Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träffar och föreningar

Allt om akvarieträffar, föreningsmöten, föreläsningar mm

1. Tänkte kolla intresset för en ny träff hemma hos mig, det är snart 5 år sedan jag hade min förra träff som blev riktigt lyckad. Se tidigare tråd: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?31032-Träff-hos-Moose-i-göteborg-6-dec&highlight=Moose Skulle detta vara intressant? Träffen sker iså fall hemma hos mig, i Göteborg (västra Frölunda), på en helgdag och under dagtid. Givetvis kommer jag bjuda på fika också. Jag har inta datum tänkta ännu, då detta som sagt bara är en intressekoll just nu. Tänk dock på att jag bor i en liten lägenhet och kan inte husera plats åt hur många som helst, så först till kvarn gäller.

• 50 svar
    • 6,7k visningar
  2. Started by Yodelking,

Saltvattensträffar i Skåne - en tråd där vi i Skåne kan skriva när vi anordnar saltvattensträffar. Tänkt som en ersättare till: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?19047-SVG-Syd/ ... då denna tråden varit igång i snart 7 år och börjar närma sig 2700 inlägg, samt att rubriken inte är så talande... Vem blir först med att bjuda hem?

• 37 svar
    • 5,1k visningar
  3. Started by tobbs,

Tänkte höra om det finns intresse för några Saltträffar med lite mer lokal inriktning. Jag själv bor i Ängelholm så jag tänkte Helsingborg,Höganäs, Åstorp o Klippan typ Mvh Tobbe

• 11 svar
    • 2,3k visningar
  4. Started by svedalaciklid,

Tänkte vi kanske kunde ha en tråd där vi på saltvattensguiden som kommer från södra sverige kan fixa o dona typ anordna lite träffar hos varann , gemensamma resor , och annat om intresse finns. Kör just en sån här tråd på sötvatten annars där vi gjort en massa resor till affärer efter stängning och hälsat på en massa sydare och druckit kaffe och spanat in deras kar ,bytat fisk och diverse. Har även lite artiklar från träffar och sånt. Kanske finns nån duktig fotograf som kan fota karen and so on möjligheterna är stora om bara intresset finns

5. Started by Gabbi,

En sådan har vi ju saknat ett tag, trots att det rimligtvis borde finnas en hel del saltakvarister i området. Pratade lite med Simon härifrån, och han var, precis som jag,för iden att man borde kunna samla ihop ett gäng som då och då träffas, lämpligtvis hemma hos en av "medlemmarna". Man kan fika, titta på akvarium osv. Enbart tolv medlemmar skulle ju räcka för en fika i månaden hemma hos olika personer, om nu alla var positiva till detta. Många här på forumet träffar varandra, men dessa träffar äger ofta rum utanför sthlm, så jag undrar nu om det finns intresse för en liknande "förening" här i Sthlm? Vilka är på? Utöver rena fikaträffar så kunde jag undersöka om det går…

6. Started by Tägtgren,

Hej vi Saltakvarister i dalarna kommer att hålla en liten träff på Ludvika zoo&konstväxter Lördagen den 26/4 kl 12.00 Vi träffas och dricker Kaffe o pratar. Butiken har lovat att fylla på sina saltvattens kar till träffen och lämnar 10% rabatt på hela köpet den dagen. Välkommna!

• 3 svar
    • 1,9k visningar
  7. Started by salta wille,

Vi beslutade idag att vi ska ha en saltträff i Linköping den 13:e April på Naturcentrum. Vi har inget program ännu och välkomnar förslag från alla intresserade. Någon föredragshållare, auktion på fisk och koraller? Lotteri kan vi nog också ha. Nu är det god förbehållning och vi hoppas att det kan bli en gemytlig och trevlig saltträff! Så fram med förslag, så får vi se vad vi kan åstadkomma!

