ZEOvit
105 ämnen i detta forum
-
I ZeoVit så slår man av skummaren när man tillsätter ZeoBact(BactoClean) och ZeoFood(BactoFood), annars så skummar man ju bort det man tillsatt. Du skulle förmodligen inte behöva tillsätta lika mycket om du slår av den en timme. Att räkna kostnaden för ZeoVit är lite svårare, det är en ganska utvecklad metod. Där man i starten sätter in en ganska stor stöt, men alteftersom näringsämnena försvinner så minskar insatsen. Det är inte samma zeolit och själva zeoliten är inte så dyr, en liter kostar 100 kr. och räcker till 400 nettolitrar vatten. I starten byter man zeoliten efter 4 veckor, men sen räcker den 8 till 16 veckor beroende på hur hårt akvariet är lastat. En fråga…
-
- 16 svar
- 3,3k visningar
-
-
Hej! Det talas mycket om Zeovitmetoden på nätet..... fantastiska färger , trivsel, tillväxt, förebygger RTN? på SPS koraller Själv har jag haft mitt nya 1100l igång ett år nu med många SPS koraller (utan Zeovit) och allt funkar bra. Funderar på att testa Zeovit. Är det någon som har erfarenhet av Zeovit? Det finns tydligen även en konkurent till zeovit, kolla här.(Biolith) http://www.koralle.at/asp/g_index.asp . De verkar ha nåt liknande men de har ej alla dessa tillsatsmedel som behövs till Zeovit. MVH Bengt
-
- 12 svar
- 3,1k visningar
-
-
Det finns ju en ganska stor mängd olika preparat från Korallen-Zucht som går bra att eller bör användas med ZEOvit-metoden, en mindre djungel faktiskt. Jag startade ZEOvit för en dryg månad sedan och har lyckats köpa på mig ett antal blåa flaskor, hade även några från tidigare. Men vad behövs egentligen? Vad använder du som kör ZEOvit-metoden och varför? Svara på omröstningen och skriv gärna några rader så kanske det här blir en riktigt intressant tråd.
-
- 14 svar
- 3,1k visningar
-
-
Jag skall snart konvertera till zeovit tänkte jag, och då ska kag göra som jG antar att de flesta gör, sköta Ca, Mg och KH med ballingsalter (utan spårämnen såklart). De frågor som jag grubblar lite på är: 1) FM har i nåt mer än de rena salterna i sina burkar enligt egen utsago, mineraler och biopolymerer. Misstänker att det (tillsammans med vattenbyten) ersätter delar av behovet av NaCl-fritt salt från classic.... Eller så är det bara marknadsföring. Hur som helst, om salterna inte är rena så är det väl bättre att köra med bra classic-salter? 2) som följdfråga. Jag antar att FMs mg-pulver är en mix av MgCl2 och MgSO4? Bör man därför ha i lite MgSO4 i Mg-dunken för att få…
-
Funderar på zeovit på sikt, men som jag byggt min sump så är returfacket endast 10 cm brett (och jag har ca 20 cm tillgodo på andra ledden). Helst vill jag ha reaktorn där. Så finns det någon så smal reaktor på marknaden? Jag behöver endast ca 0,5 l zeovit, så den kan vara liten i alla avseenden. Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
När man sitter och kollar igenom detta med zeovitmetoden, känns den lockande med dess effekter, dock avskräcker det rejält när man ser att man behöver tillsätta upp till 5-10 olika preparat om dan, och även skaka om reaktorn, finns det nån som kör denna metod lite mer automatiserad, tex med doserpumpar, automatisk zeovitreaktor ? fungerar det ens?
-
- 19 svar
- 2,9k visningar
-
-
En fråga till Janne som kanske intresserar alla... Du skrev i en annan tråd följande: "Det går och både gasa och bromsa i ZEOvit metoden utan nitrattillsats, ZEOstart2/kolkälla är ju till för näringsexporten, medan ZEObak och ZEOfood är till för att skapa bakteriematen. Om man minskar på ZS2 och ökar på ZB och ZF, så kommer närsalterna öka och bakterieproduktionen öka, det är lämpligt att pumpa zeoliten en extra gång per dygn då också. Den här åtgärden är lämplig att vidtaga när korallerna börjar blekna för mycket." Intressant information, tycker jag eftersom den största anledningen till att jag inte vill köra zeo är att jag tycker många koraller blir fula, bleka och grå…
-
- 17 svar
- 2,8k visningar
-
-
Jag hade tänkt att starta upp en zeoreactor på mitt akvarium. Tänkte köra med ca 1,2L och denna reactor http://www.fish-street.com/fsz_zeolite_magnet_floating_reactor_eu Det verkar dock inte som den levereras med en pump så funderar lite på vilken pump jag skulle kunna tänkas behöva till den? Tänkte även bygga om den till en automatisk reactor i denna stil http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2416563 (tror ni det är något som kan fungera?)
-
- 5 svar
- 2,8k visningar
-
-
Har en fundering på hur det blir om man kör med uvc när man använder zeovit-metoden. Man tillsätter ju bla bakterier, hur går det då med dessa om man kör uvc samtidigt?
-
- 14 svar
- 2,8k visningar
-
-
Ja vet inte riktigt om det är här ja ska lägga de men ja provar, ja undrar bara en sak och det är vad är ett ZEOVIT kar??, har sökt en del men får inte några vidare svar, är det någon form av tillsatts eller??? hur funkar det är det bra dåligt eller vad?? //Tackar för alla svar mvh Colly nybörjare
-
- 6 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej! Jag fick precis en restorder levererad hem i brevlådan. En genomfrusen flaska Pohls Coral Vitalizer. Kommer den fungera trots detta, eller är det bara att kasta?
