Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Kan ju börja med att säga att jag är ny på saltvatten. Kört sötvatten i många år men har länge velat haft saltvatten och nu är jag där. mycket att lära sig och många funderingar. Har ett jad 128 som varit igång ca 2 månader och har nu äntligen fått börjat med att stoppa ner 2 clownfiskar, en läderkorall och en skivanemon:) Nu till lite av mina frågor. När jag köpte läderkorallen såg den lite ledsen och tråkig ut jämfört med hur den sett ut tidigare så gissar att den är i någon byte "period" så vi komme överens om att jag fick prova köpa den (köpte den för 4 dagar sedan) och om den inte visade sig att bli bättre så skulle jag få komma tillbaka med den. Tog bara någon timme…

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by Lincon,

Hej!! Jupp, fick tanken för ett par veckor sedan, att ja kanske ska se om man kan lyckas med att att få igång ett salt akvarium. Mycket har hänt på dessa veckor, då mest att så mycket som möjligt sätta sig in i hur det fungerar. Men likväl så är det mycket som inte är kristall klar. Jag har börjat med att bygga ett eget kar, då vi räknat på att volymen ska landa på 200 liter, dock kan det vara lite felaktightere i min matte, men bra nära. Lite frågor som kommit upp under de senaste dagarna ligger obekvämt i ens skalle och detta forum verkar ju suveränt att ge sig in på med dem. Så på min inköps lista ligger denna utrsutning än så länge, skulle gärna vilja se om man …

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by thefalken,

Tänkte presentera mig lite, med tanke på att jag kommer nog att ha en del förfrågningar här. Jag köpte mitt RSM 130D av Evillennart här på forumet, tack igen för det trevliga bemötandet och genomgången av tekniken mm. Tänk om alla säljare vore som du. Jag har kört med sötvatten en längre tid, mestadels Malawi, men alltid sneglat mot saltvattenssidan. Och nu har jag satt ena foten i den salta halvan. Akvariet står nu och gror med enbart saltvatten och lite bakteriekultur, LS och levande sand skall in i kväll. Jag kommer att ha en del frågor, men efter att ha läst på detta forum i en längre tid, så verkar ingen fråga vara för dum, skönt! Eventuella foton kommer nog upp på …

• 20 svar
    • 2k visningar
  4. Started by impajimpa,

Hej, Tänkte att det var på tiden att jag presenterade mig! Jimmy heter jag och jag har haft en del sötvattenkar med t ex ciklider för ett antal år sen men då vi hade en plan på hus köp så flyttade vi in i en trång lägenhet där inga kar fick plats så då fick båda säljas. Jag har sedan dess sneglar lite på saltvatten men jag trodde ärligt talat att jag inte skulle få igenom det hos chefen här hemma (jo jag är en toffel). Gissa om jag blev förvånad när chefen sa i November då vi var i Thailand att vi borde skaffa ett akvarium med "Nemo" fiskar. Det tog inte många timmar efter att vi kom hem tills dess att jag satt som klistrad vid datorn för att ta reda på så mycket som möjl…

• 14 svar
    • 1,9k visningar
  5. Started by predator81,

Jag har startat upp ett salvattenskar på 96 L och det har varit igång i ca 5 veckor. Har skaffat 6 st Turbo Sniglar och 1 st Eremitkrabba. Putsarräkan dog samma dag som jag köpte den.

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by Floppo,

Halloj. Har suttit och läst massor på denna sida , Har kört vanligt sötvattenkar i säkert 10 år . Men nu är det dags att införskaffa sig ett saltvattenkar , På fredag åker jag och hämtar ett RSM 130 . Någon som har lite bra tips och råd så är jag tacksam .

• 17 svar
    • 1,5k visningar
  7. Started by Squba,

Jag har läst på en hel del och tror att jag har knåpat ihop en ok lista för ett nybörjarakvarium. Projektet kommer nog inte starta förrens i höst, men jag vill se om jag tänker rätt. Mitt mål är att ha ett attraktivt akvarium med minimalt underhåll. För att slippa DIY projekt så har jag valt ett allt-i-ett akvarium. Jag började skissa på 14 Gallon Biocube för att få ner priset, men eftersom HQI kommer med protein skimmer, doppvärmare och förberett för refugium så känns det som om det högre priset kan kännas motiverat. Alternativet skulle vara Biocube 14 med vattentät lampa för refugium eller ev modifikation för att åstadkomma det HQI redan klarar. Större volym borde ge bä…

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by Roboz,

Hej ska satsa på ett saltvatten akvarium nu hade velat ha lite hjälp med tips om vad man ska ha för grejer osv inte allt för dyra saker och vad man ska ha för att inte fiskarna ska dö tex skummare, vilket slagspumpar jag har just nu ett 200 liter akvarium så grejjerna ska passa till det

