Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Machnus,

Hallå! Har idag ett 112l kar som jag funderar på att göra till salt. Har en 4x24 T5 ramp. Borde väl räcka som belysning?? Kör med ett aquael ytterfilter som det står på att man kan ha till saltvatten. Ska väl egentligen vara sump vad jag har förstått men det vore ju smidigt om det skulle gå att använda istället för att borra hål i botten och fixa sump? Vad tror ni om det? Vad behövs inhandla mer? Pris på diverse saker som behövs så man har ett hum om vad det kan gå på att konvertera om? Väldigt tacksam för svar... Mvh //Magnus

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by Micke.T,

Nu är det ett tag sen ja starta o alla värden är helt ok. fisken har jag bara stoppat i då den följt med stenen då jag köpt den. Kanske inte mycket att komma med just nu med bilden men det ä väl nu det roliga börjar.

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by Frick,

Tjenar! Jag är en saltvattenwanabe sen många år, och sitter nu och ritar och planerar på ett kar, och har många frågor! Karet är 540 liter och 160 liter sump. Tanken är att tekniken skall vara i eller vid sumpen. Jag har lite funderingar angående vattenförbindelsen mellan kar och sump, Hur mycket vatten är lagom att passera igenom sumpen? Hur mycket vatten passerar igenom en skummare? Kör man allt vatten som skall till sumpen igenom skummaren? Jag har sett ritningar med både två och tre hål borrade i karet, tur, retur och ??? vad är det tredje till? Man skall ju ha ytavrinning, skall man avdela en hörna i karet till det eller bygger man en ”burk” direkt på röret? Anvä…

• 21 svar
    • 3,5k visningar
  4. Started by jontebgood22,

Jag har sedan en tid tillbaka upptäckt att det är ngn eller ngt som käkar på mina fiskar.. alla mina bangisar har blivit av med sina stjärtfenor.... och jag misstänkte starkt att det var min korallväktare... så jag flyttade honom... men till min förvåning i morse hade ngt tagit hela ryggfenan på min vimpelfisk... så nu har han ingen vimbel. .... han ser lite tagen ut men verkar må ok .... frågan är VAD det är som gör det .. förutom bangisarna och vimpelfisken är det två oscalisar och en scopas + en sjöstjärna.. den enda jag kan tänka mig .. är scopasen.. men den verkar lugn annars... så varför skulle den göra det på natten... kan det vara en liten mantis i karet?

• 16 svar
    • 2k visningar
  5. Started by jontebgood22,

Hej på er... Är det ngn där ute som testat att borra ett Juwel kar? Jag har ett och funderar på att borra det.. men är lite rädd att det är härdat glas i det.... MVH J

• 13 svar
    • 2,2k visningar
  6. Started by ghosten,

Nu har jag äntligen flyttat och skall starta upp karet igen. det kommer att bli ett 160 nu till en början men har planer på att ha 2st kar ett 160 och ett ca 350l. Min första sak jag skullle behöva hjälp med är att jag vill dölja min skummare i karet utan att ha en sump. Den är cylinder formad så den tar inte så stor plats som min mce500 som jag även har hemma. kan man sätta någon form att spegelglas i karet i ena hörnet så att den döljer skummaren och sedan på nåt sätt få ditt vattnet ´med hjälp av en kam. men sedan är ju frågan hur jag får ruljans på det i så fall nån som kan hjälpa mig med detta.

• 4 svar
    • 695 visningar
  7. Started by magnus1975,

Hej ni erfarna saltisar. När jag köpte mitt akvarium begagnat så fick jag med en mängd prylar däribland 1 flaska kaliumpermanganat och säljaren sa att man kunde blanda 5ml/l vatten och låta nya fiskar simma runt i sådan blandning några min. innan man släpper ner dem i akvariet. Är detta något som ni andra gör? eller är det något från den "gamla" skolan som inte behövs? har aldrig hört talas om detta innan.

8. Started by wizz,

Hej då har jag äntligen både uppgraderat mig till 248Liter samt fått hem min kamera så här kommer lite bilder... Ledsen lite dåliga foton skall försöka få till lite bättre och lägga upp. Lite mer info om karet kommer så fort jag har tid..

• 1 svar
    • 540 visningar
  9. Started by jontebgood22,

Jag håller på att starta upp ett 390 liters kar med sump på ca 110 liter. När bänken var klar och jag börjande titta på sumpen... det är ett begagnat kar jag köpt... såg jag att den delen där vattnet från karet kommer ner är för litet för min skummare - en deltec 1060 TS... därför har jag nu tagit bort bufflarna och när jag gjorde detta började jag fundera på detta... med sumpar... det är min första sump och jag förstår att ju mer vatten jag pumpar upp ju mer vatten rinner ner i karet... dvs lika mycket ner som trycks upp. Men måste man ha en viss nivå i sumpen för att detta skall fungera eller hur styr man nivån i sumpen? Jag har beställt en laguna 7000 som returpump …

• 18 svar
    • 2k visningar
  10. Started by dimaz,

Jag har ett nystartat molly kar... Hur länge ska belysningen vara på per dag? Jag försöker också ta reda på hur varmt jag ska ha i karet.