-
- 11 svar
- 2,6k visningar
-
-
Är det vanligt att fosfaten stiger i början av körningen med zeovit? Jag startade den 17feb med zeovit. Eftersom jag låg på 0 nitrat och 0.02 i fosfat med pelletsen så körde jag bara en vecka då jag dosera alla ämnen varje dag och sen körde jag på 3dje alternativet i zeovit guiden. Nu har fosfaten gått upp till 0.05 och man ser lite på korallerna med att dom börjar bli brunare och dom lila topparna börjar försvinna lite. Nitraten ligger fortfarande på 0-0.5 Akvariet är 350L Nu kör jag * en påse zeovit stenar (Inte smågruset) 300-400l/timme * 0.5ml zeostart3 varje dag * 3droppar Zeofood7 varje måndag och torsdag * 3droppar Zeobac varje måndag och torsdag * 3droppar sponge…
-
- 10 svar
- 2,5k visningar
-
-
Tjenna! Det har nu gått exakt 2 veckor sedan jag startade med zeovit metoden. Under tiden har jag sett att jag mer och mer har börjat få en brun alg med bubblor i toppen. Den sitter på stenarna, inget i sanden. Är detta nått vanligt inom uppstart vid zeovit, eller är det ett tecken på överdosering av nått ex? (zeobac, zeofood, zeostart) mvh Emil
-
- 15 svar
- 2,5k visningar
-
-
hej tänkte prova på zoevit,har köpt reaktor,zeobak,zeostart och zeofood.frågan är hur man börjar???? enligt flaskorna eller försiktgt? mina värden är.phosphate0,03,nitrat 0,25,ca 425,mg1360,kh 7,5 salinitet 1,026 tacksam för goda råd
-
-
- 3 svar
- 2,5k visningar
-
-
Ska följa instruktionen men har en fråga kan man mixa Coralsnow och Zeobak direkt eller är det bättre att det kommer in efter 14dagar? Tack på förhand
-
- 5 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej! Jag håller på att köra ingång zeo i mitt kar nu. Jag har köpt en zeomatic 2.2 men när ja kör ingeng den stora pumpen så orkar den inte kaste runt stenen. Jag har fått en påste med stora stenar i tror ja. Är det bara att slå sönder stenen så man får mindre bitar eller bör jag leta efter ny mindre sten? Mvh Johan
-
En liten fråga och samtidigt en liten undersökning. Men om jag förstått det rätt så minskas kalium så pass mycket i nästan alla zeo-kar så man behöver buffra upp det lite. Hur gör ni zeo användare för att veta hur mycket ni ska tillsätta? Kollar ni på korallerna, mäter ni eller kör ni bara en rekomenderad dos av tex k-balance? Har prövat ett par tester nu och dom e ju både dyra och nästan oläsliga och kan ju vara svårt i början kanske och se på korallerna att det är kalium det beror på och inget annat innan man haft några dippar. (texten blir ihoptryckt på telen)
-
- 10 svar
- 2,3k visningar
-
-
Funderar lite på att börja med zeovit-metoden framöver. Det som dock slog mig när jag besökte en lokal akvariekrängare härom veckan, var att det ju finns flera olika zeolith-märken. Hade tidigare bara sett KZ zeolith, men i butiken jag besökte sålde han Aquatic Natures Zeolith Excel. 2.5L för160kr om jag minns rätt. Frågan är vad som skiljer dessa (samt andra märken) från varandra. Går det t.ex lika bra att köra AN som KZ i en zeovitreaktor, eller är det just KZ som gör att metoden funkar? Samma med aktivt kol. Är det KZ som gäller, eller funkar det lika bra med andra märken?
-
-
-
Vi har de senaste dagarna upptäckt att vår gröna enzman har fått ett "klarljusgrått" område på "stammen". Det gråa området är precis där 3 nya grenar växt upp, fast på motsatt sidaom stammen. I det grå området finns fortfarande klarljusgröna polyper, precis som på övriga korallen. Vi har nu kört Zeovit i 6v och detta kom för några dagsr sedan. Någon som har något tips på vad det kan bero på?
-
- 13 svar
- 2,2k visningar
-
-
-
Hejsan undrar om det funkar att köra Zeovit utan Zeovit reaktor? Jag har ett 240l utan sump och tror att det hade gjort mitt kar gott om det gick att köra Zeovit i det. tack på förhand för svar..
-
- 10 svar
- 2,2k visningar
-
-
Kommer ju köra zeovitmetoden fullt ut i mitt kommande kar och funderar lite på hurpass "automatiskt" man kan göra en sånt system. "skakningen" av reaktorn är ju rätt så lätt fixad med ett t kors på inloppsröret, en kraftig pump, en backventil eller liknande och en timer. Men doseringen är ju svårare, pratat med ted lite om att dosera tillsattserna med hjälp av grotechs doserpumpar, men han ansåg att dom inte var tillräckligt exakta för detta ändamål. Min fundering är ifall man skulle kunna späda tillsatserna med osmosvatten?, ifall att det går bra så bör man ju kunna dosera dom med doserpumpar?
-
- 5 svar
- 2,1k visningar
-
-
jag funderar på att börja köra zeovit eller zeolith i mitt kar, utan reaktor, vad är det för skillnad med de två olika? vad är det dom tillför förutom bakterie kultur och mat till korallerna? samt ska man ha små påsarna med preparaten i ett högt flödes område eller? /Tom
-
- 7 svar
- 2,1k visningar
-