Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

LED-byggen

1. Started by Benighted,

Ja, då är det väl dags att starta upp en tråd i byggandet av en LED-ramp med de beryktade drömchippen Först tar vi några bilder på hur chippet ser ut: Här kollade jag hur chippet passade på den (temporära) kylarlösningen, tyvärr så passade det inte helt bra, kylarens area var lite större än skruvhålen så min första tanke att montera den direkt på kylaren med bara en aluminiumplatta bakom kylaren som den skruvades fast i fungerade inte.... Testade även här att köra chippets kanaler med lite lagom ström, då jag inte hade nån kylarlösning, lös på bra

2. Started by Rohme,

Har varit otroligt sugen på att skaffa LED-belysning efter att ha läst alla trådarna här.... och känner mig riktigt nöjd med resultatet! Knepigt värre... fick ta hjälp av min son som gått en löd-kurs i höst. Nu saknas bara ett par rejäla POWER-PACKS!

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by Mr_Ewing,

Hej en liten fråga. Jag ska bygga en LED-belysning och undrar ifall jag kan seriekoppla Led:ar med olika fV på samma driver. Ex: Grön=3x3W Vf=3,2V tVf=9,6V Blå=4x3W Vf=3,2 tVf=12,8V R=4x3W Vf=2,4 tVf=9,6V Totalt skulle det hamna på 32V Drivern är specad: Input voltage: 85V-265VAC Output Voltage: 20V-36VDC Output current: 680mA Application: 7-10 x 3W led in series Kan jag seriekoppla dessa LED:ar till denna driver?

• 50 svar
    • 5,1k visningar
  4. Started by lexwin,

Tjena! Jag håller på med ett LED-bygge från RapidLed. När jag beställde så missade jag informationen om att man bara kan köra 14 leddar på varje kanal och beställde 16 blå. Nu har jag två alterantiv att köra på den vita kanalen. A. 11 Cool White med 1250 mA B. 11 Cool White 2 Royal Blue med 850 mA Solderless CREE XT-E Royal Blue LED Solderless CREE XP-G Cool White LED Mean Well ELN-60-48P dimmable driver Har svårt att bestämma mig. Kanske vill man aldrig köra de vita med så mycket ström ändå? På köpet har jag blivit ganska intresserad av elektronik från att inte ha kunnat ett jota om det. Hade vart kul om någon kunde visa ett räkneexempel hur jag räknar ut skillnaden i …

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  5. Started by MattiasN,

Har lite problem med mitt nya ledbygge... Tänkte komplettera belysningen med 4x20w leds från ac-rc, de ska drivas med ac-rc:s dimbara "egna" driver, http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?cPath=23_35&products_id=95 När jag nu kopplat ihop och löddat allt så bara blinkar ledsen(korta intervaller på typ 0,5 sekunder) och tänder liksom inte riktigt, det hörs också ett pulserande/pipande ljud från drivern... Har kollat sladdar och koppling men tycker inte jag hittar något och alla 4 leds blinkar så det bör väl inte vara någon löddning heller? Kan det vara något annat än en trasig driver? Hargivetvis kontaktat dem oxå men tänkte höra om det finns något generellt som ger…

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by LN21,

Hej! Ja undrar om Ni har använt och kan tipsa om någon bra hemsida där man kan köpa kylfläktar till sitt hemmaLEDbygge? //larry

• 17 svar
    • 1,8k visningar
  7. Started by kohaku123,

Hej! Nu har jag skaffat alu och skruv för att montera fast ledsen, men det krävs ju brickor för att inte kortsluta dem. Vart hitar jag tunna pyttesmå icke ledande brickor? vill inte limma ledsen då jag skall ha kylpasta under dem. Mvh// Nicklas

• 5 svar
    • 1k visningar
  8. Started by freguz,

Ser att mina leds inte har + eller - markering på sig, hur vet man vart man skall löda fast sladden? Och från drivers + går man till leds minus eller plus?

