Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 411 visningar
  2. Started by Klesell,

Hejsan hejsan. Premiärinlägg för undertecknad. Har följt en del trådar här, läst mkt om arter och ditten och datten. Startade upp i april/maj, en 400l tank med ca 50l sump. Tritonfolket är mina vänner också. Vilken skön butik och bra personal! När stenen gått några veckor och allt verkar fint och bra så har jag börjat befolka med lite fisk. Jag började med 4 Blå Djävul (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=16932) och nu förra veckan kompletterade jag med en vacker dvärgkejsare (http://www.akvarielexikonet.se/artregister/saltvattensfisk/10799-centropyge_flavissima.html). Inga har dött, alla är pigga och käkar på och så, så nåt rätt måste jag ha gjort …

• 14 svar
    • 1,8k visningar
  3. Started by Thommy,

Hejsan mitt 375 akvarie har varit i gång i tre veckor strax.när e det läge å stoppa i lite städare å vad ska man ha för noe å hur mycket i början.tänkte la mest på sniglar nån kräfta kanske.Tacksam för svar h thommy.

• 12 svar
    • 2,1k visningar
  4. Started by kojje,

Hej på er alla salt tok Nu är jag äntligen igång ni skall få se lite bilder hur långt jag har hunnit. Det jag har är Akvarium juwel 112 med 15kg LS och Skummare V2Skim 120 Nano Skimmer TMC Koralia 1 & Koralia 2 Belysning original T8(marine glo & aqua glo) Aquaray Marine Blue Aquabeam 500 (LED) Ni får gärna kommentera det ni ser. [ATTACH]ln[/ATTACH]

5. Started by JonWil,

Hallå allihopa! Känns som att jag kastar upp trådar till höger och vänster men nya frågor och situationer dyker upp hela tiden och frågar man inte får man inte veta. Glöm min föregående tråd om att bygga kub, det blir inte någon kub längre då jag insett att jag kommer antagligen misslyckas totalt med bygget tyvärr. blir till att göra en bubbelfälla med glasskivorna jag har då mitt 200L är 55brett och ska bli sump i framtiden. Jag skall nu den 1a december flytta ner till Göteborg och en större lägenhet så det ska startas stort kar men det får bli någon månad efter inflyttning. Nu till problemet; Jag har för nuvarande ett 200L kar som ska bli sump för det större, men jag v…

• 4 svar
    • 821 visningar
  6. Started by Simon.,

Hej! Jag står i startgroparna för att starta upp ett litet nanosalt(Tråd kommer) men jag undrar om det finns några med saltvatten i kalmar? Dels undrar jag lite om erfarenheterna om hur vattnet är i kalmar till just saltvatten, samt vilket salt de har till sina akvarium. Sen undrar jag om det är vanligt att köpa levande sten och koraller av varrandra? Om man köper i affärer så vet man ju kanske inte om det är tex. bra levande sten de säljer. Undrar också om erfarenheter av att handla av dels kalmarakvarieaffär, och netto zoo. Detta är ingen annons(även om det verkar så när man läser det.....) Men jag är intresserad av möjligheterna och handla av andra i kalmar.-kung

7. Started by Rååbert,

Hej! Första saltkaret startade jag i dec i år , har alltid vart intresserad av just saltvatten och köpte mig ett nano " blenny 80L" ... var inte speciellt länge man vänta innan man börja hitta roliga saker man kunde köpa och intresset för ett större kar blev genast stort. tänkte bara slänga upp en bild på det karet jag har dragit igång nu , tänkte bygga in sump och lite andra grejjer men en liten bit har jag iaf kommit mvh Robert

• 25 svar
    • 4k visningar
  8. Started by Fredrika77,

Vad är nu detta röda som är på ena halvan akvariet ?

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  9. Läste precis en intressant tråd på ReefCentral om för och nackdelar med att köra utan skummare, och blev lite nyfiken på vilka erfarenheter som finns samlade här. Mitt eget kar närmar sig uppstart och jag kommer att köra skummaren på timer till en början. Jag kommer även att stoppa in en vattenfalls ATS i sumpen för att ta det fosfat/nitrat och annat som inte skummaren hanterar. Kanske lite levande sten även i sumpen. Så nu är jag nyfiken på hur alla ni andra har gjort för att få en bra rening av vattnet. Vad har funkat och vad har inte funkat (skummare,removers,dsb,refugium,ats och annat)?

