Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

LED-byggen

1. Started by Sam Salonen,

I och med mitt DIY-bygge gick jag och frågade leverantören för LED-chippen om dom också råkade ha 5-kanalers chips tillgängliga. Svaret var rätt trevligt; dom kan producera många olika varianter enligt behov. - 10W med 3 kanaler (3 x 3 emitters 350mA) - 20W med 5 kanaler (5 x 4 emitters 350mA) - 50W med 5 kanaler (5 x 10 emitters 350mA) - 100W med 5 kanaler (5 x 10+10 emitters 350mA) - 252W med 5 kanaler (5 x 10+10 emitters 700mA) Som emitters har dom Epistar, Epileds och Bridgelux som alternativ. En 252W kombination med 10000K, 445-455nm, 410-430nm, 465-475nm och 15000K skulle kosta hela 69$ + frakt. Kan tänka mig att priset sjunker om den beställda mängden stiger. Hur …

2. Started by Lasse,

"Svensk" tråd om "multichip LED" på Reef Central startad av Maglofster har nu kommit upp i 100.000 visningar. Här MVH Lasse

• 10 svar
    • 2,1k visningar
  3. Started by Dykarn,

Vad sägs om detta multichip: 10W Square Cool White 10000K+Royal Blue 450nm-455nm[h=1]http://viewitem.eim.ebay.se/10W-Square-Cool-White-10000KRoyal-Blue-450nm455nm-High-Power-LED-Light-F-Bulb/110939435378/item[/h]Tänkte bygga en ramp med endast dessa multichip. Eller är det bättre att blanda olika chip med högre kelvin på de vita? Tänker mig 50-50% Royal blue och 15000K eller 20000K? Rampen ska belysa ett 150x50x50cm. Tacksam för svar /Dykarn

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  4. Started by kladd3,

Så eftet mkt om och men så ska jag äntligen sätta igång med mitt bygge. Eftersom jag är helt novis på detta område så har jag under några veckors tid pratat med lite folk här på guiden och fått extremt mkt hjälp så tacka till Lasse Sam Edward Janne 68 för all input och alla svar på mina dumma frågor. Har följt Sam tråd om sitt bygge och valt att kopierar hans design till större del skillnaden är att jag kommer att köra med 3 * 50 W chips istället. De förutsättningar jag har just nu är att min belysning består av en 250w MH lampa som inte är gjord för saltvatten utan det är från början en lampa som har suttit hos en fotograf vilket gör att det känns lite sisådär rent säke…

• 90 svar
    • 18,7k visningar
  5. Started by pkarl,

Hej! Kommer att bygga om belysningen efter flytten. Letar bl a efter 3 watts led med färgtemperatur på 15000k samt 20000k. Philips samt Cree verkar inte tillverka sådana och jag har då sökt på ebay men har svårt att bestämma vilka som är bättre än andra. Därför tänkte jag fråga er istället om någon kan rekommendera någon "bra" led? Mvh Patrik

• 1 svar
    • 1,4k visningar
  6. Started by Lasse,

Som ett resultat av Maglofsters tråd Minimalistic multichip DIY LED build på reefcentral har en kille nu tagit fram ett förslag på multichip som innehåller 20 x 445nm, 20 x 455nm, 20 x 420nm, 20 x 10000K och 20 x 15000K. Var och en av dessa 5 grupper skall kunna drivas och styras inviduellt. Det blir ett chip som förenar det bästa med multichip och 3 watts lösningar. Den tillverkare som han har kontakt med vill dock ha en beställning på 50 stycken för att ta fram en sådan här lösning och man försöker nu göra ett gruppköp. Titta här på detta inlägg (post 1611) och de följande. Nu tar bara Janne fram ett kort med 5 kanaler som ger 700 mA och klarar 30 - 36 V så har vi en…

7. Started by Hammer71,

Någon som vet om dom 5 watts led som säljs på ebay är något att ha? Eller ska man köra på beprövade 3 watt som dom flesta verkar köra med, håller på å försöka smida ihop en led ramp här, e lite inne på å köra tre rader med tio i varje rad med 5w led, totalt 150w, en rad med royal blue(450-452 nm) x10 å en rad 10 x cool white 20000k och sista raden vill jag ha lite tips på? Kanske lite mer royal blue å lite annat som ger lite färg å liv i karet, tips mottages varmt, mvh ronnie 😃

• 6 svar
    • 3,4k visningar
  8. Started by lexwin,

Jag går lite i tankarna att bygga en egen LED-kontroller med en Arduino. Det skulle innebära att jag behöver omvandla två av Arduinons 0-5V PWM signaler till 0-10V PWM signaler som mina LED drivers Mean Well ELN-60-48P vill ha. Skulle detta gå att göra på ett relativt enkelt sätt? Mina elkunskaper är rätt begränsade men med en konkret lista på ingredienser som behövs skulle jag nog kunna få ihop det.

