Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ZEOvit

1. Started by Magnus,

En fråga till Janne som kanske intresserar alla... Du skrev i en annan tråd följande: "Det går och både gasa och bromsa i ZEOvit metoden utan nitrattillsats, ZEOstart2/kolkälla är ju till för näringsexporten, medan ZEObak och ZEOfood är till för att skapa bakteriematen. Om man minskar på ZS2 och ökar på ZB och ZF, så kommer närsalterna öka och bakterieproduktionen öka, det är lämpligt att pumpa zeoliten en extra gång per dygn då också. Den här åtgärden är lämplig att vidtaga när korallerna börjar blekna för mycket." Intressant information, tycker jag eftersom den största anledningen till att jag inte vill köra zeo är att jag tycker många koraller blir fula, bleka och grå…

• 17 svar
    • 2,8k visningar
  2. Started by Datate,

Går det att uppnå de typiska zeovitkorallerna (pastellkoraller) även om man har lite mer näringsämnen i karet. Hade tidigare en riktigt superljusblå acro som verkligen lös i ljusblått över hela korallen. Denna är nu mörkt gråblå med ljusa toppar. Samtidigt har alla våra montiporor återfått sina mörkare och klarare färger. Gissningsvis beror detta till viss del på att vi gått upp en aning i näringsämnen i karet, dock fortfarande näst intill omätbart i nitrat och fosfat. Tidigare körde vi B-balance, men efter att nästan stressat ihjäl vissa koraller (var iofs mestadels under perioden då vi körde både B-balance och SPG samtidigt). Några månader efter att vi slutade med båda…

• 35 svar
    • 5,5k visningar
  3. Started by acuario,

Ja har testat denna förrut i 828L karet och jag märkte inte direkt någon skillnad så ni som kör med detta preparat ser ni skillnad och håller den vad som lovas? Har man lite cyano är det då dumt att dosera detta?

• 5 svar
    • 1,5k visningar
  4. Started by Zanders,

Här är en liten film från Kz på en automatisk omrörare till deras zeovit filter.

• 10 svar
    • 4,6k visningar
  5. Started by pimo,

Kommer ju köra zeovitmetoden fullt ut i mitt kommande kar och funderar lite på hurpass "automatiskt" man kan göra en sånt system. "skakningen" av reaktorn är ju rätt så lätt fixad med ett t kors på inloppsröret, en kraftig pump, en backventil eller liknande och en timer. Men doseringen är ju svårare, pratat med ted lite om att dosera tillsattserna med hjälp av grotechs doserpumpar, men han ansåg att dom inte var tillräckligt exakta för detta ändamål. Min fundering är ifall man skulle kunna späda tillsatserna med osmosvatten?, ifall att det går bra så bör man ju kunna dosera dom med doserpumpar?

• 5 svar
    • 2,1k visningar
  6. Started by acuario,

Undrar lite om detta preparat. Är det någon som doserar detta och vad ser ni för effekter på korallerna, framförallt på stenkoraller?

• 13 svar
    • 2,2k visningar
  7. Started by Blåbert,

Jag skall snart konvertera till zeovit tänkte jag, och då ska kag göra som jG antar att de flesta gör, sköta Ca, Mg och KH med ballingsalter (utan spårämnen såklart). De frågor som jag grubblar lite på är: 1) FM har i nåt mer än de rena salterna i sina burkar enligt egen utsago, mineraler och biopolymerer. Misstänker att det (tillsammans med vattenbyten) ersätter delar av behovet av NaCl-fritt salt från classic.... Eller så är det bara marknadsföring. Hur som helst, om salterna inte är rena så är det väl bättre att köra med bra classic-salter? 2) som följdfråga. Jag antar att FMs mg-pulver är en mix av MgCl2 och MgSO4? Bör man därför ha i lite MgSO4 i Mg-dunken för att få…

8. Started by akutmottagning,

för att slippa många blå miracel burkar kan man köra spårämnena som vanligt i sina balling dunkar. sen vilka flaskor behövs för att hålla nere po4 o no3 då dessa är mest intressanta i starten. dessa går dom att köra på doserpump?

