Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ZEOvit

1. Started by Janne,

I ZeoVit så slår man av skummaren när man tillsätter ZeoBact(BactoClean) och ZeoFood(BactoFood), annars så skummar man ju bort det man tillsatt. Du skulle förmodligen inte behöva tillsätta lika mycket om du slår av den en timme. Att räkna kostnaden för ZeoVit är lite svårare, det är en ganska utvecklad metod. Där man i starten sätter in en ganska stor stöt, men alteftersom näringsämnena försvinner så minskar insatsen. Det är inte samma zeolit och själva zeoliten är inte så dyr, en liter kostar 100 kr. och räcker till 400 nettolitrar vatten. I starten byter man zeoliten efter 4 veckor, men sen räcker den 8 till 16 veckor beroende på hur hårt akvariet är lastat. En fråga…

• 16 svar
    • 3,3k visningar
  2. Started by Maglofster,

Hej! Jag fick precis en restorder levererad hem i brevlådan. En genomfrusen flaska Pohls Coral Vitalizer. Kommer den fungera trots detta, eller är det bara att kasta?

• 11 svar
    • 2,6k visningar
  3. Started by hansson_1985,

Hej! Jag håller på att köra ingång zeo i mitt kar nu. Jag har köpt en zeomatic 2.2 men när ja kör ingeng den stora pumpen så orkar den inte kaste runt stenen. Jag har fått en påste med stora stenar i tror ja. Är det bara att slå sönder stenen så man får mindre bitar eller bör jag leta efter ny mindre sten? Mvh Johan

4. Started by Datate,

Vi har nu snart kört zeovit i 3v och nu senaste dagarna har det börjat bli grönalger på de översta stenarna. Det är inte trådalger, utan snarare samma alggröna yta som man brukar se i ej rengjorda stenar i sötvatten... Även växer det ganska mycket algfilm på framrutan. Jag vet att fosfaten som lagrats i stenen lakas ur den första tiden med zeovit, men ger detta grönalger? Är det inte brunalger som brukar komma då?

• 5 svar
    • 2k visningar
  5. Started by crille,

en holländare som verkligen lyckats bra med zeovit-metoden:) http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=13407

• 11 svar
    • 2,3k visningar
  6. Started by boman,

Ordning på temperaturen ligger mellan 25,5-26 grader! Har dock fått gröna alger som är lite jobbiga skulle nog behöva lite hjälp av någon som är mer erfaren vad det gäller Zeovit. Har doserat efter det som Steven körde och även doseringar som stått på flaskorna, men funderar om jag överdoserar ändå för att många jag läser om doserar mycket mindre. Doserar enligt följande: Kör nu med Ballinge mg,ca,biokarbonaten har doserat 7 ml/dygn men bara kört ballinge ihop med zeovit två dagar. 1. Amino Acid 7 droppar/dagligen 2. Sponge Power 7 droppar/dagligen 3. Zeo Start 3 2 ml/dagligen 4. Coral Snow 7 ml/dagligen 5.Phol´s B- Balance 7 ml/dagligen 6. Zeofood 7 7 droppar/ 2ggr/vecka…

• 28 svar
    • 7,9k visningar
  7. Started by Datate,

Vi är nu inne på vår andra vecka av inkörningsfasen (3tim på / 3 tim av). När vi sen i nästa vecka börjar köra reaktorn 24/7, så tänkte vi börja tillsätta b-balans. För det första. Är det lämpligt att börja med BB redan då, eller ska vi vänta längre? För det andra. Hur skall detta egentligen doseras? Enligt flaskan skall man börja med en inledande dos på 50-100ml/100L, för att sedan vänta ett par dagar och sedan dosera 1ml/100L dagligen. Tycker det låter rätt mycket. I vårat kar skulle det betyda en inledande dos på 380-760ml och sedan 7,6ml om dagen. Är det alltid rekommenderat att göra en sån massiv tillsats vid första doseringen, eller är det bara en bra sak att göra u…