• 18 svar
    • 2,6k visningar
  9. Efter att ha funderat en längre tid så bestämde jag mig föra tt byta ut min MH och mina T5'or mot en LED-belysning istället. Jag har varit hemma hos Manne och kikat på hans Maxspect'ar samt den led-listen som sitter över hans 600-liters kar. Efter lite spånande fram och tillbaka så var väl planen den att köra på ett kit på 48 dioder från Rapidled, hälften vita och hälften blå, för att eventuellt komplettera med fler dioder om det behövdes. För att klara av värmeutvecklingen så har jag beställt kylflänsar från tyska ebay, 9st 14x15cm, så totala ytan blir 42x45cm. Jag har i dagsläget redan 12 blå dioder och en driver liggande hos Manne (dioderna är iofs på väg) så det landa…

• 253 svar
    • 39,4k visningar
  10. Started by buffe78,

Hej Då va äntligen mitt kit beställt:) tänkte göra en liten tråd om bygget. Det som är inhandlat än så länge är följande 8st u-profiler 20*20mm längd 1000mm Lödkolvskit samt popnitskit. Hade tänkt att göra en armatur över karet men fördela ledsen på en yta av 160*450mm då mitt staget är i plast. Har även beställt en alu plåt på 160*1000mm som ledsen och profilerna ska monteras på samt ett aluminium hölje i matt svart, som ska agera armaturhus, tanken är att göra ett tätt hölje så man bara skjuter in fläns och ledsen, sitter även och tittar på fläktar men där finns det ju verkligen en uppsjö av typer och modeller. Har förresten besällt en styrkabel på 18*0.75rk så det int…

• 34 svar
    • 3,9k visningar
  11. Started by Kulin,

Har klurat fram o tillbaks ett tag nu, men efter ett besök hos Lasse blev ledljusets vara i min burk en självklarhet. Så nu får det bli att beställa hem nått och läsa in sig på ämnet lite bättre. Har kikat på 3 olika kit än så länge, nån som har synpunkter eller tips ang nedanstående: Faciled: http://www.faciled.es/shop/en/kit-faciled/33-kit-faciled-36w-12-x-3w.html Pris €153 (inkl powerpack) skatt+frakt tillkommer. Rapidled:http://www.rapidled.com/servlet/the-54/24-Ultra-Premium-LED/Detail Pris: $195 frakt samt fläns och fläktar tillkommer Aquastyle online: http://www.aquastyleonline.com/products/Aquarium-24--LEDs--DIY-Dimmable-Kit.html Pris: $99 frakt tillkommer Tanken…

• 69 svar
    • 6,6k visningar
  12. Started by hansson_1985,

Nu ska jag också försöka bygga mig en egen Led ramp som kommer att bestå av 96 Leds med 8 drivare. Har just beställt det här http://www.rapidled.com/servlet/the-50/48-Ultra-Premium-LED/Detail från rapidled.com Kommer att svästa ihopp en egen kylplatta som kommer att vara 50x70x3cm kommer att göra en låda där drivarna ska sitta i som kommer att hänga på väggen bakom karet. Vad för fläktar jag ska andvända har jag inte bestämt än.. kom med förslag om ni har några bra. Dom ska iallafall vara 12x12 cm och tänker andvända mig av 4 st. Lägger upp en liten klad på hur det ska se ut. självklart ska det på täksidor på allt sen som luften ska ledas i. Lägger upp en bild på min …

• 83 svar
    • 14,7k visningar
  13. Started by Fredrik.g,

Hej, jag byggde en dimbar ramp för några veckor sedan med 8 Cree ledar. Allt har funkat bra och varit frid och fröjd. Jag skulle ändra drivern från 700mA till 900 idag, öppnade drivern och satte igång den. kopplade in multimetern i serie med dioderna och fick några konstiga blinkningar och nu är alla dioder stendöda. vad fan kan jag har gjort för fel och hur kan jag se till att det inte upprepas när jag nu får beställa nya dioder? Vi började felsöka och när potten är vriden till max lämnar drivern 48V konstant så den verkar fungera.

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  14. Hej på er, är det någon som testat att använda "Heatproof Silicon Adhesive" för att limma sina LEDs på en kylfläns? Jag köpte en tub när jag ändå köpte mina LEDs, bara nyfiken på vad andra tror om detta eller ifall någon har använt det själv? Länk: http://www.ebay.com/itm/Heatproof-Silicon-Adhesive-/220856898366?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item336c18d33e Det finns en annan variant som är grå också och som har lite andra egenskaper, men i grund och botten samma produkt, om jag förstått det rätt. Det jag funderar på är om den jag köpt var fel modell, då det står att den binder till PVC och andra plaster, medan den grå står att den binder till aluminium.

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  15. Hej, här kommer en ny fråga. Skulle det fungera att använda en nätverkskabel mellan driver och LED om man använder 20W chip? Dessa kommer att vara seriekopplade två och två, drivkortet i mitt fall är Jannes 16-kort med 2 cat parallellkopplade två och två. Det hade varit smidigt att använda sig utav dessa då de har 8 ledare i varje kabel.

