Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej Jag är ny på detta jag har fått något rött på sanden är det någon som vet vad det är???
-
- 5 svar
- 819 visningar
-
-
fixade nya sniglar i torsdags efter att mina andra hade dött. när jag kom hem, la jag påsen med sniglar i akvariet väntade ungefär 40 min, sen hällde jag i lite akvarie vatten i påsen, och vänta ungefär 10 min och sen fortsatte jag så en 3-4 gånger, med andra ord exakt så alla andra har sagt till mig o göra. men ändå nu en nästan 2 dagar efter är alla döda... nästa exakt som förra gången, dem stora såg jag aldrig röra sig mer än i påsen, och dem små körde för fullt i lite mindre än en dag för att sen ligga död när jag kommer hem. men mina 2 clowner trivs skitbra. snälla någon, hjälp mig!!
-
- 14 svar
- 1,4k visningar
-
-
sakerna som finns i produkt guiden från vilken svenk sida kan man beställa dom??
-
- 4 svar
- 950 visningar
-
-
Hej, Mitt första inlägg här så, ni får ha överseende med om jag missat någon allmän regel. Har läst och varit här ett tag, men har alltså inte skrivit något tidigare. Har idag ett 45 liters akvarium med några discsoma, några LPS'er (duncan, acan, symphyllia, euphyllia, goniastrea), en nemo och en pistol/goby. Det rullar på och har haft det nu i styvt två år, förutom irritationen Glasrosor så är det inte mycket att säga om det. Nu gäller inte frågan detta akvarium utan jag tittar på inom ett års tid flytta över allt till ett Red Sea Reefer XL200 (det är vad som finns plats för i hemmet) och fastnar lite på utrustningsval. Hursomhelst, ha…
-
-
- 30 svar
- 5,3k visningar
-
-
Hej på er, Var ju på väg att starta upp ett 720, men det blir tyvärr för stort för mitt rum som jag ska ha det i. Hade mer än gärna provat, men har gett upp tanken... 😞 Nu har jag hittat ett 420 liters istället med avrinning, sump, skummare osv. Det jag undrar över lite är returen från sumpen, som man valt att borra i botten i motsatt sida fast i mitten. Det fungerar ju, men ser ju lite ut som man har ett periskop i akvariumet. Bifogar bild så ni kan se. Ska man låta det vara så, eller ska man försöka dölja röret eller vad tänker ni som kan detta?
-
- 0 svar
- 398 visningar
-
-
Hej alla Saltisar! Har tänkt försöka mig på Salt för första gången, har haft sötvatten ca 10 år. Har för tillfället ett 420liters malawi akvarium (kanske ett 420liter salt i framtiden?). Mitt salta projekt: Ska skaffa mig ett 54 liters (60x30x30) akvariepaket för 800 spänn och konvertera det till salt. Tanken är att jag ska bygga en bakvägg i plexi med ett djup på 5-10 cm där jag gömmer filter och skummare dvs 5-10x30x60. Behöver hjälp med utrustningen som jag ska köpa. Dessa punkter behöver jag hjälp med till en början: 1. Skummare: Rio Nano. Något tips på en dränkbar skummare som får plats bakom plexiglaset? 2. Filter: Aquael UNI Filter UV 1000 ev. också en Hydor korali…
-
- 80 svar
- 11,9k visningar
-
-
Hej Har beställt ett 672l kar som skall byggas in i i köksväggen här hemma. Är helt ny inom saltvatten men varit sugen länge så tycker det är dags nu. Har hållit på med Malawi & tanganyika ca 15år. Så kommer att komma med bilder & frågor(har ju massor att lära) Info om projektet kommer jag med inom kort. Mvh Roger
-
Har haft sötvattenakvarium i många år och för tillfället har jag ett 450 som kommer att bytas ut till saltvatten om min chromis blir ett lyckat projekt. Köpte ett aqua medic chromis utan teknik och då det är mitt första saltvattensakvarium vill jag gärna höra lite tankar och åsikter om tekniken. Skummare: Tunze 9004 Pumpar: Jebao rw-4 (2 st) Ca 15 kg LS för tillfället. Ska dryga ut med ett par kg till. Ca 5 kg levande sand. Nu till en fråga, har funderat på belysning men inte hittat nåt som fastnat ännu. Det närmaste är en Maxspect R420r som jag kikat på men undrar över alternativ?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Kevin heter jag. Bosatt i Ronneby och tänkte ge mig in i salt världen efter att ha bytt till mig detta kar. Är egentligen mest för reptiler men har varit sugen på saltvatten länge! Karet har än så länge fungerat bra, har några kilo levande sten och två fiskar. Koraller ska inhandlas. Ska bara låta det gå någon vecka till och sen se så alla värden stämmer. Jag är dock lite osäker på vilka värden jag ska hålla koll på samt hur ofta. Ni får jätte gärna hjälpa till med råd och tips! Undrar bara ifall någon vet vad anledningen är till att min skummare låter så jäkla högt, sitter ingen syrepump till den för den gick sönder, den skummar fint ändå. Håller man för slangen so…
