Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träffar och föreningar

Allt om akvarieträffar, föreningsmöten, föreläsningar mm

1. INBJUDAN Följ med Malmö Akvarieförening till världens största och bästa akvarieaffärer! Vi besöker världens största djuraffär, stor som ett mindre IKEA och andra stora butiker med ett enormt utbud av rariteter såväl som utvalda mindre specialbutiker. Fynda teknik och tillbehör till bra priser. Vi besöker också den fina djurparken Burger Zoo med dess kupoler och fantastiska tropiska havsakvarium som sträcker sig från strand ner till djupen. Följ med på några intensiva dagar fullspäckade med akvaristik och kul umgänge! Det blir alltid roliga, intressanta och ofta extremt nördiga diskussioner i bussen om allt kring odlingsknep, bästa ljusvåglängder för koralle…

• 33 svar
    • 10,2k visningar
  2. vilka hänger med ner till skåne för att titta på Patriks 5000 liters akvarium?! vill veta ungefär hur stort intresset är

3. Boka in lördagen den 8 april i kalendern! Då är det dags för vårens Korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet. Denna lördag kommer vi ha 4-5 st föredrag med anknytning till saltvattensakvarium och kanske någon mer programpunkt utöver det. Vi jobbar på innehållet, så all information om föredragshållare, tider och all annan information dröjer någon vecka till. Men jag tycker det ser väldigt lovande ut! Ungefärliga tider är kl 12:00 – 16:00. Den som vill boka in sig redan nu kan göra det på tel. 031-3683550, under museets öppettider. Det är föredragen i hörsalen man måste boka plats på, eftersom vi har begränsat med platser där. Korallbyte, bak…

• Gilla
    • 32 svar
    • 7,6k visningar
  4. Hejsan. Jag vill ordna en fragg bytar dag i Bengtsfors ligger 10mil söder om karlstad 10mil norr om uddevalla. Jag fixar upp ett akvarium som man kan lägga i sina fraggar i så kan man byta o sälja som man vill. skulle vara jätte trevligt om så många som möjligt kan möta upp på detta finns gott om plats. Jag har också en del teknik som jag skall sälja av UV-C, streamers m.m och varför inte om ni har det med så ta med det finns kanske nån som är intresserad! lite om mitt akvarium! 600l diy akvarium med opthiwhite glas uppbyggd med levandevägg "om man kan kalla det så" jag har inte mkt koraller och så i det ännu då det är ganska nystartat. kom igen nu och möt upp alla som vi…

• 31 svar
    • 4,5k visningar
  5. Started by ikola,

Saltträff i Karlstad Lördagen 6/2-16 Klockan 13. Plats:Kjell & Co Sågverksgatan 26 Entre 50:- Föredrag av Lasse Forsberg, Nanokaret samt belysning och kemi. Ytterligare föredragshållare på gång. Fraggbyte Lättare mat o fika, förbokas. Anmäl er här

• Gilla
    • 31 svar
    • 6,8k visningar
  6. Started by _Manne_,

Till zg och deras personal. Tackar för gårdagens träff hos er! Väldigt trevligt , inte minst efterfesten framför kentas hemmabalja Trevligt med lite produktnyheter och Michael's närvaro från 08a. Mycket roligt att få chans o träffa alla dessa saltakvarister för lite hobbysnack. Mvh Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Sent from my iPad 2 using Tapatalk

• 30 svar
    • 4,3k visningar
  7. Halloj Nu har vi spikat datumet för 2:a saltträffen för i år i Linköping, och är ute i god tid denna gång igen, så ni hinner boka in denna intressanta och trevliga träff i saltets tecken! Det blir som vanligt på Naturcentrum! Programmet är inte klart och vi är öppna med förslag från er! Fraggauktion blir det i vilket fall som helst. Varmt välkomna!

