Fotografering
285 ämnen i detta forum
-
-
- 24 svar
- 2,2k visningar
-
-
Av allt att döma kommer jag få ha en fotoutställning i december men fotoutställningen behöver ett namn. Så nu utlyser jag en tävling för att finna ett bra, eller det bästa, namnet på utställningen. Jag vill också rikta ett stort tack till krille55 (här på SVG) för att han fick in mig på det här spåret. Förslagen fn är "Life" och "Life on a reef". Vinnaren erhåller en knappkoloni (BAM-BAM). Eventuell frakt betalas av vinnaren.
-
- 33 svar
- 6,4k visningar
-
-
Jag driver en liten kanal på Youtube om akvarium, med nästan full fokus på saltvatten. Den heter "Fast i Havet". Målet har nog mest varit att skapa filmer där jag får berätta om något jag finner intressant och får samtidigt prata av mig lite, men syftet är nog att det ska vara lärorikt / informerande för mina stackars offer. Kvaliteten är i mina självkritiska ögon ganska varierande men överlag tycker jag det blir bättre i alla fall. Materialet är ganska spretigt men det mest lyckade är nog den spellistan jag döpte till saltvattensgrunder där temat är att förklara olika koncept och ge en introduktion. Det har mest handlat om kemi men drömmen är i framtiden att …
-
Finns det någon bok innehållande många artbilder på olika saltvattensfiskar? Är främst ute efter någon bok som man skulle kunna visuellt identifiera fiskar med + lite basinfo om varje art, något i stil med en nedbantad version av Burgess atlas, fast med snyggare foton. Alternativt något i stil med Live Aquarias avdelning för saltvattensfiskar, fast i bokform http://www.liveaquaria.com/product/categ.cfm?pCatId=15
-
- 1 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag har länge tänkt skapa en tråd där jag delar med mig av mina erfarenheter av foto. Jag är inte på något sätt proffs på varken fotografering, kamera-teknik eller bildbehandling. Men det lilla jag kan delar jag gärna med mig av. Mestadels har jag tagit foto när jag dyker, och har ännu inte lyckats att ta särskilt bra bilder i akvariemiljö. Jag får fortfarande reflexer, speglingar från mig själv och rummet, samt ljusa partier där blixten slår. Jag använder en 6 år gammal kompaktkamera (Olympus C-8080WZ) när jag fotograferar. Om vi börjar med vitbalansering... De flesta kameror har en inställning för att ställa vitbalans. Det man gör är att man siktar mot något vitt och be…
-
Tänkte starta en ny tråd med bilder som blev roligare än vad som var avsett. Tänkte att andra kunde fylla på efterhand. Det gäller nu inte fototekniskt 100% bilder men sådana där man vid granskningen upptäckte något som inte skulle vara där. Första serien kallar jag - Vad f-n har han för sig. Som ni kan se så har jag några riktigt nyfikna saker i mitt akvarie Första bilden var avsedd till att ta på min en fighting spirit blid på min Sunburst Anthias och vad dök då upp till höger? Sedan skulle jag ta en bild på min Signatus guttatus - och vad dök då upp på bilden. det är inte utan att man fattar vart Disney fick sin inspiration till låten I havets djup i filmen …
-
- 29 svar
- 8,1k visningar
-
-
Här är de perfekta fiskarna till er som reser mycket och har inte någon som kan ta hand om dem. Denna nya "art" av clown fisk passar utmärkt
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
https://www.facebook.com/video.php?v=822409847841378
-
- 0 svar
- 1,8k visningar
-
-
Stannade I lerum på vägen hem från saltträffen och handlade lite frysfoder. Verkar som hummeräggen föll lilla tjejen i smaken den läckergommen. Hon går i ett näringsrikt 43 liters kar utan skummare. Har massor med makroalger och massvis med poddar som kryper över hela framrutan. Hon var en tunn och undernärd stackare när jag köpte henne för ungefär en månad sedan, och sedan dess har hon gått upp fint i vikt på enbart poddar, utan att ens komma i närheten av att köra slut på dom.
