Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Spooky,

Då har man varit tyst länge nog. Jag har snokat runt i detta utmärkta forum i några månader nu men har inte gjort ett enda inlägg, mest pga att man har mycket och lära och kanske inte så mycket att tillföra än. Men nu så är det dags. Har ett 375-liters ramakvarie som nu ska bli salt. Projektet är att det ska stå i ett gatt i gillestugan, där det då ska byggas en vägg så att det blir som ett väggakvarie. Tekniken blir bla följande: 112 liters sump Picobello Osmos Cirkulation 3 st Tunze Nano 6025 Aqua Medic skummare Turboflotor Multi SL Returpump Ocean Runner 3500 Ljuset blir någon ramp med 2 st 150W HQI (kommer senare) Lite frågor då. Jag slaktade min gamla bänk, som bar …

• 61 svar
    • 10,1k visningar
  2. Started by mattsve,

Jag har sen tidigare ett AN Evolution 1 som gick jättebra tills vi flyttade till hus för ett år sedan, akvariet hamnade mer i skymundan så att jag inte såg det lika ofta kombinerat med att hus kräver mer jobb än en lägenhet så har jag tyvärr misskött mitt nano och nu ser det inte alls roligt ut, gick i tankarna att sälja av allt och sluta med salt men min fru tycke att vi skall konvertera vårt Juwel Rio 300 till salt istället och inte tackar man nej till en sådan chans. Tanken är att få det så lättskött som möjligt, så få moment som möjligt i underhållet och så tyst som möjligt då det står i vardagsrummet. Mina idéer: * 2 st Maxspect 110W LED för att få glitter men slippa…

• 11 svar
    • 2,2k visningar
  3. Started by jetstar,

Är ute efter en LITEN skummare till ett litet akvarium!(27l) någon som har bra tips!? alltså med liten menar jag ganska mycket mindre än ex Tunze 9002. mvh

• 8 svar
    • 1,6k visningar
  4. Started by jetstar,

hej! har märkt att temperaturen gärna rusar iväg lite för högt i mitt RSM130! nån som har löst detta problem på ett bra vis utan att ta bort locket och ändra belysning? har nu stängt av doppvärmaren för typ ett dygn sen och nu är temperaturen 27 grader är det ok eller för varmt?? Mvh

• 8 svar
    • 884 visningar
  5. Started by Tomacee83,

I min returpump sitter ett filter. Bör man ta bort filtret eller ska de va kvar? Brukar rengöra filtret precis som de som sitter i mitt sötvattensakvarium och de är lika skitiga.

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by sebbeh83,

Imorgon får vi hem vårt första saltvatten akvarium, nu till min fråga. Enligt försäljaren så är en värmare onödig för osmos vattnet sköter värmen. Nu är jag helt nybörjare på salt vatten akvarium. Men om tempen ska vara 25grader säger vi och vi som bor i svergie med denna bitande kyla får jag inte riktigt det att gå ihop, så om nån snäll själ kunde säga mig om jag ska köpa en värmare eller om et är en onödig kostnad? Vårt kar kommer va på ca 370L + sump. Annars får ni gärna ge oss tips och så hur vi ska starta, är 20kg levande sten ingick i priset. Nu är det ju ett tag innan vi ska hämta levande sten men om man ska räkna så ska de ju va 10% av karet vilket är 37kg så undr…

• 2 svar
    • 752 visningar
  7. Started by Garion,

Hej alla. Nu känns det som att det är dags att presentera sig. Jag heter Håkan och har läst här på guiden nästan dagligen i över ett och ett halvt år. Jag körde sötvatten fram till sommaren 2009 då jag bestämde mig för att saltvatten var det som skulle förnya intresset. Full av tillförsikt tömde jag akvariet redan samma sommar och påbörjade ett projekt att konvertera mitt 220 liters möbelakvarium till salt. Till saken hör att jag ser mig själv som en "gör-det-självare" och därmed finns det ingenting att köpa, som man inte kan göra själv (billigare och bättre). Nu är det ju så med de här hembyggeprojekten att de inte alltid blir som man tänkt sig. De blir ju både dyrare o…

8. Started by Bicolor,

Har precis startat upp mitt kar, det innehåller inte så mycket, drygt 20 kg sten. Har tyvärr inte fått hem skummare än men den är beställd.

• 104 svar
    • 11,3k visningar
  9. Started by Belis,

Hej, jag har nyskaffat en Pseudocheilinus hexataenia som jagar mina två clownfiskar och en annan fisk som jag inte kommer ihåg namnet på, vad ska jag göra? Lämna tillbaka den eller är det bara tillfälligt? När jag köpte den så sa de att den passat med clownfiskar, hur ska jag göra?