• 1 svar
    • 557 visningar
  9. Started by NephruruS,

Har precis startat upp ett 250liters och äntligen har saltet blandat sig som det ska och jag har ett saltvärde på 1.023. Eftersom jag är nybörjare helt och hållet vad gäller saltvatten så tänkte jag ställa lite frågor och hoppas på att ni besvarar dom trots att man säkerligen kan läsa sig till svaren om man letar runt lite på forumet 1. Går det bra att redan nu att stoppa i lite LS? 2. Vad är levande grus? har korall grus i för tillfället vilket är (bäst/snyggast?) 3. Hur länge ska jag vänta innan jag mäter andra värden som nitrat, ph, calsium? 4. Är det nödvändigt att börja med en städpatrull? (min lokala handlare sa att det inte behövdes förens man haft fiskar i karet…

• 232 svar
    • 20,1k visningar
  10. Hej alla! Jag tänkte starta mitt första saltvattens kar och har förberett mig ordentligt genom att läsa mycket och kollat olika forum. Ett tips som ofta kom upp när jag läste var att gå hem till någon som jag känner och som har ett lyckat akvarium och sno idéer från dem. Då jag inte känner någon som ens har ett saltakvarium går juh inte detta. Nästa tips var att skriva ner det som jag tänkt mig och se vad andra tycker om uppsättningen. Jag är tacksam för alla svar jag får och hoppas ni kommer tycka detta är lika spännande som jag Om vi börjar med akvariet så är det som sagt på 112L, 80x35x40 (mm). I akvariet hade jag tänkt mig clownfiskar och en anemon till en början. Se…

• 1 svar
    • 741 visningar
  11. Started by Linkan,

Hejsan Jag har varigt sugen på ett saltvattenskar väldigt länge och nu tycker jag det är dags så jag har några frågor: Vilken sorts belysning ska man ha? Vad ska man inreda med? Vilket bottenmatrial ska man ha? i vilken ände börjar man (det första man gör när man ska sätta igång)? Ska ha ett ca 100l kar. funkar det? kan man ha ett aluram akvarium? räcker det med skummare, cirkulationspump och luftpump?

• 18 svar
    • 2,7k visningar
  12. Kan ej lägga in bild vet någon hur man gör

13. Started by Sture,

Hejhej! Jag är helt ny inom Saltvatten kan inte så jätte mycket häller. Jag har ett Akvarium på 150L som jag funderar på att göra till ett saltvattensakvarium. Men jag har ganska mycket saker jag skulle vilja ha svar på därför vände jag mig till detta forumet! Hur svårt är det att få ett rättså fint akvarie med några fiskar och lite koraller/sten? Skulle uppskatta väldigt mycket om jag kunde få lite råd och tips till jag startar! // Sture

• 9 svar
    • 1,5k visningar
  14. Hej alla! Jag heter Kjell Lindén, 42 år, fru och tre barn, bor i Bälinge, ca. 1 mil norr om Uppsala. Har precis startat upp mitt första saltvattensakvarium, ett Red Sea MAX. Blandade vattnet och la i ca. 12 kg levande sten som inhandlats på Triton i Täby. Nu ska burken få stå några veckor med belysning nån timme om dagen innan jag gör något mer! Vill bara säga hej till alla, det verkar som det här är stället att inhämta kunskap, lite humor och förhoppningsvis väldigt goda vänner! En liten fråga har jag, med den levande stenen följde med (vad jag sett hittills) 3-4 små krabbor (1-1,5 cm), är det något som kan bli ett problem framöver? Ska man göra nåt nu när man "har chan…

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  15. Started by Malta,

Hej alla trevliga människor! Jag hade tänkt att starta ett saltvattensakvarium som projektarbete, men änsålänge är jag inte så himla påläst men jag har beställt boken Saltvattensakvariumet - Daniel Knop. Jag har även hängt här i 2-3 veckor och läst hur andra har gjort med olika problem. Jag hade tänkt mig två olika steg i mitt projekt; Steg 1 Akvarium med ytavrinning och borrat men som inte används utan stängs av tills vidare, med en tanke ur den ekonomiska synpunkten. Volym 200l - Ställning Skummare - Terra Nova Beast 400 Pump - Marea 3200 eller snäppet bättre Termostat 200W Salt - Saltmätare Levenade sten - och någon annan sten tex faxekalk och eller korallsten. Koralls…

• 24 svar
    • 4,2k visningar
  16. Hej! Har precis startat mitt första saltvattensakvarium och lägger upp lite foton från det i den här tråden. - Akvariet är ett Fluval Edge 46 liter. All teknik är standard förutom en cirkulationspump, Koralia Nano 1500 liter. - Levande sten. - Död sand. - Kranvatten. - Salthalt först 1,018 men nu 1,022. Nu, en vecka efter uppstart kör jag blått ljus i 4 h på kvällen och resten av dygnet släckt. Sett en svart mask som gömmer sig inne i stenarna, några sjöstjärnor, en svamp och det jag tror är Aiptasia. Se gärna bilder nedan. Med vänlig hälsning Daniel Svamp: Aiptasia?: Sent from my iPhone using Tapatalk