• 5 svar
    • 758 visningar
  11. Started by olle_001,

Är en glad nybörjare som har Några frågor ang belysning i saltvatten. Har sett att Swedish-Growsystems säljer lågenergilampor purpellight som har 250000k vilket jag hört ska sådana lampor som ger detta spektra ska vara bra. men har bara sett dom som hps. Lågenergi är ju energisnålt. Någon som prövat dom. Vore jätte intresant att veta håller på med ett bygger mitt Akvarium nu så alla tips ideer ang belysning är välkommet Olle

• 0 svar
    • 554 visningar
  12. Started by ghosten,

är det helt meningslöst att försöka starta upp karet utan osmos. karet kommer att vara på 160l eller större

• 12 svar
    • 1,6k visningar
  13. Started by magnus1975,

Hej alla därute nu är även jag fast i saltvattens jungeln En liten fråga:Jag har blivit tipsad om att använda liggunderlag på botten som skydd för ev. stenras. synpunkter, för/nack delar med detta? andra bra lösningar? MVH Magnus

14. Started by OskarW,

Eftersom att det blev mycket annat prat i Teds tråd på startar jag upp en med samma koncept fast kanske lite mer "regler" runt det. Här kan man skriva recensioner om Kompletta paket ELLER ett paket som är nybörjarvänligt men man själv satt ihop. Tex 54 liters akvarium, ramp från aquastyle, Rio nanoskummare etc. Akvarierna som recenseras här ska inte vara för mycket krångel med modifieringar som är för Hightech för en nybörjare! För att skriva en recension om ett kar borde man självt ha ägt det eftersom att andrahand information inte alltid är lika korrekt som förstahands. man borde även ha ägt paketet en längre tid... Detta ska recensionen helst innehålla: 1. Komponenter,…

• 5 svar
    • 1,4k visningar
  15. Hejsan Jag ska inom dom närmaste veckorna beställa ett nytt kar. Det jag skulle vilja ha hjälp med/få tips om är var jag bäst ber glasmästaren placera hålen till sump och returer. Akvariet kommer stå endast med en kortsida mot en vägg i ett stort rum. Dvs man kommer kunna se in i det från tre håll. Måtten är 270x120x75 cm. Mvh Johann

• 2 svar
    • 775 visningar
  16. Tjenare, tänkte att det skulle vara bra att starta en tråd till alla oss nybörjare där alla som vet bra "kompletta" akvarie till saltvattensakvarium. Checka in detta akvariet t.ex., verkar vara ett riktigt BRA akvarium: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1042⊂=0&page=1 Hjälp gärna till! Tänk på att det är ju många som vill starta akvarium och då kanske det skulle vara bra med en tråd om akvariepaket helt enkel.

17. Started by Marineman,

Hej! Jag köpte ett 175 liters komplett kar här på guiden i julas mest för att se om detta var något för mig,och det tycker jag verkligen att det är!! Nu efter ett drygt halvår har man sett varfär karet var så billigt,MH-Armaturen krånglar som fasen,det är så rostigt att jag har gett upp alla försök att öppna den för att se vad som är fel. Till råga på allt elände så har karet börjat läcka,inte så mycket men fullt tillräckligt. Så jag har bestämt mig för att skaffa ett 375l kar istället. Därför har jag lite frågor: 1.Kan jag köra igång det nya karet med hälften fyllt med nytt saltvatten,för att efter ett par veckor tillsätta vattnet från det gamla karet+alla korallerna och…

• 3 svar
    • 598 visningar
  18. Started by Jerka,

Allt började en fredagskväll i Juni 2008. Nej, det är inte riktigt sant. Det började nångång 2002. Jag var oerhört less på att byta 500 liter vatten varje söndag i mina sötvattenburkar. Det enda positiva med det är att jag nog har Sveriges största rodhodr.. rododhren... buske med fina blommor i juni. Då, 2002 alltså, började mina tankar på ett saltvatten, min fru höll inte med. (läs vägrade). Hur som helst så skulle sötvattenburkarna bort. Jag sålde allt jag hade och det var en enorm lättnad att slippa allt skit med akvarium. Men en hobby måste man ju ha så jag köpte veteranmoppar för pengarna. Det blev 13 st till slut tror jag. Efter några år med dragracing på gamla 60-t…

