Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Reuben,

Tjena, Skall precis börja fylla akvariet med saltvatten, har en hög sten som har legat i en dunk sötvatten i ca 1 månad. Mätte idag vattnets fosfat värde och den låg på under 0.1PPM så känns som man kan slänga in den i akvariet också. Min fråga är egentligen, hur snabbt kan jag slänga i Levande sten? Har väntat med att köpa LS tills nu, men skall man köpa LS direkt när man fyller akvairet eller skall man vänta ett litet tag?

• Tack
    • 6 svar
    • 2,6k visningar
  2. Started by patrikk,

Tjena gott folk, För vill jag säga att reeflex är mycket bra samt detta forumet så klart Något som jag har undrar länge ang. vad som står på reeflex är vatten mängden för alla dess olika arter. För mig går det inte ihop med Akvariestorleken som står som "krav" eller riktlinje. tex. något så vanligt som ocellaris bör ha 200 liter vatten men det finns massor av folk som har dem i mindre. Så min fråga är nu om man går efter de siffror som står på reeflex vad är spannet egentligen? vad är egentligen minsta storlek på akvariet för resp art? Visst det har med gömställen och upplägget av sten etc att göra också. men finns det inte bättre siffror än det som på reeflex?

• 5 svar
    • 903 visningar
  3. Started by Hampus86,

hejsan! har precis skaffat ett välskött begagnat saltvattensakvarium på 200 L. kopierar in annonstexten för att ge en bild av vad som finns i karet: Cirk pump = 1st Seio 530 Cirk pump = 1st Seio 320 Skummare = Jad WG 428 (intern i sumpen) Automatisk vatten påfyllare Overflow box för ytavrinning LS = cirka 25 kilo Belysning = GLO 2x24 eller så kan du få med en Halogen lampa på 250w med 2st T5, rör istället för GLO rampen Doppvärmare Automat matare för torr foder Levande 1st Nemateleotris Decora 1st Archaster angulatus 1st Putsar räka 1st Bandkorall räka Ett gäng snäckor 1st Sacrophyton samt lite andra koraller Har tänkt ta det låångsamt, så allt stabiliseras. nitrit ja, me…

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by danne031,

Det här känns lite som en riktigt dum fråga och svaret bör vara att det enbart är estetiskt, men jag vill ändå fråga först.. Det känns som att det alltid är viktigt med djup, djup hit och mycket djup dit. Men har det någon faktiskt negativ påverkan att ett saltkar har 'söta mått'? typ 120*40*50 l,d,h..

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by DanneI,

Funderar starkt på att köpa ett Hawaii 360 eller 460... Men det som gör att jag just nu tvekar är de här med optiwiteglas, det är ju tydligen att föredra? Och det lär det väl inte vara på detta akvariet. Finns det ens något färdigt som detta paket som har optiwhite. Och gör det någon skillnad om detta akvariet har det eller ej? Sedan är det belysningen, räcker det med dessa 4 t5 till ett vad man nu ska säga lite allround-akvarium inte tänkt mig de svåraste korallerna mm, men vill ändå ha en del. Vad är era synpunkter som har erfarenhet på val av skummare till detta, Jag vill ha en som är så pass tyst att den inte stör i vardagsrummet och den ska såklart göra sitt jobb mer…

• 2 svar
    • 1k visningar
  6. Started by maltemus,

Jag har idag ett kar på 230L (Ej salt). Tycker att det är trevligt men det känns inte speciellt "levande". Har under 1 års tid gått och funderat lite på ett saltvattenskar. På en del ställen läser jag att det kräver daglig skötsel, andra att man måste tillsätta salt en gång i veckan. Jag bor ganska "off" och har inga butiker som säljer saltvattensakvarium i närheten. Några frågor: * Finns det färdiga "kit" att köpa, runt 100-140Liter. Kar, lampor osv. Ebay? * Låter karen mycket? Nuvarande står i sovrummet och jag vill nog placera det på samma ställe. * Är det enkelt att få en bra balans i akvariumet utan tillgång till saltvatten från ett annat kar? Tack på förhand. Malte

