LED-byggen
204 ämnen i detta forum
- 

Hej jag har tänkt bygga en liten led ramp med 5 x 20watt. skall använda http://www.ebay.com/itm/20W-445nm-Royal-Blue-LED-Panel-for-Aquarium-/270736625368?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f09290ed8 behöver man lins? kan man inte sätta stänk skydd av typ plexiglas, hur varma tror ni själva led´sen blir? //Morgan - 

- 6 svar
- 1,6k visningar

- 

- 

Hej Jag snubblade över den här sammanfattningen om DIY LED byggen. Den behandlar byggen bestående av ensamma LED (3-5 W) men är väldigt bra för att förstå grunderna och hur man väljer olika metoder. Det finns rekommendationer som är relativt bra och det förklarar en del saker. Jag publicerar länkarna här och kommer att skriva till honom och fråga om jag får publicera hans inlägg på SG LED, Drivers, parallellkoppling och noteringar. MVH Lasse 
- 

Ska bygga en led armatur till mitt 2meters kar:) Kylflänsen är ihopsatt och 334 hål för kabel är borrade... Dioderna ligger oxå här i en låda och väntar!! Nån som vet vart jag kan köpa värmeledande lim?? Vad för slags elkabel ska jag använda mellan dioderna?? Inköpsställe?? Med vänlig hälsning, uffe - 

- 72 svar
- 8,6k visningar

- 

- 

Har byggt klart min belysning med 84 aquastyle leds på en dyrkplåt 20*150cm .Som jag munterat in i en kåpa från en lysrörsbelysning . Men allt blev jättevarmt så jag monterade in fläktar så var problemet löst . Men så till min fråga ....Vad händer om kylningen slutar fungerar .....? Blir det "Slut" med mina ledar då när dom blir övehettade ...? Finns det nån lösnig ...? Vh Stefan - 

- 2 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

Jag har följt de flesta led byggena här på forumet och på andra forum och är imponerad av många. Men jag det som jag skulle vilja bygga i framtiden har jag inte sett någon göra. nu vet jag att det finns en person här på forumet som är väldigt duktig på drivare etc min tanke är följande: ett kretskort med kontroller för 2-n grupper med leds 16-20 leds på varav (8 cool white 8 RB och 2-4 violett/annan färg) jag vill ha ledsen tätt som i vissa fädiga led ramper.. allra helst skulle jag vilja kunna styra varje led för sig. sen för att göra det hela lite omständigare så tycker jag inte om sladdar så att ha massa drivare är inte något roligt. kan man inte ha en drivare och s… - 

- 0 svar
- 1k visningar

- 

- 

Vilket blir bäst till att driva 32st 10w med 2 st mindre 8.4a eller en stor på 16a ? - 

- 7 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

Jag tänkte starta upp en liten byggtråd om mitt 100W "Dream Chip". Det är inte färdigt på långa vägar men man kan ju bolla lite tips o tricks så att det i slutändan blir en bra LED belysning till akvariets invånare. Det hela började för ett par månader sedan när jag beställde chipet. Jag ville ha en relativt liten integrerad lösning med endast strömförsörjningen som ingående i lamphuset. Även jag väntar på Jannes styr och drivkort, som ska byggas in i lamphuset. Såg nu att Lasse också håller på med en liknande lösning. Jag har lite bilder men som sagt....det är långt ifrån klart. Jag håller på att polera rören som ska bli till lamphus och om de blir bra, utan en … 
- 

Äntligen var det då dags för att börja bygga. I ett tidigt stadium så beställde jag en grafikkortskylare som var billig för den utgick ur sortimenntet. Nu i efterhand så är väl inte detta köp det bästa jag gjort i mitt liv. Jag lät tillverka (Läs Remne tillverkade ) adapterplattor av 8 mm aluminium. Det fanns 4 stycken mothåll på en metallplatta som jag tänkte utnyttja för att fästa adaptern mot kylelementet. Tyvärr var denna platta väldigt dåligt fäst vid kylaren så det fungerade inte som tänkt. Jag fick popnita fast plattan mot kylelementen och sedan gick det att försiktigt fästa adapterplattan mot kylelementet. Efter det att jag fäst adapterplattan så monterade jag ch… 
- 

Jag sitter här planerar lite på mitt nya akvarium. Jag hade då tänkt ha led lyse över detta och funderar på att ha olika kanaler för olika chipp samt att göra de dimmbara. Vad jag då funderar på är om nån kommit på ideen att köra dessa via en rasberry pi (http://www.raspberrypi.org/faqs). Tycker detta borde kunna vara ett billigt alternativ till automatisk kontroll/dimmning av ljus samt kontroll eller tillochmed drivning av fläktar. Någon som har funderat i samma banor, möjligen har testat / kommit fram till något vettigt? - 