• 8 svar
    • 3,8k visningar
  9. Started by Syd,

Hej har nu kört zeovit i ett år och allt fungerar över förväntan. Men jag har kört fast lite när det gäller de mörkt blåa Acropororna, de ljusblåa och flerfärgade blå är fina men jag har en som ska vara mörkblå över hela stammen och den vill inte färga ut, den är blå i topparna och längst ut på varje "polyphåla" själva stammen är ljusbeige/ljusgrå till ca två cm före varje topp där går det över i blått. Alla andra färger ser bra ut inga alger eller mätbara fosfatvärden, nitrat 0,02 ligger stabilt sedan 7 månader Ca har droppat lite nu men ingen färg skillnad på de blåa direkt. Tacksam för förslag.

• 26 svar
    • 5k visningar
  10. Started by Thessan,

Jag ska eg "kickstarta" min ny tank med Zeovit fullt ut kan tilläggas vilket skulle göra att koraller och fisk inte kan vara däri förrän efter en vecka. Ls däremot ska i direkt. Nu går fisk och koraller i kuben som är 75 hög, Mh ska vara tänt i den nya tanken så därför har jag bara 2 t8 rör i kuben och dessutom ingen skummare då den också ska vara i den nya vid starten. Nu till min oro över det här eftersom jag blev stucken så har tiden runnit iväg och de har varit i gamla tanken sedan onsdags det innebär att de kommer få ha dessa förhållanden en vecka till och mina koraller mår INTE bra troligtvis pga det dåliga ljuset som inte blir bättre då tanken är så djup. det jag …

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  11. Started by Ferngren,

Jag är snart på gång att starta Zeovitmetoden i mitt 140L kar. Vad jag inte riktigt greppat är vilka invånare i karet som får sin mat denna väg. SPS är ju givet men hur är det med LPS:er och mjukisar? Fiskarna ska väl ha sin vanliga mat... Har phytoplankton och Preis Coral Energizer idag. Ska de användas? (Ska köra med Coral Snow och Coral Vitalizer utöver zeovit-grundpaketet)

• 9 svar
    • 1,9k visningar
  12. Started by watter,

Tjenna! Det har nu gått exakt 2 veckor sedan jag startade med zeovit metoden. Under tiden har jag sett att jag mer och mer har börjat få en brun alg med bubblor i toppen. Den sitter på stenarna, inget i sanden. Är detta nått vanligt inom uppstart vid zeovit, eller är det ett tecken på överdosering av nått ex? (zeobac, zeofood, zeostart) mvh Emil

• 15 svar
    • 2,5k visningar
  13. Started by Magnus,

Är det någon som testat den nya zeovith-produkten "Coral Snow"? Innehåller den som det mesta annat från Korallenzucht någon form av kolkälla? Luktar den ättika eller liknande?

14. Started by pimo,

Vilken underbar produkt! har tidigare kört med ultramins och ultra clam från fauna marin, men nu när jag köpt mitt zeovitsystem så har jag testat att dosera lite pohls coral vitalizer under några veckor, och skillnaden är tydlig, mycket bättre PE än med fauna marins grejer. Någon som upplevt liknande? Undrar om man kan överdosera denna produkt? har ca 250 liter vatten i karet och började med 2 droppar/dygn, men har testat att gå upp till 4 droppar per dygn, och korallerna ser ut att stortrivas.

15. Started by john.w,

Ska man köra detta medel for ever eller bara när man har problem med cyano?

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  16. Started by martin84,

Hej har den senaste tiden märkt att mina fosfat och nitrat värden har stigit, och att jag inte har fått speciellt mycket mulm ur min reaktor när jag skakar den. Har funderat ganska mycket på vad det kan vara, har inte ändrat på något utan har doserat och matat som vanligt. Men när jag skulle dosera zeobak idag luktade jag på flaskan och jag höll på att spy, ruttet ägg luktar gott. Jag är ganska säker på att jag har hittat källan till mitt problem, vad tror ni?? Martin