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Hejsan! Frågan har säkert varit uppe förut men jag skulle vilja ha åsikter angående gluggarna som står i rubriken. Jag kommer i veckan köpa någon av dessa två gluggar och jag har läst lite omdömmen på dessa två objektiv. Sigman ska tydligen ha knivskarp skärpa och vara gediget byggd medans Tamron ska kännas lite plastig. Det jag ska fotografera är kommande koraller och fiskar i mitt kar. Den kommer alltså enbart köpas för saltkaret. Priset diffar bara på några hundralappar till Tamrons fördel. Beslutsångest med andra ord. Vilken ska jag välja? Mvh Lucas
-
- 11 svar
- 2,6k visningar
-
-
jag skulle vilja ser era mest färgstarkaste Entacmaea quadricolor så man kan få en känsla på hur den kan se ut. Känns som att den röda på reeflex är photoshopad. jag testade och tog en gul/vit och ändrade den lite snabbt i photoshop ( 1min retusch och ja det var bara 1 min arbete) så här blev resultatet men det är ju fejk hur kan se verkligen se ut? om era bilder inte stämmer med hur ni upplever det förklara gärna skillnaderna mellan fotot och hur ni uppfattar den. påpekar igen att bilden ovan är fejk bilden ska se ut så här:
-
- 15 svar
- 3,1k visningar
-
-
Pristagare i undervattensfotografering. http://www.theguardian.com/environment/gallery/2016/feb/17/underwater-photographer-of-the-year-2016-winners-in-pictures#img-1
-
-
- 2 svar
- 2,6k visningar
-
-
Inte så väldigt avancerat filmat, gjordes mest för skojs skull för ett tag sedan men det kan väl vara kul för någon att kika lite på kanske. http://www.youtube.com/watch?v=dJPM15n2p4g
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
plus lite andra djur God Jul på er
-
- 3 svar
- 2k visningar
-
-
Jag tycker det är väldigt svårt att få till bra bilder på SPSer. Dom två Acropororna nedan är nog det bästa jag fått till hittills och dom är långt ifrån bra. Andra koraller är mycket lättare som t.ex. Eupyllian nedan. Det är nog den bästa korallbild jag tagit. Jag har mina tankar om varför det inte blir bra men det skulle vara kul att höra vad ni andra akvariefotografer har för idéer till bra bilder? Eller kanske finns det här någon riktig fotograf som kan gåtans lösning? Aroporor Euphyllia
-
- 19 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hittade denna snygga sida med några fina undervattensbilder. http://www.abelic.net/
-
- 0 svar
- 979 visningar
-
-
http://www.scubayogi.de Flera snygga bilder under marin.
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
En mans passion: http://youtube.com/watch?v=iJafBtRDTok Känns som det är dags för en uppgradering snart ... Enjoy
-
- 10 svar
- 1k visningar
-
-
Tänkte ha en liten tråd som dagbok över karen här hemma, inget avancerat, en del HD med kompakten och en del bara med iphone
-
- 0 svar
- 755 visningar
-
-
-
- 1 svar
- 1,9k visningar
-
-
Pellet foder verkar falla min lilla Mantis i smaken.
-
- 2 svar
- 852 visningar
-
-
Jag går i köpartankar och är lite villrådig har aldrig ägt en systemkamera förut. Men med lite lycka så hoppas jag hitta en fräsch men begagnad EOS 1100D. För en rimlig slant. Jag har kollat på några Objektiv som verkar intressanta. Canon EF 75-300 1:4-5.6 II Sigma Objektiv Macro 70-300mm Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS Kan några av dessa va något att ha för akvarium och mackro foto. Eller har ni några andra tankar eller förslag?
-
- 18 svar
- 3,5k visningar
-
-
Han poserade bra länge för mig.. Och lite detaljer från skivanemoner...
-
- 15 svar
- 2,1k visningar
-