8. Tidskriften Akvariets Oscar för 2013 tilldelas en person som gjort avsevärda insatser för akvariehobbyn under flera decennier. Under 1980-talet hörde han till de drivande inom Nordiska Ciklidsällskapet. Bland annat publicerade han mer än 150 texter i Ciklidbladet. Även inom yrkeslivet har han sysslat med olika former av vattenbruk och senast jobbat på Universeum. Intresset för saltvattensakvaristiken har dominerat under senare år. Där har han spridit kunskap genom föredrag men framför allt genom mer än 10 000 inlägg på Saltvattensguidens forum. 2013 års pris går till Lars Forsberg.” Stort grattis Lasse

9. Korallträff med föredrag på Sjöfartsmuseet Akvariet 22 mars 2014 - i samarbete med föreningen Saltvattensguiden.se I mars är det dags igen för korallträff med föredrag på Sjöfartsmuseet Akvariet. På schemat blir det föredrag, fika, korallbyte, mingel, bakom-kulisserna, och såklart den prestigefyllda korallquizen! Så boka in 22 mars i kalendern. Föredragshållare och schema för dagen kommer förhoppningsvis ut i januari, och vi postar här så fort det blir klart. Mvh Akvariets Personal

10. Started by Edward,

Hej gott folk Då var det dags för en saltträff i Karlstad den 25/1 - 14, Thomas Jansson ifrån Thomas Zoologiska kommer att hålla ett litet föredrag om dykning och korallrev. För den som är intresserad så kommer vi att även ha möjlighet till fraggbyten. Är det någon som har några mer förslag om vad man kan klämma in denna dag så är det öppet för förslag och idéer. Vi vill även ha lite koll på hur mycket folk som är intresserade av denna träff, så vill vi att dom som är intresserade anmäler intresse till antingen mig eller Ikola via PM här på SVG för lite mer detaljerad information.

• 36 svar
    • 5,6k visningar
  11. Started by Tedfred,

Hej Allihop! Jag undrar om det finns någon aktiv förening i Luleå eller närliggande Luleå som är inriktade på saltvatten. Om inte! Skulle det finnas ett intresse att e.v starta upp en förening? Jag har alltid tyckt att det är roligt att utbyta intressen och kunskap. Nu är jag ju väldigt ny på detta med saltvatten, men jag känner att det är viktigt att kunna utbyta kunskap och dela intresset bland fler. Kanske är det så att det finns flera som är sugna på starta men inte riktigt känner att dem får den informationen eller stödet dem behöver för att komma igång. Det är dessutom så att det är lättare med en förening att utbyta kunskap, träffas, byta fraggar/fisk eller vad man…

• 3 svar
    • 1,6k visningar
  12. Started by Lasse,

Ett litet förslag: Om det går runt nu bara på "medlemsavgifter" så är mitt förslag att man tar annonsintäkterna (eller en del av dem) för att garantera kostnaderna för en nationell sammandragning med kvalificerade föredragshållare någon gång på hösten 2014. Tanken bör vara att arrangemanget skall bära sig självt men att SG garanterar att stå för förlusterna. Eventuellt skulle man kunna ta det ihop med akvariehelgen - om det nu blir någon sådan under 2014 MVH Lasse

• 46 svar
    • 6,6k visningar
  13. Started by Vandal,

Jag var idag och snackade med killarna i akvariet på Sjöfartsmuseet i Göteborg... frågade om man kunde få komma ett gäng från guiden och titta backstage nån dag, eventuellt fika lite och byta lite fraggar med varandra... De tyckte det var en bra idé och var väldigt positiva till att visa hur sakerna funkar och svara på frågor... Så då är bara frågan vilket datum som kan passa och hur många som är sugna på att haka på... det var rätt trångt inne backstage, men är man för många kan man ju dela gruppen...

14. Started by LN21,

Hej! Välkomna hit den lördagen den 23:e november kl. 15,00. Fika ingår och Ni ska känna er mycket välkomna Sätt ett kryss i era almanackor så återkommer jag med mera info. Ni ska känna er mycket välkomna:)

• 134 svar
    • 14,3k visningar
  15. Started by daniel_i_malmö,

På torsdag den 14 november kommer Larry från Växjö, känd som LN21 här på guiden ner till Malmö och berättar och visar bilder om sitt imponerande projekt; när han konverterade sitt stora ciklidakvarium till ett toppmodernt korallrevsakvarium. Vi får följa den spännande ombyggnanden och se det fantastiska slutresultatet. Säkert får vi också höra lite om det kommande projektet som Larry berättat om här på SG. Malmö Akvarieförenings möten är öppna för alla. Entrén är fri och du behöver inte vara medlem för att besöka oss. Förutom föredraget blir det som alltid akvarie-quiz, fika, lotteri och självklart trevligt akvaristiskt mingel. Tid: 19:00, kom i tid! Plats: Branteviksgata…