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag frågade tidigare om möjlighet att använda nuvarande sötvattenskar efter medicinering och preparat, nu när det gick bra kollar jag runt efter en diskret belysningslösning. Jag vill inte hänga upp någon MH och gärna använda mig av nuvarande "lock" som sitter på mitt Rekord 800. Hittade en lysramp från Marineland som verkar smidig att på något sätt bygga in. Men då jag inte har helt koll än på vad saltdjur kräver i ljus, sitter bara 2x18w T8 i nu och antar att det är för lite. Undrar jag om ett sådant kan fungera i ett 110l akvarium: http://www.marineland.com/products/aquarium-lighting/led-aquarium-lighting/reef-led-aquarium-lighting-system.aspx
-
- 9 svar
- 1k visningar
-
-
Jag funderar på att införskaffa ett Juwel 450 Vision. Det är väl främst gjort för sötvatten, men jag tänkte att det kanske skulle gå att dona lite så att man kan köra saltvatten i det. Jag vill helst ha allt vatten internt i karet och slippa borra etc. Hur bör jag då gå till väga? Kan man t.ex. stoppa i en skummare tunze doc 9011 och köra det tillsammans med det medföljande filtret som berikas med makaroner, aktivt kol och biobollar? Sedan sätter jag även i några streamers. Orginalbelysningen tar jag bort och ersätter med någon hängande historia. Jag tänkte sedan gömma tekniken bakom levande stenar. Vad tror ni? Jag är enormt novis och behöver all hjälp som finns i ämnet…
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
mmm...då har projektet officiellt börjat. I lördags var jag o min sambo i Västerås o hämtade ett 750L kar med optiwhite framsida hos Ted Camenius här på SVG. Vi fick med en sump på 200 L och en till lite mindre sump på 76L. Vi fick också med 2 kar som vi ska ha som fraggkar o karantän på 91.8 L vardera. O till sist ett kar på 74L som vi ska ha sötvatten i till påfyllning. Köpte en nivåkännare också som han eller om det var en kompis till honom som hade meckat ihop. följde med lite olika pumpar med. inte riktigt koll på vad alla är till. Men en returpump var det iallafall. Vi fick lyckligtvis plats med möbeln den stog på också. Inte hela, men själva ställningen lixom. Vi …
-
- 260 svar
- 30,9k visningar
-
-
Hejsan. Jag är ny här på forumet. Jag har tidigare i flera år haft sötvattensakvarium, men nu är det dax för mitt första saltvattensakvarium. Det är dock ett tag bort innan jag kommer ha möjlighet att starta upp mitt akvarium, då vi ska bygga ut huset färdigt först. Men detta förhindrar inte att börja införskaffa allt som behövs till att starta. Så där är jag.. inköps-stadiet. Det blir bra att få sprida ut kostnaderna lite, fram tills vi byggt ut färdigt. Så nu tänkte jag att ni ska få hjälpa mig att skriva en check-lista på allt jag behöver handla fram till uppstarten. Funderar på ett akvarium antingen 275 l (100x50x55 cm) eller ett 360l (130x50x55 cm).
-
- 20 svar
- 3k visningar
-
-
Hejsan, Har gått i tankarna en tid nu att starta upp saltvatten. Har sedan tidigare haft diskus med bra resultat men i med en flytt för ca ett halvt år sedan så var jag tvungen att skänka bort dessa. Nu har tiden kommit för att starta upp mitt akvarium igen och jag har läst en del och så här ser min plan ut för mitt nya kar. 190 liter + 40 liter sump med ytavrinning (juwel trigon 190) Bubble magus Curve 5 skummare Cirkulationspump 2500 l/h från sump intern cirkulationspump 2700 l/h Kontrollsystem från GHL + doseringspump (4st) Ca 18-22 kg levande sten Sedan tänkte jag köra ballingsmetoden tillsammans med vodkametoden. Tanken är att köra en del färgglada koraller (tipps ta…
-
- 8 svar
- 1,7k visningar
-
-
De senaste två åren har också varit någon form av långsam bestämningfas i huruvida jag faktiskt skall starta ett saltkar. Den idé jag har är att till hösten påbörja bygget av en low-tec burk, på sikt innehållande 1-2 mindre tridacna, samt renhållare och kanske ett par a. percula för tjejens (och i ärlighetens namn även min...) skull. Karet är med måtten 80(l)*35(d)*40(h)cm och jag har eventuellt möjlighet att knåpa ihop en överrinningsanordning till en 60*35*35cm sump. Jag är student, med den skrala ekonomi det innebär, men den huvudsakliga anledningen till low-tec är idén om att det är intressantare att sköta ett kar än att sköta om ett enormt urval av utrustning, samt a…
