Gå till innehåll

Freguz lilla 45


freguz

Rekommenderade inlägg

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du kan vara lugn, bra reflektorer gör en enorm skillnad mot att inte ha några alls. Minst fördubbling av ljuset i burken är min uppfattning iaf.

Oj det låter toppen.

Ska skruva dit mina gamla T8-reflektorer så länge, de borde väl funka nästan, om inte rikigt, så tillräckligt bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ferguz, hur mkt tror du att du lagt ut på ditt nano? (utan fiskar, koraller och lägre djur)

ren hårdvara alltså

kar typ 400

ramp DIY 2 st 2*24w a cirka 550kr = 1100

lysrör cirka 700

skummare tunze 9002 1300

ytterfilter eheim 1100

summa cirka: 4600 kr

+ tester för en tusing kanske

/Freguz

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lite uppdateringar

Sålde min Tunze idag (till en trevlig person här på guiden) , och kunde i samma veva skänka bort min blåa damsell till densamme, glad att det gick till slut, maken till svårfångad firre har man väl inte varit med om.

Nu är det bara ett påhängsfilter eheim 2042 som rullar, men lite vadd o påsar med kol o removers, mycket smidigt att bara öppna locket o byta o greja.

Det fina med eheim insluget var oxå att det passade direkt på Fluval ytvattenprylens slang, så det funkar helt perfekt, dock blir det lite för fult. Ska bygga in en egen ytavrinningsgrej direkt på eheimet vad det lider.

Liten bild i blåljuset så som det ser ut just nu

post-2914-1446891977655_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konceptuellt färdigtänkt nu för ett tag. Det blir att köra med vattenbyten, efter att ha testat med sump o skummare av olika sorter så framstår vattenbyte som en ganska behaglig metod :) måste bara ordna osmos, osmolator och smidigt med kranar osv så det går lätt att göra.

Lite mätt efter lunch:

Nitrit 0

Nitrat 0

KH 7.7

Mg 1020 (har inget buffer hemma)

Ca 360

Fosfat 0.02 (ett genomsnitt av flera mätningar med nya Hanna)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan nog bli bra det med, den här artikeln kanske kan vara något för dig.

Perfekt tack! den nya artikeln hade jag inte sett. Precis så som jag tänkt att det borde kunna funka, dock lite läskigt med 100% (eller dryga 90% iaf) vattenbytet, gäller att inte stressa sönder något. Sen undrar jag hur han får ytan fri från film...

Men jag har ju i princip rätt utrustning (dvs minimal, filter med kol/kemi), gäller bara att hitta ett sätt att nästan automatisera vb, och osmos apparat vore ju bra förstås.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick mina närbildslinser (close up macro filter) idag från Kaffebrus. 249kr för 1+ 2+ 4+ 10+, här med ett 4+ på ett standard kit objektiv 18-55 på en Canon 400D, lite halvsunkig skärpa opå frihand på en 1/60 sek men lite kul o prisvärt sätt att komma sina koraller lite närmare :)

post-2914-14468919828839_thumb.jpg

post-2914-14468919829034_thumb.jpg

post-2914-14468919829205_thumb.jpg

post-2914-14468919829395_thumb.jpg

post-2914-14468919829581_thumb.jpg

post-2914-14468919829771_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Buffrar Mg, nu är det uppe i 1250

Bytt 1/3 vatten, tyvärr blev det kranvatten, nu blir det väl verkligen Den blomstertid nu kommer i juni :)

Tagit bort fluval ytavrinningen o istället byggt en väldigt hemmagjord liten box som sitter direkt på Eheim 2042 insugsröret. Verkar funka fint :)

post-2914-14468919845833_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara kört med påhängsfiltret senaste veckan laddad med alu-fosfat-remover o jag ser helt klart att korallerna färgar ut mer, trevligt :)

Tom o med min blåa acropora har fått en blå spets o verkar trivas, lixom hysterixarna.

Dock så växer det lite grönt på botten, vette sjutton hur jag ska få kol på bubbel-algerna :-/

Har beställt en deltec mce300 som jag tror blir perfekt, kanske kör den kombinerat med hob ehem 2042 som man kan ladda med absorb-grejer.

Det tar tid (och pengar) att prova sig fram men en vacker dag så har man hittat den perfekta setupen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mithraxkrabba kanske när man ruttnar på att plocka bubbel %¤&%# :)?

Käkar dom bubblor alltså? vore ju guld om det funkade.... bara dom är revsäkra osv?