• 12 svar
    • 2,7k visningar
  16. Started by Laggeman,

Hej. Vad tror ni om att köra 3W leds passivt kylda om man har en fläns på ca 210x70x30mm? Beror väl på antal leds så klart, men säg 9-12st jämt utspridda, drivna på 700mA. Har en driver över sen tidigare och funderar på att sätta ihop en nanobelysning med en fläns och ett gäng leds med linser, driva allt på en och samma lina med endast en driver, on/off. Följdfråga; Om jag hade satt en enkel brytera på kabeln mellan drivern och dioderna är drivern fortfarande belastad om det inte finns någon last på utgångarna? Bättre då att sätta brytaren innan drivern antar jag?

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  17. Sitter och försöker mixtra ihop min egna lilla lampa och undrar om det är någon annan som använder sig utav bluefish led controllern och fått det att fungerar.

• 0 svar
    • 1,6k visningar
  18. Started by freddi36,

Köpte fyra av aquastyles ldd drivare som sitter på "kort" eftersom jag ville slippa koppla ihop drivarna med sladdar. Dessa kan man koppla rakt efter varandra och enbart koppla controllern till den första drivaren. De var dock lite svårare att lista ut hur allt var kopplat än jag trott. Drivarna är designade för aquastyles controller, solarlux egentligen.. Det finns 8 "pins" på vänster sida, 8 female på höger sida och 8 "pins" högst upp som styr vilken "kanal" från controllern som ska styra just den drivaren, dessa "pins" går nämligen till DIM på drivaren. Om man vill att kanal ett från controllern ska styra den första drivaren så sätter man en röd "brygga" över "pin" pa…

19. satt här och blev lite sugen på att bygga egen Led armatur (precise som många andra). så hitta jag ett färdigt kitt på ebay bara till att lödda ihopa i fall jag fattar det rätt? passar inte mitt kar men till er med lite mindre kar måste detta kitt vara helt Perfekt? kosta 99dollar vilket blir minde än 700:-

• 10 svar
    • 2,4k visningar
  20. Hej. Är det någon som har återanvänt ett led cluster från en maxspect razor? Jag har uppgraderat min till deras nya 15k med 120graders linser, så jag har fått 3st 16k kluster över . Dom skulle jag vilja ha koppla till en ny diy lampa. Är det någon som har gjort det eller som vet hur man gör? Vad behöver jag för att lyckas? mvh Jens

• 18 svar
    • 4,4k visningar
  21. Det börjar dra ihop sig för att göra mitt nästa inköp av teknik till min belysning och tänkte höra med er om det är någon som vet var man kan få tag på följande till ett bra pris med frakt? Mean well LDD-700H Mean well LDD-1000H Mean well SP-320-24 ska som sagt koppla dem till min arduino så småning om.

• 21 svar
    • 2,4k visningar
  22. Started by Casio,

God kväll, Jag har inte sett någon som väljer att byta ut LED ar i befintliga armaturer. Låt oss säga att man köper en befintlig LED lampa och byter ut dess LED ar mot ex CREE. Är inte det fördelaktigt? Eric

• Tack
    • 5 svar
    • 951 visningar
  23. Started by sequencezero,

Hej! Jag har ett Aquael reefmax 105L kar som jag har konverterat till sötvattenskar då värmaren kokade allt levande tyvärr. Nu till mina frågor. Det sitter tre 24w t5 i original som inte gör annat än att gå sönder så jag tänkte byta till led men det är ju en djungel och jag har ingen aning om vad man skall välja. Jag har en raspberry pi som skall agera akvariestyrning och till den har jag ett piface digitalkort som vad jag har förstått skall funka att styra led ljus och pumpar med men hur? Vad skall jag köpa helt enkelt som kommer att passa? Jag är helt grön på detta så va snälla. /Erik Andrén

• 0 svar
    • 1,6k visningar
  24. Started by buffe78,

Hej har jävligt svårt i denna LED djungel, hade tänkt att bygga en ledramp till mitt kommande projekt. men vad ska man välja för styrka, sort, å strömkälla? Karet e 200*60, ska man välja ett dreamchip på 50w eller 100w? Hur många isf? Vill ha bra ljus för framtida sps mm, har en diy ramp idag med 90*3w som jag har tänkt att använda med men som ska byggas om lite för att passa karets längd. däremot e jag inte nöjd med dimmring på min ramp, dimmrar bara ner till 10% å sen slocknar det, det vill jag inte ha på det nya bygget, funderar på bluefish led controllers, men funkar den ihop med ac-rc ldd 1000 samt ett vanligt strömaggregat? Behöver all hjälp jag kan få, antal led, s…

• 18 svar
    • 2,8k visningar
  25. Started by jflod,

Funderar på att bygga en fraggmodul/hylla som ett mindre separat akvarium. Detta kommer att kopplas till befintlig sump för ett delat system. Hade tänkt mig ev l(800),d(150),h(200) eller vad som kan vara lämpligt. Till frågan- gällande belysning funderar jag på rgba dioder ex 10w. Antar att jag skulle behöva ett antal som går på låg effekt. Skulle de belysa en yta på 150 men inte helt överlappande ex 3-4 st fördelade på 800. Men antar få det är grunt då är över 1w/liter väldigt mycket. Vad kan vara ungefär lämpligt?

• 0 svar
    • 1,6k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.