Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Botan,

Hej Jag har en kirurg som jag köpte för en vecka sedan. Hon har små vita prickar på sina simfenor. Inte många men några. Dom ökar sig inte men dom är bara där. Hon äter bra, busar och leker. Vad kan det vara? Vita prick? Brukar inte vita prick sprida sig? Förresten vad ska jag mata henne med? JKag matar idag med mysis, artemia, grönfoder.... Tacksam för alla svar!

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by Linaa,

Hej! Nu har mitt clownhotell varit igång i cirka en månad. Köpte det komplett med levande sten & två mjukkoraller (unknown) och några skivor. Har fyllt på med mer levande sten och några knappar (unknown). Nu har två stycken clowner (amphiprion ocellaris) flyttat in med sin anemon (Kanske någon som vet vad den heter?!) I karet går även två stycken sandvändande sniglar & två turbosniglar. Får även slänga in en hälsning ifrån min nyinköpta pepparmintsräka Sunken!

• 6 svar
    • 1k visningar
  3. Started by Nille83,

Stämmer det att man ska ligga mellan 1.020 till 1.024? Ska ha fisk och koraller i karet.

• 6 svar
    • 833 visningar
  4. Started by JoakimSp,

Hej, Är helt novis och ska starta upp mitt första akvarium om ca en vecka. Jag har köpt ett akvarium på 240 l, Juwel Rio. Har läst, på detta utmärkta forum, att man ska ha minst en cirkulation på ca 10 gånger volymen på sitt akvarium vilket i mitt fall då blir minst 2400 l/timme. Jag har förstått att det kan vara bra med turbulens och att det ska vara bra att sätta två pumpar på kortsidorna som är riktade mot varandra. Hur räknar man då cirkulationsflöde? Säg att man köper två likadan pumpar på 2500 l/timme. Blir detta då 5000 l/timme eller blir det 2500 liter per timme för att dom inte pumpar åt samma håll? Antagligen inte men vi…

5. Jag har ganska nyligen startat upp ett saltvattenskar efter många år med sötvatten (fokus på olika biotoper). Bakgrund Åker sällan bort några längre perioder, men familjen åker regelbundet iväg och hälsar på svärföräldrarna som bor 10 mil bort. Vanligtvis åker vi då kvällstid på fredagen och kommer hem söndag kväll, och detta gör vi en och ibland två ggr/månad. Under uppstarten har jag inte haft lysena tända, och det har inte löpt så lång tid efter det, men uppskattningsvis dunstar 4-5 dl per dygn. Akvariumet är på 128 L. Frågan Behöver jag en osmolator i tanke på mitt resemönster för att bibehålla bra värden och funktionalitet, eller är det fullt tillräckligt att jag fy…

• 6 svar
    • 915 visningar
  6. Jag har en fundering på att omvandla mitt 240 liters sötvattensakvarium till saltvatten. Är det någon som vet vad man behöver göra . Tar tacksamt emot råd.

• 6 svar
    • 3,9k visningar
  7. Started by Margareta,

Min nya fisk en beauty angel har under dagen fått ett utstående öga. Själva ögat är klart men det är vitt i kanten runt om ögat och det står ut!!! Hjälp, vad ska jag göra, panik!

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by akvariefisken_89,

Jag har haft igång mitt kar på 500 l i 4 månader. Det startades med levande sten jag fått begagnat av förra ägaren när han skulle uppgradera till ett större kar. Jag vet ej exakt om hur mycket sten det är men det är omöjligt 50kg, eller ens 40kg. Om jag nu skulle vilja ha mer sten, behöver jag gå igenom hela cykeln med nitrit igen?? Eller är det bara att tillsätta köpt levande sten från butiken och hoppas att de befintliga bakterierna tar hand om all ammoniak och nitrit? Jag har gått igenom diverse algfaser och vill satsa på koraller nu, har ej lust att börja om från början då jag har lite fiskar, en anemon och ett par mjukisar. Har en bra balans på värdena, m…

9. Guest FIBSTER
    Started by Guest FIBSTER,

Behöver hjälp! Hade tänkt att kasta ut mina Tanganyikaciklidet till förmån för saltvatten,men är total novis på detta område så jag skulle behöva hjälp med vad jag behöver för utrustning till mitt kar (540L).Har varit och hört på diverse akvarieaffärer men det känns som om dom bara vill blåsa en på pengar,fått priser på allt mellan 20 000-37 000.Vore tacksam för hjälp med detaljer som jag behöver till mitt kar för att det ska funka.Vill även ha hjälp med lämpliga "nybörjarfiskar".