- 13 svar
- 2,1k visningar

- 

- 

Ja, då är det väl dags att starta upp en tråd i byggandet av en LED-ramp med de beryktade drömchippen Först tar vi några bilder på hur chippet ser ut: Här kollade jag hur chippet passade på den (temporära) kylarlösningen, tyvärr så passade det inte helt bra, kylarens area var lite större än skruvhålen så min första tanke att montera den direkt på kylaren med bara en aluminiumplatta bakom kylaren som den skruvades fast i fungerade inte.... Testade även här att köra chippets kanaler med lite lagom ström, då jag inte hade nån kylarlösning, lös på bra 
- 

Har nu limmat dit alla 24 leds på flänsen. Det är 4st 6500K 4st 10000K 14 Royal Blue 2 True violet Hur lång tid kan det ta innan Heatsink plaster limmet har torkat såpass att man kan löda? Har köpt lite för få vita med flit, så det finns lite marginal på blåa slingan att dimma ner Frågan är vilka 2 serier man ska göra.... Funderar på - 2 violetta - 10 RB - - alla 8 vita - 4 RB - För dom violetta vill man väl ha i det där "mys-pys-ljuset" som är morgon/kväll så det flouroscerar ordenligt... - 

- 32 svar
- 5,4k visningar

- 

- 

Ser att mina leds inte har + eller - markering på sig, hur vet man vart man skall löda fast sladden? Och från drivers + går man till leds minus eller plus? - 

- 2 svar
- 1,2k visningar

- 

- 

En av killarna på RC hade användt en av Zalmans runda VGA kylare till att bygga in ett 50 watts multichip i ett rör. Eftersom jag hade ett här hemma så beslöt jag mig för att testa med en Zalman VF900-CU kylare. Den skulle enligt Frostytech klara att hålla en last på 100 watt stax under 50 grader. Det chip jag hade är ett specialchip bestående av 22 st 445 nm, 23 st 455 nm samt 5 st 420 nm - alla i storlek 45 mil. Detta innebär att det går att köra chippet på ungefär 100 watt även om det nominella är 50 watt. Frågan var att hitta ett bra rör eller rördel att använda. Diametern på kylaren är 96 mm - så röret måste vara minst 96 mm invändigt. En nackdel med denna kylare är … 
- 

Funderar på om jag ska ge mig på ett litet DIY för att testa lite o se... Dock uppstår ju frågor, som inte verkar (men säkert är) besvarade redan: Scenariot är att köpa ett kit från tex aquastyle online http://www.aquastyleonline.com/products/Aquarium-24--LEDs--DIY-Dimmable-Kit.html - strömsladden + driver, hur funkar det i Sverige? måste man ha nån transformator grej? eller kan man sätta en jack konverter bara o köra? - hänger man upp den bara som den är? hittar inget om tillbehör typ skyddskåpor/glas - om man tar ovanstående kit, kan man köpa till ett par extra leds (tex nåra UV), orkar den driva det? en extra per kanal typ - 24 st borde väl räcka för ett 70l (elos mini… - 

- 58 svar
- 6,5k visningar

- 

- 

funderar en massa kring hur jag ska lösa belysningen till nästa kar, och tror jag har kommit på en plan. skulle behöva bolla den lite och se efter så den inte är helt uppåt väggarna. nästa kar kommer vara ca 140x140x55 (LxBXH). tanken från början var att bygga nåt liknande laggemans LED-ramp med räkskivor i aluminium och sedan baka ihop den i korallenzuchtförpackning (typ deras T5-ramper), men tror jag kommit på en annan ide. tasnken är att beställa en acrylskiva i på ca 80x80cm (eller större om det krävs) som är 15-20 mm tjock. i denna har jag tänkt placera 32 st 20w LED i framför allt vitt och olika nyanser av blått (och styra dom med Jannes smarta kort). varje chip ko… 
- 

Är det någon speciellt att folk inte kör med emitter dioder. Tycker jag bara ser star dioder. Sent from my iPhone 4S using Tapatalk - 

