Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Jag har startat upp detta kar för ca 5 månader sedan. Allt verkar lalla på som det ska, om man bortser ifr. att jag har ngt av en gräsmatta i karet. Min gula kirurg ratar dock detta "gräs" till förmån för seaveggies å artemia. Karet hyser även en svartvit clown, två 3prickiga frökenfiskar, en dvärgkejsare, en sjöstjörna, en muräna, kirurgen, mandarinfisk, samt diverse anemoner och koraller. Jag ska snart ned med en kalkmixer, samt färkvattens dispenser. Skummaren är en tunze 31xx serie. Jag har även 2 st tunze streamers för cirkulationen. Jag har även en webkamera som filmar karet dygnet runt. Kan ses här: Bosses Saltvattenskar Hoppas att ni kan komma med råd å hjälp fö…
-
Tja bitarna börja komma på plats, Tack Stefan och alla på forumet för tips och tricks. Jag blev tvungen att riva ner mitt nystartade 110L för en rumsrenovering så det fick bli att starta ett 300L i källaren och flytta över det lilla jag hadde i detta karet och det känns mycket bättre med större kar. Efter lite studiebesök hos S.Molin och ciclidhuset så har det äntligen blivit lite bebott Nu blir det efter tapetsering ett 350L hörnkar i rummet och en 300L sump i källaren med dubbelmantlade GF rör för avrinning och återcirkulation. ska sträva efter att få ett ljudlöst system. Lite bilder!
-
- 0 svar
- 714 visningar
-
-
Hejsan jag undrar om jag kan omvandla mitt 200 liters akvarium till saltvatten akavarium...Eller det är speciella akvarium till det?? (se bild) Och vad behöver jag för saker..och vad kommer det att kosta..utan fisk och koraller...det tekniska biten nu På zoogiganten säljer dom ett komplett paket för 7990:- 110 lites är det på.. Ska jag satsta på ett komplett eller bygga om mitt 200 liters.. Peter
-
- 11 svar
- 2,4k visningar
-
-
2008-03-13 Mitt 240L kar har nu varit igång i 4 månader och innehåller idag: Fisk: 1 Zebrasoma Scopas 5 Black and White Clown fish Ocellaris (Inhysta då deras kar byggs om) 3 Chromis Blå/grön 1 Blue Hepatus 3 Putsarräkor Lysmata 2 Red Fire Shrimp 2 Camel Shrimp 1 Milleporella Red Sea star Korall: Brain Coral Favites Grön Firecoral Polyphillia SP Seriatopora Hystrix Acropora Montipora Cladiella Gorgonia Sinularia SP Sarcopython Discosoma Lila, bruna. Polyper + stjernpolyper Gröna, bruna Teknik: Sump 70L UV 10W Deltec MCE300 skummare Kol + Fosfatremover i Fluval 305 Osmosilator Returpump 2000L/h Aqua Medic owerflowbox MH 2x150W + Moonlight Nivåvakt i karet Seio Controller T…
-
- 1 svar
- 728 visningar
-
-
Hej på er… Jag startar denna tråd för att visa er hur jag gör med mitt första salt kar så att ni kan följa med, kommentera och ge råd. Tråden kommer att uppdateras så snart nya saker händer. Jag hoppas att med de erfarnas råd kunna undvika onödiga misstag. Lite specs: Karet är på ca 240 L. 110 L, 45 B, 50 D. DIY bänk (dörrar saknas fortfarande). Lyse: Arcadia serie3 MH 150 + 2 18W blå rör. Deltec skummare MCE 600. 2 aqua clear 802, 1500 l/t. HW TYP 75, osmos. HW proffesional salt. 20 kg levande sten. 20 kg faxesten och några hålsten. Några kg korallsand i botten. Jag har också köpt en SCWD men kommer att koppla den senare. Nu är det hela i uppstart fasen sedan 6 …
-
Hej! Inhandlade för en tid sedan ett akvastabil Mark2 effectline med sump och 3 t5 lysrör i rampen. Teknik: 1 returpump 1200l/h 2 streamers 1*2500l/h och 1*5000l/h doppvärmare som håller 25grader uv filter 10w med en punp 600l/h som drar den runt i sumpen skummare är en skimm 400 instant ocean. 40kg levande sten är i och 18kg levande sand. Det jag mätt är nitrit och salthalt: nitrit 0 nu och salthalt 1.023 Bild tagen ikväll Bakgrund kommer...
-
- 88 svar
- 9,3k visningar
-
-
har idag startat upp mitt första akvarium. ett 337 liters kub akvarium med måtten 75x75x60 lxhxd bilder kommer efter hand
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Även om man är gammal akvarist så kanske man ska börja här då saltvatten är en ny erfarenhet som jag länge drömt om:) Karet har varit igång i några veckor nu men en så länge fattas det en del invånare och så ångrade jag att jag inte byggde en hörna att dölja doppvärmare m.m. i och nu är det väl lite sent påtänkt antar jag, jag har även beställt en Jebao WP-10 och så ska en Razor inhandlas fastnade för den belysningen:) Karet ser för dagen ut så här och mycket finns att göra än, jag målade karet svart på baksidan men nu vet jag inte om det var så lyckat då det ser mörkare ut än vad det är.