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  9. God lunch eller eftermiddag Vi har införskaffat ett beg. 540L akvarium med måtten 150x60x60 som saknar ljusrampar. Vi tänker köra sötvatten i och hoppas det inte är några problem med er för detta? Gillar ljuset som blir runt 10.000K åt det vitare hållet. Gult ljus är riktigt fult. Om man vill att växterna skall må bra utan trycksatt etc, hur mycket effekt i LED behövs? Klarar 10W LED'ar av att belysa ner till botten? Suttit och läst å funderat och har en bild i huvudet hur det skall monteras osv men vet inte så mycket om antal, placering av dem etc. Funderar på ca 4st RGB och ca 12st 10.000-15.000K led's uppdelat på 2 ramper. Tror ni detta skulle kunna fungera bra elle…

• 18 svar
    • 2,2k visningar
  10. Started by Mr_Ewing,

Håller precis på och ska bygga en LED-ramp till ett refugium på 470x390x350 som jag precis limmat klart. Jag har en drös med chip från tidigare byggen och tänkte använda dessa. Det är framför allt CW och WW Cree chip, men även en hel del blå 445-470 och några röda 630-660. Kommer det funka bra att odla macroalger med en blandning av dessa eller ska jag gå all-in på rött och blått? Tanken var ju som sagt att återanvända lite och hur ljuset ser ut spelar ingen roll, men det skadar inte om man kunde hålla några fraggar vid liv under det. Tacksam för tips!

• 2 svar
    • 1,8k visningar
  11. Started by chaboo,

Har sökt i forumet då jag bestämt vet att jag läst det nånstans att några gett sig på att bygga egna LED-ramper med LED dioder från kjell&company. Har funderat på detta och undrar om det finns dioder som skulle räcka och hur många man behöver för att få en bra ramp som kan vara likvärdig en 70w mh. sedan så skulle det vara tacvksamt om nån här vet och kan förklara hur man kopplar ihop det hela alternativt att köpa en ramp från fish-street.com men känner att jag är på djupt vatten då jag inte vet hur man ska räkna om så man kan jämnföra med mh tex.

• 3 svar
    • 2,3k visningar
  12. Started by patrikk,

Jag har nyligen fått upp min nya ramp från rapidled och trivs bra med den och de dimmern som jag köpte till, men min tanke har alltid varit att styra det med min arduino. men jag vill ju inte hålla på och testa med ljusrampen hela tiden över akvariet så min tanke var nu att om någon har tips på schema och komponenter som behövs för att bygga en mini drivare för att styra en cree led med PWM. Jag hade tänkt att strömkällan ska vara den lilla fina ledtestaren som man får till när man handlar från rapided( 2xAA batteriehållare). På så sätt jag jag testa mina program/funktioner på ett smidigt sätt. har sedan tänkt att köpa LDD för den slutliga installationen. Tar emot alla ti…

• 71 svar
    • 7,8k visningar
  13. Started by brevix,

har lite skumma fenomen på min led ramp . det är ett 120st x 3w kit med 2st Meanwell CLG-150-48B led drivare. efter en stund i drift börjar dioderna att blinka högfrekvent. och när jag vrider på vridpottarna blinkar lederna och är svåra att ställa in , typ glapp kontat idem. även ett pipande ljud kommer från led drivarna. tänkte börja med att byta ut trimpottarna eller vad kan det vara för fel???.. vad ska jag ersätta dem med ??

• 27 svar
    • 2,9k visningar
  14. Started by vll1g,

Har nu tittat runt lite på forumet och fått blodad tand för att göra en LED konvertering i karet:) Sitter just nu med ett 400L Juwel med 6x54W lysrör. Tänkte försöka börja med att fundera ut vilka typ av leds man borde köra på. Ser att de dykt upp ett vid namn "Dream Chip", vilket jag är lite nyfiken på. Vad är för/nackdelar motför enskilda Cree LEDs? Annars lutar de mot Cree leds med något av denna blandning: [TABLE=class: grid, width: 340] [TR] [TD]Cree Cool White[/TD] [TD=align: right]12 [/TD] [/TR] [TR] [TD]Cree Neutral White[/TD] [TD=align: right]12 [/TD] [/TR] [TR] [TD]Cree Royal Blue [/TD] [TD=align: right]24 [/TD] [/TR] [TR] [TD]Royal Blue Moon[/TD] [TD=align: r…