- 10 svar
- 1,8k visningar

- 

- 

Vad sägs om detta multichip: 10W Square Cool White 10000K+Royal Blue 450nm-455nm[h=1]http://viewitem.eim.ebay.se/10W-Square-Cool-White-10000KRoyal-Blue-450nm455nm-High-Power-LED-Light-F-Bulb/110939435378/item[/h]Tänkte bygga en ramp med endast dessa multichip. Eller är det bättre att blanda olika chip med högre kelvin på de vita? Tänker mig 50-50% Royal blue och 15000K eller 20000K? Rampen ska belysa ett 150x50x50cm. Tacksam för svar /Dykarn - 

- 4 svar
- 1,5k visningar

- 

- 

Jag tänkte ge mig på att sätta led i ett specialbygge. var inne på Rapid LED och kollade men det svåra är att veta hur många man behöver och vilken sort mm. jag vill ha bra med ljus och i så fall dimma ner det i stället. Kommer inte köra med mer än dimmer för att slå av och på. Så frågan är vad ni tror är bra om man utgår från denna sidan... http://www.rapidled.com/48-ultra-premium-led-diy-kit-with-dimmable-drivers/ Mina mått på special bygget är Höjd: 42 cm Längd: 96 cm Djup:11 cm - 

- 21 svar
- 2,6k visningar

- 

- 

Som ett resultat av Maglofsters tråd Minimalistic multichip DIY LED build på reefcentral har en kille nu tagit fram ett förslag på multichip som innehåller 20 x 445nm, 20 x 455nm, 20 x 420nm, 20 x 10000K och 20 x 15000K. Var och en av dessa 5 grupper skall kunna drivas och styras inviduellt. Det blir ett chip som förenar det bästa med multichip och 3 watts lösningar. Den tillverkare som han har kontakt med vill dock ha en beställning på 50 stycken för att ta fram en sådan här lösning och man försöker nu göra ett gruppköp. Titta här på detta inlägg (post 1611) och de följande. Nu tar bara Janne fram ett kort med 5 kanaler som ger 700 mA och klarar 30 - 36 V så har vi en… 
- 

Hej. TÄnkte ge mig på att bygga led ljus. DEt ska vara till ett 450l. Har kollat på DIY kitten som finns på Aquastyle men hur många leds är att rekommendera? /Falken1337 - 

- 8 svar
- 1,5k visningar

- 

- 

"Svensk" tråd om "multichip LED" på Reef Central startad av Maglofster har nu kommit upp i 100.000 visningar. Här MVH Lasse - 

- 10 svar
- 2,1k visningar

- 

- 

Hej Vad tror ni om dessa kylflänsar till 3w Cree. Duger de för passiv kylning utan fläkt? http://www.ebay.com/itm/10-pcs-Aluminium-Heatsink-for-1w-3w-High-Power-LED-Heatsink-/170870330198?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27c8aa5356#ht_2405wt_1143 - 

- 6 svar
- 1,2k visningar

- 

- 

Funderar på att beställa följande kit; http://www.aquastyleonline.com/products/Aquarium-24--LEDs--DIY-Dimmable-Kit.html, men vilken driver bör jag välja? Meanwell ELN-60-48D (analog dimmer) eller Meanwell ELN-60-48P (PWM)? För- och nackdelar med dessa? Har försökt läsa på lite om båda varianterna, men blir fortfarande inte riktigt klok på vilken jag bör välja. - 

- 12 svar
- 1,9k visningar

- 

- 

Jag är på jakt efter en bra kabel att köra mellan drivare och led. Den skulle behöva ha minst 6 ledare för jag har två kanaler och sen tänkte jag även köra strömmen till fläkten i samma kabel. Någon som har tips på kabel som kan passa (klarar av amperen) och var man kan köpa isf? Just nu kör jag två vanliga 230 volts kablar ihopbuntade med buntband. Inte så snyggt... - 

- 2 svar
- 1k visningar

- 

- 

Hej Då va äntligen mitt kit beställt:) tänkte göra en liten tråd om bygget. Det som är inhandlat än så länge är följande 8st u-profiler 20*20mm längd 1000mm Lödkolvskit samt popnitskit. Hade tänkt att göra en armatur över karet men fördela ledsen på en yta av 160*450mm då mitt staget är i plast. Har även beställt en alu plåt på 160*1000mm som ledsen och profilerna ska monteras på samt ett aluminium hölje i matt svart, som ska agera armaturhus, tanken är att göra ett tätt hölje så man bara skjuter in fläns och ledsen, sitter även och tittar på fläktar men där finns det ju verkligen en uppsjö av typer och modeller. Har förresten besällt en styrkabel på 18*0.75rk så det int… - 

- 34 svar
- 3,9k visningar

-