• 4 svar
    • 824 visningar
  19. Started by Thommy,

hejsan ja e nybörjare på detta.Har i gång ett 375 nu startade det i tisdags med sten 25 kilo.Ska nu köpa 10 15 kilo till men som e i gång kan ja lägga i det direkt.Eller karatän rengöring mm.ska göra en ny tråd med de sakerna ja har senare fattar lite hur deta funkar i alla fall.H Thommy

• 1 svar
    • 630 visningar
  20. Started by jorgen,

I fredags var jag iväg och köpte lite snäckor och eremiter till mitt clownhotell, och så fick jag syn på sjöstjärnorna. Enligt personalen skulle det inte vara några problem alls att ha en sådan i mitt akvarium, så jag köpte en. I gårkväll hade den trillat ner för en kant och låg dubbelvikt på botten, men jag tänkte att den vänder väll sig rätt under natten. Nu på morgonen ligger den kvar och ser ut att ha börjat falla sönder från mitten och utåt. Jag har för mig att jag läst om liknande problem tidigare här på forumet, men hittar inget nu när jag sökte. Tacksam för all hjälp jag kan få. Kan även fråga om vad folk här tror hände med mina blåbenade eremitkräftor. Första na…

• 10 svar
    • 3k visningar
  21. Started by magnus1982,

hej allihopa. min kompis har sötvatten och han har flera akvarium. han har ett litet 38 liters bredvid tv i vardagsrummet och jag sa till han "varför kör du inte salt i det lilla"? sa att han behöver inte köra koraller om han inte vill utan bara fiskar och sen ha något snyggt i mitten istället. alla kör juh inte koraller. jag sa att det enda han egentligen behövde var att ta ut det som tillhör sötvatten och sen bara tillsätta rätt mängd salt typ 1.023 kanske om han bara ska köra fiskar. och sen låta det stå ett tag så att man är säker på att ingen nitrit topp fanns kvar. jag sa att kör du utan skummare och sådant och bara har pump termostat etc så funkar det ändå utmärkt …

• 1 svar
    • 629 visningar
  22. Started by mr_alex,

kan någon hjälpa mig att räkna ut hur många liter mitt hörnakvarium är på??han som jag köpte det av sa att det var 250 liter men vill vara säker...här kommer en bild:

• 14 svar
    • 1,9k visningar
  23. Started by mr_alex,

Hejsan! jag har startat ett saltvattens akvarium på 250 liter som har varit igång någon månad och invånarna just nu är:2 ocelaris och 2 putsar räkor... jag ska ju ha lite mera fisk så jag skrivar fiskarna jag tänkt ha nedanför så säger ni vilka ni tycker inte ska vara där..har 35 kg LS och 5 kg död sten tekninken är föresten en deltec mc 500 skummare och en starkt tunze pump med kontroller och väldigt snart ett 20 w deltec uvc(ps. har ej tänkt alla men jag vill ha några att välja på) Paracanthurus hepatus Chelmon rostratus - Kopparbandad Pincettfisk Ecsenius midas Ecsenius bicolor Lysmata Debelius - Eld Räka Acanthurus leucosternon Pseudochromis paccagnellae eller ha…

24. Started by anneli,

Jag tänkte ta lite råd av er som har lite erfarenhet av att flytta ett akvarie. Ska flytta mitt akvarie som är på 170 liter och innehåller div LS, sniglar, eremitkräftor, stjärnor, små kirurger, blå djävul, clowner mm. Nu vill jag göra det på bästa sätt. Ska flytta till annat hus. Förstår att jag ska spara mycket vatten, ska jag spara sanden också? Eller ska jag passa på att byta lite? Hur länge kan fiskarna bo i en plastspann med liten syrepump? Ett råd jag fick i akvarieaffären.

• 1 svar
    • 620 visningar
  25. Started by sequencezero,

Tja! Jag har köpt ett 1000L kar som jag tänkte bygga in i en vägg hemma men jag funderar lite på vad jag ska ha för material i bänken... Jag har kollat lite på metall men funderar på vilken storlek man bör ha, det jag har kollat på är fyrkantsprofiler som är 40x40x2mm tror ni att det kan hålla?? Sen funderar jag på ytavrinningen till sumpen. nu är karet borrat i botten för ett 63mm till sumpen och ett 32mm i retur men jag ska göra om detta då framrutan är för repig så jag ska vända på karet och limma igen hålen. det jag funderar på nu är vad man ska ha för dimensioner på rören och placering på dessa, har sett att vissa borrar i bakrutan och funderar på att göra detta med …

• 36 svar
    • 5,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.