Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Jag har en Sinularia som har börjat vitna på de sista 5 mm av några av dess toppar. Är detta något att oroa sig för? Eller kan det vara tillväxtsoner?
-
- 1 svar
- 567 visningar
-
-
Hejsan hejsan gott folk! fredrik heter jag och är helt ny på salt vatten. Har länge varit fashinerad av saltvatten. Men har inte haft förutsättningar att skaffa ett. Är glad att jag fann detta forum har varit guld värt o samlat information här. Har läst här varje dag här under en tid och bara blivit mer o mer sugen. Så i tisdags blev det av. Efter en tids övertalning här hemma bästämde jag mej för att fara då upp till sthl o inhandlade en kub på 230 liter. Så målade idag om i hallen så jag kunde få in och fylla upp burken. Karet är utrustat med en deltec mce 300 skummare. har en cirkulation på 4500 liter tim. Belysningen utgörs av en silversun ramp med 150w mh o 2st 24w r…
-
- 32 svar
- 3,2k visningar
-
-
Har ett RSM 130 med 5 fiskar, drygt 10 turbos, 5 eremiter och 3 räkor...hur många till fiskar kan man ha utan att överbelasta karet? De som är i nu är 2 clowner, 1 bicolor, 1 scooterblenny, 1 filfisk och 1 jordgubbsfisk...
-
- 0 svar
- 563 visningar
-
-
Halloj! Jag blev ombedd att starta en egen tråd för jag fick inte vara med på SnirreVirres.. Vi ska börja med salt och hon har ett molly och jag guppyhotell.. Nu har jag ju då såklart en massa frågor.. Den första är vad tusan jag ska ha för lyse i? Jag har ingen aning fast jag läst en massa andra trådar.. Har fått tips om 24 watts rör, men får de plats? Bäst är om någon som har ett ombyggt guppy har lust att sätta in bilder på just själva ljusbygget så att jag ser hur man ska göra... Någon?
-
- 33 svar
- 3,3k visningar
-
-
Är det någon som har fått modda om sitt Clown hotell på någe sätt här på guiden? Jag upplever lite problem med ytavrinningen och sumpen i karet /Tom
-
- 5 svar
- 834 visningar
-
-
-
Har ett RSM 130 och har problem med en vit "hinna" på ytan som inte försvinner...samtidigt har jag rätt mycket vita partiklar som flyter omkring i karet. Inte så kul att inte få ha klart vatten. Är det nån som vet hur man ska göra för att få bort detta? Ska jag justera skummaren på nåt vis? Luftventilen till skummarpumpen, vad gör den för skillnad när man vrider på den? Sen har jag hyfsat mycket hårda grönalger på rutorna...beror det på för mycket matning eller? Matar med ungefär 1/4 - 1/3 "kub" med artemia/dag till mina 5 fiskar och städpatrull...varierar med torrt foder emellanåt. Tacksam för svar!
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Kan man använda vanligt fönsterputs till att rengöra utsidanpå akryl akvarier, typ clown hotell och så?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej alla! Nu äntligen har vi fått hem våran pärla. Mått 100x60x85cm (längd x bredd x höjd). Avrinning mitt bak. Väntan har känts evig, men nu börjar det roliga. Vi har tänkt att ha revkeramik längs bakrutan och levande sten som pelare och någon mysig grotta. Fortsättning följer...
-
- 42 svar
- 6,1k visningar
-
-
Nu har jag som så många andra inhandlat ett nanokar på 58 liter. Är mitt första saltvattensakvarium detta. När jag packade upp akvariumet nyss och har tvättat ur det + fyllt med kranvatten för att kolla läckor osv så blev jag fundersam över allt där bakom. Fick ingen som helst beskrivning om hur det skulle se ut eller hur allt ska monteras men jag har fått hjälp av min kille som brukar ha koll på sånt där. Men det är fortfarande saker som är oklara så tänkte höra med er andra. Det jag undrar över är varför det är två stycken hål ut i karet i kammare 4 där utblåset är? Det ena förstår jag ju är för just utblås, men det andra då? Ska det sitta någon pump i det facket oxå …
-
- 206 svar
- 19,4k visningar
-
-
Hej hej! Nu var det dags igen.... detta blir mitt trdje försök. Skillnaden den här gången är väl att vi är lite mer pålästa... och att vi har lärt oss att inte ha för bråttom... hahaha.... Startade upp ett red sea 130liter i förra helgen.... har lagt i ca:10kg Ls och mkt levande sand Ca.10kg. Har haft tänt ca:20min om dan och nu har även 3 eremiter flyttat in. Och det tuffar på bra! Igår när vi satt och stirra in så såg vi lite små roliga saker på Ls:en... Undrar om någon vet vad det är för något...? Tack o hej så länge... Henke & Sara
-
- 45 svar
- 3,7k visningar
-
-
Tjena efter flera år med sötvatten vill man uppgradera till det mer ansvarsfulla Jag ska köpa ett 150L kar och undrar vad ni tycker om inköp. Jag kommer ställa lite frågor nu och då om vad för typ av utrustning jag ska köpa Jag är student och som ni alla vet är det inte den billigaste av hobbys. Min fråga nu är vad jag ska köpa för värmare: En begagnad 150W för 50:- eller en En ny 125W (150L - 200L) för 275:- hur stort kar värmer den med 150W.. blir det för mycket för mitt 150 liters?
