Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hejsan , jag har suttit och läst på detta forum och övriga sidor i snart en vecka och kan fortfarande inte riktigt förstå. Vad skall man ha för teknik. Jag har just nu ett 200L sötvattens akvarium, komplett med ramp som har plats för två lysrör och en utombordare(Eheim 2322/2324) En doppvärmare av märket Jäger.Allt detta ingick i mitt möbel akvarium vid namn MP Smaragd 100 exquisit. Detta är allt jag vet vet inte hur mycket pumpen pumpar eller vilken watt det är på doppvärmaren. Hur som helst min fråga är . Exakt vad behöver jag köpa för att kunna köra salt i mitt akvarium. Jag har frågat på flera forum men inte fått något svar. Jag kan inte förstå vad allt det är jag beh…
-
- 11 svar
- 1,6k visningar
-
-
-
hej har haft sötvattens kar i många år. men har nu startat ett salt kar. man blir ju så sugen när man går i butikerna å ser alla färgranna fiskar å koraller. karet e ett juwel rio125. back to nature bakgrund. original filter borttaget och ersatt med maxijet 1000 med ytavrinning (fluval), skummare samt jäger doppvärmare (100w). tillfälligt upphäng aquaconnect 4*24w t5 armatur. ska bli en ny svart sarg som döljer armaturen. 15kg ls 2 clowner 1 six line wrasse 1 putsar räka 10 turbo sniglar 7 eremiter några krabbor å lite annat i ls en. karet har varit i gång cirka en månad nu ock verkar funka bra. mycket trevligt forum det här verkar finnas svar på nästan allt. mvh per…
-
- 39 svar
- 6,4k visningar
-
-
Hej allihopa Se bifogad fil på min anemon. Vad händer med den? Vad göra? Snälla svara! Sofia
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Startat ett nanokar 58l för 11dar sedan, men nu när ja gjort ett aquaquicktest så är nitriten fortfarande på 25mg/l, det har börjat växa brunalger som lagt sig istortsätt över ''halva'' den stora LS:en på sanden och även en del på korallstenen.. ska ja vänta o låta dagarna gå? ljuset har jag ökat med 1 timme per dag som de flesta rekommenderar att göra, har någon något tips eller är detta FULLT normalt? Dela med er egna erfarenheter och tankar:)
-
- 15 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej! Jag har aldrig haft ett akvarium och har inget intresse av att bygga om och leta 3:djeparts prylar. Jag såg ett RSM250 i en affär, och tyckte att det verkar perfekt. När jag sedan läser här så tycker vissa att det låter som ett flygplan, eller att temperaturen är för hög. Läste vidare om någon som hade Percula 120, med lite konstiga pumpar, sumpar osv... Jag vill köpa ett nytt akvarium, som är komplett och fungerar, inte som jag ska behöva modda och byta ut massa delar på. Så mina frågor är: Percula 90/120 kommer de kompletta, eller måste man köpa pumpar och dylikt separat? Hur är detta jämfört med RSM250? Något annat förslag på komplett akvarium där jag inte behöve…
-
- 16 svar
- 3,2k visningar
-
-
Funderar vad de är för fel har haft igång akvariet väldigt länge nu är brunt å fint i akvariet men inget vill överleva som jag stoppar i jo stenen lever ju så klart men har provat med sniglar och en räka men de funkade inte dom dog Hjälp mej
-
- 4 svar
- 913 visningar
-
-
Detta sa handlaren att jag behövde http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=10821&prodid=8994&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D10821 Men på sidan ser ja nu att det står "not suitable for reef tank" Vad ska ja ta mig till:)
-
- 4 svar
- 698 visningar
-
-
Hej! Har hållit på med sötvattensakvarier i snart fyra år och kände att det var dags att utöka sina kunskaper och sin hobby ett steg längre. Och vad är bättre än att då slänga sig in i saltvattensvärlden Har beställt ett JAD 58 liters kar från den lokala affären här i Växjö och det ska komma antingen idag eller imorgon om de håller vad de lovar så att säga. Jag skulle behöva lite hjälp med en inköpslista på vad som kan vara bra att ha hemma när man kör med saltvatten. Skulle ni kunna vara snälla och hjälpa mig med detta? Köpte inte den tillhörande möbeln till karet utan hade tänkt och bygga en själv där också, har gjort det till några mindre kar innan så det ska nog gå b…
-
- 1 svar
- 438 visningar
-
-
Vi är nybörjare inom saltvattens akvarier.Vi har bara haft vår lille klown hotel på 100 liter från april 2010. Vi har gjort mycket fel,lärt av detta. I dag är akvariet optimalt.Clownerna och putsa räkorna trivs ,dom växer alla. Nu behöver vi hjälp från er gamla saltvattensexperter. Vi har ett Juwel 260 Vision kar.Detta har varit använt till discus,som i dag går i ett 720 l. kar Frågan är : HUR ÄNDRA VI 260 l. AKVARIET TILL ETT SALTVATTENSAKVARIE.???
