Gå till innehåll

Jakens burk


Jaken

Rekommenderade inlägg

  • Svar 305
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 månader senare...

Ingen ny fisk. Jag hade spanat in två mirakelaborrar på Akvarieleasing för någon månad sedan. Men när jag väl fått tummen ur och bestämt mig för att gå och köpa dom så hade den ena av dom spårlöst gått upp i rök.

Akvariets underhåll är för tillfället tyvärr väldigt eftersatt. Min vattenpåfyllningsflotör har gått sönder och jag har inte haft ork att sätta dit en ny även om jag har en som ligger och väntar. Så vattenpåfyllning sker numera för hand, med den varierande salthalten som detta ofta innebär. Inga vattenbyten eller skummar och pumprengöringar den senaste en och en halv månaden. Slänger i lite pellets en gång om dagen i karet det är allt. <o:p></o:p>

Det är därför jag gillar mjukkoraller, de är ganska förlåtande för slarv och slapphet, något som är guld värt för mig.

<o:p></o:p>

Men då jag fått en ärofull förfrågan att visa upp mitt akvarium i en tyska saltvattenstidning så är det dags att ta sig i kragen och försöka få lite ordning på karet igen.<o:p></o:p>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oups, missat din nya tråd, men här var den! Spännande grejer på gång oxo, hoppas du länkar till tidningen,,,,ööö en papperstidning eller en nät? Kan ju va svårt o länka till en i papp, men en rapport iaf!

Ditt kar ser häftigt ut nu iaf, och ett par Aborrar hade gjort det ännu mäktigare!

Hmm , vadå gått upp i rök? nyfiken!

Läckert kar, så ta många bilder själv nu när du blir tidnings-kändis!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Mycket vackert Jaken. Hoppas verkligen du lyckas med odlingen. Du har inga funderingar på en wavebox? Det skulle se mäktigt ut med dina mjukisar.

Mvh

Peter

Måste säga att det är väldigt kul att få så positiv uppmärksamhet för mina elddvärgkejsare, både nationellt och internationellt. Har fått hedrande förfrågningar, bla att visa mitt kar och fiskar i tidningen Der Meerwasser Aquarianer.

Jag har kommit kontakt med många nyfikna tyskar och har även fått en inbjudan att komma och kolla på Joe Lichtenberts odlingsanläggning i USA vilket skulle vara jäkligt kul då han var en av pionjärerna inom odling av saltvattensakvariefisk. Det skulle vara riktigt kul att åka till IMAC något år och lyssna på alla föreläsarna.

Mjukkorallerna är roliga,tydligen finns det fler än jag som är intresserade av annat än att vara hemmaodlare av kalkreaktormedia. :)

Jo en wavebox skulle vara kul. Men med nuvarande konstruktion på min Tunze överrinningsbox i mitt kar så är det omöjligt. Mitt kar även börjar bli dåligt i silikonet så måste detta även bytan inom en snar framtid. I samband med detta kanske en wavebox införskaffas om ekonomin tillåter.

Tyvär så prioriteras andra saker före akvariet för tillfället, både tidsmässigt och ekonomiskt, så mitt mål är att ha ett nytt kar igång före årsskiftet så att jag kan sova gott igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

.... Har fått hedrande förfrågningar, bla att visa mitt kar och fiskar i tidningen Der Meerwasser Aquarianer.

Jag har kommit kontakt med många nyfikna tyskar och har även fått en inbjudan att komma och kolla på Joe Lichtenberts odlingsanläggning i USA vilket skulle vara jäkligt kul då han var en av pionjärerna inom odling av saltvattensakvariefisk. Det skulle vara riktigt kul att åka till IMAC något år och lyssna på alla föreläsarna.

Mjukkorallerna är roliga,tydligen finns det fler än jag som är intresserade av annat än att vara hemmaodlare av kalkreaktormedia. :)

.....

Va kul, det är du väl värd. Hoppas du får möjlighet att genomföra det där.