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by Hirez,

Hej, Då har man nästan kört i 6 månader och det roliga börjar Köpte lite mjukisar och flera stenkoraller bland annat acropora och stylophora. Jag kör med fosfat adsorber 2 dl i 250 l akvarie, och aktivt kol i 1,5 dl. Sump, skummare och hela 3 streamers i karet. Jag doserar med Fauna marins balling salter, och tillsätter Organics och Ultramin S, och lite jod då och då. Flesta koraller klarar sig himla fint! MEN mina stenkoraller brukar alla bli brunare, blekna lite från botten, och tappa lite färg. Stylophoran tappade ALL färg och blev likblek. Den är inte död, men alla färg är som sagt borta. Mina värden är annars bra Mg 1250, Ca 550 och inget mätbart fosfat, och väldigt…

• 15 svar
    • 1,7k visningar
  11. Started by Torreador,

Hej på er Jag är total nybörjare på saltvatten men har funderat på det länge. Har dock inte haft plats för ytterligare ett kar. Just nu har jag 4 st kar igång hemma. 1 260 lit Malawiciklider 1 54 lit yngelkar till Malawi samt Endlers guppy 1 30 lit svartvatten med Merah och räkor 1 17 lit som för tillfället bara inhyser en liten ancistrus som ska få flytta över till yngelkaret. Sååå med andra ord blir mitt lilla 17 liters kar tomt.... Kan man göra något trevligt nano-saltvatten?? Kan ni ge mig tips och råd på hur jag kommer igång och vad jag kan ha i osv. Kan jag använda den belysning och pump som är i nu? Tyvärr står det inget märke eller annat på något men jag lägger i…

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by jetstar,

ett problem kommer sällan ensam:-) har ägt akvariet i tre dagar och redan bytt ut saker för 2000kr sammanlagt!! hursomhelst så har mitt ena lysrör börjat flimmra! det står i locket "replace with 55w t5 blir lite förvirrad för när jag skgooglar på t5 så ser dessa rör inte alls lika ut! mina rör är så att säga dubbla glasrör med en kontakt i ena änden. sen ser jag att det fins något som heter faunamarin AS duo på 80w på tritonär det nåt som kan passa?? Mvh

• 6 svar
    • 919 visningar
  13. Started by jetstar,

Hej! nu kommer jag med frågor igen! vill passa på att tacka alla jättetrevliga och hjälpasamma människor på detta forum! mycket trevlig atmosfär här!! jo! nu är mitt ny införskaffade RSM130 igång!! tycker jag fick till det fint! bifogar några bilder om nån är intresserad! tar gärna emot tips och tyckande!! köpte avkvariet begagnat med invånare så jag fraktade med ca70L av det gamla vattnet samt levande stenen, den gammla sanden slängde jag och ersatte med en ny påse levande sand! blandar 340g salt till 9l vatten och har en salthalt på 1,0225 det är väl ok? alla invånare klarade resan fint och ser ut att må bra! i akvariet bor: *2st clowner *1st tomatclown *4st vit och sva…

• 13 svar
    • 2,7k visningar
  14. Started by jetstar,

fins det något hjälpmedel för att tex mata direkt på en anemon,krabba mm jag tänker mig någon form av gripklo ellet tång med långt skaft så man slipper ta ner hela armen varje gång! även att man kan använda den för att flytta mindre saker i akvariet! fins det? var kan man köpa? vad kallas den? Mvh

• 3 svar
    • 859 visningar
  15. Started by skulderblad,

Hej! Har haft ett 58 liters JAD-kar igång i snart tre månader och vill nu utöka till ett 100 liters och tänkte då prova att köra med vanligt sötvatten och blanda det med salt. Allting såg bra ut ut och har gjort det i några dagar, men när jag stängde av mina två pumpar (ena pumpar 1200 liter/h och andra 300 liter/h) och glömde sätta på den så var karet helt grumligt och det ligger ett litet tunt lager på botten, kan mycket väl vara salt. Kommer detta att återhämta sej när man startar pumparna igen eller måste jag göra om allt igen? Tacksam för bra svar! MVH Tordh

• 8 svar
    • 860 visningar
  16. Started by Inboxen,

Alla mina invånare mådde bra i går kväll. Igår kväll installerade jag också två nya streamerpumpar (hydor koralia 2). Jag hade redan två innan men en av dem var trasig så jag kan tänka mig att jag hade ca 3000 l/h i cirkulation. Nu med de två nya har jag 5600 l/h. Jag la igår också i en liten bit nyinköpt ls, ca 1/2 kg. Nu när jag steg upp och kollade till karet ligger en av mina två blå frökenfiskar (Chrysiptera parasema) utslagen och lever knappt. Den andra hittar jag senare ganska sliten och färglös men piggare. I går kväll var de helpigga, blanka och fina. Är det helt enkelt så att jag fått för mycket cirkulation eller att cirkulationen kom som en chock för dem? För m…

