Gå till innehåll

NP-reducering med Biopellets


Claes_A

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ris, till skillnad från plasten, bryts ju ner och frigör biomateria i vattenmassan. Jag tror det ökar risken för över / feldosering + att bakterietillväxten hamnar på fel ställe. Bio-pellets har ju fördelen av att tillväxten är bunden till peletsens yta pga att plasten måste brytas ned på plats av bakterier med passande enzymer. Tror jag i alla fall...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som sett att detta material fungerar som utlovat, dvs sänkta nitrat och fosforvärden? Jag har inte sett någon förändring till det bättre men kör bara med pellets i "strumpa" ska sätta igång fluidiserande filter inom kort...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte så mycket på att ha de i strumpa, du får inte de flödet/omrörning som behövs.

Själv tycker jag att det fungerat bättre än vodka med att hålla N/P balansen, med vodka så bottnade jag nitraten rätt fort.

Nu verkar båda sjunka jämt, dock inte lika fort.

Det kan vara en ren tillfällighet men som det är nu ser det lovande ut.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beställde ett Grotech UF-110 fluidiserande filter som jag tänkte dra igång nästa vecka. Återkommer med resultat.

Jag kör en Grotech UF-110 , funkar perfekt med upp till två liter pellets. Ta bara bort svamparna innan du fyller pellets, jag provade med svamparna först med det funkade inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah! Tack för tipset!

Vad kör Du för pump? (tänkte köra med 0,5 liter pellets)

Det är kopplad till men Aquabee 5000 som går till UV och fraggkar, men med en bypass-slinga som tar det mesta av flödet och jag gissar att max 1000-1500 liter/tim går igenom biopellets reaktorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jisses vilken skillnad.

Jag har tidigare kört med fel pellets, de som återkallades eller i alla fall ansågs icke riktiga.

Jag har kört med dem trots det och haft noll i värden rakt över. Men skummaren har som nämnt innan i denna tråd levt sitt eget lilla liv och skummat hej vilt.

Nu har även jag bytt till riktiga pellets och skummaren har redan efter 10 minuter lugnat ner sig och skummar på en stabil nivå istället för helt ryckigt.

I samband med bytet hände det att jag fick ut lite av de gamla pelletsarna i akvariet. Undrar därför om någon här tror att det på något sätt skulle kunna vara skadligt eller jobbigt för djuren i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på att fundera lite på min kommande teknik till kuben. Därför undrar jag:

Ni som varit igång ett tag nu med Biopellets vad tycker ni rent spontant om färgerna på era koraller?

Har ni tidigare erfarenheter av andra "metoder" så vore en enkel jämförelse intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fyller på med fler undringar. Jag har ju BP i mitt helt nya akvarium och kan därför inte se om de fungerar eller inte (inga korallfärger eller mätbara nitrater som ska bort). Men jag rengjorde filtret med BP i förrgår och kunde inte se att pelletsen var slemmiga eller liknande. Ser man på dem när bakterierna har börjat kolonisera dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har misskött mitt akvarium under ganska lång tid med stigande näringsvärden som följd. Jag gjorde en liten omstart för tre veckor med biopellets sedan och har halverat fosfat-nivå. Nitrat ligger kvar på samma nivå. Ska bli intressant att följa.

Korallutfärgning är så mycket mer än bara näringsnivåer. Det är förvisso grunden men det beror av så mycket mer som ljus etc.

Ska bli spännande att se om utvecklingen fortsätter. Jag har bara kört pellets och inte matat med bakterier än så länge, får bli i ett senare steg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör själv biopellets sedan en vecka tillbaks. Grotech UF-070 med eheim 1000 liters pump där jag sedan dragit den utgående slangen direkt till skummarens inlopp.

Angående hur mycket man skall ha så följde jag anvisningarna, kör ca 2 dl bp pellets för mina 425 liter.

Hur ofta fyller ni på? Står på förpackningen att man skall tillsätta efter ca 6 månader. Eller skall man byta ut allt i reaktorn mot nytt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...