Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by sequencezero,

Jag har köpt en AN-Antarctica men jag har upptäckt att jag troligtvis har för lågt tryck i vattenledningarna (den ska klara 120L/dygn men min har gjort 20-25L/dygn:!. Så min fråga är vart man kan köpa "Tryckhöjningspumpar"?? Jag va hos Ted i helgen och hämtade den, då såg jag att han hade något som hängde på väggen intill hans osmos anläggning så det måste ju finnas. Vill gärna ha tag på någon som har rätt anslutningar til slangen också. Tacksam för svar

2. Started by Datate,

Då det visat sig att vi har ruskigt dåligt tryck i våra ledningar (osmosen skall klara 190L/dygn och vi får ut ca 48-50L/dygn) , så har vi lite smått börjat fundera på en tryckpump för att få upp produktionen lite. Har kollar runt lite och sett att det finns några smidiga modeller att välja på för ca 1000-1500kr. Det som dock slog mig var om dessa är "öppna" hela tiden, dvs dom släpper igenom vatten oavsett om dom har ström eller ej. Hade tänkt mata karet genom en magnetventil och låta vattnet gå direkt ner i sumpen från badrummet på övervåningen. Funkar dessa pumpar som en magnetventil så slår man ju så att säga 2 flugor i en smäll.

• 3 svar
    • 958 visningar
  3. Started by campokatt,

Satt o försökte få till installationen av min osmolator igårkväll.. Är det tänkt så att flotören är tänkt som högnivåvakt och fotocellen som nivåvakt? Monterade både fotocellen och flotören på en magnet och monterade i sumpen. Hälde i vatten till maxnivå i sumpen och placerade magneten så att högnivålarmet pep. Sedan tömde jag ur lite vatten så att jag hamnade på normalnivå i sumpen. Snart började osmolatorn fylla på vatten men den slutade inte förrens högnivålarmet kom.... Den startade alltså fasten den hade "nivå". Hur lång under fotocellen ska nivån vara? min fotocell ligger precis i ytan. lite nera i vattnet... Läste att strömkablar kan påverka så jag såg till att ing…

4. Kan man rengöra sensorerna på en 3155? La dom i lite ättikvatten, borstade av lite, men det blev inte bättre Den är cirka 3 år tippar jag, så garantin är väl utgången Vad kan det vara annars om det inte är smuts, trasig helt enkelt?

• 1 svar
    • 540 visningar
  5. Started by j0nas,

Har kört min tunze osmolator i några månader nu. Fungerar överlag bra men blir inte riktigt klok på hur sensorn för avstängning fungerar. Första veckorna stängde den pumpen så fort den lilla "tippen" var under vatten vilket verkar korrekt enligt manualen. Nu är det ibland när tippen försvinner, ibland när halva sensorn är under vatten och två gånger har jag vaknat mitt i natten av varningssignalen på nödstoppet då sensorn inte alls har fungerat. Sensorn sitter i ett lugnt hörn av min interna sump och påfyllningen ute i visningsdelen. Kan inte se att den ser skitig ut när det inte fungerar. Annars skulle väl det kunna vara en rimlig förklaring?

• 8 svar
    • 1k visningar
  6. Started by Cathulu,

Har köpt en sådan (Tunze 7094 Multicontroller), men fick inte med någon manual. Är det någon som har en sådan? Eller vet var man kan få tag i en? /Jens

• 1 svar
    • 863 visningar
  7. Started by Blåbert,

Finns det någon annan produkt än Tunze 8555 för att styra så att ROn går av och på automatiskt? 8555 verkar kräva att man dessutom köper till deras switchade uttag så notan hamnar väl på en bra bit över 2000... Eller missar jag nåt?

8. Started by Cherokee709,

Tjena på er! Är det någon som har erfarenhet av Tunzes Calcium Dispenser 5074. Tänkte göra en liknande själv av en petflaska, men om inte deras modell är bra så är det ingen ide att lägga energi på det. //Peter

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by Vidofner,

Någon som testat denna och vet hur den förhåller sig till bakteriefilm och kalkalger?

• 12 svar
    • 3,1k visningar
  10. Started by blackened,

Hejsan! Jag är ny här pga jag ser över möjligheterna att konvertera mitt 400 liters till saltvatten! Jag har läst och läst och börjar få lite småbra koll känns det som och jag undrar om utrustningen i detta paket håller måttet för att få dom där perfekta vattenvärderna? =-infoxunter004"]http://www.tunze.com/149.html?&L=1&user_tunzeprod_pi1[predid]=-infoxunter004 Det enda livsviktiga jag ser saknas är ett UV-C filter (vill ha kirurger), har jag glömt nåt? Kalkreaktor är överflödig har jag förstått, det kan man väl lika gärna dosera för hand första tiden tills man känner att det är värt att lägga ut några extra tusenlappar. Kommentera! Mvh /Andreas (grymt bra foru…

• 2 svar
    • 913 visningar
  11. Started by Andy,

Någon som har erfarenhet? http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=SE&user_tunzeprod_pi1[predid]=-infoxunter004

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  12. Started by leis,

Någon som vet hur långa pulser man kan ställa in med 7091. Hur lång tid är mini läget? Hur lång tid är max läget?? Ha en bra dag Saltisar!!!! MVH Leffe

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  13. Started by Laggeman,

Hallå allesammans. Efter att ha överlagt med min bättre hälft här hemma, så har jag bestämt att skaffa överinningsbox istället för att borra i karet. Att hon godkände mitt akvariebyte gör ju att man får kompromissa lite. Frågan är vilken man ska välja av Tunze's modell 1074/2 eller Shuran's Flowbox? Tunze: Shuran: Fördelar respektive nackdelar med de båda välkommnas. Tack på förhand.