-
- 15 svar
- 1,8k visningar
-
-
hej! jag har precis börjat mitt första saltvatten projekt, det är en Juwel rio 180 (180liter, alltså), det går sakta men jag har absolut inte bråttom, vilket är bra enligt vilken saltvattenakvarist som helst. Mina frågor: akvariet kom med en Compact H innerfilter med 600 l/t genomströmning, jag har köpt till en 1000 l/t cirkulationspump, behöver jag byta filtret med ett ytterfilter? eller måste jag komplettera med en liten ytterfilter? eller räcker den jag redan har? jag planerar att sätta in rätt så mycket LS, behöver jag då en skummare överhuvudtaget? o i så fall vilken (storlek)?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Här kommer en vägg av text och en hög av frågor... Jag är helt grön när det gäller saltvattens akvarium. Jag är inte så gammal, bara 24 år, men under alla mina år så har havet alltid fascinerat mig för vattnet och allt som lever där i. Min morfar var yrkesfiskare, så jag följde med honom ut varje gång jag hade möjlighet. varje sommar spenderade jag timmar med att snorkla, nu har jag tagit dykarcert istället! Jag har två st sötvattenakvarier, ett på 100 liter och ett på 450 liter. Men nu känner jag att det är dags för att ta steget in i saltvattren världen! Min plan är att tömma mitt juvel 450 på allt, och att göra …
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Här kommer en vägg av text och en hög av frågor... Jag är helt grön när det gäller saltvattens akvarium. Jag är inte så gammal, bara 24 år, men under alla mina år så har havet alltid fascinerat mig för vattnet och allt som lever där i. Min morfar var yrkesfiskare, så jag följde med honom ut varje gång jag hade möjlighet. varje sommar spenderade jag timmar med att snorkla, nu har jag tagit dykarcert istället! Jag har två st sötvattenakvarier, ett på 100 liter och ett på 450 liter. Men nu känner jag att det är dags för att ta steget in i saltvattren världen! Min plan är att tömma mitt juvel 450 på allt, och att göra om detta till saltvatten. …
-
- 1 svar
- 617 visningar
-
-
Ånej... har ju inkörd sten i mitt kar som jag köpt begagnad. Idag ploppade detta ur stenen. Är det Protopalythoa och glasrosor? Är det bara att kasta stenen eller hur gör man? :-(
-
-
- 16 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag är ganska ny på salta akvarium och skulle vilja prova något medan jag planerar ett större kar. Har lite frågor, om jag skulle köpa ett 20-30 liters nano vad för pump skulle jag behöva? ung hur mycket levande sten? Vilka korraler skulle vara lämpliga? är det nödvändigt med skummare? har bara tänkt att ha lite korraler och sniglar i akvariumet.
-
- 11 svar
- 905 visningar
-
-
se om jag kan lägga ut en bild på karet nu, bara vid start linjen dock o långt till mål, men det börja likna ett saltvatten nu. Finns det ingen bild så kan det bero på att jag inte riktigt lärt mig detta forum riktigt ännu. Hoppas det funkar.
-
- 7 svar
- 896 visningar
-
-
-
Hej, Helt ny i den här världen. Har haft sötvattensakvarium i många år, och känner att det är dags att uppgradera till saltvatten. Har en biorb 60 l, men funderar även på något större. Det jag undrar just nu, och hoppas att någon kan hjälpa mig med är pumpen. Vad krävs för ett kar på ca 500 l? Behövs två pumpar? Tänker att det är mycket vatten som ska cirkulera..
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har fatt ett saltvattens akvarium av ngr som flyttade o ej hade plats langre. det finns sma havstulpaner och 3 "nemo". Bor pa Mallorca och den tidigare agaren fyllde pa nytt vatten fran havet ca 1 ggr/manad. Maste sa klart varma H2o till ratt temp forst. - Kan man aven lagga i typ havsborrar ellr sa fran havet med mina 3 Nemo? - Akvariet har ett ytterfilter - Eheim 440 lit, och ett som blaser luft genom en "sockerbit" -prodac airprofesional 360. Den senare, som ar som en liten lada som star bredvid akvariet later valdigt mkt av vibrationerna. Undrar om man kan stanga av den pa natten eftersom den inte renar vattnet utan "bara" syresatter det. Skulle firrarna ma daligt av…
-
- 3 svar
- 866 visningar
-
-
Hej! Jag har ett Juwel 420L och undrar hur stor kapacitet jag behöver på pumpen är det att föredra ytter / inner pump? En eller flera? Tips på någon bra pump. Vilken slags skummare rekomenderar ni? Osäker på det här med sump om jag ska ha det eller ej. Övriga tips motages tacksamt. //Peter
-
- 2 svar
- 647 visningar
-