• 5 svar
    • 999 visningar
  7. Started by Onion,

Hejsan! Så nu är det dags för mig att introducera mig här på saltvattensguiden. Har länge velat starta ett saltvattensakvarium och nu är äntligen första saltvattensburken up and running Det blev ett aquatic nature, 31L. Om burken; Aquatic nature cocoon G2 (31l) Skummare: Boyo wg 310 Cirkulation: Seio 530 Belysning; Solar duo boy 26W(den som följde med, ska dock byta till blåvit lampa istället för vit såfort jag har möjlighet) Övrigt; zeolitstenar och aktivt kol som vi stoppade i filtret som följde med. Osmos från aquatic nature Ska försöka hitta en mindre pump samt skummare som man hänger utanför akvariet(tips? erfarenheter?), det tar annars stor plats i det lilla …

• 13 svar
    • 2,1k visningar
  8. Started by asintorn,

Hej, Jag har ett litet ca 25 liters akvarium(vas) där jag nu i helgen satta i mina första fiskar, det blev en Clown och en jordgubbe. De såg båda ut att trivas. Har också levande sten och en liten korall. När jag idag kollade till karet hittade jag Clownfisken på golvet. Vattenytan slutar ca 10 cm från ovankanten på karet. Någon som vet ifall detta kan bero på att Clownen gillar att hoppa eller om det kan vara att Jorgubbsfisken jagat ut Clownfisken. Jag vill gärna slippa ha klas på ovansidan av karet då jag belyser karet med spot ovanifrån. //Alex

• Gilla
    • 17 svar
    • 2,6k visningar
  9. Started by danne031,

Hej, funderar på att plocka upp ett ~200L med sprucken botten som skänkes. Jag tänkte att man kan ju bara silikona en plexiskiva rätt på botten och kanske tejpa undertill så det inte med tiden skvätter glasbitar. Eftersom jag ändå senare har en massiv skiva och frigolit under så är det ju bara win-win med en plastbotten eller missar jag något väsentligt? Kommer att köra med sand så det estetiska döljs ju.

• 18 svar
    • 2,3k visningar
  10. Started by riwi,

Hej ! Jag har nyligen startat ett saltvattensakvarium. Jag skulle vilja ha en beskrivning på vilka prover som man bör ta och framförallt mellan vilka riktvärden de respektive värdena ska ligga mellan. Tack för svar. /Rickard

• 2 svar
    • 704 visningar
  11. Started by Vidofner,

Hej. Jag har precis börjat grotta ner mig i den stora skara av information om saltvattensakvarium. Kommer flytta inom ett år skulle jag gissa och när jag gör det hade jag tänkt börja med saltvattensakvarium, men tills dess vill jag samla på mig så mkt information jag kan så man kan minimera nybörjarmisstagen. Jag har dock haft lite svårigheter med att hitta nån hemsida där man kan kolla på priser för akvarium. De flesta ställena har ju bara för tekniken. Jag hade tänkt satsa på ett 4-500 liter akvarium, lite beroende på hur nästa lägenhet ser ut =). Är det någon som kan rekommendera en bra site man kan beställa från? Vore ju toppen ifall det var en svensk butik men min gi…

• 7 svar
    • 2,8k visningar
  12. Started by Reuben,

Tjena, Som vissa av er kanske vet så är jag i fasen att starta igång mitt första saltklar ( ), just nu står ~60KG sten i två stora plastlådor och förhoppningsvis töms på lite PO4. Hur som helst, I lite av ett testsyfte tänkte jag att det skulle vara intressant att se hur flöde (en 1000l/h pump) påverkade hur snabbt PO4't läckte ut i vattnet. I karet med flöde så var vattnet ganska klart, men i den andra så var det ett ca 1½cm tjockt gelé lager. Ingt allt för fast men typ som...en blå-manet fast lite lösare. Någon som vet vad detta är? Sen undrar jag , vad är bästa förhållandena för att få ut PO4 ur stenarna? Flöde? Bra eller dåligt? Värme? Bra eller dåligt? (och ISF hur…

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by koaala,

Åkte idag till Uppsala och handlade 8 kg sten, har beställd utterligare 10 kg men den kommer lite senare. I karet hade jag redan 4 kg död sten, så det blir en himla massa sten och lite fiskar. Jag åkte till butiken att själv kunna välja sten och vad jag fick fina sten. Föresten akvariet är bara 150 l. Då efter att ha stoppat in stenen började jag leta efter liv, och det var en massa. En rörmask som gömmer sig något räkaktig som var so himla litet och hamnade i botten , glasrosor (tror jag)- genomskinkliga och fångar något och försvinner ibland, sen kanske något typ av sten korall som har neongröna prickor på sig, är jätte litet nu och svårt att säga och sen tror jag att h…

