Janne68 Postat 30 september 2010 Postat 30 september 2010 Jag har inte provat själv med jag vet hur boxen ser ut o fungerar i originalutförandet.Det känns inte optimalt då du inte får något flöde som lyfter dem eftersom pumpen "suger" från nederänden av mediautrymmet (Om du ni inte moddat på något vis). Risken är väl att du inte får den önskade skavningen mellan pelletsen och att de då kommer klumpa ihop sig. Citera
Galdrin Postat 30 september 2010 Postat 30 september 2010 Mejsel - PVC pryttlarna i inlägg 320, vad var det för innerdiameter på dom? Köpte du dom hos en större kedja eller i en liten lokal butik? Har letat men inte haft tur och hittat. Citera
Mejsel Postat 30 september 2010 Postat 30 september 2010 Jag köpte dom på sigro här i hovmantorp iom att jag bor där.Såg på paketen att dom var tagna från dahls.se. Citera
-=Mr_B=- Postat 30 september 2010 Postat 30 september 2010 Jag vet inte med dhals anorstädes, men här i stan säljer de enbart till företag. Jag har varit där och pratat med dem om att handla som privatkund, men fick kalla handen.B! Citera
Mejsel Postat 1 oktober 2010 Postat 1 oktober 2010 Har limmat ihop rensluckan med plexiröret 100x3 mm nu med silikon och limmat rör o böjar i locket.I eftermiddag ska jag fräsa plattor för topp och botten med massa hål i.Fräser nog även bottnen och limmar med plexilim. Citera
Mejsel Postat 1 oktober 2010 Postat 1 oktober 2010 (ändrat) Nu sitter bottnen och plattorna på plats.Sitter två plattor på pvc-röret. En i bottnen o en i toppen.Undrar om man kan länka 3 st filter och köra på en pump?Biopellets-fosfatreducerare-aktivt kol.Misstänker att biopellets vill ha lite bättre flöde. Vad tror ni?Om nån undrar så ja, jag har sveriges äldsta och sämsta telefonkamera. Ändrat 1 oktober 2010 av Mejsel lägga till en grej Citera
Datate Postat 1 oktober 2010 Postat 1 oktober 2010 En liten fråga bara...varför biopellets och fosfatreducerare sammtidigt!? BP är ju just fosfat och nitratreducerande... Citera
Mejsel Postat 1 oktober 2010 Postat 1 oktober 2010 ja det är sant... Ska testa med bara biopellets sen.Hur länge dröjer det innan bakteriekulturen kommer igång på biopelletsen så man kan plocka bort fosfatreduceringen? Citera
Crillo Postat 1 oktober 2010 Postat 1 oktober 2010 Biopelletsen ska ju helst dras direkt till skummaren så bakterierna skummas ut, jag skulle inte vilja dra in det "skitiga" vattnet till kolet och fosfat-removern. Sen är det även det där med flödet som du var inne på.Man kan allt behöva köra fosfat-remover trots att man använder pellets, beror på belastning osv.Mina började nog slemma efter ett par dagar, men vi kör troligtvis inte samma variant, jag har den första. Citera
Dykaren Postat 1 oktober 2010 Postat 1 oktober 2010 Fosfatreducerare tar för det mesta även bort kisel ur vattnet.... en anledning att köra det ihop med NP Biopellets. Citera
Lill-Burt Postat 6 oktober 2010 Postat 6 oktober 2010 Såhär blev det nu med mitt Jaqno förfilter med biopellets..med 1000l/h pump resun king2 Citera
djzimon Postat 6 oktober 2010 Postat 6 oktober 2010 Såhär blev det nu med mitt Jaqno förfilter med biopellets..med 1000l/h pump resun king2[ATTACH]49474[/ATTACH][ATTACH]49473[/ATTACH]Ser bra yt Rogga! Måste kom och kika nåndag Mät regelbundet nu så ser man om det är bra grejjer hörs! Citera
Lill-Burt Postat 7 oktober 2010 Postat 7 oktober 2010 Ser bra yt Rogga! Måste kom och kika nåndag Mät regelbundet nu så ser man om det är bra grejjer hörs!Tack smirgel!måste komma över & kika på ditt kar nån kväll också!mätte fosfat & nitrat nu...0,03 fosfat & 1 i nitrat så det är rätt ok..vill ha 0 i fosfat bara men de ha ju bara varit igång 3 & en halv vecka Citera
Fiffe Postat 7 oktober 2010 Postat 7 oktober 2010 Finns det några börvärden för volym och flöde?Har kikat på detta filter till ett 4-500l kar.http://www.fish-street.com/mini_filter?category_id=51För litet? Citera
Dykaren Postat 7 oktober 2010 Postat 7 oktober 2010 Finns det några börvärden för volym och flöde?Har kikat på detta filter till ett 4-500l kar.http://www.fish-street.com/mini_filter?category_id=51För litet?Lär bli svårt att få pelletsen att "sväva" med bara 300 liter per timme i cirkulation... Citera
dingo62 Postat 22 oktober 2010 Postat 22 oktober 2010 Hei....Det hadde vært mycket fint om dere som kjør bip legger ut en liten film som viser hvordan peletsen danser... :-)Selv kjører jeg fr509 og en 1200 liters pompe.. skal lage en liten film om hvordan min reaktor fungerer og poste i tråden her i løpet av helgen.. :-) Citera
ramq Postat 24 oktober 2010 Postat 24 oktober 2010 Ni som kör nu, hur tycker ni det fungerar? Håller ni fosfaterna i schack?Något speciellt märke att rekommendera?Håller precis på att starta upp nu efter mycket om & men, så jag tänkte jag skulle försöka mig på detta... Citera
cheva Postat 24 oktober 2010 Postat 24 oktober 2010 jag använder bio Pelles mät värdena är noll jag tillverkar reaktorn själv och till andramärket på Pelles ( NP biopellets 500 ml ) Citera
Halogen Postat 25 oktober 2010 Postat 25 oktober 2010 jag använder bio Pelles mät värdena är noll jag tillverkar reaktorn själv och till andramärket på Pelles ( NP biopellets 500 ml ) Vad hade du för värden på Fosfat och Nitrat innan du började använda Bio-Pellets? Citera
ramq Postat 25 oktober 2010 Postat 25 oktober 2010 Har själv beställt en omgång nu, så det blir bra att försöka utvärdera nu i kommande uppstarten. Citera
cheva Postat 25 oktober 2010 Postat 25 oktober 2010 Nitrat visade mellan 25 50 Fosfat vet jag inte Citera
Mejsel Postat 26 oktober 2010 Postat 26 oktober 2010 Hur påvekades fiskar, koraller och alger av sänkningen?Bara positivt eller fanns det några baksidor med en sån snabb och kraftig sänkning? Citera
Namnbrist Postat 26 oktober 2010 Postat 26 oktober 2010 enligt tillverkaren,ska man stega upp dosen med pellets om man har höga nitratvärden,då slipper man blommningen som kan bli.Har man låga värden så e det bara att smacka på med full dos Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.