10. Started by taspan78,

Hej allihopa Jag har nyligen börjat med mina först koraler och nästan efter en vecka började med att få bruna alger på den ena av korallerna.... Har stabila parametrar och håller på att justera Mg KH och Ca till de nivåer som man måste ha för att ha sps koraller ... Är det något som jag gör fel och det började med bruna alger? Tacksam för er tips! Med vh Tas Sent from my iPhone using Tapatalk

• Gilla
    • 15 svar
    • 1,9k visningar
  11. Hej! jag har nu på rätt så länge planerat att skaffa ett saltvattensakvarium för att odla koraller. Jag har aldrig haft ett saltvattensakvarium förut så det här är ett stort hopp från mina vanliga sötvattensakvarium. Jag har såklart läst på om lite av allting här och där men undrar nu om mer precis hjälp för att endast odla koraller, har inte planerat att skaffa saltvattens fiskar till karet än så om det är någon sorts utrustning som inte behövs då. Skulle vara väldigt uppskattat med hjälp om vad jag behöver skaffa och hur man sköter korallerna, samt hur man blandar saltvattnet på rätt sätt!

• 2 svar
    • 992 visningar
  12. Started by 111bira,

Har säkert 200-300 snäck ägg på glasen ! Vad gör man blir fler och fler ?

• 2 svar
    • 854 visningar
  13. Started by Hultis,

har lääääänge drömt om att starta upp ett saltkaroch som börjar bli verklighet . det finns inte så många i säffle som håller på med saltvatten som man annars hade kunnat terrorisera med en massa frågor, så ja tänkte hör med er, ni som är insatta i ämnet!!! vad behöver man för att få ett bra kretslopp i karet till att börja med? det är väl skummare, cirkpumpar, salt, LS, ljus historien? finns det nåt mer som är viktigt? vilka kemikalier skall man tillsätta? är det någon annan utrustning man måste ha? jag är öppen för allt! har ni förslag på bra grejer och vad som krävs av t. ex pumparna för att klara driva ett 450L kar och rekomenderat ljusbehov så skriv gärna! tack på …

• 5 svar
    • 2,1k visningar
  14. Started by Nicke7,

Jag har en xxl ultra green goni.S! den kan jag mata så att den blir som uppblåst ballong!! right or wrong?

• 0 svar
    • 194 visningar
  15. Started by GustavF,

Hej allihopa, Har precis köpt på mig saltvattensakvarium (ca 150l) m. tillbehör (skummare, filter, osmolator, osmos, 150w MH m.m.) och det är väl snart dags att börja fylla i vatten Tänkte bara ge er chansen att bombardera mig med generella eller specifika råd, särskilt gällande uppstart. Länkar uppskattas också. Sen skulle jag gärna vilja ha tips på bra (billiga?) ställen att köpa levande sten på i Uppsala-Sthlms området. Var inne på Akvariehobby här i Uppsala, men 180:-/kg kändes lite mastigt. Antar att jag letar efter ca 15-20 kg. Önska mig lycka till! /Gustav

• 28 svar
    • 3,2k visningar
  16. Started by Draedon,

Gjorde en koll idag.. Temp: 27 grader Salthalt: 1.021 PH: 8.4 KH: 9 Nitrit: 0.02 mg/l Nitrat: 0 Sist jag testade så var nitrit 0, vad kan ha gjort att det gått upp? Vad tycker ni i övrigt, något jag måste ta tag i?