• 14 svar
    • 1,9k visningar
  14. Started by JonR,

Hej! Efter att nu ha funkat kalas fint flera veckor efter hårdbehandligen av alger så har nåt hänt, kom hem idag och akvariet var helt grumligt/mjölkigt. Igår kväll möblerade jag om litegrann i akvariet och gjorde ett vattenbyte på 15-20 procent(det vattnet hade stått i ca två veckor i en sluten, halvfylld 25L dunk) och allt såg fint ut i akvariet nån timme efter ommöbleringen, även imorse såg karet kalas fint ut, men nu när jag kom hem ikväll, 6-8 timmar sen jag såg akvariet sist så har nåt hänt, vattnet är helt grumligt, nästan värre än vad bilden visar! Alla fiskar finns kvar, korallerna ser ut att må bra.. Nån som har tips på vad som kan ha hänt? Kan det ha nåt med ka…

15. Started by Trollsvans,

Nu är det dags att ta tag i saker och ting, så det blir en rejäl omstart av karet. Det levande jag behåller kommer få bo i en annan bytta medan huvudkaret blir borrat och en rejäl sump byggs. Karet står som rumsavdelare, och möbeln är byggd för att passa överrinningsbox, så det blir borrning i gaveln med en liten "hylla" för avrinning. Returpumpen är en Aquabee UP2000/1, vilken enligt pumpdiagram borde leverera 1300 liter på den höjden, och räknat med förluster för rör, böjar mm, och en näve salt, så säg 1000 liter i timmen. Stora frågan är: Vilka dimensioner ska jag ha på rören? Första tankarna gick runt 2x32 mm, en durso som huvudnedlopp och hävert som säkerhet. Hur …

16. Started by Cotech,

Har precis skaffat mig en ny lägenhet och nu har det äntligen blivit dags att beställa glas till akvariet. I och med att jag jobbar med glas så har jag fått fina priser på optiwhiteglas men jag känner mig lite väl feg för att limma själv. Det e ju 980L det handlar om +man vill ju gärna att det blir snyggt också Så nu undrar jag om ni vet någon firma som kan tänka sig och limma utan att jag beställer glas från dom, eller om det finns någon skicklig privatperson som kan ställa upp för en peng? Mvh Fredrik

• 12 svar
    • 1,5k visningar
  17. Started by danne031,

Här kommer lite frågor från en som bestämt sig för att inom kort konvertera till salt Har idag ett 222L söt men jag har inte bestämt mig för om jag ska göra salt av det, eller skaffa nytt större till salt. Jag har gott om plats på ett annat ställe i huset men ekonomiskt blir det ju en rejäl skillnad och man har ju regering i huset också Största oron är oväsen då karet om jag behåller 222, står en meter från sovrummet. Kan man köra skummare kanske 20tim/dygn, så jag får det tystare vid nattdags? Var och kikade i en butik idag och såg att dom tog 145kr/kg för LS, är det ett normalt pris? Tycker att när jag läser runt så hade det väl behövts iaf 15kg till mitt, 2 papp trod…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by Kajjjan,

Sitter med ett 900 liters kar, borrat i botten med genomföringar samt en sump på ca 100 liter. Jag är ingen nybörjare men hittar ingen rubrik som passar för en som varit borta från saltvatten i närmare 8 år. Hursomhelst, jag funderar allvarligt på att göra det till ett fish only och välkomnar lite input från er angående vad jag bör skaffa mig i form av skummare, pumpar, LS, osv. Jag kommer inte att börja med koraller så den diskussionen tar vi inte. Frågan gäller fish only. Med en bra skummare, hur ofta/hur mycket vattenbyten? Behöver vatten prepareras (förutom salt naturligtvis) innan användande? (Bor i Malmö) Andra tillsatser? Annan teknik som måste till? Jag vill håll…

• 25 svar
    • 2,6k visningar
  19. Started by Reuben,

Tjena, Har nyligen slängt i ca 50KG sten i mitt akvarium som legat torrt ett bra tag. Vad jag förstått ska jag förvänta mig att de kommer läcka fosfat ett bra tag. Det har stått i vattnet som är ca 27 grader (utan några pumpar igång ect) i två dagar nu, när kan jag förvänta mig att de börjar läcka fosfat? Gjorde precis ett PO4 test och resultatet blev under 0.1mg/l dvs under vad mätaren kunde visa (vet att jag gjorde rätt). Hur länge bör jag vänta innan den bör spika upp om det nu är massa döda saker fast i stenen? Han jag köpte den av sa att den var behandlad ect innan det togs ut, dödade han allt och gjorde det rätt kan det betyda att stenen är redo att användas mer ell…