-
- 3 svar
- 766 visningar
-
-
Jag ska köpa lite tester nu är Tropic Marins testset med Ph, KH, NO2, NO3 och NH3-NH4 bra och är det nått mer test som behövs så här i början?
-
- 4 svar
- 659 visningar
-
-
Hej! Jag har nu också lyckats fastna för det här med saltvattensakvarium. Egentligen har jag fastnat för åtminstone ett par år sedan, men det är först nu jag faktiskt gör något åt det. Min första plan var att köpa ett färdigt paket, JAD 58l, och ha på köksbänken. Men det visade sig bli några cm för högt och förmodligen opraktiskt så det gav jag upp direkt. Så bara för att gå åt andra hållet så blev det ett 240l akvarie i andra ändan av köket med god sikt från vardagsrummet. Det står mot en skorsten som används, men med 10 cm luftspalt så det blir inte för varmt, 25 grader när jag eldar på ordentligt. Saltvatten är som alla vet väldigt dyrt, så jag tänkte ta det väldigt lu…
-
- 15 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vet inte om det här är i rätt del av forumet eller ens lämpligt att lägga in alls men iallafall Jag har alltid älskat revakvarium, vem gör inte liksom För drygt ett år sedan blev jag mer och mer intresserad av akvaristik och då jag blev avskräckt av tekniken och kostnaden av salt så startade jag med sött. Så nyligen så halkade jag in på saltforumet på zoopet och började såklart drömma igen. Upptäckte också att man inte alls behöver så mycket som jag trodde. Även om färdiga lösnignar finns som jag gillar(är lat:P) även om de kostar en del. Vill väldigt gärna prova, men jag är rädd för att jag skulle tappa sugen.Och då är det antagligen mycket pengar man ligger ute med. …
-
- 12 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej Jag köpte ett begagnat rsm 130d med tillhörande levande sten. Med detta fick jag några koraller som hängde med stenarna. Nu har jag inget ammoniaktest bara nitrit och nitrat, jag får köpa det imorgon men jag undrar om ni kan avgöra om dessa koraller börjar se lite sjuka ut? I så fall får jag fylla upp ett litet akvarium och husera dom där tills cykeln är klar. Akvariet har varit igång i 3 dagar. Bilder: http://imgur.com/a/50LYx#0 Det är någon dag mellan bild 1-2 och 3-4. Den första börjar se väldigt fladdrig ut, som om den tappat kraft. Den andra har börjat dra in flera armar som endast syns som svarta knölar. Den såg mycket livligare ut förut. Tacksam för svar. Alla…
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej! mitt kar är nu ca 11v gammalt. har nu efter lite otur med streamers fått hem 2x jebao rw-8 som styrs med en twin controller. Problemen jag har är följande: * Hinna på ytan, försökt ändra cirkulationen. hittar dock ingen bra lösning som inte påverkar cirkulationen för mycket. tunze tar hinnan i vissa vattennivåer men då får jag microbubbler i massor. * Får inte till cirkulationen som jag vill riktigt, hur skulle ni placera 2 st streamers i ett juwel rio 180? tips mottages * Om jag inte skrapar rutorna varje dag så är de gröna, inte speciellt mycket men ändå så det syns, låter man det gå ca 4 dagar så ser man knappt in. endast på glaset, algen som kommer är grön, Hård …
-
- 5 svar
- 998 visningar
-
-
Går andra räkor ihop med Boxaren? Kan man ha en goby ihop med den? Kom gärna med förslag. Har en ensam Boxarräka just nu.