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  10. Started by Morot,

Hej. Har köpt ett begagnat 750 L Optiwhitekar med måtten 180*60*70(l,h.. Det har varit igång tidigare och är fullt med kalkalger och rörmaskar och fragglim som sitter som berget. Vill ju inte laga repor mm på glaset, så har någon ett bra knep hur man ska göra rent? Sitter även en blå "film" på ena kortsidan, hur får jag bort den? Mvh mattias

• 6 svar
    • 3,9k visningar
  11. Started by m00z,

Hej! Jag har precis fått för mig att starta en nanoreef. har läst på lite och tycker inte det verkar helt omöjligt , och jag ser fram emot att lära mig så mycket som möjligt här på forumet. Just nu är allting fortfarande under planeringsstadiet, och jag bloggar om processen här: http://saltnano.blogspot.com, tacksam om kunniga har synpunkter på mina val och beslut! Det jag undrar först här är om någon vet om det finns sånna glasakvarium http://www.commodityaxis.com/ProductData.aspx?id=76 fast mycket mindre att få tag på i Sverige? Jag har bara sett kubvarianter, med rundade hörn på framsidan, men jag skulle behöva en rektangulär sådan med 70 i längd och 30 bred (höjd inte…

• 6 svar
    • 1k visningar
  12. Started by Linnex,

Var kan man hitta vilka värden som är tillåtna i ett akvarium. Jag har fått hem vattenanalys från kommunen. 65 olika pos är upptagna. Men det säger mig inte så mycket då jag inte vet gränserna. Bla så är: Salen < 1 mikro gram/liter (hur gör man mikro tecken på PC. Jag är van vid Mac) Nitrat 0,4 mg/l nitrit 0,001 mg/l fosfat <0,005 mg/l Kalcium 5,9 mg/l hårdhet Ca+Mg 9,4 mg/l hårdhet total 1,3 DH Kolsyra aggressiv 13 mg/l PH 6,0 Konduktivitet 12,7 ms/m Vad skall man mer titta efter?

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  13. Started by maltemus,

Nu har jag lagt ner mitt stora kar. Grabben vill ha ett eget kar på sin kar så jag tog fram mitt gamla nano som går att köra söt/salt. Hur som helst. I ett halv år körde jag nanon som salt med en rio skummare som lät ungefär lika mkt som mitt 320L med lampa/skummare Frågan är om rio skummaren ngnsin gjorde nytta, den skummade istort sett aldrig utan fungerade troligen mer som lite cirkulation tillsammans med pumpen. Frågan är: Går det körde nanot med samma metod och skita i rio skummaren och helt enkelt byta vatten lite oftare ?

• 6 svar
    • 908 visningar
  14. Started by adels_reef,

Hej. Funderar på maxspect nano-tech bio-sphere balls 1 kg utav de är som 10kg levande sten. Nån som använder dessa? Fungerar det bra? Funderar isåfall på att byta ut att Ls i sumpen och bara köra bioballs. Så får man mer plats. Lättare att göra rent. Plus mer yta för bakterie. Funderar då jag har högt nitrat och det samlas ju en del skit i sumpen. Har nitrat på mellan 15-20. Har minskat mat samt antalet fiskar. Kör med skummare Reef octopus elite 220int på 4 av 5. rullfilter. Kör även full dos utav Af nitraphos. Har även provat modern reef och zepstart 3 nopoxlikanade medel. Men inget biter. Övriga tip…

15. Started by tronic,

Har nå målt saltnivå i mitt kar som er nystartet , Den ligger på 1,010. HAr satt inn noen levende sten også der . Vill det skade stenen att det er så lavt saltinnhold Hva gjør jeg for å heve saltinnhold ???? Det er ett 190 akvarium .

