Gå till innehåll

Stöd Saltvattensguiden – Nu är vi snart 100 stödmedlemmar igen!


Vargklo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 369
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vänner,

Jag (eller kanske mina barn) har lyckats att sabba min login-dosa till Swedbank under helgen. Jag kan dessvärre inte logga in på bankkontot och kolla ev. nya inbetalningar. Jag får knata till banken imorgon och se om de kan hjälpa mig. Ni som har betalt in under helgen får hålla er så länge :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänner,

Jag (eller kanske mina barn) har lyckats att sabba min login-dosa till Swedbank under helgen. Jag kan dessvärre inte logga in på bankkontot och kolla ev. nya inbetalningar. Jag får knata till banken imorgon och se om de kan hjälpa mig. Ni som har betalt in under helgen får hålla er så länge :)

HAHAHAHA

Ursäkta att jag skrattar men du är inte den första som råkar ut för en sån händelse.

Min son tyckte det var jätteroligt för ett år sedan att knappa utav bara f-n på min logg in dosa.

Tre felaktiga PIN-koder sen låser den sig.

Ni kan ju själv räkna ut hur det slutade :x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag ställer frågan igen... experter? att göra vad?

Idén, som sagt bara en idé, vore att knyta akvarieexperter till forumet. Det finns många mycket kunniga hobbyister på SG. Men det finns en liten grupp personer som faktiskt är yrkesmässiga experter inom området. Svein Fosså är ett sådant exempel. Se t.ex. Sveins hemsida.

Idén skulle vara att engagera experter för att svara på frågor från oss medlemmar. Då experter av denna kaliber arbetar yrkesmässigt, kanske de skulle vilja ha en liten peng för att prioritera snabb hjälp till oss.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nedanstående fel drabbade mig för några minuter sedan. Vilket resulterade i att jag var tvungen att starta om SG. Det skulle vara ganska bra att kunna öka driftsäkerheten på SG.smiley1.gif

image.php?type=dberrorDatabase errorThe Saltvattensguidens Forum database has encountered a problem.

Japp, vi ser dessvärre det mesta av detta "på baksidan".

Vi får felmeddelanden per mail för misslyckade sidladdningar. Vi hade ett gäng fel mellan kl 8.39 och 8.41 i morse, en misslyckad sidladdning kl 17.51 (Jens Netteberg) och två st kl 21.59 (Wiking och Ted Camenius).

Petrol är i tät dialog med vårt hostingföretag sedan någon vecka tillbaka om en bättre lösning, då vi med vår faktiskt mycket stora databas ligger på gränsen för vad vår nuvarande tekniska lösning klarar av. Jag hör med petrol om han behöver mer inspel :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag surfar på väldigt många sidor eftersom jag ständigt lider av någon slags kunskapstörst, SG är dock den enda sidan om salt som jag besöker. SG är överlägset den sida som går slöast och trögast, så trögt att man då och då ledsnar lite.

Det skulle vara riktigt gött att kunna säkra driften lite bättre!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om experterna skulle få betalt då skulle ju de som betalar bara ha tillgång till experten?

Annars vore det ju tråkigt att vissa med massa frågor osv o andra utan betalar för andras frågor??

Jag skulle tro att svein gärna svarar på PM/Mail om han får det privat. utan betalning i ren hobby synpunkt.(Har ej mailat han dock)

Lägg pengarna på att göra större databas för mer minne och bättre drift det är väl det ända vi betalande behöver...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket kostar en egen server eller kanske bättre att ställa frågan så här:

Hur mycket saknar SG i pengar för att dra igång en egen server?

