Gå till innehåll

att hålla intresset uppe


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Jag har som många känt att intresset svänger lite för hobbyn. I uppstartsfaser är man som mest intresserad, motgångar kan också trigga för då har man ett problem som måste lösas. Jag känner sedan ganska kort tid en lite svacka i mitt intresse för hobbyn:-(...vilket jag tycker är tråkigt att känna så. Karet går fint utan problem...kanske just därför...Förändringar krävs ibland för att hålla glöden uppe....jag får väl hoppas glöden kommer tillbaks...den försvann ganska plötsligt för vara nån vecka sen....trots min excaltering(hur tusan stavas det...) över våra intressanta CO2-mätningar o allt....

 

Hur gör ni för att återvinna engagemanget?

/Jonas

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tråkigt @jonasroman men som du säger så går det nog i vågor för de flesta. Hoppas i alla fall att du kommer tillbaka med ny motivation inom kort :)

 

Jag hade en sådan svacka i höstas och gjorde nåt väldigt oväntat nämligen köpte en oxymonacanthus longirostris och då vände det. Nu ser jag iofs inga polyper på acropororna längre men den firren gjorde att jag fick tillbaka intresset igen. Nu vet jag ju att du haft en sådan men det kanske är något liknande som måste göras?! Ny scape eller prova någon annan metod att hålla djuren? Något oväntat/nytt till karet? Förändringar som du också skriver tror jag verkligen behövs.

 

ps. exalterad (googlade jag mig till)

    • Gilla 2
    Länka till kommentar
    Dela på andra sidor

    Jadu ja känner samma sak. Rengöra rutor, tömma skummarkoppar, baska med Balling, mäta Ca och kH.. Vet int men det finns stunder där man grunnar på att kasta ut hela rasket i trädgården.

     

    Men ett tips är att fixa lite fika och bjuda in lite nördar. En träff piggar faktiskt upp. Man får lite nya infallsvinklar och en liten endorfinkick om någon skulle råka gilla något i karet som man har.

    • Gilla 1
    Länka till kommentar
    Dela på andra sidor

    Det hära är en ytterst märklig hobby. Bara man är i Sweespot i karet så kan man nästan göra vad som helst utan att det skiter sig. 

     

    Å andra sidan så skulle man missa och komma utanför så kan det ta ett halvt liv att komma rätt igen.

     

    Ett annat tips är att surfa på nördtrådar i olika saltforum. Facebook är helt enkelt ren öken i det avseendet men det finns faktiskt  SVG, reef2reef(som ja tycker är kanon) och några trådar på RC som är riktigt nördiga och lärorika.

     

     

    • Gilla 2
    Länka till kommentar
    Dela på andra sidor

    Jag tror att alla upplever det där till och från. För min del går det väl i vågor. Oftast är det som du säger något problem man noterar och som man vill lösa. Då kommer man på lite grejer man bara måste ha t ex, och så är man igång. Planeringsstadiet är ju roligast men det behöver ju inte försvinna för att man har ett akvarium igång. Fiskarna tycker jag är viktigare för att hålla intresset levande än korallerna, men så har jag ju inte haft så mycket koraller heller, och aldrig gått in för någon supertillväxt eller så. Det får bli nästa grej. 

     

     

    • Gilla 2
    Länka till kommentar
    Dela på andra sidor

    Du kan få låna mitt akvarium ett tag, det har ändlöst med "utmaningar och möjligheter" att fördjupa ditt intresse i! ;-)

     

    Annars har jag flera olika akvarium av denna anledningen, främst då mitt tropiska korall akvarium och mitt kalla västkust akvarium. Västkust karet är extremt fyllt med outforskad mark på djurhållning och experimenterade för att hitta vad som är bra värden och hur man ska hålla djuren och alger för att de ska trivas, men ibland blir det lite mycket så då är det skönt att hoppa tillbaka till det tropiska där det finns lite mer information om hur man kan försöka lösa problemen.

     

    Hoppa på ett projekt med en annan kille på min förening på att odla sötvattensfisk, lite trist med sötvatten men det är helt nytt i övrigt för mig och har gett massor av idéer och inspiration till mina huvudkar.

     

    Omväxling är nödvändigt, stagnering är döden. Det måste hända något för att hålla uppe ditt intresse!

    • Gilla 2
    Länka till kommentar
    Dela på andra sidor

    Det är ju en del jobb med våra akvarium vilket kanske gör att det blir extra tungt när intresset sviktar, finns ju annat runt omkring man behöver lägga energi på med. Tror alla känner igen sig i detta.

    Jag hade en svacka och startade ett litet enkelt nano i höstas och tyckte det var så roligt så att jag nästan tänkte lägga ner det stora akvariet ett tag. Men så plötsligt hittade jag motivationen igen och uppskattar just nu båda baljorna.

    • Gilla 2
    Länka till kommentar
    Dela på andra sidor

    Ja tror det är som Robban Broberg sade en gång , "att det är inte målet som är viktigt utan vägen dit" .  Ibland så behöver man utmaningar när man så  når ett mål . 