-
- 20 svar
- 2,3k visningar
-
-
-
Då var det dags för mig att ta klivet mot saltvatten efter många år med sötvattenskar, visserligen ett litet steg men jag hoppas att med lite tålamod och hjälp både härifrån och min nya lokala fiskhandlare att det ska bli ett snyggt kar så småningom. Jag har tagit mitt 54 liters kar och just nu står det med levande sten och levande sand. Det blev skapligt grumligt efter att jag hällt i sanden.... Jag kör även en liten "kalibrering" av termometrar i ena hörnet. Fantastiskt när man har tre termometrar och all visar olika... Nu ska det få gosa till sig några veckor innan det kommer något mer levande i karet, och när det klarnat lite ska jag försöka mig på en snygg scape av…
-
- 22 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hejsan. Mitt namn är Nicklas och håller precis att lägga ner min diskus och mal odling för att starta ett 720L Rev kar. Har hållt på med akvarium sen jag va 15 och är nu snart 38.. Detta blir ju dock mitt första salt och tycker det är sjukt kul med att lära sej nya grejer. Kommer inom snart att börja sätt upp det. Är som ett litet barn på julafton . Är ny här på forumet och hittade ingen presentations tråd så jag skriver här. Är för övrigt medlem i NDS och kommer med största sanolikhet bli betalande medlem även här. Kommer väl bygga upp denna tråd efterhand.. Det va lite om mej.. Mvh Atlas/Nicklas
-
- 271 svar
- 21,3k visningar
-
-
Nu har jag äntligen startat igång mitt saltvattensakvarium efter ett halvårs planerande! Finns inte så mycket att posta förutom själva bygget. Jag har oxå en blog för akvariet: http://saltnano.blogspot.com/ där det finns fler bilder om bygget! Ser fram emot framtida uppdateringar och gärna lite tipps och råd!
-
- 9 svar
- 1,6k visningar
-
-
Det ryker från en av mina levande stenar i det lilla akvariet. Vad kan det vara, är det farligt??? Ser ut som en vulkanisk aktivitet. En annan sak är att i det stora akvariet har min bubbel anemon delat på sig. Den verkar inte äta något och som jag kan se det så har dom ingen mun ännu....hur lång tid tar det för den att skaffa sig en mun??? Hjälp mig!! /Nybörjaren!!
-
- 5 svar
- 1,6k visningar
-
-
hej go vänner! Har för en tid sedan startat upp min balja, bara med hjälp av att läsa forumet!Alla värden är utmärkta utom fosfat som låg nämre 1. Finns det något jag kan göra för att ordna detta eller är det bara att vänta tills LS gjort sitt? Tack på förhand samt tack för ruskigt bra kvalité på inläggen allihopa!
-
- 4 svar
- 936 visningar
-
-
Hej, Som ni kan se lite längre ner i detta forum så startade jag mitt första saltkar för ett par veckor sedan, hittills har allt gått bra och allt levande verkar trivas bra! Nu till det tråkiga, varför valde jag ett så litet akvarium?! Efter några veckor så planerar jag redan nästa akvarium som blir betydligt större Tanken är att få lite mer plats till både fiskar, LPS och SPS så småningom. Planen så långt är ett akvarium från http://www.diamantaquarien.de/. Måtten blir 120*60*70, och det är tänkt att bänken ska baseras på ikea köksstommar som förstärks med stål eller träreglar. I ett av skåpen ska jag ha en sump med måtten 50*50*50, i de andra skåpet kommer det att fin…
-
- 18 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej! Jag startade mitt första saltvattensakvarium i februari i år men nu skall vi flytta in i ett nytt hus någon gång under april månad och tyvärr köpte jag inte huset efter akvariummet utan huset fick gå i första hand ;-) Nu finns det ingen plats för mitt 400l akvarium, okej så litet är inte huset utan det finns ingen bra plats för det i och med att det är en ganska öppen planlösning. Mitt bästa alternativ är nu ett hörnakvarium så nu undrar jag om det är någon som kan rekommendera någonstans som säljer bra hörnakvarium? Har tittat lite på juwel akvarie för det är det som jag har haft under mina år med sötvatten. Dom är ju snygga och är ute efter en hel möbel. Kanske int…
-
- 6 svar
- 4,9k visningar
-
-
Så..karet är beställt...125x45x40...skummare och salt beställt...J.Svärd har beställt div rör och genomföringar...så snart jag har karet blir det bänkbyggande...sen blir det inköp av sten..blir ca 20-30 kg.För att röra runt vattnet lite blir det Hydor Koralia 3 eller 4,,eller en tunze......sumpen blir på ca 80 liter..med 4 fack....Ljuset kommer att vara ...ATI T5 / SUN Power 4x54 Watt
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Här kommer en första bild på mitt akvarium från i tisdags natt när jag fick ls levererad hem =) Jag tror att jag behöver lite mer sten innan de blir bra.
