Gå till innehåll

Zeovit.com - Dreamtank of the first quarter 2010


petnym

Rekommenderade inlägg

Jag brukar vara positivt inställd till de flesta kar, men smaken är ju som baken, dvs delad. Just detta kar tycker jag är ovanligt onaturligt, snarare ett lyckat experiment i att skapa färggranna koraller, verkligen fantastiskt om man uppskattar detta (vilket många gör). Jag själv ser det dock knappast en komposition som bär likheter av hur reven ser ut i havet, vilket jag gärna vill försöka koppla till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen kan jag inte förstå varför detta akvarium med helt fantastiska koraller blir så kritiserat. Speciellt med tanke på så många halvsunkiga månadens akvarier som man sett på olika forum genom åren, och detta oftast utan tillstymmelse till kritik.

Nej, den som tror att man kan fixa ett akvarium som detta med bara en massa pengar är ute och cyklar. Visst krävs det lite pengar men det viktigaste för att hålla ett akvarium på den har nivån är en extremt kunnig och noggrann akvarist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst krävs det lite pengar.

Din definition på lite pengar är i min syn väldigt orolig o rent utav sagt gör mig upprörd i dessa finansiella tider vi lever i!!

Många som får lägga ner sina kar pga detta.

För att få hans kar krävs inte lite penga,r men för vissa kan det kanske tyckas lite pengar, men de som tycker det är en väldigt liten % av de som sysslar med salt idag.

Min respekt för dej försvann där.

Visst krävs det kunskap det säger jag inte emot, men kollar man på vad han tillför o har för teknik är det inte kunskapen som ligger överst enligt min mening.

Nu får jag säkert många rika saltisar på mej hahaha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Troligaste orsaken till att det får så mycket kritik är att det inte kommer från det här forumet, eller ens det här landet = det är mer eller mindre riskfritt att hacka utan att riskera att nån tar illa vid sig.

Personligen är jag väl mer för luftig scape, inte för att jag tycker det ser naturligt ut, eller ens lyckas åstadkomma det i min egen balja, det bara faller mig i smaken, mest för att jag tycker det ger ett mycket större djup, en starkare känsla av tre dimensioner. Men som sagt, det är ju bara personliga preferenser som sätter dom gränserna, smaken är som baken etc.

Däremot är korallerna, främst med tanke på färgerna något i hästväg, den saken är säker.

Speciellt de gula och ljusrosa acropororna faller mig i smaken, det brukar inte vara nåt man ser alltför ofta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sällar mig till den skara som tycker det var ett snyggt kar. Även om den inte har min favoritaquascaping så hade inga pengar i världen kunnat få mig att få till ett snyggare kar.

Duktig akvarist som säkerligen lägger många timmar i veckan på detta kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med dessa korallerna så får han ha vilket utseende på akvariet han vill och jag köper det.

Det finns ju en fördel också med det utseendet, det är mycket lättare att få en bra cirkulation runt korallerna vilket kan vara svårt om man har många och akvariet är oregelbundet uppbyggt.

Det krävs definitivt mer kunskap och nogranhet än pengar.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din definition på lite pengar är i min syn väldigt orolig o rent utav sagt gör mig upprörd i dessa finansiella tider vi lever i!!

Många som får lägga ner sina kar pga detta.

För att få hans kar krävs inte lite penga,r men för vissa kan det kanske tyckas lite pengar, men de som tycker det är en väldigt liten % av de som sysslar med salt idag.

Min respekt för dej försvann där.

Visst krävs det kunskap det säger jag inte emot, men kollar man på vad han tillför o har för teknik är det inte kunskapen som ligger överst enligt min mening.

Nu får jag säkert många rika saltisar på mej hahaha.

Jag tror du misstolkade ordet "lite"... :)

Jag läste "lite pengar" som "en del pengar" vilket inte betyder LITE...

Helt rätt tolkat Peter, jag menade precis som du skriver att man behöver en del pengar. Så länge har jag hållt på så jag vet att det är en relativt dyr hobby. Men det jag ville få fram var att det inte hjälper hur mycket pengar och utrustning du har, om du inte är en skicklig akvarist som lägger mycket tid på ditt kar.

Jag har sett en del kar igenom åren en del som säkert kostat miljoner att skapa, men alla som inte ägs eller sköts av en kunnig akvarist som brinner för det han gör, har sett skit ut efter en tid. Därför är jag imponerad över detta kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Persoligen tycket jag att det hade passat mer som en dekoration till en Koi damm då dem påminner mer om små Bonsai Träd som är Färgade,men som sagt smaken är som baken skulle aldrig komma på tanken att placera dem i mitt kar då Stenisar aldrig har fallit mig på smaken ett dugg och då är det dem som "liknar små träd"inte dem andra dem gillar jag och kan tänka mig att köpa sådan i framtiden.Men dem som gillar det så är det väl fint med alla färger skulle jag tro och vad jag har förstått så är det inte det lättaste att få fram sådana här färger på dessa arter så en stor eloge till mannen som har lyckas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det är kul att Hobbyn gått så fort fram med åren att man kan tänka sig klanka ner på kar i denna klass... var inte allt för längesen SPS koraller ansågs nästintill omöjliga..

Däremot tycker jag det är fult att ta upp pengar frågan när det gäller detta akvarium... Alla prioriterar olika saker.. han verkar brinna för hobbyn.. därav resultatet... tänk om han sparat pengarna en längre tid eller byggt upp detta från fraggar etc etc.. eller hoppat över den där nya bilen osv.. förstår inte varför alla ska ta det så personligt...

Det är inte många i detta avlånga land som klarar av att hålla så friska o färgranna koraller med den artrikedom som han lyckats med... !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...