    Skaffa ett till akvarium och försök att odla något. Själv blir jag deppig när djuren dör , men jag har gett mig på att lyckas  hålla dem .

    Ja har en sticka med en  aktuell föreläsning om  en aktuell mega undersökning  om microaggregerande nitrerande bakterier och dinoflagelater  från södra Stilla havet om det kan pigga upp dig . (ej svensk) :)

    mvh PeterG

    • Gilla 2
    Länka till kommentar
    Dela på andra sidor

    Så fina och kloka kommentarerna från alla:-) 

    bara att läsa dom hjälpte lite:-)

    en träff tror jag är den ide som mest skulle trigga mig. Att få träffa andra. Akvariet träffar jag varje dag men det är utbytet mellan akvarister som ger mest ibland. 

    Håller också helt med om att denna site och andra med är överlägsna fb på många sätt i o med bättre gränssnitt, sökmöjligheter, mm mm. 

    Gott att ni finns:-)

     

     

    • Gilla 3
    Länka till kommentar
    Dela på andra sidor

    Jag var också rätt trött på det från i somras och fram till i Januari. Jag gjorde som David sa men lite mer extremt. Sålde av mina stora kar och började att titta efter något nytt där jag kan leka lite. Intresset har kommit tillbaka.

    Det att du kommit tillbaka till SG innebär att det blir lite mer drag under galoscherna här inne. Så härinne behövs du. Så det är bara att bryta ihop och komma igen Jonas. Ta det lite lugnare och inrikta dig på en några trådar här, exempelvis en närmare presentation av ditt akvarium och tekniken bakom. Vi vet en del men inte allt sammanfattat i en tråd.

     

    VH Lasse

    • Gilla 5
    Länka till kommentar
    Dela på andra sidor

    1 timme sedan, Lasse sa:

    Jag var också rätt trött på det från i somras och fram till i Januari. Jag gjorde som David sa men lite mer extremt. Sålde av mina stora kar och började att titta efter något nytt där jag kan leka lite. Intresset har kommit tillbaka.

    Det att du kommit tillbaka till SG innebär att det blir lite mer drag under galoscherna här inne. Så härinne behövs du. Så det är bara att bryta ihop och komma igen Jonas. Ta det lite lugnare och inrikta dig på en några trådar här, exempelvis en närmare presentation av ditt akvarium och tekniken bakom. Vi vet en del men inte allt sammanfattat i en tråd.

     

    VH Lasse

    Det är kloka tankar Lasse, och tack också för värmande ord om min medverkan:-) Det är verkligen ömsesidigt:-)

    Du har rätt, skall fokusera på det du säger och skriva lite mer om mitt kar i min egna tråd:-). Det blir ett kvällsprojekt:-)(efter orgelövning). Sen skall jag byta vatten idag...bara det gjorde att det blev lite roligare igen...man behöver liksom "greja" med karet:-). Egentligen krävs inte så mkt, bara en ny korall, kanske ett vattenbyte, eller inte minst, utbyte av kunskaper med er trevliga akvarister:-)

     

    Länka till kommentar
    Dela på andra sidor

    32 minuter sedan, stigigemla sa:

    Mitt tips är att samla lite kraft och ring några saltisar i en annan stad och gör en roadtripp. Den som inte får intresset tillbaka efter ett antal koppar kaffe med andra nördar vet inte jag hur den är skapad.

    Ha ha, helt rätt Stig:-) Klockrent:-)

     

    Länka till kommentar
    Dela på andra sidor

    On 2016-03-17 at 19:24, LN21 sa:

    Jadu ja känner samma sak. Rengöra rutor, tömma skummarkoppar, baska med Balling, mäta Ca och kH.. Vet int men det finns stunder där man grunnar på att kasta ut hela rasket i trädgården.

     

    Men ett tips är att fixa lite fika och bjuda in lite nördar. En träff piggar faktiskt upp. Man får lite nya infallsvinklar och en liten endorfinkick om någon skulle råka gilla något i karet som man har.

     

    kan bara hålla med till 100%!

    varje gång jag är på "nörd-träff" så kommer jag hem med 100% mer motivation än tidigare

    • Gilla 1
    Länka till kommentar
    Dela på andra sidor

    Jag är själv inte en person som skulle kunna hålla mitt intresse till endast ett ämne, så det har blivit längre perioder med inaktivitet med endast vattenpåfyllning och matning av akvariet. Det som dock ofta triggar igång intresset igen är att mecka ihop egna konstruktioner :)  Påbörjade ett litet projekt med en hembyggd doserpump av saker funna i hemmet. Gick sisådär när de hembyggda backventilerna inte ville fungera som tänkt, men nya idéer ligger alltid och gror och tänkte börja med en annan konstruktion till veckan nu.

    Fast det som triggar intresset mest är ju när man fixat en ny aqauscape och man förväntansfullt sitter som klistrad framför akvariet och väntar på att koraller och kalkalger ska växa fast sig, precis som man föreställt sig :) 

    Länka till kommentar
    Dela på andra sidor

    Gå med i konversationen

    Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

    Guest
    Svara på detta ämne...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

    ×
    ×
    • Skapa Ny...