Sen ska du vara snäll, jag har i all fall 1 st mjukkorall.... :ler:. Skämt åsido så har mjukkorallerna fört en lite undanskymd tillvaro ett tag . Obegripligt egentligen. Ett gäng cladiella som vajar i strömmen och en Sarcophyton ehrenbergi som slagit ut som attan m.m. m.m. det är väl så vackra akvarium. vilket ditt är ett exempel på. Synd att det är så svårt att kombinera med stenkorallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag tycker ofta är trist med mjukkoraller är just avsaknad av färger, samtliga verkar alla vara bruna... Eller har jag bara tittat på burkar med dåliga vattenvärden?

Mjukisar är väl i överlag filtrerare, så dom kanske istället lider av näringsbrist?

Hur är näringsvärderna i ditt kar Jaken? Dina ser ut att vara rätt schyssta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag tycker ofta är trist med mjukkoraller är just avsaknad av färger, samtliga verkar alla vara bruna... Eller har jag bara tittat på burkar med dåliga vattenvärden?

Mjukisar är väl i överlag filtrerare, så dom kanske istället lider av näringsbrist?

Hur är näringsvärderna i ditt kar Jaken? Dina ser ut att vara rätt schyssta.

Ja, mjukkoraller är inte lika färgglada det kan jag hålla med om. Om man nu inte jagar rätt på utvalda knappar, skivanemoner och gorgonier för då finns det alla möjliga färger. När/om de väl knäcker nöten med dendro-korallerna så öppnar sig en värld av färger även för mjukkoraller.

Ingen aning vad värdena är, det var länge sedan jag slutade mäta. Jag försöker istället läsa av hur koraller och fiskar mår och anpassar mig efter det, sedan får värdena vara hur dom vill. Men de är nog knappast tip top jämfört med "optimala värden".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 3 månader senare...
Jag har kommit kontakt med många nyfikna tyskar och har även fått en inbjudan att komma och kolla på Joe Lichtenberts odlingsanläggning i USA vilket skulle vara jäkligt kul då han var en av pionjärerna inom odling av saltvattensakvariefisk. Det skulle vara riktigt kul att åka till IMAC något år och lyssna på alla föreläsarna.

Ha ha ha trodde jag skulle dö av skratt, vad är de för bild dom tagit egentligen. Kolla in alla små detaljer i bakgrunden. Hunden ser något förvirrad ut, "gose hund kopian/orna" i gardinstången, mackan på tallriken, att han har skor och hon har ?!?! på fötterna, och sist men inte minst är det fillingarna han har stoppat in tröjan i ?!?

Nu när man torkat bort tårarna från kinderna efter den skrattatacken kan jag skriva någonting vettigt. Hur går de med burken?

Ja, mjukkoraller är inte lika färgglada det kan jag hålla med om. Om man nu inte jagar rätt på utvalda knappar, skivanemoner och gorgonier för då finns det alla möjliga färger. När/om de väl knäcker nöten med dendro-korallerna så öppnar sig en värld av färger även för mjukkoraller.

Ingen aning vad värdena är, det var länge sedan jag slutade mäta. Jag försöker istället läsa av hur koraller och fiskar mår och anpassar mig efter det, sedan får värdena vara hur dom vill. Men de är nog knappast tip top jämfört med "optimala värden".

Vi kanske kan träffas hos Triton och byta lite koraller om du är intresserad, ja har ju en del knappar ;-)

Tycker om akvarier som inte är som alla i mängden och detta kar är i mina ögon riktigt läckert. Har du inga nytagna bilder på tanken? Var ju riktigt länge sedan man såg någon bild nu.

Kan inte låta bli, måste visa bilden för att ni ska förstå:

post-2577-14468914463085_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skratta lagom, så kanske du själv ser ut när du också har varit i denna hobbyn i 30 år...

Håll tummarna att du hittat en kvinna med snyggare tår bara.