• 30 svar
    • 5,1k visningar
  8. Started by Datate,

Man ser ju rätt ofta att det ordnas saltträffar i olika delar i landet. Folk som samlas hemma hos någon och snackar, umgås och tittar på varandras kar. Det finns ju ett gäng saltisar här i Örebrotrakten, så skulle det inte vara möjligt att bedriva sådant även här? Utan större problem borde man ju säkert kunna bli ett 10-tal. Förr var ju ReefZone en plats där man kunde träffa på folk med samma intresse och prata fisk å annat trevligt, men nu när ReefZones tid är förbi så träffar man inte på saltisar i samma utsträckning (talar för egen del nu...). Själv tycker jag iallafall det vore trevligt. Dock är väl mitt problem att jag om 2v börjar jobba ständig helg, vilket betyder…

• 30 svar
    • 4,4k visningar
  9. Started by mrmugg,

Sitter här i kylan och mins den trevliga träff vi hade hos mosse för ett tag sedan och tänkte att det kan ju vara dax för en till. eller? tänkte kolla upp ett datum här i krokarna som jag kan öppna dörrarna för alla som vill komma och kolla på mitt kar och kanske byta lite fraggar och erfarenheter. givetvis med det obligatoriska fikat. hummm får väll baka nått gott. har inte kollat något datum i skrivandets stund tänkte mest kolla intresset av att ha ytterligare en träff. ska se om jag kan lägga ett datum någon gång denna månaden då möjligen sista helgen lite beroende på mitt jobb. men det ska jag ta reda på snarast. MVH Albert. Ps mina dörrar är alltid öppna om någon e…

• 29 svar
    • 3,8k visningar
  10. Halloj alla saltisar! Linköpings akvarieförening håller sitt årliga saltmöte måndagen den 12 September. Plats: Naturcentrum Lasarettsgatan 1 i Linköping kl 19:00 Det blir ett intressant föredrag av Lasse Forsberg här på forumet. Lasse: Jag kommer att ta upp lite om LED, vad man skall tänka på, begränsningar, förtjänster och mina erfarenheter av denna ljuskälla. Den biologiska vattenkemin med anknytning lite till ljuset och bakterieverksamhet - nitrifikation alla akvariers centrum - start av akvarier - sött som salt - fällorna och tricken. Alla ska ha råd att delta på detta intressanta möte och det kostar bara 40:- och i detta pris ingår fikat som brukar vara ett smörg…

• 29 svar
    • 3,5k visningar
  11. Started by Vargklo,

Vi har i en annan tråd i detta forum (länk) diskuterat frågan om det kanske vore värde i att organisera en nationell saltvattensförening, dvs en ideell förening av traditionellt snitt. Ett värde skulle kunna vara att utgöra officiell remissinstans gentemot myndigheter för att diskutera lagstiftning och annat. Ett annat värde med en saltvattensförening skulle kunna vara att mer regelbundet organisera föredrag och träffar på olika ställen i landet. Arrangemang av fysika föredrag mm faller lite utanför vad vi moderatorer känner att vi mäktar med, utan nya eldsjälar behövs. I tråden som nämnts ovan har också frågan om en sådan förenings koppling till SG berörts. SG är ju som …

• 29 svar
    • 4,8k visningar
  12. Korallträff med föredragshållare på Sjöfartsmuseet Akvariet Lördagen den 13 oktober bjuder vi in till en korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet! Denna gång har vi fått chansen att få fyra stycken spännande föredragshållare som kommer att tala i vår hörsal. Program 13 oktober 11:00 Hörsalen Mattias Goksör & Ted Bergström Tillsammans gör Mattias och Ted försök där målet är att få en Euphylliakorall att bli en indikator på kalciumnivåer i akvarievattnet. Tänk att ha en korall som skiftar färg när kalciumnivån sjunker under en viss nivå! Hör dem berätta om sina idéer och framsteg. Mattias Goksör är universitetslektor i fysik vid Göteborgs Universitet och forskar blan…