• 23 svar
    • 3,8k visningar
  8. Started by turboadde,

Funderar på att kanske pröva på zeovit metoden men är inte så hemma på den så undrar lite vilka flaskor kör ni med och hur ofta droppar ni i av varje flaska? Är det bara ZEObac, ZEOfood7 och ZEOstart som är grunderna förutom stenen och kolen? Starta ni doseringarna efter KZ:as zeoguide? MVH Andreas

• 24 svar
    • 4,1k visningar
  9. jag funderar på att börja köra zeovit eller zeolith i mitt kar, utan reaktor, vad är det för skillnad med de två olika? vad är det dom tillför förutom bakterie kultur och mat till korallerna? samt ska man ha små påsarna med preparaten i ett högt flödes område eller? /Tom

• 7 svar
    • 2,1k visningar
  10. Started by jontebgood22,

Hejsan undrar om det funkar att köra Zeovit utan Zeovit reaktor? Jag har ett 240l utan sump och tror att det hade gjort mitt kar gott om det gick att köra Zeovit i det. tack på förhand för svar..

• 10 svar
    • 2,2k visningar
  11. Started by akutmottagning,

Kz-kolet ska man ha det i en strumpa i reaktorn eller löst? I min groteck uf reaktor. Sen när man räknar ut volymen på hur mycket zeovitsten man ska ha ska man ta totala system volymmen eller visnings volymen och dra av 30%? Tycker även 1l kol till 1000l verkar mycket

• 14 svar
    • 4,9k visningar
  12. Started by boman,

Hej fundering kring matning av koraller. Ni som kör zeovit helt ut matar ni koraller med något annat än zeoprodukter? Tex när man vill stödmata vissa med pipspruta.

• 0 svar
    • 3,3k visningar
  13. Started by Datate,

Har suttit och räknat lite ovetenskapligt på vad det skulle kosta mig att köra ZEOvit-metoden i mitt kommande 800L-kar. Enligt mina beräkningar skulle det kosta mig 358.96-418.04kr/månad. Låter ju helt horibelt, särskillt då det även går åt el, mat, vattenbyten osv osv. Vet inte om jag räknat helt galet, eller om det faktiskt kostar så mycket med denna etod. Lägger in min uträkning saxat från Anteckningar: "Kostnad per dag! Aktivt kol: ca 5.50kr/dag (vid köp av 1000ml á 165kr). Räcker 30 dagar. ZEObak: ca 0,6kr/dag (vid köp av 50ml á 534kr). Räcker 125 dagar. ZEOfood 7: ca 0.70-1.39kr/dag (vid köp av 500ml á 870kr). Räcker 625-1250 dagar. ZEOstart 2: ca 1.74kr/dag (vid kö…

14. Started by nike83,

Gjort ett inköp av dyra droppar från KZ i form av "Acro Glow". Jag som kanske en del av Er, har koraller från Australien och Fiji som inte riktigt ser ut som de "borde". I mitt fall har jag ett par som tjurar efter transport samt ett KH-dopp i våras. jag har nu doserat denna produkt i 4 dygn. Tagit foto på några koraller efter 12 timmar och nu efter 3 dygn senare. Skulle ljuga om jag såg någon markant förbättring. Kanske har några koraller med gult blivit lite gulare (inget foto på dessa). Jag tänker köra denna "överdosering" i en vecka (man kan köra det enligt manualen en kortare tid). Fotona är tagna med samma kamera/objektiv o…

• Gilla
    • 8 svar
    • 4,4k visningar
  15. Started by saltatrox,

Har de nya KZ reaktorn en inbyggd flödess räknare?