Akvariet ser skit ut för tillfället, intresset att börja gräva i det är inte på topp tyvärr. Hoppas det vaknar till nu i höst igen.

edit*

Jag har en tråd på RC där det finns fler gamla bilder och filmklipp från akvariet för den intresserade.

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=903963&perpage=25&pagenumber=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skratta lagom, så kanske du själv ser ut när du också har varit i denna hobbyn i 30 år...

Håll tummarna att du hittat en kvinna med snyggare tår bara.

Akvariet ser skit ut för tillfället, intresset att börja gräva i det är inte på topp tyvärr. Hoppas det vaknar till nu i höst igen.

edit*

Jag har en tråd på RC där det finns fler gamla bilder och filmklipp från akvariet för den intresserade.

http://www.reefcentral.com/forums/sh...5&pagenumber=1

Japp om 30år har jag fillingarna långt över naveln och t-shirten nedstoppad i skrevet =-)

Flickvännens tår kommer förmodligen vara så fula att de endast är raggsockor som gäller för henne då.

Vad gällande akvariet är de bara att ta sig i kragen och göra ett ryck, du såg väll vad jag gjorde för några dagar sedan. Total algskrapning och finstäd (ca3-4tim), men sedan får man gnistan tillbax ja lovar. Idag hade jag verkligen lust att pilla, så jag bytte aktivt kol, 10% vatten och pilla lite med koraller som låg lite konstigt.

Hoppas du får inspirationen tillbax, de får bli lite dåligare väder och hoppas på att de händer något spännande i karet så du får en liten kick =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

För att bryta lite med alla bilder på minutiöst skötta hightech sps kar så uppdaterar jag med lite bilder.

Har nu bytt upp min belysning efter 7 år med 3x36W T8 till en 6x54 W T5 Fauna Marin Ultra Solaris.

Är faktiskt mycket nöjd med ljuset den medföljande rörkombinationen ger. Fläkten i rampen är knäpptyst och verkar kyla rampen riktigt bra. Man kanske skulle vilja önska sig lite mer av designen på rampen men jag citerar min sambo "den har en cool industriell look".

Inte så oväntat är det en rejäl ökning i ljusmängd. Efter att ha mjukstartat med nya rampen är jag nu efter en månad uppe på full belysningstid. Nu får man sota för senaste årets slarv med vattenbyten och tillsatser. Men men sakta men säkert ska skitalgerna bort och kalkalgerna tillbaka är planen.

Ska börja köra Balling igen är väll planen, men vi får se när jag får tummen ur. Fram till dess blir det enbart fortsatta vattenbyten. Dags att byta ut osmosen också då den är helt slut.

Mätte mina värden för första gången på ett år för någon vecka sedan, Salifert + refraktometer. Har sedan dess sänkt salthalten till 1,024.

kh 6,8

Ca 380

mg 1200

1,026

25 grader

Nitrat 5

Fosfat 0

Akvariet drivs fortfarande med enkel teknik med KISS-metoden. Endast skummare och så lär det fortsätta då jag inte orkar pilla så mycket.

Efter ett år med enbart mina Loriculusar börjar jag nu bli sugen på att fylla på med ett stim med någon kul kardinalsort. Har senaste året samlat på mig cirka 150 LS-liftar-krabbor av olika sorter som jag slängt i karet. Allt från heilar-krabbor, rödögda tuffingar, håriga "elakingar" till Mitraxliknande arter. Än så länge har ingen av dom ställt till något otyg och det är minst lika kul att spana in i akvariet när ljuset är släckt som när det är på. För någon dag sedan var det ett tiotal krabbor som samtidigt släppte massor av larver.

Har även kapat ner en hel del koraller då de blivit alldeles för stora.

Bilder på några av mina otaliga liftar-krabbor och mina Loriculusar samt en helbild på mitt repiga kar.

post-839-14468915028675_thumb.jpg

post-839-14468915028787_thumb.jpg

post-839-14468915028895_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...