14. Started by NULL,

Har köpt en jonbytare(Si remover) till RO't, men manualen var inget vidare. Tunze har tydligen inte uppgraderat manualen när de har bytt utförande på behållaren. Så på de pyttesmå bilderna visar de en typ med svarta lock, istället för min modell, där hela behållaren är genomskinlig. I texten står det att man ska observera riktningen enligt bild(där det inte syns vad de menar), men man undrar om det stämmer för min modell som inte har någon märkning alls på behållaren... någon som vet vad de menar och om det gäller fortfarande?

• 6 svar
    • 947 visningar
  15. Started by Lilla Nemo,

Någon som vet om denna går att beställa här i sverige? http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=SE&user_tunzeprod_pi1[predid]=-infoxunter037 Har Tunze nivåreglerare och ska börja med kalkvatten, detta system såg ut som en enkel lösning. Finns det några ideer kring hur man kan tillverka en på egen hand? Mvh, Elin

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Hultis,

för att jag ska kunna placera pumparna vart jag vill så behöver jag magnet fästen till dom, men jag funderar över glastjockleken? jag har 12mm runt om karet och på dom fästena jag har tittat på så står det max 12mm glas, är det riktigt gränsfall för att dom orkar sitta kvar på plats eller är det lugnt tro? någom har det liknande hemma så berätta gärna hur ni upplever det! Mvh

• 9 svar
    • 1,6k visningar
  17. Started by Vidofner,

Förstår jag det rätt att dessa är likadana med skillnaden att man kontrollerar ena via en dator och andra via styrspakarna på kontrollern? http://www.aquapro2000.de/en/Pumps/Stream-Pumps/Tunze-Stream-Pumps/Pump-Controller/Tunze-Multicontroller-7095::1988.html http://www.aquapro2000.de/en/Pumps/Stream-Pumps/Tunze-Stream-Pumps/Pump-Controller/Tunze-Multicontroller-7096::7645.html

• 16 svar
    • 1,8k visningar
  18. Kör systemet med 2 osmolatorer för att hålla salthalten på riktig nivå samtidigt som jag alltid har en "back up" ifall det skulle ske att en av dem slutar fungera. I går eller i dag gav sig en utav dem och vill inte längre ge signal till pumpen. Pumpen fungerar på norsk start så det är inget stop i slangen eller pump med luft i utan det är något med sensorn som gör att den inte sänder start signal, tänkte jag. Så koppla ur den och undersöker den. Ser ut som att den har fått ett belägg som sitter väldigt hårt på den. Nu till frågan: Kan man / bör man rengöra den med sicce pump clean (i huvudsak eller enbart citronsyra skul…

• Haha
    • 4 svar
    • 714 visningar
  19. Started by JensGranlund,

Hej alla, någon som har svaret på vad som kan vara tokigt när min osmolator lever om så mycket? Tycker mig minnas att jag för ett tag sedan läste att det kan vara att man kopplat strömmen fel, hittar dock inte den tråden längre. Mvh Jens

• 3 svar
    • 629 visningar
  20. Started by papi,

Håller på att montera denna vattenpåfyllningsanordning och kör fast på slanganslutningen till pumpen. Slangen har helt enkelt för liten diameter för att kunna krängas på pumputloppet. I bruksanvisningen ser det ut som det sitter en svart del vid pumputloppet som kanske är en övergång av något slag. Min pump har inget sådant och utloppet är helt vitt i gjutet plast. Några ideér eller hur har ni gjort som har denna appart?

• 14 svar
    • 3,3k visningar
  21. Started by Orchide,

Hej! Har lite problem med min vattenpåfyllare. Den kom med när jag köpte ett RSM 130 härom veckan. Efter installationen upptäckte jag att pumpen inte orkade pumpa upp vattnet från mitt kar med osmosvatten. Ligger i bänken under akvariet så det är inte mer än ca 1m. Gjorde några tester för att se hur mycket den faktiskt orkade och pumpen klarade endast av några decimeter innan den slutade fylla på vatten. Beställde en ersättningspump från drakfisken för att få igång systemet men när jag väl installerat den så var den ännu sämre. Den orkade knappt pumpa vatten så det lämnade pumpen. Är det någon som har haft liknande problem med denna produkt? Får se om jag kan få tag i ve…

• 11 svar
    • 1,8k visningar
  22. Started by Nemisis,

Hej! Har kopplat in denna till mitt Blenny kar (80l). Har upptäckt att den inte lyckas trycka upp tillräckligt med vatten i karet under den tiden den är på innan den kommer in i skyddsmod dvs stoppar automatiskt och går in i 10 sekunders intervaller tills att man stängt av och satt på igen. Är det någon annan som har haft detta problemet med sin? Ytterligare en grej jag reagerade på är att denna pump in tyrcker upp lika mycket vatten som min andra 3155 gör. Bör väl vara samma pump eller? Tacksam för svar Mvh Fredrik

23. Started by Heske,

Nån som testat denna varianten med bara en sensor och pump som stannar när den är utan vatten?? Känns som ett prisvärt alternativ till mindre kar om man kan lita på den.

• 21 svar
    • 2,4k visningar
  24. Started by ramq,

Någon som har haft problem med Tunzes osmolator 3155? Jag börjar bli riktigt j**la less på Tunzes skit-grejjer nu!

• 13 svar
    • 2,3k visningar
  25. Started by Majki01,

Både to high och to low blinkar , water has penetrated into the controller??? Menas med att vatten har kommit in i själva styreneten??? Vilket är helt omöjligt efter som den sitter högre än karet, Eller menas det med något annat ? Sent from my iPhone using Tapatalk

• 15 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.