15. Started by HwKy,

Hej allihop, tänkte spåna lite idéer innan jag tar mig i kragen å bygger ihop en led ramp, sprang på möjligheten å köpa på mig några Dreamchip så då tog jag den men nu har de legat tillräckligt länge. Min tanke är att snickra ihop 4x 100w Dreamchip 4x 54w T5 100w chipen kommer gå på halvfart för värme å hållbarhetens skull, men överdriver jag nå otroligt med den mängden? kommer å lägga upp lite ritningsbilder å hur bygget fortskrider under resans gång, Armaturen kommer att hänga över ett Red Sea Reefer XL 425 som har måtten 120*55*57 Mvh Peter

16. Started by Claes_A,

Jag hittade en trevlig produkt för LED-byggare - tre st Cree XP-E LEDar i grönt (topp 535 nm), rött (topp 630 nm) respektive blått (485 nm) monterade på en och samma PCB-platta. Varje LED har sin egen anslutning och därmed skulle man kunna bygga en styrd elkedja för varje färg och fintrimma ljuset tills det passar ens tycke och smak. Lämpligen kombinerar man dessa RGB-ledar med ett batteri av XP-E Royal blue (topp 450 nm) och vanliga vita Cree XP-G som står för bulkljuset och sen fintrimmar man vara färgen med RGB-ledarna. Enda nackdelen som jag ser med den är att det verkar bli svårt med linser om man vill ha det.

• 13 svar
    • 3,3k visningar
  17. Started by Claes_A,

Det är dags att fixa belysning till akvariet. Jag har bestämt mig för att bygga mig en LED-ramp baserad på Cree XR-E dioder. Tekniken bakom finns utredd i en annan tråd på Guiden. Där länkas också till en rad amerikanska hemmabyggen. I korthet går det ut på att montera ett antal XR-E-dioder på en kylplatta förslagsvis av aluminium och med kylflänsar. Dioderna är dels de kallvita XR-E Q5 och dels XR-E Royal Blue som har en fin topp i det blå spektrumet på 450 nm - en våglängd som känns igen från t ex Osrams lysrörsfärg 67. Cree uppger att dioderna strålar så här: Notera att den ljusblå linjen i den övre figuren visar hur XR-E Q5 strålar och den mörkblå linjen i den nedre …

18. Started by patrikk,

Tänkte försöka skriva lite om mitt LED bygge som kommer att göras i två etapper. Första etappen så kommer jag bara köra med "off the shelf" för att jag behöver ljuset och i andra etappen så kommer jag att styra LEDs:en via ett webinterface. Utrustning för etapp 1: Standard Solderless 75g Tank Dimmable Kit DDC-02 PWM Controller Utrustning för etapp 2: Arduino Uno R3 (Atmega328 - assembled)( kommer ev. att behöva uppgradera till MEGA för att mitt program troligtvis blir förstort för att kunna köras på Uno) RGB LCD Shield Kit w/ 16x2 Character Display - Only 2 pins used! Arduino Ethernet shield R3 with micro SD connector - Assembled 4G SD kort Första etappen: Jag fick hem …

• 57 svar
    • 7k visningar
  19. Started by mekl,

Det här är mitt första LED-bygge. Rampen är 60x50x3 cm o täcker c:a halva fraggtanken. I nuläget är inte en drivare och 12 leds monterade då jag inte bestämt vilken typ av led jag vill ha på dessa 12 (fler i någon blå el. lila väglångd/ några rosa tänker jag testa med). Lite linser saknas också. Det är 24 blå och 36 vita (14k) i nuläget och enskilt dimbara. Har kört den i två veckor och det känns lovande hittills. Jag har använt följande material: Kylfläns: Rätskiva från K-rauta Fläkt: Cooler master 80x80x15 Led och drivare: faciled.es (Enrique Mora på faciled talar bra engelska) Kabel: Kjell och Co och Elfa Skruv och kopplingar: reichelt.de Inklädnad: Lite svart 3mm plas…