*/edit

såg en sida som hade lite info, de verkar ju inte så farliga

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=497+501+628&pcatid=628

The Emerald Mithrax Crab is well respected for its scavenging ability. It will enthusiastically feed on uneaten meaty foods and many types of nuisance algae. Unlike many other animals, Mithrax sculptus will eat bubble algae and helps clean your aquarium of these algae. Its distinct, flat shiny green body and hairy legs easily identify the Emerald Mithrax Crab. Native to the reefs of the Caribbean, the Emerald Mithrax Crab is nocturnal and hides in caves and amongst rubble during the day. In the home aquarium, this member of the Majidae family requires a well-established aquarium with plenty of rockwork and hiding places. Once familiar with its surroundings, the Emerald Mithrax Crab will venture out of hiding during the day to forage on algae.

Care needs to be taken to ensure an ample supply of food is available for the Emerald Mithrax Crab. Many aquarists supplement the Emerald Mithrax Crab's diet with dried seaweed and chopped meaty foods, such as shrimp, as well as a quality pellet fish food.

Otherwise, this opportunistic feeder may turn to corals, invertebrates, or small fish for a food source. However, when well fed, most Emerald Mithrax Crabs are very tolerant of their tankmates and highly compatible in reef environments. Like other invertebrates, the Emerald Mithrax does not tolerate copper-based medications or fluctuating water parameters.

Man kunde tom beställa en för $9.99 :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När maten är slut finns inga garantier :)

The Emerald Mithrax Crab is well respected for its scavenging ability. It will enthusiastically feed on uneaten meaty foods and many types of nuisance algae.

Unlike many other animals, Mithrax sculptus will eat bubble algae and helps clean your aquarium of these algae.

Its distinct, flat shiny green body and hairy legs easily identify the Emerald Mithrax Crab.

Native to the reefs of the Caribbean, the Emerald Mithrax Crab is nocturnal and hides in caves and amongst rubble during the day.

In the home aquarium, this member of the Majidae family requires a well-established aquarium with plenty of rockwork and hiding places.

Once familiar with its surroundings, the Emerald Mithrax Crab will venture out of hiding during the day to forage on algae.

Care needs to be taken to ensure an ample supply of food is available for the Emerald Mithrax Crab.

Many aquarists supplement the Emerald Mithrax Crab's diet with dried seaweed and chopped meaty foods, such as shrimp, as well as a quality pellet fish food. Otherwise, this opportunistic feeder may turn to corals, invertebrates, or small fish for a food source.

However, when well fed, most Emerald Mithrax Crabs are very tolerant of their tankmates and highly compatible in reef environments. Like other invertebrates, the Emerald Mithrax does not tolerate copper-based medications or fluctuating water parameters.

Edit: vad tusan är oddset att vi båda länkar exakt samma info lol

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mätt lite

KH 9.3

Mg 1350

Fosfat (0.04 nya hanna)

Bytte vatten (30%) med kranvatten, det straffar sig förstås med högre fosfat. Bytt på strumpan med nytt alu-remover, nu ska inte användas nåt kranvatten mer bara jag får hämta en dunk osmosvatten (eller köpa osmos grej) till påfyll av avdusntat. O nu är min mce300 skeppad och kommer väl före helgen, ska bli kul o se om den producerar nåt skimmate :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just dragit igång min nya mce 300, känns väldigt gedigen och bra måste jag säga. Smart konstruktion, man kan lyfta upp rör o pump o slangar, ja hela innanmätet utan att behöva röra själva skummarkroppen.

Får väl breaka in nåra dar sen får vi se...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu börjar skummaren bli riktigt tyst, härligt, det tog ett tag :) o den skummar riktigt fint!

varit på semester 1vecka hemma o fyllde på vatten, semester 1v till, tempen visar max 31.9 och min 29.0 grader, riktigt varmt alltså, men allt lever o frodas fint, lite gröna slemalger på gruset bara som måste bort, liksom lite bubbelalger.

Har skaffat en Tunze mini osmos som kopplas till vanlig kran, äntligen ska här göras osmosvatten hemma och därmed göras rejäla vattenbyten och ofta!

Tips på hur man lägger silikatmediet tas gärna emot, kaffefilter kan vara en variant...?

*/Edit

Jag kom på ett bra budget-DIY-nano sätt som jag testar nu:

- dunk (10L) med stort lock (ca 10cm diameter)

- borra 2 små hål i locket (ett för input o ett för tryck ut för luft)

- sätt ett kaffefilter i hålet och vik överdelen av filtret ut runt om över gängan

- häll i silikat remover pulver

- sätt på locket lite löst, ej skruva, det sitter ändå

- peta i osmos-slangen i ena hålet

- klart!

Ändrat av freguz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...