• 6 svar
    • 828 visningar
  16. Started by magnus1982,

koraller smutsar inte ner, det gör fiskar. men hur belastar sniglar, eremiter, räkor osv karet?? har bara ett 58 liters clownhotell, så är begränsad så måste därför välja lite favoriter fan nu förstår jag var folk menar att man ångrar sig, jag får nog köra ett kar till som är större snart pengar pengar pengar, och tjejen är redan trött på det, he he men dem skryter gärna inför sina vänner om karet ,

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by stigigemla,

Jag började med saltvatten 1971. Det första akvariet var ett 25 liters med ett 8w varmvitt lysrör som belysning.(Det fanns inte blåare ljus i så små lysrör) Sand på botten, några tångräkor från Torslanda, ett par Actinia equina och en eremit från Bosnien/Kroatien. Lite Caulerpa prolifera. Cirkulation - filtrering var en träutströmmare. Foder var vanliga flingor + lite blåmusselkött från Torslanda. Karet gick med framgång ett halvår och sedan hade jag mitt 420 liters träakvarium klart. Någon mer som har något om sitt första?

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  18. Started by Johnny Tveit,

Någon som vet vad detta är och kanske Hur den kan bekämpas

19. Started by yjoda,

ja då va steget taget att gå från sött till salt. nytt brggat kar inhandlat på 720 liter + sump. renovering av kar o möbel påbörjad. efter att ha tagit bort all kalk beläggning från glaset bestämmer jag mig för att limma om det. när jag har skuritbort silikonet så blir det en beläggning kvar på glaset. har försökt skrapa bort med rakblad och disksvamp med kalkborttagning och t-röd. men det försvinner inte. tänkta kolla om det är nån annan som råkatut för samma sak. man vill ju inte chansa med limmningen. bifogar en bild på beläggningen. mvh mathias

• 6 svar
    • 991 visningar
  20. Started by Johnny Tveit,

Hur länge fungerar det? Alltså hur många liter, ish kan man ta ut innan den är kass? Kan man bara byta filtren? Kan man mäta på något sätt och se kvalitén?

• Tack
    • 6 svar
    • 1,2k visningar
  21. Started by Henrik dahlström,

Tänkte bara kolla med er om det är dumt att ha levande sten tillsammans med chaetomorpha alger tänker mest på att det kan växa oönskade saker i stenen iomed belysning för chaeton Mvh Henrik

• 6 svar
    • 960 visningar
  22. Är det något hinder när man har såna kanter som täckglaset ligger på när man ska ha skummare i akvariet (ej sump) eller när man har påhängsskummare?

• 6 svar
    • 892 visningar
  23. Started by Lunkan,

Hej Jag har precis startat mitt första saltvatten akvarium(dryg månad sedan), jag har försökt läsa på så mycket som möjligt både i böcker och här på forumet, men jag tycker att jag saknar kunskap(och en massa erfarenhet) I karet har jag idag 2 clownfiskar 2 snäckor(var från början fem, men tre har dött under tiden, trots att jag var försiktig med inkoppningen) 3 pepparmintsräkor 2 turbosniglar 3 eremiter 10 kg levande sten+levande sand Någon korall som ser ut som en röd/brun gräsmatta Med levande stenarna följde också skivanemoner Knappar En krabba(tror det är en terminator krabba, den är mörk och har röda ögon) 3 ormsjöstjärnor 2 vita små sjöstärnor samt lite smått i ko…

• 6 svar
    • 1k visningar
  24. Skulle vilja ha rekommendation på ett billigt ytterfilter med värmare till ett Lido 120. Ska endast huset kol, fosfatremover och ev biobollar. Skulle kunna tänka mig detta om inte l/h är för lågt? 600 l/h Exempel https://www.conrad.se/Ytterfilter-Eden-WaterParadise-Termoytterfilter-511-100-W-57289.htm?websale8=conrad-swe&pi=1180117&ci=SHOP_AREA_875441_0813079

• 6 svar
    • 1k visningar
  25. Hej har ett nystartat kar sen 6v tillbaka. När kan jag börja köps sjöborre samt sjöstjärna sandvändare?

• 6 svar
    • 844 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.