Det där med server (...och nu är jag ute på hal is...) är inte bara en pengafråga, då hade vi nog redan löst det. Att dra igång en server hemma hos någon skulle vara ganska enkelt, men det skulle lägga en stor börda på den personen att vaka över den och få en oerhörd mental press på sig om något går fel. Kanske finns den personen och vill anmäla sig? Wrang valde på sin tid att lägga SG på ett hostinghotell i Karlskrona som heter box.se för att få hjälp av en extern part (bl.a. Zoopet och Marinakvariet ligger på samma hotell). Sedan finns det olika former av tekniska lösningar på hotellet och olika former av "dedikerade" lösningar. Men nu går jag inte längre ut på den tunna isen innan bättre expertis får uttala sig. Jag har kallat på kavalleriet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har i princip aldrig problem med att Sg är slött eller långsamt... kanske ni har för slöa perkulatorer i era datorer helt enkelt... fragmentera processorn så skall ni se att gigabitarna accelererar så det står härliga till...

Ahhhh så kan det ju vara !!! :smiley9:

F-n skulle lagt den där hundringen till en IT-konsult som dig istället så hade allt löst sig ! :smiley5:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha... eftersom jag är medlem här och du med hjälper jag dig gärna gratis :) det är det som är så härligt med siter som denna folk delar med gläde och frikostigt med sig av sina kunskaper... tyvärr har jag aldrig tidigare haft tillfälle att glänsa med mina datakunskaper ... sorry for offtopic..

Då kan vi paddla samma kanot du och jag ;).

Ingen IT guru jag heller :ler:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ironi? jag bara skojar ju :) inga pikar eller dolda budksap i det jag säger.. tycker jag ngt säger jag det... vilket jag redan gjort..

orkar inte tjaffsa om saker i evigheter... till synes och sist är vi väl kompisar här? vi håller på med en hobby vi alla älskar och uppskattar väl varandras hjälpsammhet oavsett vad vi tycker om siten och hur den drivs eller vad som skall hända med en sketen hundralapp.. för min del struntar jag i om de som betalar får bestämma vad den hundringen går till... jag tycker dock att ditt förslag att belöna extra duktiga personer med ett medlemskap var en lysande ide.

Sen att jag skojsar till det om datorer gör vällan inget?

fast jag skall erkänna att jag är ett IT proffs... egentligen.. men det var på skoj jag sa som jag gjorde :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med server (...och nu är jag ute på hal is...) är inte bara en pengafråga, då hade vi nog redan löst det. Att dra igång en server hemma hos någon skulle vara ganska enkelt, men det skulle lägga en stor börda på den personen att vaka över den och få en oerhörd mental press på sig om något går fel. Kanske finns den personen och vill anmäla sig? Wrang valde på sin tid att lägga SG på ett hostinghotell i Karlskrona som heter box.se för att få hjälp av en extern part (bl.a. Zoopet och Marinakvariet ligger på samma hotell). Sedan finns det olika former av tekniska lösningar på hotellet och olika former av "dedikerade" lösningar. Men nu går jag inte längre ut på den tunna isen innan bättre expertis får uttala sig. Jag har kallat på kavalleriet ;)

Kavaleriet här:skrattar: : Jo, vi väljer

  • INTE en dedicerad server på grund av att då måste någon moderator vara tillgänglig 24/7.

  • Vi är snart klara för att provköra DBn på en ny kraftfullare server. Den gamla håller inte måttet och det är vi alla medvetna om ( Vi bakom spakarna ser alla gånger det hickar till, även de avbrott ni inte märker).

  • Vi kommer även att uppdatera programvaran vBulletin.

Nå ligger det till.

Vi utvecklar och ser på nya möjligheter hela tiden, samt ser vilka insticksprogram som kan vara lämpliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att veta vilka möjligheter som finns, måste jag fråga. Går det att med den nuvarande hosting lösningen skilja DB's och webservern från varandra? Det är självklart en kostnads & bekvämlighets fråga, köpa 2 1U servrar med de kostnader det innebär, och hysa in dem, för att därefter behöva hantera allt med updateringar och backupper på egen hand är självklart inte aktuellt. Det känns som om separat DB server är lite överkurs, men då blir man helt av med eventuell växt värk.

Fast vi är något off topic här nu. Hur många är det kvar?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...