13. Hej! Nu har vi satt ett datum för höstens korallträff! Lördagen den 28 november är det dags igen för spännande föredrag hos oss på Sjöfartsmuseet Akvariet. Vi kommer som vanligt ställa upp dörrarna i Akvariet och visa upp hur vi har det bakom kulisserna och tid för mingel och korallbyte kommer såklart också att finnas! Vi fick just besked att även denna gång är föreningen Saltvattensguiden.se med och står för fika med kaffe, te och macka. Vi tackar så mycket för det! Fortsätt håll koll på denna tråden så kommer det snart komma mer information om föredragen och om när bokningen öppnar. Hoppas vi ses i november! Mvh David

14. Hej ! Vi i Linköpings akvarieföreningen beslutade att ha en saltvattens träff en Lördag i Oktober 2017 på Naturcentrum i Linköping! Vi tror att auktion på koraller/fraggar samt fiskar kan vara ett intressant ämne + något lotteri!. Även ett föredrag om något intressant ämne skulle förhöja träffen! Tipsa gärna om en föredragshållare. Vi har ju haft några intressanta saltvattensträffar och hoppas på en ny intressant träff och ett stort deltagande! Många tips är välkomna i tråden. Mvh Wilhelm "Salta Wille" Ordförande i Linköpings akvarieförening.

15. Started by atropos,

Någon eller några som är sugna på att ta en tur till stig i gemla ? skulle varit kul att åka dit men ännu trevligare om vi är några stycken ..

• 24 svar
    • 2,3k visningar
  16. Hej akvarister! Inför ett föredrag jag ska hålla i den lokala akvarieföreningen letar jag efter bilder på spektakulära, ovanliga, vackra, konstiga eller inspirerande akvarium! Kom gärna med era tips här! Tack på förhand! /Daniel Malmö Akvarieförening

• 24 svar
    • 5,4k visningar
  17. Started by salta wille,

Halloj alla saltisar! Måndagen den 13 September anordnar Linköpings Akvarieförening ett högintressant saltmöte. Vår Jani "Benighted" håller ett väldigt inspirerande föredrag om sitt 112 liters med tonvikten på stenkoraller. Dessutom tar han med sig sitt 12 liters nanokar och berättar hur han gjorde med det. Det kostar inga tusenlappar att besöka vår träff utan endast 40 riksdaler, som ska täcka kostnaden för det dignande smörgåsbordet. Vi börjar vid 1900 tiden och håller på tills det är slutsnackat och platsen är Naturcentrum Lasarettsgatan 1 i Linköping. Förra gången (2år sedan) var vi ungefär 60 pers från nästan hela Sverige och det mötet var ju väldigt givande. Så ni s…

18. Started by Tomas K,

Hej kjære naboer i øst! Endelig er det klart for ett nytt saltvannstreff. Reefmeet arrangeres i Drøbak, ca 90 fra Svinesund, mot Oslo på E6. Hva er Reefmeet? Ett arrangement for de som er interessert i saltvannsakvarier, har lyst til å starte eller har allerede ett akvarium. Det vil bli holdt 3 gode foredrag, som vil vise noe av alt det denne hobbyen har å by på. Se program lenger ned. Deres egen Jonas Roman er en av foredragsholderne! En rekke stands fra salte butikker og leverandører vil også være tilstede. Her har man muligheten for noen gode kjøp med mange gode tilbud. Tilslutt så avholder vi en saltvannsauksjon av levende og teknikk hvor p…

• Haha
      • Gilla
      • Tack
    • 22 svar
    • 3,1k visningar
  19. Nu är det dags att boka in höstens salta aktiviteter i kalendern! Snart är ju sommaren här och med all tid vi kommer att få i hängmattan så visslar det ju bara till så är vi inne i september! Så passa på att boka in hela lördagen den 24 oktober i din kalender. Linköpings akvarieförening kommer att arrangera en saltvattensdag med flera spännande föreläsningar. Det blir 3-4 föredrag som vi hoppas kommer att intressera alla saltvattensakvarister (och alla andra akvarister med). Det kommer också att hållas en auktion som vid våra tidigare saltföreläsningar. Så vi i Linköpings akvarieförening hoppas att denna lilla blänkare ger dig god tid att kunna sätta av denna dag för vår…