• 59 svar
    • 6,7k visningar
  17. Started by Mani,

Hej allesammans! Jag har planer på att göra om mitt sötvatten till saltvatten. Jag vill då veta allt som krävs och behövs. Jag har ett Cocoon 3 ( 30L ) med orginal pump och lampa. Vill endast ha lite koraller och en Clownfisk. Mina frågor: Vad behöver jag för extra utrustning? Vilka kemiska saker? Vattenbyten? Tester? Tider? Ja allt jag behöver veta och tänka på! Tack på förhand Per

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by LiLLeN,

Nu har jag äntligen vågat skaffa mej ett saltvattenskar. Det blev ett beg. RSM 130D. Har startat en hemsida om det som ni som vill kan följa det på. www.lillensakvarium.se mvh Fredrik

• 56 svar
    • 5,3k visningar
  19. Started by Firren,

Tjena allihopa! jag är totalt ny till SG men jag har gått o funderat på ett saltvattensakvarium i snart ett år nu och jag undrar ska jag köra berlin metoden (utan sand) eller med sand, vad är enklast, billigast o andra för/nackdelar. Jag har ett 230 liters kar som jag hade tänkt ha mest lägre djur o några fiskar för att jag (tror?) att det blir enklare billigare. tack på förhand Kalle

• 0 svar
    • 651 visningar
  20. Started by Cpt Phreak,

Nu tänkte jag med lägga in lite bilder på mitt första saltvattenskar vem kunde ana att de skulle va så sjuk ball med fiskar? har redan börjat fundera på större kar så vet ni någon som ska göra sig av med sitt kar (375l>) så släng gärna iväg ett pm Tyvärr har jag bara en Iphone att fota med

• 2 svar
    • 570 visningar
  21. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 793 visningar
  22. Started by skulderblad,

Hej! Har hållit på med sötvattensakvarier i snart fyra år och kände att det var dags att utöka sina kunskaper och sin hobby ett steg längre. Och vad är bättre än att då slänga sig in i saltvattensvärlden Har beställt ett JAD 58 liters kar från den lokala affären här i Växjö och det ska komma antingen idag eller imorgon om de håller vad de lovar så att säga. Jag skulle behöva lite hjälp med en inköpslista på vad som kan vara bra att ha hemma när man kör med saltvatten. Skulle ni kunna vara snälla och hjälpa mig med detta? Köpte inte den tillhörande möbeln till karet utan hade tänkt och bygga en själv där också, har gjort det till några mindre kar innan så det ska nog gå b…

• 1 svar
    • 432 visningar
  23. Started by sunkmupp,

tjo! är ny här på saltvattensguiden, behöver lite hjälp med att starta upp ett nytt saltvattenskar, jag tänkte köra på mitt 60 L kar, jag har pump som skall vara tillräcklig, har även doppvärmare! akvariumet har ljusramp med starkt T8 lysrör... tänkte ha lite koraller, anemoner och nån fisk =) inköpslista: skummare, levande sten, salt, sand. nåt mer jag behöver köpa? är min belysning stark nog? tacksam för råd och tips /sunkmupp

24. Started by Matte_g,

Jag ska starta upp mitt första saltvattenskar, har haft en jäkla tur måste jag säga. Har en kompis som skänker bort LS, Skummare, MH och lite pumpar. Det ända jag behöver fixa är ett akvarium har kollat blocket och i lite butiker men såg sen här på saltvattensguiden att en kille skulle skänka bort sitt akvarie så jag var där igår och hämtade det (tackar Julgran) Han hade en Sump som han vill ha 200kr får så det var ju taget . Jag ska borra karet på lördag för ytavrinning till sumpen sen ska jag ställa det på plats. Det kommer säkert komma massor av frågor under tidens gång. Lägger upp en bild på karet 170 x 50-30 x 60 (L x B x H) det är slutande frontruta men enligt mina …

• 28 svar
    • 3,5k visningar
  25. Started by rickard81,

Nu ska jag starta upp ett saltvattenskar. Karet är på 275l och jag ska bara köra på LS och fisk. Tänkte köra på Am midiflotor som skummare och cirka 20-30kg LS berorende på vad jag hittar för pris samt även en Osmos. Hur stor bör sumpen vara om jag nu ska använda sump vara, har ett 60l kar. Hur har ni löst ytavrinningen om man inte har sump? Kanske kan göra ett fack i hörnet som ytavrinning.

• 6 svar
    • 1,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.