+!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På 80-talet fanns något som hette Sällskapet Saltforum, en organisation knuten till SARF. När jag bläddrar i gamla tidningar från Sällskapets medlemstidning Bläckfisken så konstaterar jag ett i juni 1984 så sprängde vi 100 medlemsgränsen.:smiley20:

Det gavs ut 4 nummer per år av tidskriften Bläckfisken. Utöver det träffades medlemmar 1 gång per år på Akvariets Dag. Självklart omgicks medlemmarna utöver detta. Årsavgiften var då 50 svenska kronor, för nya medlemmar tillkom en inträdesavgift på 15 kronor.

Saltvattenshobbyn var på den tiden en mycket smal hobby. Den är fortfarande smal men av aktiviteten att döma på detta forum betydligt större.

Det märks att det är lågkonjunktur!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta lite nu!

Det är ingen som anklagar någon för att vara brottslig för att man inte sponsrar SG utan det är helt frivilligt att ge bort en slant för något som faktiskt tycker gör en skillnad för sig och andra.

Sen att dra in att man ger pengar till Rädda barnen eller någon sån orginisation det är en annan sak.

Förstår inte varför allt ska tas som påhopp för att man inte vill betala, bestäm själv om du vill det eller inte.

Personligen tycker jag det och då ger jag en slant. Vill man inte skippar man det, slut på diskutionen.

Nu ser vi till att nå 100+!

helt rätt, jag har betalt länge, mest för att uppmuntra dom som håller i spakarna, och skulle det bli några hundringar över så får dom gärna köpa var sin räkmacka:) ni som inte vill, många

av er tillhör dom som häckar här mest! att ni skulle vara brottsliga är väl att ta i, men näst intill!!!:smiley22: så svälj stoltheten och bli en äkta SG-medlem:kram:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...