-
- 128 svar
- 8,9k visningar
-
-
Hur ska man silikona om ett äldre 250 liters akvarium som har en ram runt sig? Ska man ta bort allt silikon, då menar jag precis allt eller ska man bara ta bort det lager som ligger på glas skivorna och lämna kvar det som sitter i mellan? /Tom
-
- 4 svar
- 795 visningar
-
-
Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med att välja vilka tillsatser / spårämnen skall jag skaffa till mitt RSM? Jag har haft det i ca 6 månader och dom senaste 2 har jag använt salifert all i one. Mina koraller växer men jag vill få lite bättre färger. Så jag har funderat på någon form av tillsatser typ POHL´S Xtra som jag har sett att många använder, räcker det med den eller skall jag även ha typ POHL´S Coral Vitalizer Vad är det för skillnad? När jag läser om dom så ser dom ut att ha samma egenskaper (förbättrar färger och tillväxt mm) men jag har inte sett någon innehållsförteckning. Eller vilka alternativ finns det?
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Hej på er! Jag går och funderar på ett litet projekt. Vi har en liten toalett på nedre våningen i huset, här tänkte jag placera ett salt avkvarium. Ritningen ser ut som följande. Svarta delen till vänster är ett låda där vatten och avlopp går till över våningen. Annars så ser det tänkta akvariet ut som den blåa delen. Kan någon komma med förslag på hur detta skall limmas och vad jag ska tänka på vid inredningen. Akvariet kommer att bli synligt från 2 håll, köket och mot hallen. Detta är i planerings stadiet ännu. Måste också kolla så att övervåningen inte kommer ner när jag börjar kapa i väggarna. //Peter
-
- 41 svar
- 5,3k visningar
-
-
-
Har precis startat upp ett 250liters och äntligen har saltet blandat sig som det ska och jag har ett saltvärde på 1.023. Eftersom jag är nybörjare helt och hållet vad gäller saltvatten så tänkte jag ställa lite frågor och hoppas på att ni besvarar dom trots att man säkerligen kan läsa sig till svaren om man letar runt lite på forumet 1. Går det bra att redan nu att stoppa i lite LS? 2. Vad är levande grus? har korall grus i för tillfället vilket är (bäst/snyggast?) 3. Hur länge ska jag vänta innan jag mäter andra värden som nitrat, ph, calsium? 4. Är det nödvändigt att börja med en städpatrull? (min lokala handlare sa att det inte behövdes förens man haft fiskar i karet…
-
- 232 svar
- 19,7k visningar
-
-
hej jag är helt färsk här och jag undrar om någon vet var jag kan köpa saltvattensakvarietboken mvh Geir Bengtsson
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
Är det värt att skaffa sig ett akvarium med rostfri ram runt eller är det bara dumt? tänkte ifall det släpper ifrån sig nå skit som kan förpesta vattnet eller så?
-
- 8 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej! Undrar om det är någon som har använt eller använder denna skummare: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=560 Den skummaren jag har idag fungerar bra men jag skulle gärna vilja byta upp mig till en tystare modell. Tror ni man kan ställa den i sumpen?
-
- 11 svar
- 1,4k visningar
-
-
hej! Jag hade tänkt investera i ett akvarium men har väl inte bestämt om jag skall köra salt eller sötvatten. Har ni några rekommendationer på val av sött eller salt volym Kostnad salt vs sötvatten vilken är mest lättskött. tänkte ta upp ett hål i väggen så att man ser det ifrån 2 håll se skiss. MVH Mike
-
- 21 svar
- 4k visningar
-
-
Min aquamedic t5 armatur strular..finns 2 rör i den, den ena lampan lyser svagt efter en stund! Jag har provat att byta röret men det blev tyvärr inte bättre.. någon som vet vad det kan vara?
-
- 6 svar
- 793 visningar
-
-
Kan man använda det till väggarna i sumpen??? och är det svårt att få det att fästa mot glaset? Och kan man använda skärbrädor i botten för att avlasta vikten från LS? eller ska man ha liggunderlag? Tacksamm för svar Mvh Johan
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Efter att ha läst massa på SG och dreglat litervis är det dags för mig att testa på saltvattens akvarium. jag har beställt ett Clown Hotell, 58l. (Hehe... till en början:) Har läst olika trådar om just dessa Hotellen ( för att inte nämna Lasses) och kommer troligtvis modda det lite. Har redan en extra pump på 1000l/h som jag har tänkt sätta i. glömde beställa en "vattenspridare", märket var Hydor tror jag. Starkare belysning har jag funderat på, antingen byta rören m.m. eller satsa på MH. Gillar dock inte riktigt tanken att det ska vara så öppet när jag har en galen katt hemma. Sen ta bort doppvärmaren och fylla med biobollar samt annat. Fundering jag har haft är ifall …
-
Goddagens alla saltvattensexperter ! Då var beslutet taget. Min malawibalja ska få pensionera sig och ersättas av ett saltvattenskar. Jag kan ju inte direkt säga att detta kommer ske imorgon men det kommer att ske. Min tanke är att efterhand som pengarna trillar in på mitt konto låta dem rinna ut i andra änden till diverse nödvändigheter för denna hobbyn. Som säkert de flesta vet så trilla ju sällan pengarna in i den takten som man önskar när det gäller hobbys och de rinner också fortare ut än man önskar så med andra ord, detta kommer bli ett låååååååååååååååångt projekt . Men skam den som ger sig. Under tiden har jag all chans att förkovra mig mer än vad jag redan gjort …
-
- 181 svar
- 15,6k visningar
-