16. Started by patrikk,

Jag var för fösta gången på MAF och träffade mycket trevligt folk. Larry var gästföreläsare och föreläste om sina erfarenheter och det var väldigt trevligt och intressant. Jag vill göra en liten "shout out" till Larry ett stor tack för en underhållande föreläsning med mycket själv sarkasm kunde inte bli bättre! tyvärr så missade jag den sista biten för att jag var tvungen att ta bussen. Finns inspelat så vore det helt underbart att få ta del av.

• 2 svar
    • 1,6k visningar
  17. Halloj Nu har vi spikat datumet för 2:a saltträffen för i år i Linköping, och är ute i god tid denna gång igen, så ni hinner boka in denna intressanta och trevliga träff i saltets tecken! Det blir som vanligt på Naturcentrum! Programmet är inte klart och vi är öppna med förslag från er! Fraggauktion blir det i vilket fall som helst. Varmt välkomna!

• 30 svar
    • 5,1k visningar
  18. Nu är höstens datum spikat, så jag tänkte vara ute i god tid med att meddela detta. Söndagen den 20 oktober blir det alltså. Vi sitter med planeringen just nu och hoppas kunna bjuda på en trevlig träff med ett par spännande föredrag och kanske någon quiz. Som vanligt kommer vi med mer info och tider när det är helt bestämt. Boka nu in söndagen den 20 oktober så ses vi då! Trevlig sommar Mvh David Akvariet

• 70 svar
    • 9,5k visningar
  19. Hej akvarister! Inför ett föredrag jag ska hålla i den lokala akvarieföreningen letar jag efter bilder på spektakulära, ovanliga, vackra, konstiga eller inspirerande akvarium! Kom gärna med era tips här! Tack på förhand! /Daniel Malmö Akvarieförening

• 24 svar
    • 5,4k visningar
  20. Tanken är någon form av utbyte mellan eldsjälar i denna utbudsfattiga region av Sverige...typ inköpsresor,fraggbyten osv..jag anmäler mig! Hagbard Karlskoga!

• 9 svar
    • 1,9k visningar
  21. Started by Olle,

E lite sugen på å dra dit. undrar om det e fler från Stockholms området som skulle vilja hänga på dit. Lite tråkigt att åka själv. Hör av er så kanske vi kan åka flera

• 0 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by Vidofner,

Finns det någon europeisk variant av den nordamerikanska akvariekonferensen MACNA? Vore kul att gå på något sånt nån gång men jobbigt att åka enda till Colorado

23. Ville bara kolla ifall det är några rund småland som är sugna på att åka upp och kanske ville splitta på bensinnotan helt enkelt! Jag är sjukt sugen men det är fruktansvärt tråkigt att åka själv!

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by Sherwan,

Saltvattens träff i Triton's lokaler hos Leffe och Fredde i Täby Stockholm. 28 juli 18:00 är datumet du bör spika, ta semester, sjukanmäla, VAB'a. Skicka familj, barn, fruar eller män mm till mormor eller någon annan ursäkt du kan hitta på. Alla är välkomna

• 0 svar
    • 1,4k visningar
  25. Saltvattensfest vecka 30, lördagen den 27 juli Fest och Öppet Hus för alla ! Nu är det dags igen för Öppet Hus hemma hos Kenta&Karin i Flädie / Lund / Lomma Lördagen den 27 juli slår vi till med att ordna en fest hemma hos oss under lördagskvällen med grillning, frågesport, dricka och självklart en supertrevlig kväll med många saltvattensakvarister Det är semestertider och många är kanske sugna på en utflykt ner till Skåne, kanske ni samtidigt kan passa på att besöka Danmark mm Dörren öppnas kl.17.00 för alla, mingel, grillning, frågesport, mingel och mingel framför akvariet ända tills sista man går hem... Baren öppnar kl.20.00 ute vid poolen, badförbud mell…

• 0 svar
    • 1,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.