• 21 svar
    • 2,7k visningar
  20. Välkommen till Sjöfartsmuseet Akvariet lördagen den 20 Oktober! Vi fortsätter med våra korallträffar där saltvattensakvarister kan träffas och byta koraller, mingla, dricka kaffe och te, och titta in bakom kulisserna. Starttid kl 16:00 och ingen bestämd sluttid. Museet stänger kl 17:00 så efter det kör vi extraöppet enbart i akvariet. Inträde är gratis för besökare som skall vara med på korallträffen, precis som tidigare. Vill man ändå köpa biljett så kostar den 40:- och fungerar som årskort hos oss och fyra museer till i Göteborg. Se hemsida för mer info årskort. Frågor kan tas här på tråden eller mailas på david.sallstrom@kultur.goteborg.se Mvh Akvariet

21. Started by Moose,

Nu är det spikat. Lördagen 21 januari kommer jag ha en träff hos mig. 12-15 Det lättaste är att ta sig till mig med bil. Parkering finns det gott om och är gratis. Buss funkar det med. Men då får man gå ca 1 km. Henrik Hermansson Innegårdsvägen 57 423 52 Torslanda Anmäl er gärna i tråden eller via om så skriver jag upp vilka som kommer!

• Gilla
    • 20 svar
    • 2,8k visningar
  22. Started by NephruruS,

Hejsan, tänkte bara höra om det finns någon vänlig själ här på forumet ifrån Linköping som kanske har lust att visa upp sitt akvarie för en nybörjare? Vore lite kul med inspiration, det enda akvariet jag sett live är hos den lokala handlaren och det skulle vara trevligt att få se något mer Mvh.Henrik

• 19 svar
    • 2,7k visningar
  23. Heske och jag (Sardellen) konstaterade att vi var flera stycken på SG från Eslöv med omnejd. Tanken är inte att starta en förening eller något avancerat och allt för organiserat som senare kommer rinna ut i sanden utan istället bara försöka samla ett gäng som rent geografiskt finns i samma område. Området är Eslöv med omnejd. Vi kommer givetvis inte utesluta någon som bor fel sida ån eller kommungränsen. Målet är en löst sammansatt grupp av människor med lika intresse. Känner du att detta skulle vara intressant och bor i Eslöv med omnejd så gör ett inlägg här.

• 16 svar
    • 1,8k visningar
  24. Started by salta wille,

Den 10 maj kommer Irene Mikrut till Linköping och håller sjöhästföredraget på Naturcentrum! kl 1900 Lasarettsgatan 1 Irene berättar om sjöhästar och redogör för dessa samt berättar om sina erfarenheter. Irene representerar ett nätverk som heter seahorse.org. Det är en samling sjöhästentusiaster som är spridda över hela världen, som försöker bevara de hotade sjöhästarna. Ni som inte kan ta er till Göteborg, kanske kan komma till Linköping!

• 16 svar
    • 3,2k visningar
  25. Hej allihopa! Markera 4 juni i filofaxen, alla ni som vill vara med på nästa korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet. Inbjudan med all info och alla föredrag har blivit lite försenad men ska förhoppningsvis komma ut inom kort. Vi kommer att få till minst 4 spännande föredrag! Sen blir det som vanligt tid till korallbyte och en tur bakom kulisserna i Akvariet efter föredragen. Tid blir på ett ungefär 12-16 lördagen den 4 juni. Vill man boka plats på föredragen redan nu så går det bra. Alla bokningar sker på telefon 031-3683550. Och även denna gången bjuder föreningen Saltvattensguiden.se på fika under dagen! Återkommer med mer info om alla föredrag h…

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.