17. Started by Janne,

Jag svarar i en ny tråd så vi inte skitar ner Lasses tråd. Nej! nej! nej! Zeovit består av 4 produkter(Basic4), zeolite(Zeovit), kolkälla(Zeostart), bakterier(Zeobak), och aminosyror(Zeofood). Sen finns det ett antal problemlösare och färgförstärkare som man kan ta till för det där lilla extra. Bl.a. den du antyder om som Lasse har praktiserat på egen hand ofrivilligt. Zeospur som innehåller koppar, är den mest kontroversiella. Det finns jättemånga som aldrig använder den och har jättefina färger, i mitt nuvarande 4.1 har jag aldrig använt det men tidigare har jag det. Om man har koraller som är lite nergångna t.ex. en med vit bas som inte är vit då kan den göra under. Tr…

• Gilla
    • 49 svar
    • 16,6k visningar
  18. Started by nickej54,

Vad är problemet med DSB i kombination med ZEOvit? Har en separat dsb på 75l sedan 6 månader tillbaka och startade ett zeovit filter för två veckor sedan. Skall man avveckla det eller omvandla det till en "pod" odling? Vad kan gå snett?

• 0 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by akutmottagning,

Uppnår långt ifrån resultatet jag önskar med zeovit. Måste bero på mitt förhöga po4 Provat följande. Biomate 10dr 2ggr veckan Amini 10dr var dag utan resultat Även provat sluta dosera allt utom zeobak o start samt flera vb. Korallerna blir inte så ljusa som jag önskar. Min dosering jag kört med är följande. sten 2.5kg bytar 2kg var 8vecka Kol 0.5kg kör i reaktor där av helften. 10dr bak 2ggr vecka 10dr biomate 2ggr 13dr iron 2ggr 13dr jog 2ggr 5dr amino dagligen 2ml zeostart dagligen 8dr food7 2ggr Kört detta ca 8månader Mäter 0 nitrat red sea 0.04 po4 hanna Resultatet ät är marginelt gemförelse mot pellets Känns som utkastade pengar för stunden

20. Started by Datate,

Vi har de senaste dagarna upptäckt att vår gröna enzman har fått ett "klarljusgrått" område på "stammen". Det gråa området är precis där 3 nya grenar växt upp, fast på motsatt sidaom stammen. I det grå området finns fortfarande klarljusgröna polyper, precis som på övriga korallen. Vi har nu kört Zeovit i 6v och detta kom för några dagsr sedan. Någon som har något tips på vad det kan bero på?

• 13 svar
    • 2,2k visningar
  21. Started by ramq,

Då det verkar vara ett känsligt ämne att nämna K-Z produkter iblandat i andra trådar... Är det någon som misstycker att skapa en forumsdel tillägnat bara K-Z? Eller skulle det kännas bättre att ta en separat del under "zeoliter" för t.ex ZEOvit, UltraLith (+ev fler om det finns någon som kör andra system)

• 29 svar
    • 4k visningar
  22. Started by Datate,

Har köpt lite olika preparat och blev lite fundersam vilka som skall förvaras på hyllan och vilka som skall förvaras i kylskåpet. De preparat jag undrar över är följande: Coral Vitalizer Aminoacid Concentrate Sponge Power Stylo Poccio Glow Iron Concentrate Någon som vet?

• 8 svar
    • 1,8k visningar
  23. Started by akutmottagning,

På zeovitguiden ställde jag frågan om doserings schema osv fick till svar att till mitt 1000l kar ska zbak doseras 10droppar var dag i 2 veckor vid stenbyte sedan 2ggr i veckan. tyckte det verka mycket med dosering var dag i börgan. Eller är det korrekt?

24. Kommer ev köra balling från grotech med a b c och undrar om det finns nån mening att tillföra zeovit produkter samtidigt som man kör balling från grotech, eller man ska hålla sig till en av dom? Kommer att ha musslor, sps, lps, inga fiskar!!

• 19 svar
    • 3,8k visningar
  25. Started by mano,

Är det verkligen nödvändigt att låta det aktiva kolet ligga i vatten under 24 timmar? eller räcker det med ett par timmar, nån annan otålig ZEOvitare som testat?

• 1 svar
    • 1,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.