• 4 svar
    • 885 visningar
  17. Sådär. Då har man köpt (eller nja, det är inte betalt eller hämtat ännu, men överenskommen affär) ett akvarium med måtten 120 lågt, 45 djupt och 50 högt. Hoppsan. Vad ska man ha i det. Vad ska man göra med det. Hur och så vidare. jag har ju lite mer möjligheter än mitt akvarium som för tillfället är 60*30*30. Så vad ska jag ha i karet? Lite fiskar. Mina nuvarande 2 clowner, samt ett par ännu icke bestämda fiskar. Ett koppel lägre djur. (sniglar, några räkor till, gärna en sjöstjärna) Kanske kanske en anemon i framtiden. Måste dock läsa på mer om dem först. En dröse med koraller (mjuka, lps och kanske lite sps i framtiden) Det blirakvarium utan sump, för bordet/bänken…

• 123 svar
    • 13,2k visningar
  18. Started by drakfisk,

hej jo jag undra när jag starta mitt 600l kar o sump med caulerpa som ska bytas till den andra algen som jag har läst här att den var bättre.föresten sumpen är på 130l .frågan är då sidan om har jag ett kar på 180l med ls som blev över ,med cikulation o värme o ljus är det någon fördel att koppla ihop det med dom andra karen eller det är lättare att krashar om man gör det .

• 4 svar
    • 848 visningar
  19. Started by robjo,

Jag har "fått" ett komplett saltkar p 300 L. Detta är mitt första saltkar, så hur mycket cirkulation är att rekomendera till detta. Jag vet inte säkert vad det ingår för pumpar ingår.

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by dallebull,

Skall hämta ett 720l akvarium idag som kommer att bli Malawi biotop, får dock mitt 105l kar över och funderar på att göra det till ett nano. En vän som är van med saltvatten påstår att man i princip bara behöver en massa levande sten, vanlig akvariepump och en skummare för att det ska funka bra, han hade dessutom inte kört sin skummare på 2mån utan problem. Går det att bygga en egen skummare? har ett gäng pumpar över, vad jag förstått så "vispar" den vattnet så skum uppstår, borde ju inte vara ett helt omöjligt DIY projekt tycker man. Det jag tänkt fylla det med är 2 clownfiskar, kanske en räka samt levande sten och koraller. Har läst en massa men förstår inte riktigt det…

• 4 svar
    • 960 visningar
  21. Started by Lukas89,

Har planer på att bygga en sump till mitt 165 l tröttnat på att ha alla grejer i akvariet. nu är det så att jag har levande i karet och fundera på att dremmla ett hål genom att tömma ungefär hälften av vattnet för att sedan dremmla, vad säger ni om det? idiotiskt/galenskap? eller möjligt? Samt dimention för rören vet jag inte riktigt vad man ska ta heller. Själva sumpen tror jag att jag har lite koll på. Samt hur har ni löst problemet med översvämning? funderar på att använda mig av 2 olika ytavrinningar för att den ena ska kunna avlasta den andra om det pumpas i för mycket vatten från sumpen? menar är inte det säkrare en att ha en mekanisk flotör som slår till och från …

• 6 svar
    • 996 visningar
  22. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 382 visningar
  23. Started by uffe_erixon,

Som rubriken lyder, är det samma eller är jag helt ute o snurrar? Måste man köra med osmosvatten eller går det med vanligt kranvatten? fördelar nackdelar? Ska starta upp mitt första saltkar snart men har en del frågor. mvh uffe

24. Started by Nord,

Hej! Har kört en del med sötvatten, mestadels diskus. Har nu bestämt mig för att prova på saltvatttenakvarium. Tänkte börja med ett 45L kar sen med tiden börja ett större. Nu till min fråga: Jag har ett 45L (50x30x30) kar med det vanliga man bruka ha till dem. Innerfilter, doppvärmare osv. Vad behöver jag köpa för att kunna köra igång saltvatten hobbyn? Vill gärna ha levande sand. Bor i trollhättan, om det finns någon som håller på med saltvatten och kan tänka sig vara min ”mentor” så hade vart jätte snällt. Är helt grön när det gäller saltvatten, har dock läst på en del.

• 88 svar
    • 8k visningar
  25. Started by Jaonas,

Mina två clownfiskar har nu äntligen slagit sig till ro och bestämt sig för en bostad. Det blev min läderkorall (stor svampformad, vet iget namn tyvärr). Tråkiga är ju dock att korallen har aldrig polyperna framme längre, hur brukar detta fungera? Sett flera clownfiskar i andra akvarium med exakt samma mjukkoraller med polyperna ute. Är detta något korallen kan vänja sig vid eller hur fungerar det?

• 3 svar
    • 895 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.