Virse Postat 17 juni 2012 Postat 17 juni 2012 2 kg magnesiumkloridhexahydrat i 4 liter osmosvatten och sedan fylla kapseln med osmosvatten upp till 5 liter.Vad menar dem, att när allt är löst i en separat behållare så häller man över i fem liters dunk och saknas det fyller man upp till fem liter ?Du tar en 5 liters dunk. Fyller med 4 liter vatten, därefter blandar du i 2 kg av saltet och när saltet är löst så kanske den totala volymen är 4½ liter. Då fyller du upp din 5 liters dunk med ytterligare en halvliter så att den är full.Lätt som en plätt Citera
Hirez Postat 17 juni 2012 Postat 17 juni 2012 hmm.. fast måste säga att, det kanske är lättare att plaska och blanda i en större balja, eller hur gör ni andra?Vill liksom inte ha salt överallt... Citera
addeanstad Postat 18 juni 2012 Postat 18 juni 2012 Använd en tratt för att fylla på vatten och ballingen i dunkar. Sen är det ju bara att skaka och låta stå ett tag:)Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Citera
Hirez Postat 18 juni 2012 Postat 18 juni 2012 Yep måste fixa en bättre tratt med större öppning men som ändå är stabil, typ kolla på biltema så att saltet ramlar ner ordentligt. Citera
Zanders Postat 24 januari 2013 Postat 24 januari 2013 Jag har precis blandat nya dunkar till ballingen hemma och då behövde jag tjuvkika i manualen. Jag har gjort en egen översättning som jag kom på att ni andra kanske kan vilja ta del av den. Jag har själv även lagt dit någon kommentar.Så ta den för vad det är... en modifierad googleöversättning.Have fun![ATTACH]55121[/ATTACH]Börjar bli dags att uppdatera denna för tillsatserna har bytt utseende och namn.Heter numera trace 1 till trace 3 och har olika färger på texten.Är man nybörjare står man där som ett fån.Såvida jag inte fått fel flaskor av triton Litet tips! Citera
Kjelle Postat 24 januari 2013 Postat 24 januari 2013 Flaska 1 Color/grow elements = Strontium barium komplexFlaska 2 Metabolie elements = Schwermetall komplexFlaska 3 Health elements = Jodfluor komplexHälsningar Kjelle Citera
Zanders Postat 24 januari 2013 Postat 24 januari 2013 Flaska 1 Color/grow elements = Strontium barium komplexFlaska 2 Metabolie elements = Schwermetall komplexFlaska 3 Health elements = Jodfluor komplexHälsningar Kjellestämmer bra Kjelle, om jag minns rätt så har texterna dessa färger.flaska 1 har gul textflaska 2 har grön textflaska 3 har röd textkan vara vettigt att få in det i guiden för oss nybörjare fick precis svar från fauna marin och tänkte länka in det här också.HiNo your dealer made all correctthe manul on the Website will be changed soonplease look on the bottles there is a manual too to see which bottle in which canister1 + 2 in the calcium container3 in the carbonatergds claud/Anders Citera
greger Postat 25 januari 2013 Postat 25 januari 2013 Jag ska försöka hinna göra en översättning så fort jag fått den nya manualen från Claude! Citera
Zanders Postat 25 januari 2013 Postat 25 januari 2013 Jag ska försöka hinna göra en översättning så fort jag fått den nya manualen från Claude!låter bra det.Greger? försöker du vara anonym Citera
nike83 Postat 25 januari 2013 Postat 25 januari 2013 låter bra det.Greger? försöker du vara anonym knappast! Citera
petnym Postat 7 januari 2015 Postat 7 januari 2015 Hej Ferngren! Några planer på att uppdatera manualen? Noterar att FM har bytt namn på trace-flaskorna och dessutom stämmer inte vilka dunkar de skall hällas i längre... Citera
Ferngren Postat 7 januari 2015 Författare Postat 7 januari 2015 Hej,Jag har inte tänkt att uppdatera den men om någon vill ta sig an jobbet så är denne välkommen. Jag kan alltid maila den gamla versionen... Citera
JessePoland Postat 9 oktober 2015 Postat 9 oktober 2015 Var får man tag på alla ämne som man behöver? Kan man hitta de billigt på typ Bauhaus eller? Citera
_Manne_ Postat 9 oktober 2015 Postat 9 oktober 2015 Var får man tag på alla ämne som man behöver? Kan man hitta de billigt på typ Bauhaus eller?Nej.. Kolla akvariebutiker på nätet , är mitt bästa tips.. Billigt blir det aldrig , bara olika dyrt.. Med vänlig hälsning, Manne Citera
JessePoland Postat 9 oktober 2015 Postat 9 oktober 2015 Så sånt är inte bra? http://www.granngarden.se/Sortiment/Lantbruk-%26-Skog/Transport-%26-V%C3%A4g/V%C3%A4gsalt/Magnesiumklorid,-25-kg/p/1011198_BASEKostar bara 99kr för 25kg Citera
JessePoland Postat 9 oktober 2015 Postat 9 oktober 2015 Jag vet inte om de är nån kemisk skillnad. Så jag undrar bara. Citera
stigigemla Postat 9 oktober 2015 Postat 9 oktober 2015 Jag använde liknande när jag började med salt. Men efter ett tag blev korallerna grå. Några dog också. Jag har för mig det var något ytterligare problem men jag började köpa renare produkter och det är ju för 10 - 11 år sedan.Magnesiumkloriden var grå flingor men den rena är vita kristaller/pulver. Citera
spiken Postat 9 oktober 2015 Postat 9 oktober 2015 Här handlar jaghttp://fish.aquaristic.net/Balling-salts/ Citera
dragan Postat 2 oktober 2016 Postat 2 oktober 2016 On 22 mars 2011 at 10:55, Ferngren sa: Jag har precis blandat nya dunkar till ballingen hemma och då behövde jag tjuvkika i manualen. Jag har gjort en egen översättning som jag kom på att ni andra kanske kan vilja ta del av den. Jag har själv även lagt dit någon kommentar. Så ta den för vad det är... en modifierad googleöversättning. Have fun! Balling Light metoden - Svenska.pdf Ska man tillsätta i canister 2 med magnesium 25 ml trace b lodine /flour complex? På original receptet står det att man ska inte tillsätta nån trace b men däremot i canister 3 Natriumbikarbonat ska man göra det Citera
turboadde Postat 2 oktober 2016 Postat 2 oktober 2016 Dom har ändrat receptet på senare år så ska vara i dunk nr 3 nu (kh). Jag brukar halvera mängden av trace i dunkarna. 1 Citera
dragan Postat 2 oktober 2016 Postat 2 oktober 2016 (ändrat) Jag ser att nått stämmer inte ,men där hade vi svaret. Tack Andreas Ändrat 2 oktober 2016 av dragan Citera
cowlord Postat 2 april 2017 Postat 2 april 2017 Tack för pdf:n! Jag är nog inte riktigt i stadiet att jag behöver balling men jag känner att jag bara ramlar djupare och djupare in i den här hobbyn varje dag så det lär väll behövas inom en inte allt för avlägsen framtid. Jag förstår däremot inte vad trace elements grejerna är för något? Vad innehåller dom för ämnen? Behövs dom? Kan man blanda ihop dessa själv? Vad skulle konsekvenserna bli om man skippade dessa ämnen? Väldigt nyfiken på det här. Vem kunde ana att vattenkemi va så spännande! Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.