17. Started by jetstar,

är väldigt nära att slå till på mitt första salvattens nu! del blir ett RSM 130 men vissa säger att fläktarna väsnas i det och att det är svårt att hålla bra temp i det under sommaren främst! någon som har erfarenhet att dela med sig av!? har också hört att det fins andra fläktar att byta till som är tystare!? Mvh:Fredde

• 15 svar
    • 3,7k visningar
  18. Started by jetstar,

Hallå! nu har jag äntligen fått hämta mitt RSM 130! jätteroligt att fixa i ordning! invånare som följde med: *en litem eremit *två clowner *en tomatclown *en blå och gul fisk? *två svart och vitrandiga? *en snäcka Men glädjen blev inte långvarig! efter en bilresa på 2 timmar enkel och en städning på 5 timmar så var det dags att starta! SKUMMAREN LÅTER FÖRJ______ rent ut sagt! totalt omöjligt att ha den igång hörs i hela huset!! tar jag luftsalngen under vatten ytan blir den tyst men då gör den ju in get skumm?? kylfläktarna låter också fan. snälla nån som har ett RSM 130 som kan hjälpa mig! eller nån som vet vad göra! vart fins reservdelar att köpa?? Mvh

• 6 svar
    • 1k visningar
  19. Started by Tengan,

Hej, Jag har tidigare hållit på med sötvatten i över tio år, mestadels diskus men nu börjar det bli dags att försöka sig på salt. Tänkte här beskriva litegrann kring uppstarten av mitt första saltkar (skulle starta upp ett 350lt Deltec-kar för ett par år sen vilket tyvärr aldrig blev av pga många faktorer, och karet såldes). Nu är det i alla fall dags att ta tjuren vid hornen, och det nya karet finns hemma och uppställt. Burken är en helglasburk på 248lt som är köpt som ett paket, och jag kommer köra utan sump. Tekniken: Rena 200W värmare Aquaclear 70 cirkulationspump 1514l/h 2 st Hydor Koralia 4 streampumpar, 4600l/h styck (10714l/h tot nu) Skummare blir en Deltec MCE600…

20. Started by Hirez,

Hej, Har testar med både Salifert och JBL, i varje test får jag Ca. 550 och mg runt 1200. Men jag tillsätter endast Ca någon gång i veckan, och trodde att det skulle gå ner efter ett par dagar, men det håller i sig även nästan utan Ca tillsatsen. Så nu börjar jag undra vad som händer, jag trodde att jag hade i för mycket Mg och vilket gick ut på Ca testet, men efter olika test så verkar det stämma. Hur kan jag ha 550 i Ca utan att ens tillsätta värst mycket? Uppskattar hjälpen!

21. Started by Adrenalized,

Ska bygga ett skummar fack i mitt akvarium, och det ser jag inget konstigt med förutom vad händer om vatten nivån sjunker för mkt? Då kommer pumpen gå torr, kan jag sätta inlopp längre ner oxå utan att ytavrinningen blir påverkad?

• 11 svar
    • 2,1k visningar
  22. Started by Hampus86,

hejsan! Har precis börjat intressera mig för saltvattensakvarium och har läst en hel del här och runt om på nätet. Har även lånat daniel knops bok saltvattensakvariet som många rekommenderar här inne. Något jag inte hittat svar på är hur mycket ett saltvattensakvarium kostar i drift per månad. Jag förstår att detta är väldigt skiftande beroende på storlek, innehåll i akvariet etc. Men mellan tummen och pekfingret, vad är månadskostnaden för ett 8-900 L akvarium, med fiskar och koraller? Ni får gärna berätta vad ni själva har för akvarier och vad dom kostar i drift! /Hampus

• 40 svar
    • 9,2k visningar
  23. Started by balsac,

Om det finns nån som vet om de e en snäll krabba eller vad ? om jag förstått det rätt så lever den mest på kadaver å rester ,undrar om nån som har en sådan ?/ Håkan

• 11 svar
    • 3,7k visningar
  24. Started by jetstar,

Hur stor pump L/timme rekomenderar ni till ett kar på 30-60L?

• 7 svar
    • 898 visningar
  25. Started by ClaesHWK,

Hej, Då har jag äntligen kommit igång med min långsamma konvertering av mitt Juwel 203l sötvatten. Jag tänkte att det är bättre att överge min gamla tråd och börja om nu när jag bestämt mig för vad det ska bli och uppdatera denna allt eftersom. detta lär ta ett tag med min fart Målet är att göra om mitt ca230l Juwel(203l) till saltvatten med en 65l sump. Akvarium: 203l Juwel Ytavrinning (Mame inspirerad) bör klara ca 2000l/h Sump: 65l 3 kammare + bubbelfälla. Litet teknik fack(skummare,doppvärmare,biopellets), bubbelfälla, Refug, Retur. Ramp: Aquastarlight Future 250w. Skummare: Påhängs skum…

• 4 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.