-
- 3 svar
- 1,8k visningar
-
-
Jag har lyckats få kiselalger i mitt kar efter 3 månader och står frågande. Jag kör med Osmos och silikatfilter sen 1 månad tillbaka och tycker nästan jag fått mer kiselalger sen jag började med det. Algerna håller sig i sanden just nu och har lite städpatruller som jobbar med det på nätterna. Precis när karet tänts på morgonen är sanden helt vit. Har tänt 8 timmar per dygn med 200W T5 (4 blå, 1 vitt och 1 rosa) Matar 1 gång om dagen, torrfoder och ibland 1/4 kub fryst. Vattenvärde Temp 26,2 CA 440 Fosfat 0,04 Nitrat 4 MG 1500 KH 12 Salt 1,025 Nitrit 0 PH 8,2
-
- 15 svar
- 1,6k visningar
-
-
Har haft sötvattenakvarium i många år och för tillfället har jag ett 450 som kommer att bytas ut till saltvatten om min chromis blir ett lyckat projekt. Köpte ett aqua medic chromis utan teknik och då det är mitt första saltvattensakvarium vill jag gärna höra lite tankar och åsikter om tekniken. Skummare: Tunze 9004 Pumpar: Jebao rw-4 (2 st) Ca 15 kg LS för tillfället. Ska dryga ut med ett par kg till. Ca 5 kg levande sand. Nu till en fråga, har funderat på belysning men inte hittat nåt som fastnat ännu. Det närmaste är en Maxspect R420r som jag kikat på men undrar över alternativ?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
En riktig nybörjarfråga men jag upplever att kubformade kar är betydligt vanligare som salt än som söt så jag undrar om det är mer än en designfråga? Jag gissar att om man har ett högt kar så kan man få olika höjder=ljus för olika koraller men samtidigt svårt att få vettigt ljus på botten. Finns det praktiska skäl till att välja en viss form på akvariet beroende på vilka arter man tänker sig och i så fall vilka?
-
- 7 svar
- 789 visningar
-
-
Hej! Hade tänkt börja med nitrit, nitrat, amoniak och pH men så fick jag höra att de är helt värdelösa efter kvävecykeln? Så fick tips att skippa det? Men är väl bra att ha så jah är säker på att det är bra värden innan ja har i levande? Vilka tester tycker man ska ha?
-
- 6 svar
- 710 visningar
-
-
Nu har jag startat upp min burk med salt och korallsand. Imorgon ska jag köpa in ca 10 kg LS. Tar tacksamt emot tips på de viktigaste sakerna att tänka på nu i början och ska försöka dokumentera utvecklingen framöver här på SG!
-
-
- 1 svar
- 546 visningar
-
-
Jag köpte ett gäng levande sten som varit i ett aktivt kar och fick med saltvatten från de karet att förvara dom i sålänge med cirkulation. Jag ska starta upp mitt nya kar först om några veckor och hoppades på att kunna ha i dessa från början för att få fart på bakterierna. Men nu är det så att det växer en massa olika på stenarna och jag vet inte om det är bra eller dåliga saker och om jag behöver göra något åt det innan jag använder dom. Lite ser ut som mjukkoraller tycker jag och där är mycket alger såklart men sen är där vissa saker som de där nätliknande och även de mörka beläggningarna som oroar. Även några ”trådar” som för mig är misstänksamma. Lägger upp …
-
Hej Kan man göra egen levande sten. Läste på sidan att man kunde göra det. Men för att den stenen man gör ska bli levande behövs det då redan levande sten? Mvh//Ricke www.zoofish.info.se
-
- 1 svar
- 857 visningar
-
-
Hallå allihopa på SG! Jag tänkte att jag skulle visa upp mitt kar och se vad ni tycker. Karet är ett "Percula 120" 450 liters. Min teknik består av följande: *AM Aquasunlight NG 2x250w mh ink 4x54w t5 actinic blue *Deltec pf 600 kalkreaktor *Deltec nf 511 nitratreaktor *Deltec fr 509 fosfatfilter *Deltec 1000 nivåvakt *Uvc 20w *Aquatic nature 120 osmos *2 st Tunze 6060 6000 l/t *3 st Aqua bee 2000 l/t original till karet som sitter i bakfacken *AM turbo 1000 skummare original till karet *Aquatronica controller unit *Aquatronica marine density elektrod med interface *Aquatronica temperature elektrod *Aquatronica redox elektrod med interface som jag styr min nitratreaktor v…
-
- 24 svar
- 2,7k visningar
-
-