-
- 15 svar
- 2k visningar
-
-
Hej alla Här ny här och har just köpt mitt första saltkar som blev ett clown hotell.. Så spännande att köra igång.. Men kunde inte tro att det var så mycket med det.. Är lite skillnad som man jämför med sötvatten.. Jag kommer säkert att ha tusen frågor, men hoppas på att man får lite hjälp här av alla er som kan sin sak Den 23:e dec så åkte LS ner.. 28:e så ar det börjat komma en massa underliga alger på den + en massa microbubblor.. Fixar en bild fall det är nån som har en aning, tror att det kan vara kiselalger Hoppas på massa råd och tips härifrån
-
- 48 svar
- 4,5k visningar
-
-
Hej alla. Först... jag e ny här på SG så förlåt om jag utger mig för att vara lite bakom flötet:P Jag o sambon var o hämta vårat första saltvattens akvarium idag (begagnat) det blev ett Clownhotell som har varit igång i ett år. Ägaren var trevlig och förklarade jätte mycket för oss. En sak är att på stenarna växer det ganska mycket alger, gröna o någon lila. Hur får jag bort dessa? Någon som vill lägga ut de olika värdena man ska ha i akvariumet så att det funkar som det ska eller det e olika för akvarium till akvarium eller det finns någon slags riktlinje att gå efter? Men eftersom man är ny inom saltvattens delen så är man ju osäker, har läst "på" jätte mycket här i oli…
-
- 25 svar
- 3k visningar
-
-
Ja som sagt då har jag koll på Nitrit och Nitrat samt Fosfat och alla värden är ok. Köpte på mig en liten städpatrull igår på 11 sniglar 5 turbo samt 5 sandsniglar och en svart sak jag inte fick reda på vad den heter.. samt skaffade min första lilla korall. men mycket kvar att göra och förhoppnings vis så skall jag få till det så fort som möjligt.. Men kan nog dröja till efter sommaren då semester resan går förs. skall ner och dyka utanför Salvadors kust i Brasilien samt en sväng till Amazonas. Lägger upp lite bilder för er att skåda. Lämna gärna komentarer och idéer som jag kan dra nytta av.
-
- 12 svar
- 2k visningar
-
-
Hej! Jag är helt ny här och ja nästan helt ny inom akvarium också, hade någon guldfisk som liten men i sådana här sammanhang kan väl det knappt räknas. Det finns dock ett saltvattensakvarium i hushållet sedan tidigare så jag har väl räknat med att få en del backup därifrån men ja, jag brukar få höra så fort jag hittar något som jag upplever intressant när vi varit runt i olika butiker som har ett utbud av saltvattens djur att allt jag skulle vilja ha äter varandra, det ena och det andra. Så skulle jag få gå lös som jag ville skulle det nog bara sluta med att det blev väldigt dyrt och efter ett tag skulle bara den starkaste och elakaste levande varelsen finnas kvar i detta…
-
- 4 svar
- 2k visningar
-
-
Hej allihopa Ville bara visa lite bilder på mitt fina akvarium: 250 liter. Har lite frågor också som jag hoppas att ni kan svara på. Fråga 1: Den fula fisken, han som är grå, brun som sitter på en pump, vad är det förren firre? Vad äter han? Måste man mata honom eller nöjer han sig med bara alger? Fråga 2: Vad är dom små tussarna på den lila stenen som jag zoomat in? Är det bra dåligt? Fråga 3: Har fjärilsfisken några speciella behov, vad matas han med...förrutom artemia? Mvh Sofia
-
Hej. Jag har skaffat ett nytt större akvarium istället för mitt gamla nanokar reefmax. Har några frågor innan jag ska sätta ihop det. 1. vad kan man ha för något emellan karet och stälningen?. 2. jag har köpt köksluckor till akvariet som jag ska fästa på ställningen och jag har tänkt att använda magnetlås. Kommer ställningens hållfasthet bli förstörd om jag borrat fast fästena i den? 3. jag har massa tunnor med osmos vatten. För att inte få in få damm i vattnet så gjorde jag lock av aluminiumfolie. Jag har blandat salt i vattnet och foliet kom i kontakt med vattnet och blev svart kan vattnet har blivit dåligt av det? Mvh Mikael
-
- 6 svar
- 805 visningar
-
-
Nu ska jag äntligen börja bygga på mitt första riktiga saltvattenskar. Ska beställa ett akvarium med måtten 70x70x55(se neden) i 8 mm glas,omkring 270 liter. Ska ha avrinning och återflöde genom ett plexiglasrör i mitten med diametern 15cm (om det går). Nu till mina första frågor: *Vilka diametrar på pvc rören bör jag ha, till- och frånrör? *Hur högt skall plexiglasröret lämpligen vara (ska försöka få fatt på en rund kam till det)? *Hur tätt kan man borra i glaset? Är 15cm tillräckligt för två hål inklusive genomföringarnas ytterdiameter? Mvh Daniel
-
- 183 svar
- 21,2k visningar
-