• 2 svar
    • 795 visningar
  20. Started by Jaonas,

Tänkte bara höra om det är någon som har lite tid över och är sugen på att skriva en liten sammanfattningslista om olika vattentester? Vilka som är viktigast att köpa först, vilka värden man vill ligga innom, vad resultatet blir av fel värden innom olika tester? T.ex. om dåliga värden reulterar i alger, skadlighet för fiskar m.m... Eller om någon till skillnad från mig hittat någon bra enkel tråd om detta:)

• 5 svar
    • 1k visningar
  21. Started by RobbanF,

Ja nu drar jag igång en tråd om mitt hemmabygge det är en 750l. balja som är byggd i plywood med akvarie-lack (epoxy) och 8 mm glass i en balja som är 700 mm djup. Allting är förstärkt med glassfiber givetvis man kan säga att det som en båt fast ut och in. Jag har i allafall kommit så långt att jag fått i en del LS nu, så det är på gång hoppas få med lite bilder på bygget nedan bara jag förstår hur man gör. Sumpen är givetvis också det ett hemmabygge på ca 140 l med en karantän inbyggd på 40 l. dock är denna i glas och silikon. Kom gärna med förslag på olika saker vad som helst, alltid bra med feedback. Ja man ska komma ihåg att balja inte är tom när man klättrar. Teknike…

22. Started by j sjögren,

Hallå alla glada. Jag hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig med en liten fråga.Jag har under 9 månader kört ett 105 liters kar men nu så har jag skaffat ett 200 liters kar. Det är nu 2 veckor sedan som jag fyllde karet och 1 vecka sedan jag stoppade i stenen. Det är samma sten som jag har kört i mitt gamla kar (ca 10-15kg) + ca 10 kg av ny sten. Jag har kollat alla värden och det är inget att klaga på. De koraller som var fastvuxna på den gamla stenen har överlevt och mina nya turbo sniglar som jag stoppade i karet i går ser ut att må bra. Skummaren har kommit igång bra och jag bara undrar lite när jag kan börja att flytta lite koraller från det gamla till det nya…

23. Started by Jonte93,

Tja, har precis köpt mitt första akvarium som är på ca. 63 liter. Jag undrar vad man bör ha för ljus kombination i en T5 ramp med 2 st T5-lysrör och ett blåljus? Vilka koraller kan man ha i ett sånt? vilka sorters fiskar är lämpliga? Har ni några allmäna råd så får ni gärna skriva de. //John

• 12 svar
    • 1,5k visningar
  24. Started by jernis,

Hej. Har problem med flödet i mitt kar. har en durso för returen som låter som sjutton. har trixat en del och kommer även att fortsätta med endcap hål etc etc. men huvud problemet är hur man "synkar" mellan return pumpen och durson? Durson går ju ner i sumpen och igenom lite bubbel fack etc. sedan kommer returen o pumpar tillbaka allt till tanken. Hur får man enklast dessa att "synka" så att return inte skjuter ut mer än durson kan svälja, eller att Durson inte rinner för snabbt så att return inte hinner med att pumpa upp innan dess fack blir fullt? Alla tips välkommna,.

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by jernis,

Har ( igår ) borrat mitt akvarium i över delen av hörnet för att ha durso till avrinningen ner till sumpen. Tanken är sedan att i sumpen ha 3 fack. 1:a facket där avrinningen landar är skummaren ( boubble magus nac3.5 ) sedan rinner vattnet igenom en bubbel fälla till fack nummer 2 där retur pumpen sitter. På avrinningen ( innan 1:a facket ) så sitter en T-Koppling som gör att en mindre del av avrinningen går till 3:e facket som är ett Refugium, vattnet från refugiumet rinner ner till 2:a facket ( för åter pumpning tillbaka till huvud tanken. ) Hur som haver. min fråga gäller Dursun för avrinningen. Jag har borrat hålet för dursu ( 32 mm ) ca 3 cm från kanten av akvariet,…

• 4 svar
    • 809 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.