• 0 svar
    • 2,1k visningar
  16. Started by Tedb,

http://www.captiveoceans.com/

• 0 svar
    • 1,5k visningar
  17. Started by Datate,

Vi har nu snart kört zeovit i 3v. Min undran är hur länge det egentligen skall ta att bygga upp en ordentlig mulm-produktion. Minns jag rätt blev det ett stort brungrumligt moln av mindre och större particklar när Ted pumpade då vi var där och shoppade. När vi pumpar blir det svagt vitgrummligt i sumpen och man ser efter ett tag att akvariet blir svagt vitgrumligt. Particklarna är dock så små att de knappt syns med blotta ögat. Hur lång tid bör man räkna med att det tar innan produktionen är maximal?

• 2 svar
    • 1,8k visningar
  18. Efter besök på Korallenzucht i Coburg så blir man onekligen lite sugen på att testa zeovit... Det var en mäktig upplevelse! Framför allt blev jag imponerad av polypexpansionen efter att Thomas "pumpat" filtren... Och naturligtvis även visningsakvariet - både vad gäller koraller och fisk! 2st Achilles utan UV... Är det någon här på forumet som i dag kör zeovit? Vore kul att höra lite erfarenheter igen!

• 5 svar
    • 2k visningar
  19. Started by wrang,

Nån som redan testat detta nya från Korallenzucht?? ZEOzym (ZZ) Har bla läst att har man sand så blir det vitare igen och bättre korall polyps expansion

• 7 svar
    • 2,1k visningar
  20. Ska pricis starta upp mitt kar med zeovit. Just nu håller jag på att fylla med osmos vatten. Det kommer og att ta några dagar. E det något speciellt som jag ska tänka på?

• 6 svar
    • 1,8k visningar
  21. Started by JohanP,

Jag har ett RSM 130 och har nu kört Zeovit i ca tre månader. Zeolitstenen har jag i en strumpa efter skummaren och det verkar fungera bra. Kramar och skvalpar ur den varje till varannan dag då det kommer fint med mulm ut i karet. Jag kör för närvarande med Zeostart, Zeofood7 samt Zeobak2. I huvudsak har jag SPS:er, lite Ricordeor och en T.crocea samt 1 par clowner och ett par C.parasema. Nu till frågan. Med tanke på ovanstående besättning och förutsättningar, vilken tycker du är nästa flaska jag skall börja med? Tack på förhand för era "inputs".

• 2 svar
    • 1,8k visningar
  22. Started by tropheus,

hej tänkte prova på zoevit,har köpt reaktor,zeobak,zeostart och zeofood.frågan är hur man börjar???? enligt flaskorna eller försiktgt? mina värden är.phosphate0,03,nitrat 0,25,ca 425,mg1360,kh 7,5 salinitet 1,026 tacksam för goda råd

• Gilla
    • 3 svar
    • 2,5k visningar
  23. Started by pwin,

Jag har sedan en vecka kört 1 liter KZ Zeolit i en provisorisk reaktor i mitt 1400 liters kar, mest som ett litet test om jag kan se någon skillnad. Att korallerna skulle bli snyggare på lite längre sikt hade jag räknat med, men det som jag redan efter några dagar märkt är verkligen en positiv överraskning. Nämligen att fiskarna har fått mycket klarare färger, den lilla beläggningen på kropp och ögon som ett par fiskar har haft länge har förvunnit på en vecka. T.o.m min gamla super stressade Acanthurus leucosternon har fått helt klar fin hud, tidigare har den oftast haft lite prick, framför allt på kvällen. Jag har inte ändrat något annat i skötsel eller utrustning än den…

24. Started by mano,

Väldigt dåliga bilder men jag undrar om denna bruna hinna kan vara ett tecken på överdosering av zeostart eller något annat?

25. Started by jupiter,

hejsan. Jag blir inte klok på dessa tillsatser tillsammans med ozon, uv-c söker både på zeovit.com och här men får egentligen inget konkret svar. kan jag dosera zeobak, zeozym, coral snow, zeostart2 och ha min ozon anläggning igång eller skall jag slå av den? mvh Peter.

• 8 svar
    • 3,5k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.