• 24 svar
    • 3k visningar
  20. Started by wrang,

Ja då var det dags för mig att sätta klona i led belysnings tankarna men först så funderar jag hur mycket denna kylfläns klarar och ifall de är optimala som kylfläns Har 7st utav denna modellen. 7x8,5cm höjd 4cm (flänsar 3,2mm aluminium 0,8mm) FInns det nått sätt att se hur mycket varje kylfläns kan klara eller får man testa sig fram? Har köpt en Drivare Inventronics 40w 1050mA suitable for 4-10 Cree XP-G LEDs

• 234 svar
    • 36,1k visningar
  21. Started by jflod,

Har en ledkanon med ett multichip monterat på ett mindre akvarium 60l. Upplever att jag får en fördelning av ljuset, varmt ljus i hörnen. Funderar på om man kan sprida ljuset något. Hittade denna produkt (rll) http://reefll.com/index.php?route=product/product&path=65_68&product_id=68 och kollade närmare på tillverkaren av matrealet German Evonik. En fråga till dem hänvisade till att det möjligen är följande produkt http://www.plexiglas-shop.com/DE/en/for-back-lighting-fgs06f3a5ma/plexiglas-led-clear-0m200-sc-k09a86bq40p~p.html Tycker att de jag hittar verkar sprida ljuset rätt mycket Jag beställde ett sample då det inte var specielt dyrt 3x100x75 mm för 3EUR Fann…

• 0 svar
    • 1,9k visningar
  22. Started by Laggeman,

Nu har mitt nya LED-bygge kommit så långt så det kan börjas presenteras i egen tråd och lite bilder finns också. Idén: 3 stycken moduler över karet, på varje modul sitter 6 stycken 20W LED's, två och två, så det sitter tre grupper på varje modul. Modulerna drivs av Jannes driv- och styrkort för att kunna köra det dimbart utan att behöva en akvariedator. Genomförandet: Korten beställdes av Janne, LED's och nätaggregat beställdes via ebay och kylflänsar inhandlades från Bauhaus, fläktarna som ska kyla flänsarna köptes från en butik i Lund. Flänsarna kapas upp i mitten så att jag kan försänka fläkten ner i flänsen, dock behåller jag en del ovanför för att inte skapa för högt…

23. Started by hansson_1985,

Hallå! Tänkte presentera min nya nanobelysning på 39 watt. Den består av ledar från Rapidled.com. 6-Cree XP-E Royal Blue 3w 2-Violet UV 3w 1-Cree XP-E Green 3w 4-Cree XP-G R5 Cool White 3w 1-Mean Well LPC-35-700 driver Jag tog 80 graders linser till alla uton grön och UV ledarna.

• 12 svar
    • 1,4k visningar
  24. Started by Saltwaters,

Hej! hade velat ha led bars som komplement över mitt kar, men orphek och andra märken som finns på marknaden är för långa, kan ha Max 450mm långa. någon som byggt egna och vad rekommenderar ni för komponenter till det? Finns här några kunniga som kan rekommendera vart man köper leds och övriga komponenter som behövs? Tack!

25. Started by Edward,

Kör just nu med 300w LED + 5*80W i min nuvarande tank, Och har klurat lite smått den senaste tiden iom att man bygger den nya tanken om man ska även ta och byta ut mina t5or och bara köra LED över tanken. Har då kommit fram till att de snyggaste är nog att göra sig av med min nuvarande LED belysning för att bygga en komplett enhet, istället för att ha flera stycken. Så tänkte höra mig lite med alla andra salträvar här inne som redan har gjort ett eller två LED byggen angående vad många watt ska man satsa på? 1W/liter är lite av min tanke, kanske är lite i tyngsta laget när det gäller LED men ljust lär det ju bli iallafall. Burken kommer att ha i stortsett samma inriktn…

• 24 svar
    • 2,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.